Mondelēz International inwestuje w energię odnawialną produkowaną przez własne instalacje fotowoltaiczne. Budowane przy zakładach produkcyjnych w całej Polsce, przyspieszą wysiłki firmy w redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu dostaw, wspierając misję tworzenia bardziej zrównoważonej firmy produkującej przekąski.
Mondelēz International, producent czekolad Milka, ciastek Oreo i Delicje, rogalików 7Days oraz wafelków Prince Polo, przestawia się w Polsce na energię z odnawialnych źródeł. Zgodnie z globalną wizją osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w całym łańcuchu wartości do 2050 r., Mondelez w Polsce podjęło strategiczną decyzję o budowie lokalnych instalacji fotowoltaicznych zasilanych panelami słonecznymi.
Projekt zakłada budowę przyzakładowych instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy około 3 megawatów. Pierwszą z trzech inwestycji jest instalacja w Skarbimierzu (woj. opolskie), największa tego typu inwestycja Mondelez w Europie. Kolejne powstaną w pobliżu zakładów w Bielanach Wrocławskich i Jankowicach k. Poznania.
Inwestycja w odnawialne źródła energii jest efektem długoterminowej strategii firmy i ma na celu przyspieszenie wzrostu oraz utrzymanie pozycji lidera w branży. Dla Mondelez inwestycje w fotowoltaikę to kamień milowy szerszych działań w obszarze ESG.
Przyszłość oparta na energii odnawialnej
Polska, jako centralne miejsce w Europie, z unikalną siecią fabryk i wrocławskim Centrum Badawczo-Rozwojowym, odgrywa kluczową rolę dla łańcucha dostaw Mondelēz International. To rynek strategiczny, w którym przemysł zwiększa inwestycje na polu OZE. Dzięki znowelizowanej ustawie prawa energetycznego, budowane przez Mondelez w Polsce, lokalne instalacje energii odnawialnej, maja możliwość przesyłu produkowanej energii za pomocą linii bezpośredniej do konkretnej fabryki.
Jesteśmy niezmiernie dumni z tego, że nasza firma podejmuje konkretne działania w dziedzinie ochrony środowiska, które mogą być inspirującym przykładem dla innych organizacji. Ta inicjatywa potwierdza naszą wizję tworzenia lepszej, bardziej zrównoważonej przyszłości umożliwiającej harmonijny rozwój zarówno ludzi, jak i planety. – mówi Roman Sitko, Prezes Zarządu Mondelez Polska Production - Inwestycja o wartości około 1 miliona USD stanowi kluczowy moment dla naszej strategii w zakresie energii odnawialnej. To także, wyraz zaufania do naszego polskiego zespołu i wiara w potencjał fabryk w Polsce, jak i wzmocnienia roli jaka pełnią w łańcuchu dostaw Mondelez w Europie i na świecie. — podkreśla.
Budowa trzech nowoczesnych instalacji fotowoltaicznych w Polsce przez Mondelez International, wraz z szerokim programem obniżania zużycia energii elektrycznej we wszystkich zakładach produkcyjnych, stanowi inspirujący wzór do podążania dla innych firm.
Fabryka w Skarbimierzu wyznacza trendy
Fabryka w Skarbimierzu, w której produkowane są znane marki jak, Milka, Oreo, 3BIT czy Cadbury, buduje instalację z paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy blisko 999 kWp. Instalacja składa się z zestawu 1852 paneli monokrystalicznych, usytuowanych przy fabryce, które będą generowały energię odnawialną, zużywaną przez ten konkretny zakład. Osiągnięcie, które wzmocni przewagę konkurencyjną fabryki, to również pierwsza instalacja w Polsce, która skorzysta z nowelizacji ustawy o prawie energetycznym, pozwalającej na uruchamianie linii bezpośrednich.
To pierwsza tego typu instalacja w Polsce, realizowana po nowelizacji ustawy we wrześniu 2023 r. Ma ona duże znaczenie społeczne oraz ekonomiczne. Nasze proekologiczne podejście do energii elektrycznej jest świadectwem zaangażowania w innowacje i odpowiedzialne podejście do środowiska – podkreśla Sebastian Porębski, Assets Reliability Manager w Mondelez Polska.
Inwestycja w Skarbimierzu nie tylko zmniejszy koszty energii elektrycznej, ale także śladu węglowego o prawie 800 ton metrycznych emisji CO2 rocznie w tylko jednym zakładzie. Zmniejszy ona również zapotrzebowanie na energię od zewnętrznych dostawców i przyczyni się do ochrony środowiska dla przyszłych pokoleń.
Dzięki ogromnemu potencjałowi i chęci nieustannego doskonalenia się, w fabryce prowadzone są pilotażowe projekty w zakresie ekologii, cyfryzacji i digitalizacji produkcji. Oznacza to, że zespół fabryczny, ze swoim bogatym doświadczeniem i wiedzą, ma realny wpływ na decyzje, co i jak zostanie w przyszłości wdrożone w kolejnych zakładach Mondelēz International na całym świecie.
Inwestycja w rozwój i przyszłość
Mondelez Polska od lat realizuje cele biznesowe z szacunkiem dla środowiska, przestrzegając unijnych i krajowych wytycznych. Angażuje się w odpowiedzialne, społeczne inicjatywy, które przyczyniają się do redukcji emisji CO2 i wywierają pozytywny wpływ na lokalną społeczność. Dodatkowo firma oferuje swoim konsumentom produkty produkowane z szacunkiem dla środowiska, a inwestując w nowe technologie zapewnia obecnym i przyszłym pracownikom miejsca pracy.
W grudniu Mondelēz International przedstawiła plan zgodny z tzw. protokołem 1,5°C, który obejmuje dostarczenie dokumentacji bilansu węglowego, dostosowanie do nowych standardów, transformację operacji i łańcuchów dostaw oraz przejrzyste raportowanie postępów. Dodatkowo, Mondelēz International potwierdziło, że będzie dążyć do unikania wylesiania w zakresie głównych surowców do 2025 roku, zgodnie z regulacją UE dotyczącą wylesiania i zaleceniami Science Based Targets Initiative (SBTi) Net Zero Carbon Ambition, inicjatywy do której firma dołączyła dwa lata temu.
Źródło: Big Picture
Fot: mat. prasowe