Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Zapraszamy na kawę i… coś słodkiego!

Kategorie produktów

Zapraszamy na kawę i… coś słodkiego!

Środa, 16 października 2024 HURT & DETAL Nr 10/224. Październik 2024
Kawa to nie tylko pobudzający napój, którym wiele osób rozpoczyna dzień – to także styl życia. Aromatyczny napar towarzyszy nam w wielu sytuacjach, do których zaliczyć można spotkania towarzyskie czy biznesowe. Polacy mają różne preferencje, dlatego na sklepowych półkach nie trudno znaleźć warianty rozpuszczalne, mielone, w ziarnach czy kapsułkach. A jak kawa, to też słodycze, których oferta w sklepach jest imponująca!
Jesienna pogoda sprzyja spożyciu gorących napojów. Jedną z ulubionych pozycji Polaków jest kawa. Około 80% dorosłych krajanów spożywa ją regularnie1. Przemawiają za nią jej aromat, możliwość dodania korzennych i cynamonowych dodatków czy właściwości rozgrzewające, co cenimy zwłaszcza jesienno-zimową porą. „Kawa to nieodłączny element codziennych rytuałów wielu osób, a różnorodność dostępnych wariantów pozwala każdemu znaleźć coś dla siebie. Jednym z najbardziej klasycznych wyborów pozostaje espresso – intensywny, mocny napar, który często stanowi bazę dla innych popularnych napojów kawowych, takich jak cappuccino czy latte. Dla tych, którzy preferują delikatniejsze smaki – americano, czyli rozcieńczone wodą espresso, to równie popularna opcja, pozwalająca cieszyć się kawą w łagodniejszej formie” – mówi Karolina Mańkowska, analityczka ASM Sales Force Agency. A najczęściej filiżanka ulubionej „małej czarnej” nie obędzie się bez choćby niewielkiej słodkiej przekąski.

Kawa i ciastko

To połączenie, które uwielbia niemal każdy. Dla wielu jest codziennym elementem dnia. W towarzystwie kawy często występują nie tylko ciastka, ale także inne słodkości, ciasta czy czekolada. Gorycz kawy i słodycz deseru idealne pasują do siebie pod względem smaku. Z kolei ci, którzy ograniczają spożycie cukru, chętnie sięgają po ciasteczka bez tego dodatku, np. zbożowe, maślane czy z musli.

Według raportu mBank „Rynek słodyczy. Aktualna sytuacja i perspektywy” największą kategorią na rynku słodyczy są właśnie ciastka i herbatniki stanowiące 40,5%. Na kolejnym miejscu są lody (29,5%), produkty na bazie cukru (24,8%) oraz wyroby czekoladowe (5,2%).

Podobnie sytuacja wygląda według CMR – pięć największych segmentów rynku to ciastka, czekolady, praliny, batony czekoladowe, żelki i pianki. Jeśli chodzi o miejsce zakupu słodyczy, na prowadzeniu jest zwłaszcza jeden format. W 2023 roku największą wartość sprzedaży słodyczy wygenerowały dyskonty (46%), następnie sklepy małoformatowe do 300 mkw. (32%), supermarkety (15%) i hipermarkety (7%).

Najszerszy wybór wśród słodyczy konsumenci mają w hipermarketach ponieważ znajduje się tam ok. 1000 produktów z tej kategorii. Natomiast najliczniejszym segmentem są ciastka, które są reprezentowane przez 220 pozycji. W supermarketach znajduje się 630 wariantów słodyczy. Z kolei największą kategorią są także ciastka, obejmując 150 pozycji. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest 220 wariantów słodyczy, z czego 54 to ciastka.

Rynek słodyczy nieustannie się rozwija i oferuje coraz to nowsze propozycje. Ogromna różnorodność segmentu ciastek sprawia, że trafia w rozmaite gusta konsumentów. Na rynku obecnie są dostępne nie tylko warianty czekoladowe, z dodatkami czekolady lub bez niej, ale także z ograniczoną ilością cukru, mniej kaloryczne czy z dodatkami superfoods. A pojawiające się mniejsze opakowania umożliwiają spożycie w każdej chwili oraz zakup porcji idealnie dopasowanej do popołudniowej kawy.

