Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
EURO 2024

Kategorie produktów

EURO 2024

Piątek, 19 kwietnia 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 04/218. Kwiecień 2024
W sercach kibiców mistrzostwa w piłce nożnej zawsze są wyjątkowym wydarzeniem – niezależnie od tego czy mecze oglądane są z trybun stadionów czy z wygodnej kanapy we własnym domu. A dla producentów to dodatkowa okazja do zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów. W tym roku taką okazją są Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej – UEFA EURO 2024.
Nie samym kibicowaniem w tym czasie fani piłki nożnej żyją – niezbędne są przekąski i napoje. Podczas rozgrywek z pewnością nie powinno zabraknąć słonych i słodkich przekąsek, alkoholi i napojów, gotowych dań, które można serwować podczas wspólnego oglądania najbardziej ekscytujących meczów.

Nawyki kibiców1

Do oglądania meczów piłki nożnej kibice z wyprzedzeniem przygotowują przekąski i napoje. Nic przecież nie jest w stanie zmusić zagorzałych kibiców do oderwania wzroku od ekranu przez przynajmniej 45 minut. Zwłaszcza, że przeoczenie ważnej akcji, czy bramki oznaczałoby wielki zawód. Tym bardziej nie mogą sobie pozwolić na nagły głód czy pragnienie. Już 49% Polaków do oglądania meczów piłki nożnej przygotowuje, kupuje bądź zamawia jedzenie i napoje. Jedzenie jest jedną z najczęściej wykonywanych czynności podczas oglądania meczu (64%). Spożywanie napojów zawierających alkohol jest na drugim miejscu (46%). Trzecią pozycję wśród czynności podczas oglądania meczu zajmuje spożywanie napojów bezalkoholowych (37%).

Jeśli chodzi o przekąski i dania na ciepło, najczęściej kibice przygotowują je w domu (75%). 44% respondentów zamawia przekąski i dania na ciepło z lokalu, restauracji bądź fast foodu. Natomiast 32% kupuje w sklepie gotowe dania do podgrzania w domu.

Przekąski i napoje w koszyku kibica

Mistrzostwa są wydarzeniem, podczas którego kibicuje niemal każdy Polak. To grupa o ogromnym potencjale zwłaszcza dla producentów przekąsek, dań gotowych i napojów. Według badania wykonanego z okazji poprzedniej edycji Mistrzostw Europy2, do jedzenia najczęściej spożywanego podczas oglądania meczu piłki nożnej należą chipsy, paluszki, precelki oraz orzeszki. Na kolejnych miejscach znalazły się chrupki, popcorn, przekąski na ciepło, ciastka, czekolada, posiłek na ciepło oraz kabanosy. Są to wszelkiego rodzaju przekąski, po które można sięgnąć koncentrując się na ekranie. Wśród dań na ciepło z pewnością w czołówce znajduje się pizza, zapiekanki czy frytki.

W przypadku napojów bezalkoholowych na pierwszym miejscu w raporcie „Świat Kibica”3 znalazły się napoje typu cola. Drugie miejsce zajmuje woda niegazowana oraz gazowana. Trzecie miejsce należy do soków, nektarów, napojów owocowych niegazowanych. Popularne są także napoje owocowe gazowane, wody smakowe, napoje energetyczne, inne napoje niegazowane typu ice tea czy lemoniada oraz napoje izotoniczne.

Wśród trunków alkoholowych wybór bardzo często pada na piwo – sięga po nie aż 94% kibiców. Rzadziej sięgają po whisky, wódkę czy wino.

A wybory często odbywają się na podstawie sympatii sportowych. 33% badanych przyznaje, że ich ulubione marki napojów mają związek ze sportami, którym kibicują. 28% respondentów dostrzega tą zależność w przypadku marek produktów spożywczych.

