Święta Wielkiej Nocy są bardzo mocno zakorzenione w polskiej kulturze. Na liście zakupów znajduje się mnóstwo tradycyjnych produktów. Słodkości i produkty do pieczenia, wytrawna oferta z wędlinami, mięsami, dodatkami, przyprawami i sosami oraz bogata i różnorodna półka z alkoholami.
Świąteczne wybory Polaków w latach poprzednich pozwalają zaplanować odpowiednią ofertę w sklepie na ten okres. Jak zawsze nie zabraknie sprawdzonych produktów i znanych marek ale też oferty przygotowanej specjalnie na ten okres. Jak zaznacza Karolina Mańkowska, Analityczka ASM Sales Force Agency Wielkanoc, to drugie w roku święta, do których branża spożywcza przygotowuje się z wyprzedzeniem. Koszyki wielkanocne klientów mogą być większe lub mniejsze, ale część produktów znajdzie się w każdym z nich. Warto zadbać o ich dostępność i odpowiednie wyeksponowanie na sklepowych półkach.
Wielkanocne must have
W tradycyjnym koszyku wielkanocnym nie może zabraknąć jajek, mięsa, mazurków, czy wielkanocnej babki. Pierwsza wspomniana kategoria jest niezwykle ważna, klienci będą kupować jajka w dużych ilościach. „Właściciele sieci handlowych powinni zaplanować dostępność różnych rodzajów jajek, zarówno świeżych, jak i np. faszerowanych, można też dodatkowo zaakcentować obecność jaj z białymi skorupkami, które będą się cieszyć powodzeniem wśród osób planujących przygotowanie własnych pisanek lub kraszanek. To zresztą także niezbędny dodatek do wielkanocnego żurku. A skoro już o nim mowa, to nieodzowna będzie także wysokiej jakości kiełbasa biała, używana jako dodatek do samego żurku lub jako osobne, główne danie serwowane podczas wielkanocnego śniadania” – wymienia Karolina Mańkowska z ASM.
Z pewnością na świątecznym stole nie zabraknie różnorodnych potraw, zarówno wytrawnych, jak i na słodko. Do przyrządzenia wielkanocnej babki potrzebne będą mąka, masło lub margaryna, jaja, drożdże, mleko, cukier, lukier i bakalie. Dodatkowo, przyrządzenie tradycyjnych mazurków nie będzie możliwe bez masy kajmakowej, orzechów, rodzynek i migdałów. Czekoladowe zajączki i baranki cukrowe na pewno spodobają się zwłaszcza najmłodszym, natomiast rzeżucha, którą trzeba przygotować wcześniej – zapewni świąteczne dekoracje i wprowadzi w odpowiedni, wiosenny klimat” – podpowiada Karolina Mańkowska z ASM.
Świąteczne wydatki
Wydatki na święta w ostatnich latach rosną. Według badania Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: wiosenne wyzwania 2023” 27% Polaków w ubiegłym roku zamierzało przeznaczyć na wielkanocne jedzenie od 501 do 1 000 zł. Na kolejnym miejscu znalazła się kwota od 301 do 500 zł – tyle na święta miało wydać 24% respondentów. Natomiast co szósty Polak miał wydać na świąteczne zakupy spożywcze od 201 do 300 zł. 9% miało wydać na świąteczne jedzenie od 101 do 200 zł.
Przy zakupach przedświątecznych w ubiegłym roku szczególny wpływ na decyzje o wyborze konkretnego produktu spożywczego miała przede wszystkim cena – 74,1% wskazań respondentów. Na kolejnych miejscach znalazły się takie kwestie jak jakość produktu – 53,3%, promocja – 48,4%, własne doświadczenie konsumenta – 29,7%, dostępność towaru – 18,4% oraz bliskość miejsca zakupu – 11,5%1.
Święta wielkanocne to jeden z ważniejszych okresów w handlu. To wyzwanie zarówno dla producentów, jak i sprzedawców – większe koszyki zakupowe klientów z pewnością dadzą o sobie znać. To niemal ostatnia chwila, by sprawdzić czy zaplanowana oferta uwzględnia wszystkie kategorie niezbędne podczas przedświątecznych zakupów.
Monika Książek
Redaktor
1 źródło: UCE Research i Grupa Blix, „Świąteczne wydatki Polaków na żywność. Edycja Wielkanic 2023”