Kawa ziarnista z największą dynamiką

O popularności kawy w Polsce świadczy obecność tego produktu w niemal każdym domu. Według Consumer Panel Services GfK w 2023 roku po kawę sięgnęło 94% gospodarstw domowych. Wolumen sprzedaży tej kategorii osiągnął 80 tys. ton, natomiast wartość sprzedaży wyniosła 4,1 mld zł.

Wybór kawy podczas zakupu w pierwszej kolejności sprowadza się do jej formy: ziarnistej, mielonej oraz rozpuszczalnej. Polacy najczęściej sięgają po wariant mielony, segment ten stanowi 47% całej kategorii, jednak z roku na rok się kurczy.

Natomiast największą dynamikę wzrostu w ubiegłym roku zanotowała kawa ziarnista. Według Consumer Panel Services GfK wolumen zakupów wyniósł 24 tys. ton i był wyższy o 8% w porównaniu do 2022 roku. Większa sprzedaż kawy ziarnistej związana jest przede wszystkim z rosnącą popularnością ekspresów automatycznych.

„Na rynku kaw ziarnistych wyróżniają się dwie główne kategorie: mieszanki i single origin. Mieszanki ziaren pozwalają uzyskać harmonijny, zrównoważony smak, łącząc różne odmiany kawy, co cieszy się uznaniem osób preferujących różnorodność. Natomiast kawa single origin, pochodząca z jednego regionu, zdobywa popularność dzięki unikalnym profilom smakowym, które odzwierciedlają charakterystykę danego miejsca uprawy. W ostatnich latach ogromnym zainteresowaniem cieszy się kawa w kapsułkach. Wygoda i prostota przygotowania, a także szeroki wybór smaków, od klasycznego espresso po bardziej egzotyczne mieszanki, sprawiają, że kapsułki zdobywają serca wielu kawoszy, którzy cenią sobie szybkie i łatwe rozwiązania” – mówi Karolina Mańkowska z ASM Sales Force Agency.

Sprzedaż w sklepach detalicznych

Według danych CMR w okresie od czerwca 2023 do maja 2024 roku sklepy detaliczne do 2500 mkw. odpowiadały za około 35% wartości sprzedaży całej kategorii kawy. Placówki małoformatowe o powierzchni do 300 mkw. to kanał plasujący się na drugim miejscu pod względem procentowej wartości sprzedaży. Na pierwszym miejscu są dyskonty, które w tym samym czasie odpowiadały za ponad połowę wartości sprzedaż kawy. Ponadto odnotowano wzrost udziałów tego kanału w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej.

Kawa mielona jest najważniejszym segmentem kategorii w sklepach detalicznych do 2500 mkw. Jak przyznaje Łukasz Macheta, analityk danych CMR, w pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku ten rodzaj kawy można było znaleźć na półce w niemal wszystkich sklepach sprzedających kawę. „Jeśli chodzi o kawę mieloną, konsumenci coraz częściej wybierają odmiany odpowiadające ich gustowi. Arabica, znana z subtelnych, złożonych smaków z nutami owocowymi i kwiatowymi, przyciąga tych, którzy cenią sobie delikatniejsze doznania. Z kolei robusta, z wyższą zawartością kofeiny i bardziej wyrazistym smakiem, jest ulubieńcem osób szukających mocniejszej kawy” – mówi Karolina Mańkowska z ASM Sales Force Agency.

Kolejnymi segmentami o wysokiej dostępności, według CMR, są kawy rozpuszczalne oraz kawy mix, które można było znaleźć w 9 na 10 sklepów detalicznych o powierzchni do 2500 mkw.

Sklepy posiadające kawę w swojej ofercie zazwyczaj proponują szeroki wybór w ramach tej kategorii. Według CMR w okresie od stycznia do czerwca 2024 roku w omawianym formacie sklepów można było wybierać z ok. 31 różnych wariantów. Największą część stanowiły: kawa mielona (średnio 12 pozycji) oraz kawa rozpuszczalna (średnio 8 produktów).

Mimo że jest to niezwykle popularny napój, a jego regularne spożycie deklaruje mnóstwo Polaków, w sklepach do 2500 mkw. odnotowano spadki w liczbie transakcji i wartości sprzedaży. „Cała kategoria kawy zanotowała w pierwszej połowie 2024 niemal 3% spadek wartości sprzedaży przy jednoczesnym spadku liczby transakcji i liczby sprzedanych opakowań o około 8%” – mówi Łukasz Macheta.

