Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Pranie idealnie czyste, zmywanie bez smug

Kategorie produktów

Pranie idealnie czyste, zmywanie bez smug

Środa, 15 maja 2024 HURT & DETAL Nr 05/219. Maj 2024
Z danych szwajcarskiej firmy Batmaid wynika, że co piąty Polak sprząta codziennie, a 40% społeczeństwa robi to co kilka dni. Badania tylko potwierdzają to, co większość wie – po środki czystości sięga się często, a tym samym kupuje się je regularnie. Gdzie konsumenci szukają produktów czyszczących i piorących oraz jakie najchętniej wybierają?

Choć bałagan w domu nie wszystkim przeszkadza, to zawsze znajdzie się osoba, która dba o porządek. Niektórzy sprzątają wyłącznie z poczucia obowiązku, dla innych to sposób na relaks. Niemniej każdy przygląda się w sklepach chemii gospodarczej, ma swoje ulubione produkty, ale szuka też nowych, lepszych rozwiązań. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą producenci – udoskonalają swoje produkty, stawiają na ekologiczne opakowania, wielofunkcyjność czy skoncentrowane formuły – i w kolejnym kroku detaliści, którzy zaopatrują swoje sklepy w najważniejsze i najchętniej kupowane środki czystości.

Ceny rosną, a sprzątania tyle samo

UCE Research i Uniwersytet WSB Merito cyklicznie publikują raporty „Indeks cen w sklepach detalicznych”. Tym razem przeanalizowali blisko 60 tys. cen detalicznych w prawie 28 tys. obiektach handlowych w 17 kategoriach zakupowych. Ostatnie dane z lutego bieżącego roku wykazały, że w 10 kategoriach zanotowano jednocyfrowy wzrost r/r, dwie kategorie urosły dwucyfrowo, a w 5 zaobserwowano spadki pod względem cen. W lutym najbardziej podrożały dodatki spożywcze, słodycze i desery. Na trzecim miejscu znalazła się chemia gospodarcza ze średnim wzrostem o 9,4% r/r. W styczniu podrożała o 10,9% r/r i była czwarta w zestawieniu. „W czasie wysokiej inflacji ceny w tej kategorii poszybowały ponad oczekiwany poziom. Należałoby się spodziewać już mniejszych podwyżek.

Ciągłe dwucyfrowe wzrosty wskazują jednak na to, że konsumenci je akceptują. Nie poszukują w dużym stopniu zamienników. Jednak taka sytuacja nie powinna utrzymać się, gdy średnie ceny większości kategorii ustabilizują się” – komentuje dr Anna Semmerling z Uniwersytetu WSB Merito Gdańska1. Jak wynika z danych CMR, wartość sprzedaży środków czystości w sklepach małoformatowych do 300 mkw. – m.in. płynów do naczyń, środków do mycia toalet, szyb czy mebli, mleczek i proszków czyszczących – w 2023 r. zwiększyła się o 9% w stosunku do 2022 r. Jednocześnie wolumen sprzedaży spadł o ok. 6%. Wynika z tego, że konsumenci kupowali mniej środków czystości, ale po wyższej cenie. Największe udziały w wartości sprzedaży osiągnęli: Grupa Inco, Unilever i Henkel, które łącznie posiadali prawie połowę udziałów wartościowych sprzedaży w sklepach do 300 mkw. Najchętniej kupowanymi markami były: Ludwik, Domestos, Fairy i Bref.

Gdzie kupują Polacy?

Zgodnie z analizą Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, Polacy po chemię gospodarczą najczęściej udają się do dyskontów. Jednym z powodów może być cena. Potwierdzają to wyniki raportu „Koszyk Zakupowy” ASM Sales Force Agency z lutego br., według którego to właśnie w nich ceny chemii domowej były najniższe. Poza tym konsumenci wybierają drogerie i supermarkety. Najrzadziej korzystają ze sklepów internetowych, bo w nich – zgodnie wynikami badań ASM Sales Force Agency – produkty te są najdroższe. W związku z tym, że chemia domowa to grupa produktów codziennego użytku, jest ona dostępna w większości sklepów, w tym tych małoformatowych. Według CMR w 2023 r. były dostępne w 80% z nich. Najczęściej konsumenci sięgali po płyny do mycia naczyń, środki do mycia toalet i szyb. „W 2023 roku w typowym sklepie małoformatowym, który oferował środki czystości, na półce znajdowało się średnio 7 wariantów płynów do naczyń, 7 wariantów środków do toalet i 3 rodzaje środków do mycia szyb. Mleczka i proszki czyszczące, środki do czyszczenia podłóg i dywanów oraz środki do czyszczenia mebli dostępne były średnio w 2 wariantach” – dodaje Joanna Gackowska-Paszkiewicz z CMR.

