Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Tradycyjne potrawy

Kategorie produktów

Tradycyjne potrawy

Czwartek, 21 marca 2024 HURT & DETAL Nr 03/217. Marzec 2024
Za wytrawną stroną wielkanocnych przygotowań stoją wszelkiego rodzaju produkty pozwalające przyrządzić tradycyjne potrawy. Żurek lub barszcz biały, jajka w przeróżnej postaci, domowy pasztet, pieczony schab, różnorodne sałatki i inne przystawki. Wielkanocny stół niemal ugina się od przepysznych dań.
Wytrawna oferta w sklepie spożywczym w okresie przedświątecznym skupia się przede wszystkim na tradycyjnych wędlinach, kiełbasach i świeżym mięsie, przyprawach, majonezach i chrzanach, jak również warzywach, jajkach, nabiale, tłuszczach do smażenia i pieczenia oraz wszelkiego rodzaju bulionach i innych dodatkach.

Wielkanocne śniadanie

Wielkanoc rozpoczyna uroczyste śniadanie, które jest najważniejszym z posiłków spożywanych podczas świąt. W pierwszej kolejności spożywane są produkty ze święconki, poświęcone dzień wcześniej. Następnie tradycyjna zupa, żurek, barszcz biały bądź zupa chrzanowa. Oprócz tego na świątecznym stole królują wyśmienite wędliny, pasztety, mięsne galarety, różnego rodzaju sery i twarogi, jajka w sosie chrzanowym czy faszerowane na zimno bądź ciepło. Do tego różnorodne sałatki, wśród nich jarzynowa – uwielbiana wśród Polaków. Należy więc uwzględnić w ofercie także typowo śniadaniowe kategorie, takie jak masła, sery żółte, śmietankowe, wędliny i oczywiście pieczywo.

Okres wiosenny sprzyja pojawieniu się świeżych sałat, szczypiorku, rzodkiewek, które nadają kolorów i świeżości całej uczcie. Wykorzystane jako przyozdobienie talerza chociażby z jajkami czy wędlinami podkreśli wiosenny charakter. Jako ozdoby nie może zabraknąć pisanek, najlepiej wykonanych własnoręcznie.

Święta pełne smaku

Okres przedświąteczny w wielu kategoriach spożywczych oznacza dla producentów wzmożoną produkcję. W przypadku WSP Społem zainteresowanie wyrobami przed świętami wzrasta nawet o 200-300%. „WSP Społem stawia na tradycyjną recepturę i dobór najlepszej jakości składników, dlatego już kilka tygodni przed świętami intensyfikujemy proces produkcyjny majonezów i sosów. Nasza fabryka pracuje wtedy w trybie 5 dni w tygodniu, ale również gotowa jest obsłużyć produkcję 24 godziny na dobę, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu klientów. Miesiąc przed świętami, planujemy uruchomić produkcję na trzy zmiany, aby zapewnić stały dostęp do naszych wyrobów w największych sieciach handlowych: dyskontach, supermarketach oraz sklepach małoformatowych. Do wielkanocnej produkcji Majonezu Kieleckiego angażujemy personel z mniej obłożonych pracą działów, a dodatkowo zatrudniamy pracowników sezonowych” – mówi Adam Jamróz, Prezes Zarządu Wytwórczej Spółdzielni Pracy „Społem”.

Oprócz Kieleckiego w czołówce najpopularniejszych majonezów w Polsce znajduje się Winiary oraz Hellmann’s. W ubiegłym roku portal Onet.pl przeprowadził sondaż, a którym sprawdził, który majonez zostanie użyty podczas świąt wielkanocnych. 35,1% respondentów wskazało na Winiary, 24,5% na majonez Kielecki, a 8,3% Hellmann’s. Tylko 2,3% Polaków wykonuje majonez samodzielnie od podstaw.

