Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28
Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354
Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231 Poradnik prawny - Duża czcionka na etykiecie a cena przy kasie
Poradnik prawny - Duża czcionka na etykiecie a cena przy kasie
Poniedziałek, 12 sierpnia 2024
Nie ulega wątpliwości, że cena jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakimi kieruje się konsument przy wyborze danego produktu ze sklepowej półki. Przedsiębiorcy mają określone obowiązki związane z jej prezentacją. Zgodnie z ustawą w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług cenę całkowitą oraz jednostkową należy oznaczać w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający ich porównanie.
Wykorzystanie tej zasady w przypadku sprzedaży towarów i usług w standardowej cenie nie budzi większych wątpliwości. Trudności przy odpowiednim stosowaniu przepisów pojawiają się jednak w przypadku występowania obniżek cen. W praktyce niektórzy przedsiębiorcy stosują działania, które w efekcie mogą utrudniać konsumentom podjęcie świadomej decyzji o zakupie.
Jedną z takich praktyk jest mechanizm promocyjny typu „wielosztuki”. Przewiduje on okazyjną cenę dla danego produktu w przypadku zakupu więcej niż jednej sztuki. Tego typu promocje są prawnie dopuszczalne. Jednak w wielu przypadkach przedsiębiorcy wyraźnie wyróżniają cenę promocyjną za zestaw, a informację o kwocie za pojedynczy egzemplarz czy nawet o samych warunkach promocji, umieszczają w mało widocznym miejscu. Zagadnieniem tym zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prowadząc postępowania wyjaśniające w wielu dyskontach. Według wstępnych ocen wskazuje się, że warstwa językowa komunikatów promocyjnych jest zgodna z prawem, niemniej sposób prezentacji „wielosztuk” może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, wprowadzającą w błąd. Punktem wyjściowym przy podejmowaniu decyzji o zakupie danego produktu powinna być informacja o cenie za pojedynczą sztukę, dlatego musi być ona czytelna i zrozumiała dla konsumenta.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku, gdy przy uwidacznianiu cen przedsiębiorcy wyróżniają ofertę promocyjną dla konsumentów posiadających dedykowane aplikacje, bony zakupowe czy karty lojalnościowe. Także w tym przypadku niejednokrotnie przedstawiają regularną cenę oraz tę jednostkową w mało widoczny sposób. Punktem wyjścia przy uwidacznianiu cen w przypadku zakupu zestawu oraz tych jednostkowych powinna być kwota obowiązująca dla konsumentów, którzy nie posiadają specjalnych narzędzi lojalnościowych.
Podsumowując – z perspektywy przedsiębiorcy warto zweryfikować, czy uwidacznianie cen (również jednostkowych) produktów jest realizowane zgodnie z wymogami ustawowymi. Za nieprawidłowe praktyki grozi kara do 20 tys. zł.
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.