Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Pod chmurką – must have produktowy

Kategorie produktów

Pod chmurką – must have produktowy

Środa, 15 maja 2024 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 05/219. Maj 2024
Letnie biesiady już na stałe wpisały się w sposób spędzania czasu na świeżym powietrzu. Posiłki w plenerze smakują najlepiej, a oferta grillowa i piknikowa jest niezmiennie bogata. Na jakie produkty warto postawić w tym sezonie?

Polacy uwielbiają spędzać czas i biesiadować przy daniach z grilla. W związku z ogromną popularnością tego typu spędzania czasu, producenci co sezon powiększają grillowy asortyment. Niemal każdy sklep posiada dział z produktami na tę okazję: przeznaczonymi na ruszt czy idealnymi do zabrania na piknik. Marynowane mięsa, sałatki ze świeżych warzyw, ryby, sery, czy nawet owoce morza w tym okresie odgrywają dużą rolę w menu. Do tego popularnością cieszą się wszelkie poręczne przekąski zarówno na słono, jak i słodko oraz napoje, które można spożyć podczas wycieczki rowerowej, odpoczynku na plaży, grilla czy spaceru po lesie. 

Czy grillowanie rzeczywiście jest naszym sportem narodowym1

Wypoczynek na łonie natury to dla wielu Polaków idealna propozycja na weekend czy urlop. Nie brakuje też osób, które w ciągu tygodnia odpoczywają popołudniami we własnych ogrodach. Według raportu „Jak grillują Polacy?” aż 73% Polaków grilluje w swoim ogrodzie. Popularnym miejscem na grilla jest także działka, którą wybiera 12% badanych, oraz balkon lub taras – 11% wskazań. 2% udaje się w plener bądź rozpala grilla na wyjazdach. Niezależnie od miejsca, grillowanie zapisało się już na stałe w kulturze kulinarnej naszego kraju i jest jedną z częściej praktykowanych form biesiad na świeżym powietrzu. Potwierdza to także częstotliwość grillowania. Według badania „Jak grillują Polacy?” w sezonie 45% Polaków grilluje raz w tygodniu, a 28% częściej niż raz w tygodniu. Z kolei raz w miesiącu decyduje się na to 22% osób, co kilka miesięcy – 4%.

Wśród wielbicieli grillowania połowa respondentów do 18. roku życia oraz w przedziale wiekowym 55-64 podczas sezonu przygotowuje grilla raz w tygodniu. Wśród ankietowanych w wieku 25-43 i 35-44 – 47% grilluje raz w tygodniu. Natomiast wśród osób w wieku 18-24 raz na tydzień grilluje 40% badanych. 36% osób w wieku 45-54 i 33% osób 65+ wrzuca dania na ruszt raz w tygodniu. Biesiadowanie przy grillu to doskonała okazja do spotkań w gronie rodziny czy przyjaciół. Już ponad 35% respondentów przyznaje, że zazwyczaj organizuje grilla, w którym uczestniczy do 6. osób. W przypadku 33% spotkanie z grillem w roli głównej odbywa się w gronie do 4 osób. 19% dotyczy wspólnie spędzonego czasu przez 8 osób, 6% ponad 9 osób i więcej. Przygotowanie uczty na grillu dla kilku osób wiąże się z zakupami, które obejmują takie produkty, jak: mięsa, warzywa czy sery, ale też dodatki, takie jak sosy, przyprawy, pieczywo i napoje.

Zazwyczaj klienci sklepów za takie zakupy płacą od 100 do 200 zł – na te dwie kwoty wskazało po 34% ankietowanych. Wyższe wydatki na grilla, w granicy do 300 zł, ponosi 16% respondentów. Są też tacy, którzy wydają do 500 zł (5%) oraz więcej niż 500 zł (4%). Jest też grupa osób, której wydatki w tym celu nie przekraczają 50 zł (7%). Konsumenci najczęściej po mięso na grilla udają się do sklepu mięsnego (54%). Na kolejnym miejscu jest supermarket (36%). Respondenci rzadziej dokonują zakupów mięsa na grilla w sklepie osiedlowym (6%) czy lokalnym sklepie ze zdrową żywnością (3%). 

Na ruszt! 

Grillować można niemal wszystko: od tradycyjnych kiełbas po roślinne ich odpowiedniki, od serów pleśniowych po cypryjski ser z mleka owczego, koziego czy krowiego – halloumi. Od wielu rodzajów warzyw po rozmaite owoce. I różnego rodzaju mięsa – do kotletów na burgery, szaszłyków czy steków i tostów. Różnorodność jest ogromna, natomiast są kategorie, które pod tym względem dominują w koszykach zakupowych Polaków. W raporcie „Jak grillują Polacy” na pierwszym miejscu jest karkówka – wskazało ją 79% respondentów. Na kolejnym miejscu znalazła się kiełbasa (74%), kurczak (68%) oraz warzywa (67%). Wiele osób na grillu przygotowuje steki (44%), burgery (41%) czy ryby (34%).

