Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Słodkie i słone – przekąski dla każdego

Kategorie produktów

Słodkie i słone – przekąski dla każdego

Piątek, 12 lipca 2024 HURT & DETAL Nr 07/221. Lipiec 2024
Urozmaicają codzienną dietę, są receptą na mały głód, a także niewinną zachciankę. Przekąski to nieodłączny element diety wielu osób, a ich rodzaje można mnożyć prawie bez końca – czekoladki, batony, wafle, chipsy, krakersy czy popcorn… Większość konsumentów nie wlicza ich w wydatki w domowym budżecie, dlatego, mimo zawirowań na rynku i zwyżkom cen, w porównaniu z innymi segmentami rynku FMCG kategoria ta radzi sobie całkiem dobrze.
Znaczna część Polaków sięga po przekąski między posiłkami. Jak wynika z raportu „Narodowy Test Żywienia Polaków 2023”, zrealizowanego przez Medonet przy współpracy z agencją badawczą ARC Rynek i Opinia, 6% Polaków zawsze podjada między posiłkami, a 35% robi to często. Połowa respondentów stara się tego unikać, a 9% w ogóle nie sięga po przekąski. Z badań wynika także, że to kobiety (48%) przegryzają coś częściej niż mężczyźni (35%). Na małe co nieco decyduje się także więcej młodych osób w wieku od 18 do 24 lat (53%) niż tych starszych powyżej 65. roku życia (36%).

A po jakie produkty Polacy sięgają najczęściej? Z raportu wynika, że po słodkości – cukierki, ciastka, ciasta, batony, drożdżówki i wafle – tak odpowiedziało 44% ankietowanych. Nieco mniej, bo 43% badanych, wybiera owoce i warzywa. Podium zamykają orzechy, nasiona i pestki z wynikiem 28%. Jogurty, serki i desery mleczne zajęły kolejne miejsce – wskazało je 27% badanych. 20% respondentów decyduje się na produkty solone, tj. krakersy, paluszki, chipsy, a na soki warzywne i owocowe – 13%.

W zależności od wieku różnią się preferencje polskich konsumentów. Młodzi (18-24 lat) najczęściej podjadają słodkie produkty (63%) oraz jogurty, serki i desery mleczne (42%), najrzadziej wybierają soki warzywne i owocowe (22%). Z kolei osoby po 65. roku życia preferują warzywa i owoce (49%) oraz słodkości (31%), z kolei zdecydowanie unikają słonych przegryzek (4%).

Według danych NielsenIQ od kwietnia 2023 r. do marca br. rynek przekąsek w Polsce osiągnął wartość 27,1 mld zł. Spośród tych słodkich Polacy najwięcej wydali na ciastka i herbatniki paczkowane (3,9 mld zł), praliny (2,9 mld zł) oraz tabliczki czekoladowe (2,8 mld zł). Z kolei wśród słonych dominowały chipsy i chrupki – w badanym okresie Polacy przeznaczyli na nie 5 mld zł.

Konsumenci najczęściej kupują przekąski w dyskontach. Według danych NielsenIQ ten kanał sprzedaży odpowiada za 42,5% wolumenu i 51,8% wartości sprzedaży przegryzek w Polsce w przedziale od kwietnia 2023 do marca 2024 roku. Najbardziej dynamiczny wzrost wartości sprzedaży w badanym okresie zanotowały supermarkety i dyskonty. Tylko w tych dwóch kanałach odnotowano także wzrost wolumenu.

Ochota na słodkie

W ciągu roku w Polsce sprzedaje się prawie 1,4 mld batonów czekoladowych i wafelków impulsowych. To oznacza, że przeciętny Polak zjada ich średnio ponad 35 sztuk rocznie przy założeniu, że w naszym kraju żyje 38 mln mieszkańców. To dane z CMR, które przyjrzało się, jak wygląda sprzedaż tych dwóch kategorii słodyczy na polskim rynku.