Mistrzostwa okazją do sprzedaży

Wydarzenia sportowe na tak dużą skalę są dla wielu producentów okazją do różnych działań zwiększających sprzedaż. „Mistrzostwa Europy w piłce nożnej zbliżają się wielkimi krokami. Już w czerwcu na piłkarskie areny w Niemczech wybiegną utalentowani sportowcy, a ich zmagania będą śledzić… specjaliści od marketingu. Już teraz w ich biurach trwają gorączkowe przygotowania i kreatywna praca, której efektem będą liczne promocje i działania skierowane do konsumentów” – Przyznaje Karolina Mańkowska, Analityczka ASM Sales Force Agency.

Loterie czy konkursy konsumenckie to standardowe działania przy tego typu okazjach. „Na pewno zobaczymy nowe serie produktów lub te, które znamy, ale w nowych, okazjonalnych, piłkarskich opakowaniach. Zapewne wykorzystane zostaną różnego rodzaju piłkarskie hasła lub chwytliwe slogany kojarzące się z piłką nożną. Zobaczymy zapewne współpracę znanych piłkarzy lub komentatorów sportowych z niektórymi markami. Konsumenci mogą również liczyć na pojawienie się wielu konkursów czy loterii z nagrodami, zwłaszcza w przypadku produktów, które jednoznacznie kojarzą się z oglądaniem meczów. Tego typu międzynarodowe wydarzenie sportowe zawsze zachęca do organizowania wielu dodatkowych, kojarzących się z nimi aktywności, to także świetna okazja dla aktywnych działów marketingu sieci handlowych, do zwiększenia sprzedaży wybranych produktów” – zaznacza Karolina Mańkowska, Analityczka ASM Sales Force Agency.

Ubiegłe mistrzostwa wpłynęły na wzrost sprzedaży napojów

Podczas takich wydarzeń należy szczególnie zwrócić uwagę na kategorie przekąskowe, napojowe czy dań do szybkiego przygotowania. Jak potwierdza Monika Magryta, Analityk danych sprzedażowych w CMR, Mistrzostwa Europy to czas świętowania, podczas którego rośnie sprzedaż kategorii imprezowych, jak napoje bezalkoholowe, piwo, różnego rodzaju przekąski. „Dla tego rodzaju produktów wciąż bardzo ważnym kanałem sprzedaży pozostaje mały format, choć coraz więcej transakcji jest realizowanych w innych kanałach (zwłaszcza dyskontach, ale i supermarketach)” – dodaje Monika Magryta.

Według danych CMR, znaczenie małego formatu różni się w zależności od każdej z omawianych kategorii: aż 80% transakcji z piwem jest dokonywanych w małym formacie, jest to też główny kanał sprzedaży napojów energetyzujących, gazowanych czy herbat mrożonych (58-65% zakupów tych segmentów napojów jest realizowanych w sklepach do 300 mkw.), jednak słone przekąski kupowane są już chętniej w dyskontach (mały format stanowi około 40% w liczbie transakcji słonymi smakołykami).

Kategorią, która cieszy się popularnością podczas meczów piłki nożnej niewątpliwie jest piwo. „Podczas pięciu tygodni Euro 2020 wolumen sprzedaży piwa wzrósł o około 15% w porównaniu do pięciu poprzednich tygodni. Jednak w ciągu pięciu tygodni po jego zakończeniu spadł tylko nieznacznie (o około 2%) w tym czasie średnia temperatura była w zasadzie taka sama jak podczas mistrzostw. Trudno więc powiedzieć, w jakim stopniu to Euro 2020, ale też dużo wyższa (o ok. 7 stopni C) podczas jego trwania średnia temperatura, przyczyniły się do większego wolumenu sprzedaży piwa. Można wnioskować, że był to wzrost o co najmniej 2%” – wyjaśnia Monika Magryta z CMR.