Według CMR w ostatnim czasie ceny majonezu wzrosły średnio o 27% (2023 vs. 2022 r.). Jak przyznaje Nikodem Pankowiak z CMR za opakowanie majonezu w ubiegłym roku w sklepach małoformatowych należało zapłacić średnio 9,39 zł. Spowodowało to spadek wolumenu sprzedaży w sklepach do 300 mkw. o 9% (2023 r. vs. 2022 r.).

W przypadku sklepów małoformatowych zmienia się także jedna marka na podium. O ile pierwsze i drugie miejsce niezmiennie zajmuje Winiary (45% udziałów w wartości sprzedaży) oraz Kielecki (19%), o tyle trzecie miejsce w tym kanale sklepów należy do Mosso (9%).

Oprócz majonezu szczególną popularnością jako dodatek do potraw i pozycja na świątecznym stole cieszy się chrzan. Według danych Centrum Monitorowania Rynku sklepy małoformatowe odpowiadają za 1/3 wartości sprzedaży chrzanu. Natomiast supermarkety oraz dyskonty odpowiadają za bardzo zbliżony do siebie 27% udział w wartości sprzedaży.

„Ten pikantny, świeży dodatek dodaje charakteru potrawom, takim jak żurek czy jajka na twardo i jest dostępny średnio niemal w 80% sklepów małoformatowych do 300 mkw. i występują tam średnio dwa warianty. W okresach poprzedzających święta Wielkanocne oraz Boże Narodzenie dostępność oraz ilość wariantów jest wyższa niż w pozostałej części roku. Ilość sprzedanych opakowań w marcu oraz kwietniu odpowiada łącznie za ponad 1/3 całkowitej ilości sprzedanych opakowań w ciągu całego roku” – mówi Łukasz Macheta, analityk danych CMR.

Według danych CMR, czołowymi producentami takiego chrzanu są: Maspex, Polonaise oraz Prymat z łącznym udziałem w ilości sprzedanych opakowań na poziomie ponad 57%.

„Średnia cena za opakowanie chrzanu wzrosła w 2023 o około 20% w porównaniu do roku 2022 przy jednoczesnym spadku sprzedanych opakowań i transakcji o ponad 8%. Zarówno dostępność, jak i ilość dostępnych wariantów nie uległa większym zmianom rok do roku” – dodaje Łukasz Macheta.

Poza sosami podczas przygotowań wielkanocnych potraw niezbędne są wszelkiego rodzaju przyprawy jednorodne, zioła i mieszanki, np. przyprawa do pasztetu, do mięs, do żurku i barszczu białego. „Święta wielkanocne stanowią istotny moment dla branży przypraw, w tym także dla naszej firmy. W polskiej tradycji wielkanocnych przygotowań, rola przypraw jest kluczowa dla uzyskania wyjątkowego smaku potraw. Dlatego starannie przygotowujemy się do tego okresu. W pierwszej kolejności zwiększamy naszą obecność w sklepach poprzez dodatkowe ekspozycje i promocje, zapewniając dostępność naszych produktów dla wszystkich klientów. Monitorujemy również zapasy, aby zapewnić, że nasi klienci nie będą mieli problemów z zakupem potrzebnych produktów” – o przygotowaniach branży do świąt opowiada Joanna Ścieruba, Brand Manager w Podravka Polska.

Także w komunikacji firmy spożywcze starają się wyróżnić na rynku. „Nawiązaliśmy współpracę z młodym i zdolnym kucharzem – Łukaszem Theus, który przygotował specjalnie dla nas e-booka z przepisami na wielkanocny stół. To darmowe źródło inspiracji, które stworzone zostało z myślą o naszych konsumentach, których zachęcamy do kreatywnego eksperymentowania w kuchni i dzielenia się wyjątkowymi smakami z bliskimi. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.vegeta.pl, gdzie można znaleźć więcej szczegółów na temat naszych produktów oraz darmowego e-booka z kulinarnymi inspiracjami na Wielkanoc” – zachęca Joanna Ścieruba z Podravka Polska.

