Badania tego jak postrzegamy zalecenia „diety śródziemnomorskiej” prowadzą do wniosku, że w Polsce jej nie rozumiemy. Sądzimy, że polega ona na kupowaniu we włoskich delikatesach. Nic bardziej mylnego.
- Powinniśmy edukować i zwiększać świadomość konieczności spożywania lokalnych produktów. Zaczynając od naszych polskich warzyw i owoców, w tym sezonowych. Na pewno są tacy, którzy będą musieli wyjść z tzw. strefy komfortu, bo koncentrowali się na gatunkach egzotycznych. Nigdy nie pomyśleli, że olej rzepakowy to „oliwa północy", produkt absolutnie równoważny. Są tacy, u których budzi to opór ze względu na finanse. Sadzę, że w obu przypadkach taka zmiana jest jak najbardziej realna do wprowadzenia – zapewnia dietetyk Edyta Dutkiewicz.
Mniej diety w diecie- Jeżeli mamy świadomość, jak ważne są warzywa i owoce w naszym codziennym odżywianiu, warto żebyśmy dawali dobry przykład. Musimy pokazywać, że ich większe spożycie nie musi być trudne i wcale nie musi być drogie. Wręcz przeciwnie, można wprowadzać produkty, których nie jedliśmy, o których sądzimy, że nam nie smakują, bo dzięki temu po prostu będziemy czuli się lepiej. Jako dietetyk, praktyk, widzę, że lepsze funkcjonowanie podwyższa motywacje do tego, żeby działać dalej. To lepsze samopoczucie sprawia, że zmieniamy model odżywiania. Efekt nie jest krótkotrwały, tak jak w większość „diet”, które zastosujemy – dodaje nasz ekspert.
- Badania pokazały, że mamy bardzo niską świadomość na temat tego, jak istotne są warzywa i owoce w modelu codziennego odżywiania. Warto nie używać słowa „dieta”, bo ono źle się kojarzy i utrudnia przekonanie, że odżywianie jest częścią stylu życia. W odżywianiu kładziemy nacisk na to, żebyśmy się dobrze czuli, mieli dużo energii, byli sprawni i po prostu lepiej funkcjonowali. Powinniśmy edukować i zwiększać świadomość konieczności spożywania lokalnych produktów. Są one dużo bardziej przystępne. Nawet u osób, u których budzi to opór ze względu na finanse, są one jak najbardziej realne do wprowadzenia - przekonuje Edyta Dutkiewicz.Dieta śródziemnomorska funkcjonuje od lat 50. Jest przebadana i chętnie popularyzowana, ale nam w Polsce kojarzy się z wakacjami, z tym co egzotyczne i dla wielu niedostępne. Powinniśmy ją spolszczyć, to znaczy stworzyć i popularyzować model żywienia, który jest oparty o lokalne produkty. Wśród nich nasze rodzime kiszonki, warzywa kapustne, owoce jagodowe, nasze maliny, jagody kamczackie, rokitnik. Za rzadko goszczą na naszych talerzach, a właściwości ich są niemniej cenne.
- Dieta śródziemnomorska badanym częściej kojarzy się z wakacjami, a nie z tym co nazwalibyśmy „modelem diety śródziemnomorskiej”. Jak jedziemy do Włoch to jemy pizzę i makarony, a nie dietę śródziemnomorską. To może ułatwić proces odczarowania diety śródziemnomorskiej – dodaje ekspert.
Co możemy zrobić jako specjaliści?
- Jako specjaliści powinniśmy kłaść nacisk na to, że model żywienia oparty na warzywach i owocach przynosi nam korzyści długofalowe. To nie tylko leczenie nadwagi, otyłości, ale prewencja przed różnymi chorobami i zapewnienie sobie dobrego samopoczucia na co dzień - wyjaśnia Dutkiewicz.- Rekomenduję wprowadzać do codziennych posiłków nasze lokalne i sezonowe warzywa i owoce. Nie należy się tego bać. Nawet jeżeli nam coś nie smakowało w dzieciństwie, warto przygotować to w inny sposób. Musimy też dawać dobry przykład. Jeżeli już mamy tę świadomość, to zarażajmy tym naszych bliskich, naszych znajomych. Dobre samopoczucie sprawia, że motywacja do zmiany jest większa – podsumowuje.
Edyta Dutkiewicz jest psychologiem, dietetykiem, psychodietetykiem, absolwentką dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym i psychologii w SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym w Warszawie, podyplomowo psychodietetyki oraz psychologii klinicznej. Jest doktorantką w Zakładzie Endokrynologii Klinicznej i Doświadczalnej w Katedrze Żywienia Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Na co dzień wspiera kobiety z zaburzeniami hormonalnymi
EdytaDutkiewicz.pl Więcej w materiale - Percepcja diety śródziemnomorskiej - wyniki badania Kantar Public
Informacja o badaniu: zrealizowane w dniach 17-22 marca 2023 r., techniką wywiadów bezpośrednich w domach respondentów, na reprezentatywnej próbie 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Sondaż realizowany przez Kantar Public, przy współpracy z agencją INSPIRE smarter branding, w ramach projektu „CORE TEAM”. Projekt finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.