Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Czas na porządki

Kategorie produktów

Czas na porządki

Piątek, 24 listopada 2023 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 11/213. Listopad 2023
Radosnej wizji świąt Bożego Narodzenia wcale nie muszą zakłócić przedświąteczne obowiązki, w tym sprzątanie. Wystarczy odpowiednio wcześnie się do tego zabrać, zaplanować każdy krok, rozdzielić obowiązki na wszystkich domowników oraz – wyposażyć się w odpowiedni asortyment. Jaki?
Szykujemy się do świąt pełną parą! Ale zanim usiądziemy przy stole w towarzystwie pięknie ustrojonej choinki – pójdziemy na zakupy. I nie o prezentach tu jeszcze mowa. Zanim doświadczymy „przyjemnej” strony świąt – czekają nas przedświąteczne porządki.

„Wybierzmy się więc na zakupy i zobaczmy, które kategorie związane ze świątecznymi porządkami są beneficjentem tego czasu. Dziś zajmiemy się praniem, sprzątaniem łazienek, czyszczeniem podłóg – czyli takimi kategoriami jak środki do prania, produkty do czyszczenia różnych powierzchni, środki do toalet, różnego rodzaju ściereczki, ręczniki papierowe, itp.” – wymienia Katarzyna Andrzejewska, Client Business Partner, Nielsen IQ.

No to sprzątamy!1

Świąteczne porządki rozpoczynamy od prania. Kategoria środków do prania jako pierwsza notuje przedświąteczny wzrost już od około 44 tygodnia. Jest to największa kategoria w zakresie dbania o dom i stanowi nieco ponad 2,3 miliarda zł. Jak komentuje Katarzyna Andrzejewska, w ciągu ostatnich 12 miesięcy kategoria odnotowała 17% wzrost sprzedaży, lecz wzrost ten jest spowodowany jedynie wzrostem cen produktów, ponieważ jednocześnie zauważamy 6% spadek wolumenu sprzedaży. I ten trend niestety obserwujemy przy większości omawianych kategorii. W tej kategorii obok tradycyjnej formy do prania jak proszek, mamy kapsułki i żel. Wszystkie trzy wspomniane typy produktu mają już prawie równe udziały po ok. 33% w kategorii – przy czym żele i płyny odnotowują największą dynamikę wzrostu wolumenowego, przy jednoczesnym spadku wolumenu proszków i kapsułek.

Natomiast przechodząc do lokalizacji sprzedaży widzimy, że za 54% wartości sprzedaży detergentów odpowiadają dyskonty. Za kolejne 26% hipermarkety i supermarkety. Drogerie w przypadku tej kategorii nie są tak istotne, gdyż generują jedynie 11%.

Kolejna – ważna w tym okresie – kategoria to uniwersalne środki do czyszczenia i pielęgnacji różnych powierzchni (podłogi, dywany, blaty oraz środki do czyszczenia AGD i łazienki). „To kategoria o wartości niecałego miliarda (969 mln), ze wzrostem wartościowym 10% i spadkiem wolumenowym 2%. I tu również prym wiodą dyskonty, to one generują 40% sprzedaży. Dalej drogerie 18%, supermarkety 18% i hipermarkety 13%” – dodaje ekspertka.

Jeżeli chodzi o sprzątanie toalety, mamy tu kategorię płynów i kostek WC, z dynamiką wzrostu 12% i spadkiem wolumenu 4%. Całość kategorii to niespełna 900 mln zł. Tu również, jak dla wielu chemicznych kategorii, za największą sprzedaż odpowiadają dyskonty i one przynoszą aż 51% wartości sprzedaży, podczas gdy drogerie 16%, supermarkety 15% i hipermarkety 11%.

Do sprzątania potrzebujemy również takich akcesoriów jak ściereczki i mopy. Ta mniejsza w tym zestawieniu kategoria odnotowała 1% wzrost wartości sprzedaży, ale niestety 4% spadek wolumenu.