Od kwietnia 2023 do marca 2024 roku liczba sprzedanych opakowań tych przekąsek spadła – o ponad 1% w przypadku wafelków impulsowych i o ok. 5% batonów czekoladowych. Kanałem sprzedaży, który stracił najwięcej, były hipermarkety. Według badań CMR konsumenci najczęściej kupują tego typu produkty w sklepach małoformatowych, które odpowiadają za 42% sprzedanych opakowań batonów i 34% wafelków impulsowych. Dużą popularnością cieszą się także dyskonty.

Mały format oferuje szeroki wybór omawianych słodyczy. Od czerwca 2023 do maja 2024 roku średnia liczba wariantów batonów czekoladowych w tym kanale sprzedaży wynosiła 25. Propozycji wafelków czekoladowych w badanym okresie było nieco mniej, średnio 18 wersji. Szerokość półki w obu przypadkach wzrosła, tak samo jak cena za produkt. Średni koszt batona przekroczył 3 zł, co oznacza wzrost o ok. 13%. Z kolei wafelki podrożały nieco mniej, o ok. 11%, a konsument za jedną sztukę zapłacił ok. 2 zł.

Zdrowe trendy

Dla 60% Polaków ważne jest, aby zdrowo się odżywiać. Tak wynika z raportu „Talerz przyszłości” przygotowanego przez think tank Żywność dla Przyszłości oraz Interdyscyplinarne Centrum Analiz i Współpracy Żywność dla Przyszłości. Jedzenie ma wspierać odporność, poprawiać nastrój czy wpływać na dobry wygląd. A co znaczy „zdrowe jedzenie”? Współczesny konsument uważa za takie produkty bez cukru, bez laktozy, bez glutenu, produkty organiczne, zawierające pro- i prebiotyki, a także opcje roślinne.

Zdrowa żywność to także wartościowe przekąski. A te coraz więcej osób zaczyna traktować jako posiłki. Wpływ ma na to m.in. zapracowany tryb życia – ludziom brakuje czasu na przygotowanie śniadania, obiadu czy kolacji, dlatego wolą sięgnąć po szybką przekąskę, aby zaspokoić głód. Według raportu „5 Huge Snacking Trends 2024” przygotowanego przez Exploding Topics wynika, że aż 70% Millenialsów woli przegryzki od posiłków.

Producenci prognozują, że trend „snacks as meals” będzie się w następnych latach rozwijał, a konsumenci coraz częściej będą sięgać po przekąski zamiast posiłku – wybierając te zdrowsze. Na globalnym rynku orzechy, mieszanki trailowe oraz nasiona mają już ponad 40% udziałów. Za nimi plasują się batony proteinowe i przekąski roślinne. Międzynarodowy trend na odżywcze przegryzki można zaobserwować także w Polsce. „Batony musli zanotowały najwyższy wzrost wolumenu sprzedaży (w kg), aż o 10,4%. Pozytywne wskaźniki miały też orzechy i ziarna, ciasta gotowe oraz wafle impulsowe. (…) Dynamiczny wzrost sprzedaży batonów musli oraz orzechów i ziaren może być skutkiem rosnącej świadomości polskich konsumentów i dążenia do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze” – komentuje Wojciech Rydzewski z NielsenIQ, analizując dane z okresu kwiecień 2023-marzec 2024. Honorata Jarocka, Principal Analyst w Mintel dodaje, że według badań 45% polskich konsumentów stara się sięgać po przekąski, które mieszczą się w określonym zakresie kalorycznym.

Nowym zadaniem przekąsek staje się także poprawa samopoczucia. Konsumenci chcą, aby pozytywnie wpływały na sen, koncentrację i poziom energii. Dlatego szukają w ich składzie dobroczynnych składników, tj. witaminy czy adaptogeny. Coraz chętniej sięgają też po produkty roślinne – to ze względów zdrowotnych i środowiskowych. „66% osób jedzących przekąski podejmuje wysiłek, aby wybierać przekąski z określonymi korzyściami zdrowotnymi (np. wspieranie trawienia lub zdolności kognitywnych). Roślinne przekąski to również ciekawy obszar dla innowacji – 64% respondentów w Polsce zgadza się ze stwierdzeniem, że tego typu przekąski są dobre dla zdrowia” – dodaje ekspertka z Mintel.