Wymagający konsument

Grupa INCO w lutym br. przeprowadziła badania na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do chemii gospodarczej. Z badań wywnioskowano, że konsumenci coraz bardziej świadomie dokonują wyborów ze sklepowych półek. Najważniejsza jest dla nich cena – to ona dla 45% badanych była decydującą kwestią. 33% ankietowanych zwraca większą uwagę na skuteczność, a 29% na wydajność. 16% osób częściej niż kiedyś sprawdza skład produktów, tyle samo wybiera ekologiczne środki czystości. Dwóch na trzech konsumentów przechowuje środki czystości w oryginalnych opakowaniach. Dlatego dużą rolę odgrywa funkcjonalność opakowania – jego kształt, uchwyt czy rozmiar. Zwraca się także uwagę na ekologiczność – dla 17% pytanych fakt, że opakowanie nadaje się do recyklingu liczy się przy wyborze produktu. Największe znaczenie ma to dla kobiet i osób powyżej 55. roku życia.

Codzienne zmywanie

W 2023 r. wartość sprzedaży produktów do zmywania naczyń wyniosła ponad 1,28 mld zł – tak wynika z danych NielsenIQ. To o ok. 15% więcej niż w roku 2022. Ten wzrost wynika z podwyżek cen, które były wyższe o średnio 15% w porównaniu z 2022 r. Jeśli chodzi o wolumen, to ten zachował stabilny poziom – liczba sprzedanych opakowań zanotowała minimalny wzrost o ok. 0,5%. Większe różnice wykazał wolumen sprzedaży – ten zmniejszył się o ok. 4%. Z tych danych wynika, że konsumenci częściej wybierali mniejsze opakowania, za które płacili mniej. Woleli zapłacić za jednorazowe zakupy mniej niż wybrać produkty z kategorii chemii gospodarczej o większej objętości i tym samym cenie. Mimo rosnących cen i mniejszej dynamiki sprzedaży wolumenowej, to wciąż istotna kategoria produktowa, która odpowiada za prawie 15% sprzedaży całego koszyka chemii domowej. Zmywanie ręczne czy zmywarka? Zdecydowanie zmywarka. Jak wynika z danych NielsenIQ udział wartościowy produktów do mycia naczyń w zmywarce wynosi prawie 59%. „Jednakże to preparaty do zmywania ręcznego zaliczają bardziej dynamiczne wzrosty.

W porównaniu do roku ubiegłego ich wartość sprzedaży zwiększyła się o ponad 22%, podczas gdy ich odpowiedniki do zmywarek zanotowały wzrost na poziomie przekraczającym 10%. Należy jednak pamiętać, że również ceny rosną dynamiczniej w przypadku produktów do zmywania ręcznego” – podsumowuje Mateusz Śmietanka, Senior Client Consultant w NielsenIQ. Ekspert dodaje, że najczęściej środki do mycia naczyń kupuje się w dyskontach (49%). Poza tym konsumenci wybierają je w supermarketach i drogeriach. Jak wynika z danych CMR, wartość sprzedaży płynów do naczyń w sklepach do 300 mkw. urosła o ponad 18% w okresie od stycznia do października 2023 r. w porównaniu z analogicznymi miesiącami w roku 2022. Jednocześnie wolumen nieznacznie spadł, co wynikało ze wzrostu cen – litr płynu w październiku 2023 r. kosztował 9,56 zł, czyli o ponad 17% więcej niż w październiku 2022 r. Podobny wzrost wartości sprzedaży w sklepach małego formatu odnotowały tabletki i kapsułki do zmywarek. Według CMR wartość sprzedaży tabletek do zmywarek w pierwszych 10 miesiącach 2023 r. wzrosła o blisko 20% względem tego samego okresu w roku 2022. To także wiązało się ze wzrostem średniej ceny, która w października 2023 r. była o prawie 30% wyższa niż w analogicznym czasie w 2022 r. Marki z najwyższymi udziałami w wartości sprzedaży to Somat i Fairy. Wzrósł także wolumen i ilość sprzedanych opakowań. Na paragonach najczęściej pojawiały się produkty Finish i Fairy.