„Niekwestionowaną gwiazdą porządków są ręczniki papierowe, duża kategoria papierowa osiągnęła wynik prawie 1,58 mld zł. Jest to jedyna kategoria w tym zestawieniu, która odnotowała wzrost wartościowy 29%, przy jednoczesnym wzroście wolumenu o 3%. Choć w ujęciu ważonym oczywiście i ta kategoria rośnie głównie dzięki podwyżkom cen – a w kategoriach papierowych są one znaczące. To pokazuje, że jest to niezbędny produkt w kuchni i pewnie nie tylko w kuchni – i mimo sporych podwyżek cen, kupiliśmy ich w ostatnich 12 miesiącach więcej niż w poprzednim, analogicznym okresie” – zauważa Katarzyna Andrzejewska.

Jest to również kategoria spośród omawianych, gdzie najwyższy udział sprzedaży przypada na kanał dyskontów i jest to aż 58%. Ale jest to również kategoria o bardzo wysokim udziale marki własnej, stanowiących aż 66%. Dla środków do prania ten udział wynosi zaledwie 11%.

Bardziej ekologicznie2

Aż 58,6% Polaków deklaruje, że przy wyborze środków czyszczących bierze pod uwagę zrównoważony rozwój – wskazują wyniki badania SW Research na zlecenie marki cleangang. Okazuje się jednak, że nie zawsze potrafimy trafnie ocenić na podstawie etykiety, które produkty faktycznie są przyjazne dla środowiska. Oparte na reprezentatywnej próbie 1102 Polaków badanie wskazuje, że niemal połowa Polaków często zwraca uwagę na zrównoważony rozwój podczas kupowania środków czystości, a prawie co dziesiąty robi to zawsze. Po drugiej stronie są osoby, które przywiązują mniejszą wagę do zrównoważonego rozwoju – podczas kupowania środków czystości rzadko robi to nieco ponad 30%, a wcale – tylko 10%.

Jednocześnie 59,7% Polaków utożsamia przyjazne środowisku sprzątanie, pranie i zmywanie z oszczędzaniem wody. Dla 51,9% ankietowanych oznacza to używanie naturalnych środków do sprzątania takich jak ocet, soda oczyszczona czy kwasek cytrynowy, z kolei dla 54,5% to również wybieranie produktów, o składzie przyjaznym środowisku.

Rośnie świadomość związana z potrzebą korzystania z bardziej ekologicznych produktów. Ale jak je dobrze wybierać, kiedy czytamy na etykietach, że są ,,przyjazne środowisku" czy ,,lepsze dla klimatu"? Często nie wiemy, co za tym, naprawdę się kryje. „Uważam, że świetnym drogowskazem są certyfikaty. Potwierdzają, że produkty zostały poddane rygorystycznym testom i spełniają wysokie standardy ekologiczne, co zmniejsza negatywny wpływ na środowisko. Świetnie, że pojawiła się na rynku linia produktów, która zadbała o tyle szczegółów – biodegradowalność płynów, lepsze opakowania, naturalny skład, brak mikroplastiku czy roślinne etykiety” – mówi Paulina Górska, ekoedukatorka.

Zapytani, w jaki sposób ankietowani oceniają czy dany produkt jest przyjazny dla środowiska, większość zwraca uwagę na informacje o eko składzie na etykiecie. Tylko 21,3% szuka certyfikatów, takich jak EU Ecolabel, Carbon Neutral czy V-Label.

Świąteczne piki sprzedaży

Okres przedświąteczny to dla konsumentów czas niełatwy. Jak wynika z danych Nielsen IQ widzimy, że musimy zapłacić dużo więcej, za to dostajemy w koszyku – mniej. Producenci wybranych kategorii w okresie przedświątecznym mogą walczyć o konsumenta, wykorzystując świąteczne piki sprzedaży. Przypomnijmy, że dla środków piorących mamy dwa, w tygodniu 42 i 49. A dla pozostałych kategorii ten widoczny wzrost sprzedaży jest ok. tygodnia 49 – czyli na chwilę przed samymi świętami.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego




1 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, wartość sprzedaży (w PLN) , zmiana wartości sprzedaży (w %), Cała Polska z Dyskontami (Drug), okresy skumulowane W35 2022– W34 2023 vs W35 2021 – W34 2022 , Kategoria Środki do prania, Uniwersalne środki piorące, Środki do toalety, Ściereczki i mopy, Ręczniki kuchenne.
* źródło: cleangang
2 źródło: cleangang



tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51