Polska Sieć Handlowa Livio S.A. jest operatorem ogólnopolskiej sieci sklepów spożywczych działających w formule franczyzowej. Zrzesza niezależne placówki handlowe, a swoim zasięgiem obejmuje całą Polskę. Mimo trudnej sytuacji rynkowej dla polskiego handlu małoformatowego, Livio stale rozszerza swoją ekspansję, a rok 2023 zamknęło z ilością ponad 4440 sklepów. Co stanowi o fenomenie tej sieci i dlaczego to na nią stawiają właściciele sklepów – na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w rozmowie z Marianem Zychem, Wiceprezesem Zarządu oraz Dyrektorem Generalnym Livio.
Czy Livio to tylko sklepy franczyzowe?
Sklepy, które zrzeszamy, to głównie sklepy lokalne, prowadzone przez znanych w okolicy właścicieli, cieszących się szacunkiem i sympatią sąsiadów, w których klient znajduje ulubiony asortyment wysokiej jakości, dobre ceny, przyjazną obsługę oraz poczucie komfortu „bycia u siebie”. To właśnie takie placówki tworzą naszą sieć, a my oferujemy im współpracę opartą na wzajemnym poszanowaniu i obustronnych korzyściach. Ta współpraca pozwala klientom w pełni korzystać z warunków, jakie dla nich negocjujemy, zachowując jednocześnie pełną swobodę w doborze kanału dostaw, wielkości zamówień, polityce cenowej oraz wszelkich innych aspektach prowadzenia swojego biznesu. Staramy się kreować dla nich sprzyjające warunki rozwoju, dawać możliwości, pokazywać najlepsze rozwiązania, a nie narzucać twarde warunki obwarowane karami. Jak pokazuje rok 2023 i poprzednie lata - nasz model biznesu się sprawdza i zyskujemy stale nowych partnerów. Oprócz standardowych umów franczyzowych posiadamy również model współpracy partnerskiej. Wśród największych umów tego typu znalazły się te podpisane z sieciami Detal WM, Sowa OL PIW i czołowymi WSS-ami Mazowieckiej Agencji Handlowej.
Sieć liczy aktualnie 10 oddziałów terenowych?
Stale się rozwijamy i zdobywamy kolejnych partnerów, a to sprawia, że jesteśmy w czołówce sieci franczyzowych działających w naszym kraju, a jednocześnie jedną z największych, która może poszczycić się w pełni polskim kapitałem.
Największym i najmocniej rosnącym oddziałem jest Poznań, który stanowi blisko 1/4 naszych sklepów. Pozostałe oddziały nie pozostają jednak w tyle i z miesiąca na miesiąc podpisują kolejne umowy i zdobywają kolejnych klientów. Zaufanie jakim obdarzają nas nasi partnerzy, wzajemne relacje i realne korzyści sprawiają, że nasi franczyzobiorcy przyłączają do nas kolejne placówki, działające wcześniej pod innymi logami i otwierają zupełnie nowe, które od początku działają pod logiem Livio.
Duży przyrost sklepów oraz ambitne plany ekspansyjne sprawiły, że w ubiegłym roku na mapie naszej sieci został wydzielony nowy oddział - Dolny Śląsk (wcześniej działający wewnątrz oddziału Śląskiego). Cały zespół otrzymał ambitne cele dla rozwoju tego terenu, które sukcesywnie realizuje budując silne, długofalowe relacje z franczyzobiorcami.
Funkcjonowanie w obecnych realiach rynkowych wymusza wprowadzanie nowych rozwiązań?
Zdecydowanie tak. To co przyniosły nam ostatnie lata: pandemia, wojna na Ukrainie, nowe regulacje prawne, czy wzrost kosztów prowadzenia biznesu i związana z nimi niepewność przyniosły bardzo wiele zmian dla naszych klientów. Wielu spośród nich stanęło przed dylematem, czy prowadzić nadal swoją działalność. Jako świadomy i odpowiedzialny organizator sieci franczyzowej, opracowujemy i wdrażamy nowe strategie działania, aby wesprzeć swoich partnerów w zarządzaniu i utrzymaniu ich biznesów. Zależy nam na tym, aby mogli poczuć się stabilnie wiedząc, że każdego dnia wspieramy ich swoją pracą, dostarczając narzędzia do zmagania się z aktualnymi problemami. Bardzo duża ilość umów producenckich i dystrybucyjnych jakimi dysponujemy i wynegocjowane przez nas warunki pozwalają klientom wypracować godziwy poziom retra i zabezpieczyć codzienne wydatki, a to ma dzisiaj kluczowe znaczenie.
