Wybierając produkty dla zwierząt domowych właściciele biorą pod uwagę wiele czynników. Zarówno pies, jak i kot potrzebują dopasowanych do swoich potrzeb produktów. A każdy sklep powinien mieć odpowiednią ofertę. Na co zwracają uwagę właściciele zwierząt domowych przy wyborze karmy?
Zwierzęta domowe obecnie odgrywają dużą rolę w życiu wielu Polaków. Według danych GfK, w Polsce jest mniej gospodarstw domowych posiadających dzieci, niż gospodarstw posiadających psa! Posiadanie psa bądź kota zyskało na popularności zwłaszcza podczas pandemii. Polacy docenili towarzystwo czworonogów, działanie terapeutyczne z ich obecności oraz możliwość spacerowania z psami.
Wymagający konsument
Traktowanie zwierząt domowych jak członków rodziny ma także odzwierciedlenie w wymaganiach właścicieli co do karm dla psów i kotów. Powstają nowe warianty, rynek rośnie a wraz z nim jego wartość, która według GfK w okresie od marca 2022 do lutego 2023 roku przekroczyła już 371 mln zł.
Właściciele zwierząt domowych starają się wybierać produkty najlepszej jakości. Świadomość dotycząca żywienia zwierząt także rośnie. Często pupile wymagają odpowiedniej karmy, a ta źle dobrana może im zaszkodzić. Już ¾ właścicieli czworonogów wskazuje, że dobór odpowiedniej diety pupili jest tak samo istotny, jak odżywianie całej rodziny1. Według danych GfK na psią karmę Polacy wydają rocznie średnio 292 złote. Większe wydatki przeznaczane są na karmę mokrą niż suchą. Dużą popularnością cieszą się małe opakowania do 5 kg, chociaż w ostatnim czasie zyskują także większe gramatury.
Na karmy dla kotów Polacy wydają więcej niż dla psów. Według GfK średnie roczne wydatki na karmę kocią wynoszą 393 złote. Najczęściej właściciele mruczków sięgają po karmę mokrą, głównie w opakowaniach typu saszetki oraz puszki. Najczęściej wybierane są gramatury poniżej 100 g, co jest zazwyczaj odpowiednikiem jednego posiłku.
Osoby posiadające kota lub psa najczęściej zakupu karmy dokonują w dyskontach. Istotny jest też kanał e-commerce, w którym koszyk zakupowy jest ponad pięć razy większy niż w przypadku dyskontów. Konsumenci podczas zakupów przez internet częściej sięgają po produkty premium.
Pupil lekarstwem na stres?
W domach Polaków mieszka ok. 8 mln psów i 7 mln kotów. Niemal połowa z nas posiada psa, a 31% zarówno psa, jak i kota. Wśród korzyści z posiadania pupila istotne znaczenie ma jego towarzystwo co często poprawia samopoczucie. A o to, zwłaszcza w pandemicznej rzeczywistości było czasem trudno. Badanie „Współpraca zwierzoludzka – psy i koty wśród Polaków” przeprowadzone przez 3DMarket na zlecenie Brit, wskazuje, że dla 90% właścicieli pupili ich posiadanie znacznie poprawiło kondycję psychiczną.
Poprawa samopoczucia jest też jedną z głównych motywacji do przygarnięcia pupila – dla ponad 50% osób. Wśród powodów posiadania zwierzęcia jest także wzrost motywacji do ruchu, wskazał tak co trzeci respondent.
Opinia, że zwierzęta traktowane są często jak członkowie rodziny nie wzięła się znikąd. Już 2/3 badanych przyznaje, że swoje psy traktuje jak członków rodziny. W przypadku właścicieli kotów, twierdzi tak co druga osoba. Co ciekawe, tak silną więź ze zwierzętami budują szczególnie osoby między 18. a 35. rokiem życia.
Wybór karmy
Tak duże przywiązanie do zwierząt domowych wpływa także na to, że przy wyborze karmy właściciele chcą się kierować przede wszystkim dobrem pupila. Według badania przeprowadzonego przez 3D Market na zlecenie marki Brit dla 57% znaczenie ma jakość składników, dla 53% zawartość składników odżywczych, a 13% kieruje się opiniami specjalistów żywieniowych. Oczywiście cena także odgrywa dużą rolę. Już 47% opiekunów pupili przy wyborze karmy kieruje się właśnie ceną. Z kolei 41% respondentów wskazało na atrakcyjność smaku dla zwierzęcia.
Sklepy małoformatowe są jednym z kanałów, w których kupowana jest żywność dla zwierząt domowych. Według CMR wartość sprzedaży całej żywności dla kotów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła o 3%, przy jednoczesnym spadku wolumenu sprzedaży o ponad 20%. „Największy wpływ na spadek wolumenowy miała mokra karma dla kotów, która w 2023 roku stanowiła ponad 70% zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży całości karmy dla kotów” – wyjaśnia Krzysztof Michniewicz.