Ponadto cena nie miała wpływu na tę sytuację, ponieważ w tej materii nie odnotowano wahań. Na podstawie danych CMR od stycznia do czerwca 2024 r. średnia cena za kilogram kawy mielonej czy rozpuszczalnej pozostała na takim samym poziomie jak w analogicznym okresie rok wcześniej.

Według instytutu liderem w wartości sprzedaży kaw mielonych w sklepach o powierzchni do 2500 mkw. jest Jacobs Douwe Egberts, na drugim miejscu plasuje się firma Strauss Cafe Poland, a podium zamyka Tchibo. W przypadku kawy rozpuszczalnej czołowymi producentami są Jacobs Douwe Egberts, Nestlé oraz Tchibo, którzy wspólnie w pierwszym półroczu 2024 roku odpowiadali za około 85% wartości sprzedaży kaw rozpuszczalnych. Natomiast w kawach ziarnistych liderem jest producent Luigi Lavazza, odpowiadający za niemal 1/3 wartości sprzedaży w okresie od stycznia do czerwca 2024 r. Na kolejnych miejscach ze sporą stratą jest producent Jacobs Douwe Egberts oraz ex aequo Woseba i Strauss Cafe Poland.

Mielona, w ziarnach czy rozpuszczalna?

Wybór na tych klasycznych wariantach się nie kończy. Rynek oferuje znacznie więcej smaków i wariantów. „Dla osób lubiących eksperymentować ze smakami, świetną opcją jest kawa smakowa, wzbogacona o słodkie dodatki, takie jak wanilia, karmel czy czekolada. Te warianty są szczególnie popularne wśród tych, którzy poszukują kawy o bardziej deserowym charakterze” – mówi Karolina Mańkowska z ASM Sales Force Agency.

Równolegle rośnie popularność kawy bezkofeinowej. „Idealnej dla osób wrażliwych na kofeinę, które mimo to chcą cieszyć się bogatym smakiem tradycyjnej kawy. W tej kategorii można znaleźć wiele opcji, które zachowują charakterystyczne nuty smakowe, eliminując jednocześnie stymulujący efekt kofeiny” – zaznacza Karolina Mańkowska.

Nie można też zapominać o miłośnikach kawy z mlekiem. „Cappuccino i latte to jedne z najczęściej wybieranych napojów kawowych, szczególnie przez tych, którzy preferują łagodniejsze, kremowe smaki. Coraz częściej mleko krowie zastępuje się jego roślinnymi alternatywami, takimi jak napoje sojowe, migdałowe czy owsiane, co odpowiada na potrzeby osób z nietolerancjami lub tych, którzy preferują dietę wegańską” – przyznaje Analityczka z ASM Sales Force Agency.

Jak dodaje ekspertka, wszystkie te trendy pokazują, że rynek kawy nieustannie się rozwija, oferując coraz to nowsze warianty, które odpowiadają na różnorodne gusta i potrzeby współczesnych konsumentów. „Kawa to nie tylko napój – to również doświadczenie, które każdy może dostosować do swoich preferencji” – mówi Karolina Mańkowska.

Kawa dobra na wszystko?

Polacy uwielbiają omawiany napar zwłaszcza za jego smak i aromat oraz właściwości pobudzające. Natomiast eksperci wskazują na coraz więcej właściwości, które przyczyniają się do jego pozytywnego postrzegania. Jak twierdzą eksperci ds. żywienia, kawa zawiera wielokrotnie większe stężenie wielu składników prozdrowotnych, np. polifenoli, w porównaniu do innych produktów żywnościowych. Dodatkowo jej regularne spożywanie, od 3 do 5 filiżanek dziennie, zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej, zaburzeń rytmu serca, cukrzycy typu 2, demencji, choroby Parkinsona i niektórych nowotworów.

Zwłaszcza w okresie jesiennym warto pomyśleć o wielu różnych wariantach kawy, ponieważ konsumenci w tym czasie spożywają znacznie więcej gorących napojów niż wiosną czy latem. A do tego półka słodkości – różnorodna i rozbudowana – trafiająca w gusta klientów poszukujących małego co nieco.

Monika Książek
Redaktor





1 źródło: Raport INSE Research „Rynek kawy” z 2020 roku.






tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51