W kategorii napojów bezalkoholowych wolumenowo najważniejszą kategorią w małym formacie jest woda czysta (ok. 46% udziału w wolumenie sprzedaży), wartościowo natomiast największe znaczenie mają napoje gazowane (34% obrotów w YTD 12.2023). Według danych CMR, podczas pięciu tygodni Euro 2020 wolumen sprzedaży napojów bezalkoholowych wzrósł o 30% (w ciągu pięciu tygodni po mistrzostwach obniżył się średnio o 6%). „Jednak jednocześnie z powodu głównie sezonowego wzrostu sprzedaży w ciągu pięciu tygodni po mistrzostwach był on o ok. 23% wyższy niż w ciągu pięciu tygodni poprzedzających to wydarzenie. Można estymować, że Euro 2020 i wyższa średnia temperatura podczas jego trwania przyczyniły się do przynajmniej 7% pozytywnej zmiany wolumenu w porównaniu do okresu pięciu tygodni poprzedzających sportowy event” – mówi Monika Magryta. Według CMR, napoje bezalkoholowe, których sprzedaż wzrosła najmocniej podczas trwania Euro 2020 a które jednocześnie odnotowały istotne spadki po jego zakończeniu to: woda czysta, smakowa, soki, nektary, napoje niegazowane oraz izotoniki.

Podczas Euro 2020 oraz innych wydarzeń sportowych konsument z łatwością znajdzie różnego typu napoje bezalkoholowe i alkoholowe w sklepach małego formatu. Są one sprzedawane w praktycznie każdym sklepie. Jak podaje CMR największe kategorie napojów charakteryzują się wysoką dostępnością przekraczającą 90%.

Wybór napojów bezalkoholowych i piwa jest bardzo duży – w sklepie małoformatowym do 300 mkw. o ciepłej porze roku można znaleźć przeciętnie ponad 120 wariantów piwa i ponad 250 wariantów napojów bezalkoholowych.

Słone przekąski podstawą w kibicowaniu

Wygodne, małe, poręczne – takie przekąski, które są niewielkie i gotowe do spożycia podczas oglądania meczu sprawdzają się najlepiej. Największą kategorią słonych przekąsek są chipsy. Jak podaje CMR, odpowiadają one za około 50% wartości sprzedaży i 43% wolumenu sprzedaży słonych przekąsek. Druga w kolejności to chrupki. Ich udziały wartościowe i wolumenowe są nieco niższe niż 20%. Znaczenie pozostałych segmentów jest już zdecydowanie niższe.

Chipsy, snacki i chrupki są popularnymi przekąskami podczas wielu okazji. Według danych Kantar Polska, po tego typu przekąski sięga ponad połowa Polaków (51,8%). Najwięcej respondentów (27,9%) wskazało, że po chipsy, snacki i chrupki sięga 2-3 razy w miesiącu. 23% sięga po takie przekąski raz w miesiącu lub rzadziej, a ponad 20% raz w tygodniu. Prawie 15% Polaków chipsy, snacki i chrupki spożywa dwa razy w tygodniu.

Mistrzostwa są okazją, która zwiększa sprzedaż całej kategorii słonych przekąsek. „Podczas Euro 2020 rozgrywanego w 2021 roku, wolumen sprzedaży słonych przekąsek wzrósł w ciągu tych pięciu tygodni o 4% w porównaniu do poprzednich pięciu tygodni. Również po zakończeniu wydarzenia obniżył się on o ponad 4%, do podobnego poziomu jak przed mistrzostwami. Podczas Euro 2020 najmocniejszą dodatnią dynamikę obserwujemy dla chipsów i krakersów (+6%), ich sprzedaż po tym wydarzeniu sportowym wróciła do wcześniejszego poziomu. Podobnie zachowywała się też kategoria chrupek chlebowych, choć dla niej w terminie mistrzostw odnotowujemy mniejsze zmiany wolumenu (+3,5%)” – wymienia Monika Magryta.