Tłuszcze kulinarne

Tłuszcze do smażenia i pieczenia są kolejną kategorią niezbędną w okresie przedświątecznym. Najpopularniejsze z nich to olej rzepakowy, słonecznikowy oraz oliwa z oliwek. Przede wszystkim te warianty zajmują stałe miejsce w kuchniach Polaków. Natomiast wybór jest zdecydowanie większy, na rynku dostępne są oleje np. lniane, z pestek dyni, z ostropestu, kokosowy czy z czarnuszki.

Olej jest kategorią, o której w ostatnich miesiącach czy też nawet latach było głośno ze względu na zmieniające się ceny. „Wartość sprzedaży tej kategorii we wszystkich sklepach w Polsce w I półroczu 2023 roku wzrosła zaledwie o nieco ponad 1%. Oznacza to, że ceny tej kategorii swój szczyt osiągnęły już wcześniej. Spadki cen widoczne są gołym okiem. Jeszcze w sierpniu zeszłego roku za litr oleju w sklepach małoformatowych do 300 mkw. i w supermarketach o powierzchni 301-2500 mkw. należało zapłacić średnio 11,90 zł. W sierpniu tego roku było to już 8,85 zł, czyli aż o 26% mniej” – wyjaśnia Nikodem Pankowiak z CMR.

Do końca czerwca 2023 roku spadki wartości sprzedaży oraz liczby sprzedanych opakowań oleju odnotowały wszystkie kanały sprzedaży z wyjątkiem dyskontów, które konsekwentnie stają się coraz istotniejszym kanałem dla tej kategorii. W I półroczu 2023 r. wygenerowały one 59% wartości sprzedaży oleju. W tym samym czasie sklepy małoformatowe i supermarkety wygenerowały łącznie 34% obrotu kategorii.

„Zdecydowanym liderem pod względem udziałów w wartości sprzedaży oleju w tych dwóch kanałach w okresie styczeń – sierpień br. jest Bunge (Olej Kujawski) z wynikiem 64%. Drugie miejsce zajmują skumulowane produkty marek własnych (19%), a trzecie ZT Bielmar (Olej Beskidzki), którego udziały wyniosły 5%. Polacy zdecydowanie najczęściej sięgają po oleje rzepakowe, które stanowiły aż 89% wszystkich opakowań oleju sprzedanych w sklepach małoformatowych i supermarketach” – wymienia Nikodem Pankowiak.

Tradycyjny żurek

Tradycyjnie na wielkanocnych stołach Polaków pojawia się żurek lub barszcz biały. W niektórych rejonach kraju podaje się także zupę chrzanową bądź święconkę. Jednak najbardziej popularny jest żurek, co potwierdzają dane ze sklepów.

Żurek jest jednym z tych produktów, których sprzedaż wyraźnie rośnie w okresie Wielkanocy. Pokazują to także dane CMR. „W kwietniu 2022 r. (Wielkanoc wypadała wtedy 17 kwietnia) w sklepach małoformatowych do 300 mkw. liczba sprzedanych opakowań żurku do gotowania – produktu w torebkach, który następnie należy zmieszać z wodą – była o 84% większa niż miesiąc wcześniej, zaś w supermarketach ta różnica wyniosła 104%. Podobne tendencje można było zauważyć także w 2023 roku (Wielkanoc 9 kwietnia) – w marcu i kwietniu w sklepach małoformatowych sprzedano odpowiednio o 53% i 108% więcej opakowań żurku do gotowania niż w lutym. W supermarketach było to odpowiednio 140% i 154% więcej sprzedanych opakowań niż w lutym” – mówi Nikodem Pankowiak z CMR.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku tzw. żurków mokrych – zup gotowych do odgrzania lub ich koncentratów. Według CMR w kwietniu 2022 r. w sklepach małoformatowych sprzedano o 76% więcej ich opakowań niż w marcu, a w marcu i kwietniu 2023 r. – odpowiednio o 44% i 105% więcej niż w lutym. W supermarketach te różnice są jeszcze większe – w 2022 r. w kwietniu sprzedano aż o 135% więcej opakowań żurku niż w marcu a w marcu i kwietniu 2023 r. – odpowiednio o 85% i 173% więcej niż w lutym. „Tak dużych wahań nie widać jedynie w przypadku żurku instant w saszetkach. W marcu i w kwietniu 2023 r. zarówno w sklepach małoformatowych, jak i supermarketach sprzedano nawet mniej opakowań produktów z tej kategorii niż w lutym” – zaznacza analityk CMR.

