Sektor detaliczny produktów nienależących do branży spożywczej w Europie wciąż zmaga się z presją makroekonomiczną, jednak zaczynają pojawiać się oznaki stabilizacji. Po okresie trudności gospodarczych widać powolny, ale wyraźny proces odbudowy w niektórych segmentach rynku. W Polsce, mimo że sprzedaż w tym sektorze realnie spadła o 1,2% w latach 2019–2023, rynek ma szansę na odbicie, szczególnie w kategoriach obejmujących produkty dla zwierząt oraz kosmetyki, które odnotowały wzrosty w ostatnich latach – wynika z raportu „State of Specialty Retail 2024: Europe – Transition and Transformation”, przygotowanego przez McKinsey & Company we współpracy z EuroCommerce.
Raport „State of Specialty Retail 2024: Europe – Transition and Transformation in Nongrocery Retail” zawiera szczegółowe spojrzenie na zmiany zachodzące w europejskim sektorze detalicznym, uwzględniając czynniki makroekonomiczne, zmieniające się wzorce konsumpcji oraz adaptację technologii. Zakres raportu obejmuje sześć kategorii detalicznych: meble i wyposażenie, DIY (zrób to sam) i artykuły budowlane, elektronikę użytkową, artykuły sportowe, kosmetyki i produkty do pielęgnacji osobistej oraz opieki nad zwierzętami. Pomija natomiast inne kategorie, takie jak moda, rekreacja oraz handel artykułami spożywczymi, dla których kluczowe trendy są omawiane w naszym corocznym raporcie „State of Grocery”.
Pierwsza edycja raportu koncentruje się na sześciu wybranych rynkach europejskich: Polsce, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Przygotowując raport, przeprowadzone zostało badanie wśród około 30 menedżerów z sektora handlu detalicznego nienależącego do artykułów spożywczych w Europie Zachodniej. Dodatkowo, dane zostały wzbogacone o wywiady z dziesięcioma dyrektorami generalnymi oraz liderami handlu detalicznego w Europie Zachodniej, co pozwala uzyskać pełniejszy obraz wyzwań oraz perspektyw tego sektora. Raport prezentuje również nowe spostrzeżenia, które mają pomóc detalistom radzić sobie z trwającą niepewnością i efektywnie wykorzystać nadchodzące możliwości wzrostu w obliczu zmieniających się trendów.
– W ciągu ostatnich czterech lat branża handlu detalicznego musiała stawić czoła niestabilnym warunkom makroekonomicznym, zakłóceniom w łańcuchach dostaw oraz zmieniającym się wzorcom wydatków konsumenckich. Stabilizacja wskaźników wzrostu, choć nieco niższa niż przed pandemią COVID-19, jest widoczna. Widać także różnice w tempie odbudowy poszczególnych kategorii w różnych krajach. Na przykład, sektor opieki nad zwierzętami domowymi przekroczył poziomy sprzedaży z 2019 roku we wszystkich rynkach europejskich, co sugeruje, że ten trend będzie kontynuowany. Z kolei sektor kosmetyków i produktów do pielęgnacji osobistej prognozuje stabilny roczny wzrost na poziomie do 2%, co świadczy o większej odporności tej kategorii na zmiany rynkowe – wskazuje Daniel Boniecki, Starszy Partner w McKinsey & Company w Polsce.
Najbliższe pięć lat będzie równie wymagające, zwłaszcza w kontekście niepewności gospodarczej, która skłania konsumentów do ostrożności w zakresie wydatków uznaniowych. W tym samym czasie rosnące znaczenie sprzedaży omnichannel kształtuje konkurencyjne otoczenie dla detalistów.
– Raport oparty na badaniach przeprowadzonych wśród 30 przedstawicieli kadry zarządzającej w sektorze detalicznym pozwala na wgląd w preferencje zakupowe konsumentów oraz ich reakcje na zmiany w rynku. Ponad 45% konsumentów zadeklarowało, że w 2024 roku będą poszukiwać sposobów na oszczędzanie pieniędzy, zwracając uwagę na promocje i produkty o lepszej wartości. W przypadku polskich konsumentów 49% zadeklarowało aktywne poszukiwanie sposobów na oszczędności podczas zakupów, co wskazuje na rosnącą ostrożność w wydatkach, ale także bardziej świadome podejście do konsumpcji – komentuje treść raportu Daniel Boniecki, Starszy Partner w McKinsey & Company w Polsce.
Wśród kluczowych trendów i danych na rok 2024 w Europie, wskazanych przez autorów raportu, znalazły się:
- Mniej niż 50% konsumentów uważa, że detaliści dobrze radzą sobie w zakresie kluczowych czynników decydujących o dokonaniu zakupu, co wskazuje na potrzebę dalszej poprawy oferty i doświadczenia zakupowego, aby przyciągnąć bardziej wymagających konsumentów.
- 40% ankietowanych zadeklarowało, że ostatni zakup produktów niedetalicznych dokonali online, chociaż wskaźnik ten różni się w zależności od kraju i kategorii, co podkreśla rosnącą rolę kanałów e-commerce w kształtowaniu przyszłości handlu detalicznego.
- Dzięki doskonałości operacyjnej w całym łańcuchu dostaw detaliści mogą osiągnąć dodatkowe oszczędności kosztów na poziomie 10–20% oraz poprawić efektywność magazynową, co pozwoli zaoszczędzić od 10% do 30%.
- Analiza szacuje, że sztuczna inteligencja w łańcuchu wartości handlu nienależącego do artykułów spożywczych może zrekompensować presję na marże, poprawiając rentowność detalistów o 1,2 do 1,9 punktu procentowego.
Pełny raport jest dostępny tutaj:
https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-retail-europe.
Źródło: Mais Group
Fot: mckinsey.com