Słone przekąski w sklepach małego formatu są sprzedawane praktycznie w każdym sklepie. Jak podaje CMR, największe kategorie słonych przekąsek charakteryzują się wysoką dostępnością przekraczającą 90%. Najwięcej trzeba się nachodzić za chrupkami chlebowymi – konsument znajdzie je w co drugim sklepie.

Wybór słonych przekąsek jest bardzo duży – w sklepie małoformatowym do 300 mkw. w ciepłej porze roku można znaleźć przeciętnie ponad 80 wariantów słonych przekąsek (w tym ponad 30 chipsów, 18 chrupek i 9 pozycji z kategorii paluszki, precle, talarki).

Dania na szybko

Wśród dań na ciepło idealną pozycją podczas meczu są te, które wystarczy jedynie podgrzać lub upiec. A wśród nich pizza – idealna w przypadku oglądania meczów w większym gronie, a także pod względem szybkości przygotowania. I przede wszystkim trafia w gusta większości Polaków.

Po pizzę mrożoną Polacy najczęściej udają się do dyskontów. Według CMR w pierwszych 3 kwartałach 2023 roku ten kanał odpowiadał za 39% transakcji. Sklepy małoformatowe do 300 mkw. odpowiadały za 34% transakcji, supermarkety do 2500 mkw. za 17%, a dyskonty około 10%.

„Porównując rok 2023 do roku poprzedniego, pizze mrożone sprzedawały się odrobinę gorzej – w okresie styczeń-grudzień odnotowano spadek liczby transakcji o 2,4% oraz spadek liczby sprzedanych opakowań o 3%. Do poziomu 12,21 zł wzrosła za to średnia cena za opakowanie (wzrost o 19%), co finalnie przełożyło się na 15,5% wzrostu wartości sprzedaży, w porównaniu do roku poprzedniego” – przyznaje Krzysztof Zięba z CMR.

Mrożone pizze dostępne są w około 8 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw., a klienci mają do wyboru średnio 6 wariantów. Wartości te utrzymują się na podobnym poziomie na przestrzeni lat. Najchętniej wybieraną wielkością dania są produkty w trzech gramaturach: 335 g, 425 g i 380 g, które łącznie odpowiadały za ponad 50% wszystkich transakcji z pizzą mrożoną w sklepach małego formatu.

Kolejną niezwykle popularną przekąską na ciepło są frytki. Oferta sklepów także w tej kategorii oferuje pozycje tylko do usmażenia czy upieczenia w dowolny sposób, najczęściej w piekarniku lub frytkownicy. Kategoria frytek mrożonych rozwija się najlepiej spośród wszystkich dań gotowych. „W sklepach małoformatowych w 2023 roku wartość sprzedaży frytek urosła o 31,7%, w porównaniu do roku 2022. Frytki są jedną z niewielu kategorii, która w analizowanym okresie zanotowała zarówno pozytywną zmianę w sprzedanym wolumenie (wzrost o 0,6%), jak i w liczbie transakcji (w górę o 2,5%). Frytki nie uchroniły się też przed podwyżkami cen, ponieważ w grudniu 2023 roku za 1 kg frytek klienci płacili średnio 14,66 zł, a rok wcześniej było to 12,48 zł” – informuje Krzysztof Zięba.

Każdy prawdziwy kibic do meczu przygotowuje się z wyprzedzeniem, by w czasie rozgrywek nic nie musiało odrywać jego wzroku od ekranu. Inspiracje w sklepie spożywczym na napoje i przekąski idealne podczas kibicowania z pewnością będą mile widziane podczas Euro 2024. O swoje zwycięstwo mogą powalczyć nie tylko piłkarze na boisku, ale też producenci w komunikacji i detaliści w sklepie!

Monika Książek
Redaktor




1 źródło: IQS i Grupa S/F (obecnie Freundschaft), badanie Świat Kibica, styczeń 2020 r.
2 źródło: Ibidiem.
3 źródło: IQS i Grupa S/F (obecnie Freundschaft), badanie Świat Kibica, styczeń 2020 r.





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51