Żurek do gotowania w ciągu roku jest dostępny średnio w każdym supermarkecie i w 6 na 10 sklepów małoformatowych – w okresie wielkanocnym jego dostępność rośnie do poziomu 7 na 10 sklepów małoformatowych. W placówkach małego formatu klienci zwykle mogą wybierać spośród 1-2 wariantów żurku do gotowania, natomiast w supermarketach – spośród 2-3 wariantów. „Warto zauważyć, że to kategoria, w której zauważalne udziały ma jedynie 2 producentów – Nestlé i Unilever. W sklepach małoformatowych ich udziały w wartości sprzedaży kategorii wynoszą odpowiednio 86% i 9%, z kolei w supermarketach – 82% i 14%” – przyznaje Nikodem Pankowiak.

Jeśli chodzi o tzw. żurki mokre, według CMR najpopularniejszym produktem w sklepach małoformatowych w okresie Wielkanocy 2023 r. był Żurek Brzeźnicki w butelce PET 500 ml od firmy Cimesmak.

Mięsa i wędliny

Stoły wielkanocne Polaków, po okresie wielkiego postu niemal uginają się od wielu smacznych potraw, zwłaszcza mięsnych. Menu różni się w zależności od regionu, ale wędliny i mięsa pojawiają się niemal na każdym stole.

Dużą rolę odgrywają wszelkiego rodzaju kiełbasy, zwłaszcza białe. Są przede wszystkim składnikiem żurku, ale również występują na stołach wielkanocnych w innej postaci, np. pieczone.

Według CMR kategoria kiełbas paczkowanych w 2023 roku (vs. 2022 r.) w supermarketach zwiększyła wolumen sprzedaży o 4%. Z kolei w sklepach małoformatowych wolumen zmalał o 9%. Pod względem wartości sprzedaży, w obu kanałach zanotowano wyraźne wzrosty – w supermarketach aż o 20%, w małym formacie o 9%. Jak zaznacza Nikodem Pankowiak, analityk danych CMR jest to spowodowane rosnącymi cenami. „W sklepach małoformatowych za kilogram kiełbasy paczkowanej należało w 2023 r. zapłacić już ponad 33,60 zł – o 20% więcej niż rok wcześniej. Najbardziej w tym kanale zdrożały kiełbasy paczkowane białe (o 29%), a najmniej – kiełbasy podwawelskie (o 11%). Z kolei w supermarketach średnia cena za kilogram kiełbas paczkowanych wzrosła o 15% do poziomu 28,60 zł. Tu również najmocniej zdrożały kiełbasy białe (o 27%), najwolniej rosły zaś ceny kiełbas cienkich – w 2023 r. były o 15% droższe niż w 2022 r.” – wyjaśnia Nikodem Pankowiak.

Paczkowane kiełbasy dostępne są w 4 na 10 sklepów małoformatowych i oczywiście w każdym supermarkecie. Gorzej wygląda dostępność paczkowanych kiełbas białych – znajdują się w co trzecim supermarkecie i zaledwie w 1 na 25 sklepów małoformatowych. „Dostępność kiełbas białych rośnie oczywiście w okolicy świąt wielkanocnych, natomiast w okresie maj-wrzesień, czyli w sezonie grillowym, rośnie ogólna dostępność kategorii paczkowanych kiełbas” – dodaje Nikodem Pankowiak. Średnio w ciągu roku klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać spośród 5 wariantów kiełbas paczkowanych, natomiast supermarkety oferują kupującym dwukrotnie większy wybór – średnio 10 wariantów.

