Nabiał, mięso i wędliny, wyroby garmażeryjne, mrożonki i lody – wiele kluczowych kategorii w sklepach spożywczych wymaga przechowywania w odpowiednich warunkach chłodniczych. Natomiast samo zapewnienie właściwej temperatury to nie jedyne kryterium, które spełniają urządzenia chłodnicze i mroźnicze. Dynamika zmian rynkowych oraz rosnące oczekiwania konsumentów sprawiają, że firmy muszą stale dostosowywać się do nowych wyzwań, inwestując w nowoczesne technologie chłodnicze.
Znaczenie urządzeń chłodniczych
Urządzenia chłodnicze i mroźnicze w handlu spożywczym odgrywają kluczową rolę. Jak przyznaje Aleksandra Batko, Team Leader Sales Gastronomy and Laboratory Retail w Liebherr Polska, sprawiają, że produkty, które trafiają do naszych domów, na nasze stoły są świeże i bezpieczne do spożycia. „W handlu spożywczym to kluczowe zadanie utrzymać artykuły spożywcze w odpowiedniej temperaturze podczas transportu czy ich przechowywania. Dzięki temu produkty są świeże oraz zachowują swój smak i zapach. Jak wiemy, wrażenia wzorkowe są dla konsumentów równie ważne, więc dzięki dobrej jakości urządzeniom chłodniczym, kupowane produkty zachowują również swój wygląd” – dodaje. Za przedłużeniem świeżości produktów kryje się także kolejna istotna zaleta. „W odpowiedniej temperaturze przechowamy artykuły spożywcze zdecydowanie dłużej, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko wyrzucenia produktów ze względu na ich zepsucie” – mówi Aleksandra Batko. Piotr Lutek z Modern Expo dostrzega kolejną zaletę urządzeń chłodniczych i mroźniczych: „Zwiększają różnorodność asortymentu, dzięki możliwości przechowywania towarów mrożonych i chłodzonych, co wpływa na szerszą grupę odbiorców i zwiększoną ilość okazji zakupowych. Ostatecznie zaś urządzenia chłodnicze to coś w rodzaju dodatkowego magazynu, więc biorą one udział w całym procesie zarządzania zapasami i regulowania popytu konsumenckiego”.
Wybór urządzeń jako kluczowy element strategii sklepu
Na rynku dostępnych jest wiele nowoczesnych urządzeń chłodniczych i mroźniczych stworzonych zgodnie z trendami. A te skupiają się nie tylko na funkcjach, ale także na wyglądzie samego urządzenia. „Trendem zawsze był i będzie design, konsumenci od wielu lat wybierają sklepy nie tylko takie, gdzie ceny są korzystne, albo gdzie lokalizacja im najbardziej odpowiada – lecz też takie, gdzie design pozytywnie wpływa na ich samopoczucie. Lubimy robić zakupy w sklepach, gdzie jest czysto, a styl urządzeń i mebli jest spójny” – przyznaje Aleksandra Batko z Liebherr Polska. Natomiast oprócz samego designu kluczowe na rynku urządzeń chłodniczych są także inne trendy. „W skali makro firmy działające w sektorze spożywczym powinny inwestować w innowacyjne technologie chłodnicze, środowiskowo przyjazne rozwiązania, inteligentne systemy zarządzania oraz zrównoważony rozwój” – wymienia Piotr Lutek z Modern Expo. Jak zaznacza ekspert, to pozwoli im nie tylko sprostać obecnym wyzwaniom rynkowym, ale także zyskać przewagę konkurencyjną i spełniać rosnące oczekiwania konsumentów. „Należy jednak patrzeć również na skalę mikro, czyli pojedyncze rozwiązania, które zdecydowanie wpływają na efektywność pracy urządzeń chłodniczych w sklepie. Poza oczywistym aspektem energooszczędności klasy A, warto również zwrócić uwagę na kwestię zamykania, w tym drzwi przesuwne i rozwierane, a także regały z drzwiami bezramkowymi. Dodatkowymi trendami są również instalacje CO2 oraz zapewnienie zoptymalizowanej ekspozycji towarów i ergonomia samego urządzenia” – dodaje Piotr Lutek. Jak widać jest wiele aspektów, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego urządzenia do swojej placówki handlowej. Aleksandra Batko z Liebherr zauważa także, że wraz z postępem technologii wybór odpowiednich urządzeń chłodniczych staje się kluczowym elementem strategii sklepów spożywczych zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ekologicznym. „Możemy stwierdzić, że ekonomia i ekologia to również aktualne trendy, które są w czołówce tych, którymi się kierujemy przy wyborze wyposażenia sklepu. Wyzwaniem dla potencjalnego klienta jest porównanie urządzeń dostępnych na rynku, oferujących szeroki wachlarz rozwiązań. Dlatego zawsze rekomenduję kontakt z firmą z długoletnim doświadczeniem na rynku” – mówi Aleksandra Batko.
