Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Co producenci mogą zyskać na precyzyjnej segmentacji?

Handel

Co producenci mogą zyskać na precyzyjnej segmentacji?

Poniedziałek, 02 grudnia 2024
Jogurty łyżeczkowe, batoniki proteinowe czy napoje izotoniczne już od dawna nie są niczym nowym na sklepowych półkach. Niestety te specyficzne kategorie produktowe często pozostają niewidoczne dla sprzedażowej analityki.
Na sklepowych półkach pojawiają się nowe kategorie produktów, jak napoje proteinowe, roślinne czy niskokaloryczne, które zyskują duże znaczenie. W ciągu ostatnich dwóch lat sam segment napojów roślinnych wzrósł ilościowo o 16 proc., a wartościowo o 21 proc.[2] Jak zauważają eksperci eLeader, w większości nie jest to jednak powiązane z monitorowaniem udziału tych kategorii na półkach. Firmy, które mają szerokie portfolio produktów, najczęściej nie sprawdzają ich półkowej ekspozycji w podziale na trendujące kategorie, a tym samym nie wykorzystują szansy na budowę silniejszej pozycji rynkowej. Dzięki dostępowi do tak szerokich informacji, producenci i sklepy mogliby śledzić najważniejsze trendy i na bieżąco odpowiadać na działania konkurencji. W Finlandii producenci już zagospodarowali tę lukę, m.in. rozróżniając w swojej analityce ekspozycji napoje proteinowe oraz roślinne. Podobnie dzieje się już w Czechach i Słowacji.

– Polscy producenci oraz dystrybutorzy wiele tracą na nieuwzględnianiu trendujących kategorii w swojej analityce. Rozróżnianie wyróżników produktów, po które coraz chętniej sięgają konsumenci, pozwala na efektywniejsze rozpoznanie rynku i pozycjonowanie produktów. Może to znacząco wesprzeć producentów w rywalizacji w nowych i zyskujących popularność segmentach – mówi Łukasz Synal, Head of Business w eLeader.

Kategorie, które mają znaczenie

Obecnie firmy skupiają się monitorowaniu ekspozycji prostych kategorii, takich jak jogurty, napoje czy makarony. Podział czasami uwzględnia dokładniejszą segmentację na soki czy energetyki, chociaż niektóre firmy w Polsce już zaczynają rozróżniać kategorię produktów proteinowych. Konsumenci coraz częściej poszukują jednak jeszcze bardziej specyficznych produktów, takich jak soki naturalne, jogurty łyżeczkowe albo pitne. Sieci sklepów widząc taką potrzebę, tworzą specjalne półki, jak m.in. Leclerc ze zdrową żywnością czy Lidl z napojami bezalkoholowymi. Tak duże zainteresowanie sprawia, że nowe kategorie stają się kolejnymi obszarami rywalizacji marek. W samym segmencie napojów izotonicznych o miejsce na półce konkuruje już pięciu głównych producentów, z czego Oshee w I kwartale br. zajmowało niemal 60 proc. ekspozycji w tej kategorii.[3] Jednak najczęściej kategoria napojów izotonicznych, tak jak wiele innych, cieszących się równie dużą popularnością, jak np. napoje witaminowe czy te z obniżoną zawartości kofeiny lub tauryny, nie jest jeszcze rozróżniana przez producentów w monitoringach półek.

Obecne technologie używane do analizy półek pozwalają w ławy sposób zwiększać szczegółowość monitoringu ekspozycji, co może ułatwić analizy producentom. eLeader pokazał możliwości poszerzonej kategoryzacji w swoim ostatnim raporcie przedstawiającym ekspozycję piw w sklepach. Firma użyła swojej technologii Shelf Recognition AI, która pozwala na tworzenie automatycznego raportu ze sklepowych ekspozycji, za pomocą zdjęć wykonanych telefonem. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania eLeader opracował statystykę ekspozycji marek, dzieląc kategorie piwa na marki własne, browary rzemieślnicze i 5 głównych producentów. Tego rodzaju kategoryzacja uwzględnia dużo bardziej zaawansowany podział, niż w przypadku większości analiz prowadzonych przez producentów. Jednocześnie pozwala to na dokładne zmapowanie sytuacji półkowej marek, które są bezpośrednią konkurencją.

– Odpowiednia kategoryzacja produktu jest niezwykle ważna i może stać się silnym narzędziem wspierającym sprzedaż. Podczas takich analiz należy wyodrębnić kluczowe dla konsumentów i marki cechy produktu. Jednak dodanie nowej kategorii zawsze wydłuża proces monitoringu sytuacji na półkach. Z tego powodu najłatwiej jest przeprowadzać analizę, używając zaawansowanych narzędzi, np. ze sztuczną inteligencją. Dzięki temu proces jest najmniej czasochłonny i najbardziej dokładny – mówi Łukasz Synal, Head of Business w eLeader.

Umiejętne rozmieszczenie produktów na półkach i precyzyjne dopasowanie kategorii stanowią istotę zarządzania sprzedażą w terenie. Dane z analiz pozwalają na efektywniejsze zarządzanie sprzedażą, umożliwiają handlowcom ustalanie właściwych KPI i dobór odpowiedniego podejścia do rozmów z partnerami handlowymi.



Źródło: GoodOne PR
Fot: mat. prasowe


tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51