Przed nami najbardziej radosne święta, są niezwykle barwne i bogate w tradycje. To przede wszystkim czas spotkań z najbliższymi i wspólne celebrowanie wyjątkowego czasu przy pysznych potrawach. A w handlu okazja do większej sprzedaży. Wykorzystajmy ten czas jak najlepiej.


Innowacyjność branży drobiarskiej1

Innowacyjność w polskim drobiarstwie zaczyna się już na poziomie hodowli. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, coraz bardziej świadomych i wymagających konsumentów gwarantujemy, że dobrostan zwierząt jest priorytetem. Hodowla staje się w coraz większym stopniu zdigitalizowana.

W nowoczesnych kurnikach zdrowotność stada jest analizowana przez kamery i algorytmy, co ma gwarantować wzrost brojlerów zgodnie z ich behawiorem. Innowacyjne systemy wentylacji zapewniają stały dostęp świeżego powietrza. Polscy przedsiębiorcy inwestują także w automatyczne systemy pojenia i karmienia oraz stosują nagrzewnice wodne. Poprzez holistyczne podejście do hodowli możemy zagwarantować najwyższe standardy dobrostanu zwierząt, a docelowo zaoferować konsumentom najwyższej jakości mięso z kurczaka i innych gatunków drobiu, jak gęsi, indyki czy kaczki. Zakłady drobiarskie działają przy poszanowaniu środowiska naturalnego i dążeniu do zachowania zerowego śladu węglowego. Rozwijamy się tak, aby bilansować emisję dzięki użyciu odnawialnych źródeł energii i gospodarki obiegu zamkniętego. Celem jest zmniejszanie zużycia energii i wody, emisji zanieczyszczeń oraz ilości ścieków. Innowacyjna polityka zrównoważonego rozwoju w drobiarstwie opiera się przede wszystkim na zasadzie „od pola do stołu”. Oznacza to stały monitoring procesu produkcji żywności na każdym jego etapie. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku zasada identyfikowalności (traceability) produktów spożywczych, w tym mięsa drobiowego. Każdy unijny producent musi zapewnić informacje o swoich dostawcach oraz o odbiorcach produktu czy surowca. Pełne zdefiniowanie wszystkich następujących po sobie ogniw łańcucha produkcji jest podstawowym wymaganiem prawnym UE, określanym także jako zasada one-step-backward, one-step-forward. Konsument ma pewność, że możne prześledzić pochodzenie produktu z absolutną dokładnością. Zasada ta obowiązuje także w przypadku hodowli zwierząt.

Nie mamy obaw, że polski konsument odwróci się od mięsa drobiowego. Zgodnie ze „Strategią promocji dla branży mięsa drobiowego”, która powołuje się na ekspertów Rabobank, podczas pogarszającej się koniunktury gospodarczej popyt na drób ożywia się. Wysoka inflacja osłabia siłę nabywczą konsumentów, w rezultacie popyt na mięso z kurcząt zwiększa się. Popyt na mięso drobiowe pozostanie silny, bowiem substytucyjne źródła białka (wołowina, wieprzowina) pozostaną drogie. Polski konsument prowadzi coraz bardziej intensywny tryb życia i ma coraz mniej czasu, aby osobiście przygotowywać sobie posiłki. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów branża drobiarska ma w swojej ofercie szeroki wybór produktów typu „convenient food”. Mówimy tu zarówno o produktach przeznaczonych do bezpośredniego spożycia, jak i takich, które są przeznaczone do samodzielnego i szybkiego przygotowania. Gotowe dania są smaczne i wygodne w przygotowaniu. Jednocześnie dążymy do tego, aby opakowania były przystosowane do recyklingu.

Wesołych świąt!

Monika Książek
Redaktor





1 źródło: Krajowa Rada Drobiarstwa Izba Gospodarcza (KRD-IG)






tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51