Jednym z istotnych działań podjętych przez nas w ubiegłym roku było powołanie w każdym z 10 oddziałów tzw. Rad Franczyzowych, których członkowie – właściciele sklepów franczyzowych, mogą uczestniczyć w budowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań oferowanych przez naszą sieć. To sposób na lepsze wsłuchanie się w potrzeby, problemy i pomysły właścicieli sklepów. Rozwijamy ten projekt i zdobywamy nowych świadomych członków, gotowych współtworzyć z nami ofertę współczesnej franczyzy.
W ostatnich latach inwestujemy spore nakłady finansowe na rozwój w zakresie IT i tak w pierwszej kolejności wyposażyliśmy naszych koordynatorów w nowoczesny system zarządzania ich pracą, który pozwala łatwiej, szybciej i bardziej efektywnie realizować zadania podczas wizyt w sklepach. Dzięki temu zdecydowanie podnieśliśmy standardy obsługi.
Od zeszłego roku dla naszych franczyzobiorców wdrażamy Strefę klienta – system, w którym franczyzobiorcy w sposób transparentny będą mieli dostęp do wszystkich najważniejszych informacji: kalendaria wydarzeń, nowości, Uniwersytet Przedsiębiorczości, Super Profit, rozliczenia, informacje prawne oraz wiele innych. Dzięki temu każdy właściciel sklepu będzie w pełni poinformowany i będzie mógł się upewnić, że sieć działa na partnerskich zasadach.
Odświeżyliśmy również portfolio naszych działań marketingowych – opracowaliśmy nową ofertę promocyjną w postaci ulotki dystrybucyjnej – są to wybrane TOP-owe produkty z gazetki (8-10 indeksów), które franczyzobiorcy mogą kupić w specjalnie, znacznie pogłębionej cenie, z dodatkowym rabatem przy zakupach w Specjał. Nasi franczyzobiorcy chętnie uczestniczą w ulotkach.
Jakie są plany LIVIO na rok 2024?
To nad czym najbardziej się skupiamy to dalszy rozwój. Mamy ambitne plany ekspansyjne – chcemy przyłączyć do naszej sieci kolejnych 400 placówek.
Niewątpliwie największym atutem naszej sieci są pracujący w niej ludzie, którzy każdego dnia z pełnym poświęceniem i zaangażowaniem działają aby nasi franczyzobiorcy czuli ich opiekę i wsparcie. W tym roku zamierzamy zwiększyć ilość pracowników terenowych, aby zintensyfikować działania i zapewnić jeszcze wyższy poziom obsługi.
Chcemy jeszcze bardziej zacieśniać współpracę na linii producenci – sieć – franczyzobiorcy. Będziemy negocjować nowe, jak najkorzystniejsze warunki dla naszych klientów uświadamiając jednocześnie franczyzobiorców jak dużo korzyści może dać im utrzymywanie określonych standardów.
Wcześniej już informowaliśmy o pracach nad aplikacją mobilną dla konsumentów sklepów franczyzowych i w tym roku chcemy, aby rozwiązanie to stało się faktem i abyśmy mogli wdrożyć je w jak największej ilości sklepów. Za jej pośrednictwem będziemy organizować konkursy, promocje, dodatkowe rabaty itp.
Zdecydowanie duży nacisk położymy na rozwój marketingu w social mediach i będziemy zachęcać do tej aktywności również naszych franczyzobiorców oferując im pełne wsparcie i pomoc techniczną. W obecnych czasach takie rozwiązania przyciągają konsumentów do sklepów i budują ich lojalność.
Bardzo ważnym elementem strategii handlowej jest zapewnienie w naszych sklepach franczyzowych atrakcyjnych promocji cenowych, które pozwolą przyciągnąć do sklepów konsumentów którzy szukają takich okazji cenowych, a dodatkowo będą potwierdzały, że sklepy handlu tradycyjnego też uczestniczą aktywnie w walce o pozyskanie konsumenta.
To zadanie dla kupców sieci współpracujących z producentami w procesie działań promocyjnych, ale również dla naszych franczyzobiorców, którzy muszą znacząco obniżać marżę jednostkową na promowanych produktach, aby w konsekwencji uzyskać większą marżę kwotową z tytułu sprzedaży większego wolumenu.
W całym 2023 roku Grupa Kapitałowa Specjał (Livio, Nasz Sklep, Rabat Detal) powiększyła się o 1374 sklepy, co daje łączną liczbę 12 813 aktualnie działających placówek handlowych.
Źródło: PPHU Specjał
Fot: mat. prasowe