Choć bałagan w domu nie wszystkim przeszkadza, to zawsze znajdzie się osoba, która dba o porządek. Niektórzy sprzątają wyłącznie z poczucia obowiązku, dla innych to sposób na relaks. Niemniej każdy przygląda się w sklepach chemii gospodarczej, ma swoje ulubione produkty, ale szuka też nowych, lepszych rozwiązań. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą producenci – udoskonalają swoje produkty, stawiają na ekologiczne opakowania, wielofunkcyjność czy skoncentrowane formuły – i w kolejnym kroku detaliści, którzy zaopatrują swoje sklepy w najważniejsze i najchętniej kupowane środki czystości.
Ceny rosną, a sprzątania tyle samo
UCE Research i Uniwersytet WSB Merito cyklicznie publikują raporty „Indeks cen w sklepach detalicznych”. Tym razem przeanalizowali blisko 60 tys. cen detalicznych w prawie 28 tys. obiektach handlowych w 17 kategoriach zakupowych. Ostatnie dane z lutego bieżącego roku wykazały, że w 10 kategoriach zanotowano jednocyfrowy wzrost r/r, dwie kategorie urosły dwucyfrowo, a w 5 zaobserwowano spadki pod względem cen. W lutym najbardziej podrożały dodatki spożywcze, słodycze i desery. Na trzecim miejscu znalazła się chemia gospodarcza ze średnim wzrostem o 9,4% r/r. W styczniu podrożała o 10,9% r/r i była czwarta w zestawieniu. „W czasie wysokiej inflacji ceny w tej kategorii poszybowały ponad oczekiwany poziom. Należałoby się spodziewać już mniejszych podwyżek.
Ciągłe dwucyfrowe wzrosty wskazują jednak na to, że konsumenci je akceptują. Nie poszukują w dużym stopniu zamienników. Jednak taka sytuacja nie powinna utrzymać się, gdy średnie ceny większości kategorii ustabilizują się” – komentuje dr Anna Semmerling z Uniwersytetu WSB Merito Gdańska1. Jak wynika z danych CMR, wartość sprzedaży środków czystości w sklepach małoformatowych do 300 mkw. – m.in. płynów do naczyń, środków do mycia toalet, szyb czy mebli, mleczek i proszków czyszczących – w 2023 r. zwiększyła się o 9% w stosunku do 2022 r. Jednocześnie wolumen sprzedaży spadł o ok. 6%. Wynika z tego, że konsumenci kupowali mniej środków czystości, ale po wyższej cenie. Największe udziały w wartości sprzedaży osiągnęli: Grupa Inco, Unilever i Henkel, które łącznie posiadali prawie połowę udziałów wartościowych sprzedaży w sklepach do 300 mkw. Najchętniej kupowanymi markami były: Ludwik, Domestos, Fairy i Bref.
Gdzie kupują Polacy?
Zgodnie z analizą Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, Polacy po chemię gospodarczą najczęściej udają się do dyskontów. Jednym z powodów może być cena. Potwierdzają to wyniki raportu „Koszyk Zakupowy” ASM Sales Force Agency z lutego br., według którego to właśnie w nich ceny chemii domowej były najniższe. Poza tym konsumenci wybierają drogerie i supermarkety. Najrzadziej korzystają ze sklepów internetowych, bo w nich – zgodnie wynikami badań ASM Sales Force Agency – produkty te są najdroższe. W związku z tym, że chemia domowa to grupa produktów codziennego użytku, jest ona dostępna w większości sklepów, w tym tych małoformatowych. Według CMR w 2023 r. były dostępne w 80% z nich. Najczęściej konsumenci sięgali po płyny do mycia naczyń, środki do mycia toalet i szyb. „W 2023 roku w typowym sklepie małoformatowym, który oferował środki czystości, na półce znajdowało się średnio 7 wariantów płynów do naczyń, 7 wariantów środków do toalet i 3 rodzaje środków do mycia szyb. Mleczka i proszki czyszczące, środki do czyszczenia podłóg i dywanów oraz środki do czyszczenia mebli dostępne były średnio w 2 wariantach” – dodaje Joanna Gackowska-Paszkiewicz z CMR.