Czysta natura

Według raportu „Przyszłość Sprzątania” przygotowanego przez TrendRadar i markę Cleangang, konsumenci coraz częściej wybierają naturalne lub roślinne środki czystości. Dlaczego? Po pierwsze ze względu na środowisko. Coraz większa część społeczeństwa myśli o planecie i stara się wybierać produkty, które nie mają na nią negatywnego wpływu. Kolejnym argumentem jest zdrowie – naturalne środki czystości są łagodniejsze dla skóry i nie powodują alergii. W przyjazny środowisku trend wpisuje się także zasada zero waste. Producenci umieszczają swoje produkty w bardziej wytrzymałych opakowaniach, które po zużyciu mogą zostać uzupełnione. Dzięki temu nie tworzy się zbędnych odpadów.

Na sklepowych półkach dostępne są także wielorazowe ściereczki, gąbki i szczotki z naturalnych surowców. Pierwsze ekologiczne środki czyszczące pojawiły się w Polsce około 20 lat temu. Wtedy były to produkty niszowe, a ich sprzedaż niska. Sytuacja mocno się zmieniła przez ostatnie lata – wzrosło zainteresowanie takimi produktami – co widać w sklepach, które oferują coraz więcej eko propozycji. Detaliści powinni zaopatrzyć półki w takie warianty, najlepiej oznakowane UE Ecolabel. Ten unijny certyfikat potwierdza, że produkt jest przyjazny środowisku. Przykładem może być linia Ludwik Ekologiczny, która składa się m.in. z płynu do naczyń, tabletek do zmywarki, płynów do czyszczenia łazienek czy mycia szyb. Butelki tych produktów wykonane są w 98% z materiałów pochodzących z recyklingu. Dodatkowo substancje, których nie znajdziemy w ekologicznych produktach, to formaldehyd, parabeny, fosforany czy barwniki.

Sprzątanie jako medytacja

Sprzątanie domu można potraktować nie jako przykry obowiązek, ale czas na oczyszczenie – nie tylko przestrzeni, ale też umysłu. Skupiając się na powtarzalnych, prostych czynnościach, które nie wymagają analizowania, można wyciszyć się i sprawić, że po głowie nie plącze się zbyt dużo myśli. Na fakt, że sprzątanie może być odstresowujące, zwrócili uwagę naukowcy z The Anxiety&Stress Management Institute, którzy nawet polecają sprzątanie w ramach działań terapeutycznych. W zapewnieniu harmonii między domowymi porządkami a relaksem, sprawdzą się produkty oferujące delikatne, naturalne zapachy. Na rynku można znaleźć przyjazne środowisku produkty myjące do domu z dodatkiem ekstraktu z lawendy (BIOstar, Grupa INCO) czy mięty (BIOPHEN, Dr. Miele Cosmed Group). Dodatkowo, czysty dom idzie w parze z dobrym samopoczuciem. Te korelacje potwierdzają badania przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Cleangang w 2023 r. Wynika z nich, że głównym motywatorem do sprzątania dla Polaków jest właśnie dobre samopoczucie (55%). Nieco mniej badanych wskazało na dbałość o zdrowie i higienę (42%), ułatwienie organizacji (41%). Rzadziej wymienianymi powodami były poczucie obowiązku (24%) i nadchodząca wizyta gości (23%).  

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor

 


1 źródło: Dynamika wzrostu cen nadal spada. Obecnie w sklepach jest już tylko o 3,9 proc. drożej niż rok temu, 12 marca 2024, https://managerplus.pl/dynamika-wzrostu-cen-nadal-spada.

 

Fot: AdobeStock


tagi: pranie , drogeria , środki czystości , detergenty , porządki , sprzedaż , handel ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51