Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28
Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354
Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231 Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2024 r.
Sprzedaż w sklepach małoformatowych w maju 2024 r.
Środa, 26 czerwca 2024
W maju 2024 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 3,7% niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o około 3%. - wynika z danych PIH i CMR Panel.
Spadek liczby transakcji w całym kanale sklepów małoformatowych to w dużej mierze efekt zmniejszającej się liczby placówek tego formatu, ponieważ w przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań była nieco wyższa niż przed rokiem. W porównaniu z majem 2023 r. wzrosła średnia wartość koszyka (o 7,1%, do 23,39 zł), przy czym wzrost ten nie wynikał tylko z rosnących cen, ponieważ nieznacznie zwiększyła się również średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka.
Wysokie temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży lodów impulsowych – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria w maju 2024 r. była o 13% wyższa niż przed rokiem. Klienci sklepów małoformatowych częściej sięgali też m.in. po wodę (wzrost liczby transakcji o 7%) i napoje gazowane (wzrost o 8%), napojów typu ice tea, a także mrożonych kaw. Obłożona ograniczeniami (zakaz sprzedaży nieletnim) kategoria energetyków odnotowała niewielki spadek w porównaniu z majem 2023 r., ale bardzo dynamicznie wzrosły w tym czasie pokrewne kategorie – napoje izotoniczne (wzrost liczby transakcji o 33%) oraz napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (wzrost o 34%).
Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych notują takie kategorie, jak mleko, masło czy olej, które często są wykorzystywane w wojnie cenowej dużych sieci i oferowane są w nich w wyjątkowo atrakcyjnych cenach, co uderza w małych i średnich przedsiębiorców działających w handlu.
Mimo sprzyjającej pogody niewielki spadek liczby transakcji (o około 3%) w porównaniu z majem 2023 r. dotknął też kategorię piw. Rzadziej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych sięgali również po wódki czyste, soki i nektary, a także słodycze czekoladowe, którym nie służą wysokie temperatury – w maju 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się batony czekoladowe i wafelki impulsowe spadła o kilkanaście procent w porównaniu z majem 2024 r., a wydatki na te grupy produktów obniżyły się odpowiednio o 8 i 10%.
Z danych z paragonów gromadzonych przez CMR wynika, że w maju 2024 r. nawet o kilkadziesiąt procent w ujęciu rok do roku rosła sprzedaż płynów i podów do papierosów elektronicznych, niewielki spadek odnotowała natomiast kategoria, która była hitem sprzedaży w 2023 r., czyli jednorazowe papierosy elektroniczne.
W porównaniu z kwietniem 2024 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych zwiększyła się w maju o 11%, a łączne obroty były wyższe o 12%. Sezonowy wzrost sprzedaży w miesiącach wiosenno-letnich to cecha charakterystyczna sklepów małoformatowych, ze względu na duży udział w sprzedaży napojów, lodów czy piwa szczyt sprzedaży przypada na miesiące wakacyjne, kiedy temperatury są najwyższe.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.