Wymagający konsument
Grupa INCO w lutym br. przeprowadziła badania na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do chemii gospodarczej. Z badań wywnioskowano, że konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują wyborów ze sklepowych półek. Najważniejsza jest dla nich cena – to ona dla 45% badanych była decydującą kwestią. 33% ankietowanych zwraca większą uwagę na skuteczność, a 29% na wydajność. 16% osób częściej niż kiedyś sprawdza skład produktów, tyle samo wybiera ekologiczne środki czystości. Dwóch na trzech konsumentów przechowuje środki czystości w oryginalnych opakowaniach. Dlatego dużą rolę odgrywa funkcjonalność opakowania – jego kształt, uchwyt czy rozmiar. Zwraca się także uwagę na ekologiczność – dla 17% pytanych fakt, że opakowanie nadaje się do recyklingu liczy się przy wyborze produktu. Największe znaczenie ma to dla kobiet i osób powyżej 55. roku życia.
Codzienne zmywanie
W 2023 r. wartość sprzedaży produktów do zmywania naczyń wyniosła ponad 1,28 mld zł – tak wynika z danych NielsenIQ. To o ok. 15% więcej niż w roku 2022. Ten wzrost wynika z podwyżek cen, które były wyższe o średnio 15% w porównaniu z 2022 r. Jeśli chodzi o wolumen, to ten zachował stabilny poziom – liczba sprzedanych opakowań zanotowała minimalny wzrost o ok. 0,5%. Większe różnice wykazał wolumen sprzedaży – ten zmniejszył się o ok. 4%. Z tych danych wynika, że konsumenci częściej wybierali mniejsze opakowania, za które płacili mniej. Woleli zapłacić za jednorazowe zakupy mniej niż wybrać produkty z kategorii chemii gospodarczej o większej objętości i tym samym cenie. Mimo rosnących cen i mniejszej dynamiki sprzedaży wolumenowej, to wciąż istotna kategoria produktowa, która odpowiada za prawie 15% sprzedaży całego koszyka chemii domowej. Zmywanie ręczne czy zmywarka? Zdecydowanie zmywarka. Jak wynika z danych NielsenIQ udział wartościowy produktów do mycia naczyń w zmywarce wynosi prawie 59%. „Jednakże to preparaty do zmywania ręcznego zaliczają bardziej dynamiczne wzrosty.
W porównaniu do roku ubiegłego ich wartość sprzedaży zwiększyła się o ponad 22%, podczas gdy ich odpowiedniki do zmywarek zanotowały wzrost na poziomie przekraczającym 10%. Należy jednak pamiętać, że również ceny rosną dynamiczniej w przypadku produktów do zmywania ręcznego” – podsumowuje Mateusz Śmietanka, Senior Client Consultant w NielsenIQ. Ekspert dodaje, że najczęściej środki do mycia naczyń kupuje się w dyskontach (49%). Poza tym konsumenci wybierają je w supermarketach i drogeriach. Jak wynika z danych CMR, wartość sprzedaży płynów do naczyń w sklepach do 300 mkw. urosła o ponad 18% w okresie od stycznia do października 2023 r. w porównaniu z analogicznymi miesiącami w roku 2022. Jednocześnie wolumen nieznacznie spadł, co wynikało ze wzrostu cen – litr płynu w październiku 2023 r. kosztował 9,56 zł, czyli o ponad 17% więcej niż w październiku 2022 r. Podobny wzrost wartości sprzedaży w sklepach małego formatu odnotowały tabletki i kapsułki do zmywarek. Według CMR wartość sprzedaży tabletek do zmywarek w pierwszych 10 miesiącach 2023 r. wzrosła o blisko 20% względem tego samego okresu w roku 2022. To także wiązało się ze wzrostem średniej ceny, która w października 2023 r. była o prawie 30% wyższa niż w analogicznym czasie w 2022 r. Marki z najwyższymi udziałami w wartości sprzedaży to Somat i Fairy. Wzrósł także wolumen i ilość sprzedanych opakowań. Na paragonach najczęściej pojawiały się produkty Finish i Fairy.