Mokre karmy dla kotów klienci w 2023 roku mogli znaleźć w ponad 8 na 10 sklepach małoformatowych do 300 mkw., a do wyboru mieli tam około 10 wariantów. Średnio na transakcje przypadały ponad 2 sztuki produktu. Najczęściej kupowane przez klientów były warianty w saszetkach o pojemności do 100 gram lub w puszkach o pojemności 400 gram.
Według CMR wartość sprzedaży kategorii oferujących karmy i przekąski dla psów wzrosła o 5% przy porównaniu 2023 i 2022 roku. Jest to podobny wynik co w przypadku żywności dla kotów. „W przypadku tej kategorii wolumen sprzedaży zanotował jednak mniejszy spadek i strata rok do roku nie przekroczyła – 15%” – zaznacza analityk CMR.
W sklepach osiedlowych klienci częściej sięgają po karmę mokrą dla psów. „Mokre karmy dla psów to około 60% wartości i niecałe 70% wolumenu sprzedaży całej żywności dla psów w 2023 roku. Mokre karmy dla psów klienci mogli znaleźć, podobnie jak w przypadku mokrych karm dla kotów w około 80% wszystkich sklepów małoformatowych” – mówi Krzysztof Michniewicz z CMR.
Właściciele psów mieli w sklepach małego formatu trochę mniejszy wybór niż w przypadku mokrych karm dla kotów, bo tylko około 7 wariantów. Wskaźnik średniej liczby opakowań na transakcje również przedstawia mniejszą wartość – poniżej 2.
Cena gra rolę
Ceny żywności dla zwierząt wzrosły w ostatnim czasie. „Według CMR w 2023 roku za kilogram mokrej karmy dla kotów klient sklepu małego formatu musiał zapłacić 35% więcej niż w 2022 roku. Trochę mniej, bo o około 20% więcej niż przed rokiem klienci musieli zapłacić za kilogram suchej karmy dla kotów. Z kolei średnia cena za kilogram mokrej karmy dla psów w 2023 roku była wyższa o 20% w porównaniu do poprzedniego roku. Kilogram suchej karmy dla psów podrożał o około 30%” – informuje Krzysztof Michniewicz z CMR.
Jak przyznaje Honorata Jarocka, Principal Analyst w Mintel ekonomiczne uwarunkowania i obecny kryzys kosztów życia znacząco wpływają nie tylko na branżę żywności i napojów, ale również kategorię karmy dla zwierząt. „Dane Mintel dla rynku polskiego wskazują, że w ciągu 12 miesięcy do sierpnia 2023 roku, wielu właścicieli psów i/lub kotów starało się zredukować swoje wydatki na karmę. Jedynie 22% zadeklarowało brak takich działań. Spośród osób szukających oszczędności, najczęściej wskazywano na robienie większych zakupów podczas trwających promocji (42%), kupowanie większych opakowań (30%) oraz przejście na tańszy rodzaj karmy (22%). Co warto podkreślić, aż 40% właścicieli psów i/lub kotów, którzy starali się zmniejszyć swoje wydatki na karmę, twierdzi, że są to działania mające stały charakter, zaś 37% uznaje je za tymczasowe rozwiązanie” – mówi Honorata Jarocka.
Wpływ kurczących się budżetów rozporządzalnych widoczny jest także w odniesieniu do preferencji i oczekiwań. Według Mintel, 58% respondentów posiadających zwierzęta domowe przyznaje, że obawy finansowe sprawiły, że atrybuty związane ze zrównoważonym rozwojem stały się dla nich mniej istotne podczas zakupów karmy. „Przyjazne środowiskowo produkty powinny zatem być również atrakcyjne kosztowo, docierając tym samym do konsumentów z różnym budżetem” – dodaje Honorata Jarocka.
Mimo trudniejszej sytuacji, respondenci nadal jednak wykazują duże zainteresowanie trendami. Aż 67% właścicieli czworonogów lubi być na bieżąco z najnowszymi trendami w zakresie zdrowia i dobrostanu zwierząt.
Dbanie o dobrostan i zdrowie zwierząt domowych wpływa na poszukiwanie przez właścicieli zwierząt domowych karm najlepiej dopasowanych do ich pupili. Mimo że cena ma duże znaczenie to coraz częściej sprawdzają skład, szukają karm bez sztucznych dodatków i wypełniaczy, z jak największą zawartością mięsa. A rynek w ostatnim czasie zalewają właśnie tego typu nowości. Warto zadbać o odpowiednią ofertę także dla czworonożnych konsumentów. Bo szczęśliwy pupil to zadowolony właściciel.
Monika Książek
Redaktor