Mniejszą popularnością cieszą się owoce morza (10%), owoce (8%), indyk (7%), jagnięcina (5%) oraz kaczka i tofu (po 3%). Wśród innych, mniej popularnych potraw na grilla znajdują się: boczek, bekon, ser, pieczywo, kaszanka, wołowina, wieprzowina, szaszłyki, kiszka ziemniaczana, łopatka, pizza, polędwica, skrzydełka i żeberka. Z kolei z badania SW Research z 2022 roku wynika, że najczęściej na grilla respondenci kupują kiełbasy (66,7%), inne mięsa takie jak np. karkówka, żeberka (53,7%), warzywa (47,5%), kaszanki (42,6%) oraz ryby (26,3%). Ulubione i sprawdzone potrawy na grilla to podstawa w koszykach zakupowych klientów. Natomiast nie brakuje także zwolenników eksperymentowania. Już 88% respondentów poszukuje nowych przepisów do przygotowania na grillu i chce eksperymentować z różnymi potrawami. W tej kwestii bardziej zainteresowani próbowaniem nowości okazali się być mężczyźni. Już 90% ankietowanych mężczyzn odpowiedziało, że chętnie poszukuje nowych przepisów do przygotowania na grillu. W przypadku kobiet jest to 78%. Kategorią zyskującą na popularności są dania bezmięsne.

Badanie z raportu „Jak grillują Polacy” wskazuje, że już 44% ankietowanych deklaruje, że na grillu przygotowuje też dania wegetariańskie. To nie tylko opcja dla osób, które wyeliminowały całkowicie produkty zwierzęce z diety, ale także urozmaicenie dla innych. Na rynku dostępna jest już szeroka oferta roślinnych zamienników mięsa na grilla. Są to także warzywa czy sery do grillowania. Według SW Research zakupu wegetariańskich odpowiedników mięs, jak np. parówek czy kiełbas sojowych, dokonuje 11% Polaków. 

Ruszamy w plener 

Posiłki na świeżym powietrzu nie zawsze oznaczają rozpalanie grilla i dania z rusztu. Dużo mniej wymagającą formą odpoczynku jest piknik. Wystarczy sięgnąć po ulubione przekąski – łatwe w transporcie i konsumpcji. Jeśli dysponujemy lodówką turystyczną, mogą być to nawet produkty wymagające odpowiednio niskiej temperatury. A więc sprawdzą się tutaj wszelkiego rodzaju sery, oliwki, szynki, kabanosy, bagietki, bułeczki, chleby, chrupiące croissanty czy słodkie muffinki. Idealnym dodatkiem są także świeże owoce. Oprócz tego na piknik można zabrać przekąski przygotowane w domu, np. kanapki z ulubionym pieczywem, wędliną, serami, pastą, rybą, sałatą, pomidorem, ogórkiem, kiełkami, awokado, ulubionym sosem – różnorodność co do możliwych wariantów jest przeogromna.

Kolejną pozycją idealną na piknik są sałatki. Można skomponować je na wiele sposobów – z makaronem, kaszą, z serem feta, mozzarellą, kurczakiem, indykiem, tuńczykiem czy łososiem i z dużą ilością warzyw. Na pikniku nie może zabraknąć deseru, który, jak w przypadku słonych przekąsek, można przygotować samodzielnie w domu bądź skorzystać z gotowych propozycji wprost ze sklepowych półek. Znajdziemy tam przeróżne ciastka, wafelki, muffinki, donuty, cukierki, batoniki czy ciasta. To, co znajdzie się w piknikowym koszyku zależy także od charakteru spotkania – czy piknik planujemy z rodziną, ze znajomymi, a może jako romantyczną randkę. 

Napoje latem znacznie zyskują na znaczeniu 

Upalne dni i dłuższe wieczory sprzyjają spożyciu napojów zarówno podczas codziennych aktywności, jak i na piknikach czy spotkaniach przy grillu. Odpowiednie nawodnienie latem jest niezwykle istotne, dlatego wody, napoje i soki towarzyszą nam w każdej sytuacji. W sezonie letnim oferta napojów zwiększa się niemal w każdym sklepie. Popularność zyskują warianty schłodzone, małe pojemności czy propozycje zapewniające orzeźwienie. Aura pogodowa zdecydowanie wpływa na rodzaj wybieranych przez konsumentów napojów. O ile jest to kategoria całoroczna, o tyle rotacja zwiększa się właśnie w okresie letnim. Napoje latem są także towarzyszem podczas grilli czy pikników. O to, jakie napoje wybierają konsumenci w przypadku pierwszej okazji, zapytano konsumentów w badaniu przygotowanym do raportu Decofire „Jak grillują Polacy?”.

Jak się okazuje podczas grilla zdecydowanie króluje piwo: 84% respondentów wskazało na ten trunek. 52% Polaków stawia na wodę, 40% podczas grillowania chętnie sięga po mocniejsze alkohole, napoje gazowane oraz soki. Na kolejnym miejscu uplasowało się wino, które wskazało 24% respondentów. Nie brakuje też zwolenników lemoniady (17% wskazań), herbaty (12%) czy kawy i cydru (po 9%). Majówka za nami – a więc sezon grillowy w pełni! Gdy tylko Polacy tłumnie ruszą na wakacje, zapotrzebowanie na grillowy i piknikowy asortyment jeszcze bardziej da się we znaki. Zatem warto przygotować się już teraz i zapewnić wszelkie artykuły do organizacji grilla oraz pikniku, a także wszelkiego rodzaju słodkie i słone przekąski, i napoje. Różnorodna, zwracająca uwagę na konkretne okazje oferta w sklepie oraz nowości produktowe to podstawa w tym czasie. A z odpowiednim przygotowaniem sezon grillowy 2024 z pewnością będzie należał do udanych. 

Monika Książek
Redaktor 


 

1 źródło: Raport przygotowany przez firmę Decofire „Jak grillują Polacy?” 2023 r. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na grupie 702 osób.
2 źródło: Kantar Polska 3/2024, w ramach projektu KZGPOiW – CORE TEAM, III edycja.
3 źródło: Raport przygotowany przez firmę Decofire „Jak grillują Polacy?” 2023 r. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na grupie 702 osób.



 

tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51