A skoro przekąski mogą zastąpić posiłek i pozytywnie wpływać na organizm, to czemu by nie mogły zaspokoić choć trochę apetytu na świat? Autorzy „5 Huge Snacking Trends 2024” wskazują, że globalni konsumenci, na skutek pandemii i ograniczeń w podróżowaniu, zaczęli szukać w przekąskach egzotycznych smaków z różnych państw. W Polsce popularne są m.in. pochodzące z Japonii mochi czy meksykańskie chipsy.

Przywiązanie do marki

Przywiązanie do marki jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów. Klient, stojąc przy sklepowej półce, chętniej sięgnie po produkt marki, którą zna i ceni niż po podobny, ale innego producenta. Są kategorie produktowe, które charakteryzują się szczególnie wysokim poziomem lojalności.

Jak podaje firma Listonic Ads1 ogólnie klienci są wierniejsi markom, które mają silną pozycję na rynku i są łatwo dostępne. Przez to są bardziej rozpoznawalne, co sprawia, że konsumenci czują większe zaufanie i są bardziej skłonni je kupić. Ważnym czynnikiem jest także cena – ta korzystniejsza zwiększa szansę na przyciągnięcie i utrzymanie klientów. A jeżeli razem z konkurencyjną ceną idzie w parze wysoka jakość, to budują się pozytywne doświadczenia konsumenta, które są podstawą lojalności wobec marki. Istotnym elementem jest także identyfikacja ze światopoglądem, wartościami i panującymi trendami.

Firma Listonic Ads wzięła pod lupę 10 kategorii produktowych i zbadała przywiązanie konsumentów do marek z tych segmentów. Pierwsze miejsce zajęły leki, kolejne napoje i słodycze. Za podium znalazły się alkohole, dania gotowe, akcesoria kuchenne, produkty dla dzieci, produkty śniadaniowe, słone przekąski, a także sosy i dipy.

Analizując rynek przekąsek, najważniejsze są dwie grupy: słodycze i słone przegryzki. Do tych pierwszych badacze zaliczyli batony, ciastka, czekolady, praliny, cukierki, żelki, dropsy, gumy, lizaki, a także ciastka i batony zbożowe. Jak zauważyli autorzy raportu – choć słodycze zaliczane są do zakupów impulsowych, w których marka niekoniecznie jest istotna, to w przypadku tych planowanych odgrywa istotną rolę. Kiedy konsument świadomie decyduje się na daną słodkość, to wybiera logo tej, którą dobrze zna. Tak więc gdy na listach zakupowych pojawiają się słodkie przekąski, to są one sprecyzowane – ukazują się konkretne nazwy, które mają trafić do koszyka. Od maja 2021 do maja 2023 roku 13,23% produktów dodawanych do list zakupowych stanowiły produkty znanej marki. W kategorii słodyczy najpopularniejszymi były Delicje i Kinder.

Jeśli chodzi o przekąski słone, tj. orzeszki, precle, paluszki, chipsy, chrupki, prażynki, nachosy i krakersy, to co jedenasty produkt z tej kategorii jest dodawany do list zakupowych ze wskazaniem konkretnej marki. Jak podkreślają autorzy badania, w przypadku tego segmentu duże znaczenie odgrywa cena, która bywa dla konsumenta ważniejsza niż lojalność. Jednak w przypadku planowanych zakupów istnieje istotna grupa osób, która mimo większych kosztów wybiera produkty danej marki. W tej kategorii klienci przywiązani są do Lay’s, Cheetos i Pringles.

Rynek przekąsek tradycyjnie dzielimy na ten słodki i słony, a same przegryzki mają zaspokoić mały głód lub zachciankę. Jednak gdy przyjrzeć mu się bliżej – widać cały wachlarz smaków, funkcji i właściwości. Entuzjastów „małego co nieco” nie brakuje – część jest oddana swoim ulubionym rodzajom przegryzek, a innych przyciągają nowe smaki i innowacyjne pomysły.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor




1 źródło: „Raport kategorii FMCG. Analiza przywiązania Polaków do marek na podstawie Brand Loyalty Index. Analiza za lata 2021-2023”, Listonic Ads. Badania zrealizowano na podstawie danych użytkowników aplikacji Listonic.





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51