Rozwiązania szyte na miarę
W ofercie producentów wyposażenia sklepowego znajduje się wiele różnorodnych urządzeń chłodniczych, dopasowanych zarówno do charakteru konkretnych produktów spożywczych, jak i do miejsca, jakie mamy do dyspozycji w placówce handlowej. Są to lady chłodnicze, przyścienne witryny chłodnicze, chłodziarki i zamrażarki skrzyniowe, skrzynie do lodów, chłodziarki do napojów czy lady chłodnicze wyspowe. „Cała oferta Modern Expo to przede wszystkim staranność wykonania i doskonałe komponenty. W przypadku gamy produktów chłodniczych to także komplet najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, co wynika z faktu, że wchodziliśmy na już rozwinięty rynek i należało wyznaczyć nowy standard efektywności. A przy tym mamy świetny design, modułowość rozwiązań i wysoką energooszczędność, szczególnie w produktach linii Cooles SlimDeck Pro i Cooles SlimFreeze PRO” – zaznacza Piotr Lutek z Modern Expo. Przyścienne witryny chłodnicze Cooles to przede wszystkim nowoczesny design, urządzenie zapewnia efektywność energetyczną dzięki opatentowanym innowacjom i działa na podstawie ekologicznych czynników chłodniczych. Producent zadbał także o wygodę, którą zapewnia modułowa konstrukcja plug & play, czyli szybka instalacja, serwis i czyszczenie. Do tego modułowość, czyli możliwość zestawienia regałów chłodniczych o różnych konfiguracjach lub klasach temperaturowych oraz łączenia z regałem sprzedażowym, to tylko niektóre z zalet tego urządzenia. Producent w ofercie ma także więcej nowoczesnych, innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań wśród urządzeń chłodniczych i mroźniczych. Także wielu innych producentów urządzeń chłodniczych dostarcza profesjonalne urządzenia. „Urządzenia marki Liehberr wyróżniają się od lat, nasz dział product management nieustannie poszukuje metod na poprawę designu, wydłużenia żywotności urządzenia – aktualnie life-time to 15 lat. Od lat proponujemy klientom 3-letni okres gwarancji: dla działalności komercyjnej to olbrzymi benefit. Firma Liebherr jest w trakcie aktualizowania portfolio, wiele nowości już wprowadzonych na rynek oraz tych, które ukażą się w tym roku zostało zaprezentowanych w ostatnim czasie podczas międzynarodowych targów. Główną zmianą w asortymencie jest design, intuicyjność obsługi urządzeń i przede wszystkim energooszczędność. Aktualnie testujemy metodę self-service – rozwiązanie to na pewno możemy nazwać innowacyjnym – oraz bardzo spersonalizowany branding MyStyle, gdzie za pomocą konfiguratora będzie można stworzyć własny project brandingu” – opowiada Aleksandra Batko z Liebherr Polska.
Jak się przygotować na okres letni?
Sprawnie działające urządzenia chłodnicze i mroźnicze w sklepie spożywczym latem niemal warunkują sukces w sprzedaży. „Na pewno, aby być spokojnym przed zaczynającym się sezonem letnim, należy sprawdzić wszystkie urządzenia w rekomendowanym serwisie. Nawet jeśli my, jako producent, nie wymagamy żadnych corocznych serwisów sprawdzających stan urządzenia, jeśli chcemy uniknąć ewentualnych niespodzianek podczas sezonu, to możemy rozważyć taką decyzję” – zaleca Aleksandra Batko z Liebherr. Zabezpieczenie sprawnego działania urządzeń przed sezonem letnim to ważny aspekt zarządzania tego typu narzędziami w punkcie sprzedaży. „Ważny i jasno określony” – podkreśla Piotr Lutek. „Oferujemy w tym obszarze przede wszystkim przegląd samych urządzeń, w tym szczególnie instalacji chłodniczych i zewnętrznych” – mówi ekspert z Modern Expo. Oprócz przeglądów w salonach detaliści mogą sami przyczynić się do sprawnej pracy ich urządzeń. „Warto czyścić, konserwować gabloty i sprawdzać stan uszczelek drzwi, aby upewnić się, że są szczelne, aby uniknąć utraty zimna i zapewnić wydajne chłodzenie oraz sprawdzać i regulować temperatury w samych witrynach w celu zapewnienia optymalnych warunków przechowywania produktów. Dodatkowo należy również zrobić przegląd asortymentu i dostosować go do sezonowości handlu, a także upewnić się, że system wentylacji i klimatyzacji działa prawidłowo, aby uniknąć przegrzania i zanieczyszczenia ekspozycji” – doradza Piotr Lutek z Modern Expo. Wybór spośród urządzeń chłodniczych i mroźniczych na rynku jest ogromny. Pozwalają one nie tylko utrzymać świeżość produktów, ale wpływają także na atrakcyjną ekspozycję. Posiadanie nowoczesnego, ekologicznego, kompatybilnego i wygodnego urządzenia gwarantuje nie tylko lepsze postrzeganie placówki przez klientów, ale pozwala także usprawnić i ułatwić codzienną pracę personelu.