Czysta natura
Według raportu „Przyszłość Sprzątania” przygotowanego przez TrendRadar i markę Cleangang, konsumenci coraz częściej wybierają naturalne lub roślinne środki czystości. Dlaczego? Po pierwsze ze względu na środowisko. Coraz większa część społeczeństwa myśli o planecie i stara się wybierać produkty, które nie mają na nią negatywnego wpływu. Kolejnym argumentem jest zdrowie – naturalne środki czystości są łagodniejsze dla skóry i nie powodują alergii. W przyjazny środowisku trend wpisuje się także zasada zero waste. Producenci umieszczają swoje produkty w bardziej wytrzymałych opakowaniach, które po zużyciu mogą zostać uzupełnione. Dzięki temu nie tworzy się zbędnych odpadów.
Na sklepowych półkach dostępne są także wielorazowe ściereczki, gąbki i szczotki z naturalnych surowców. Pierwsze ekologiczne środki czyszczące pojawiły się w Polsce około 20 lat temu. Wtedy były to produkty niszowe, a ich sprzedaż niska. Sytuacja mocno się zmieniła przez ostatnie lata – wzrosło zainteresowanie takimi produktami – co widać w sklepach, które oferują coraz więcej eko propozycji. Detaliści powinni zaopatrzyć półki w takie warianty, najlepiej oznakowane UE Ecolabel. Ten unijny certyfikat potwierdza, że produkt jest przyjazny środowisku. Przykładem może być linia Ludwik Ekologiczny, która składa się m.in. z płynu do naczyń, tabletek do zmywarki, płynów do czyszczenia łazienek czy mycia szyb. Butelki tych produktów wykonane są w 98% z materiałów pochodzących z recyklingu. Dodatkowo substancje, których nie znajdziemy w ekologicznych produktach, to formaldehyd, parabeny, fosforany czy barwniki.
Sprzątanie jako medytacja
Sprzątanie domu można potraktować nie jako przykry obowiązek, ale czas na oczyszczenie – nie tylko przestrzeni, ale też umysłu. Skupiając się na powtarzalnych, prostych czynnościach, które nie wymagają analizowania, można wyciszyć się i sprawić, że po głowie nie plącze się zbyt dużo myśli. Na fakt, że sprzątanie może być odstresowujące, zwrócili uwagę naukowcy z The Anxiety&Stress Management Institute, którzy nawet polecają sprzątanie w ramach działań terapeutycznych. W zapewnieniu harmonii między domowymi porządkami a relaksem, sprawdzą się produkty oferujące delikatne, naturalne zapachy. Na rynku można znaleźć przyjazne środowisku produkty myjące do domu z dodatkiem ekstraktu z lawendy (BIOstar, Grupa INCO) czy mięty (BIOPHEN, Dr. Miele Cosmed Group). Dodatkowo, czysty dom idzie w parze z dobrym samopoczuciem. Te korelacje potwierdzają badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Cleangang w 2023 r. Wynika z nich, że głównym motywatorem do sprzątania dla Polaków jest właśnie dobre samopoczucie (55%). Nieco mniej badanych wskazało na dbałość o zdrowie i higienę (42%), ułatwienie organizacji (41%). Rzadziej wymienianymi powodami były poczucie obowiązku (24%) i nadchodząca wizyta gości (23%).
Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor
1 źródło: Dynamika wzrostu cen nadal spada. Obecnie w sklepach jest już tylko o 3,9 proc. drożej niż rok temu, 12 marca 2024, https://managerplus.pl/dynamika-wzrostu-cen-nadal-spada.
Fot: AdobeStock
tagi: pranie , drogeria , środki czystości , detergenty , porządki , sprzedaż , handel ,
W lipcu ceny w sklepach były średnio o 5,7% wyższe niż rok...
Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję...
Startujący niedługo system kaucyjny nie jest gotowy do...
Rozmowę kwalifikacyjną warto traktować jak dialog...
Zdaniem ekspertów, dane pokazują coraz większą...
W obliczu narastających napięć geopolitycznych i...
To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego...
Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter...