Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Stan rynku detalicznego produktów specjalistycznych

Handel

Stan rynku detalicznego produktów specjalistycznych

Środa, 04 grudnia 2024
Mimo trudnych warunków makroekonomicznych i utrzymujących się zakłóceń w łańcuchach dostaw, europejski sektor detaliczny produktów nienależących do branży spożywczej zaczyna wykazywać oznaki stabilizacji. Jednak w najbliższych latach detaliści będą musieli zmierzyć się z wyzwaniami, takimi jak potrzeba głębszej optymalizacji kosztów, wdrożenie sztucznej inteligencji w łańcuchach wartości oraz adaptacja do strukturalnych zmian w preferencjach konsumentów.
Sektor detaliczny produktów nienależących do branży spożywczej w Europie wciąż zmaga się z presją makroekonomiczną, jednak zaczynają pojawiać się oznaki stabilizacji. Po okresie trudności gospodarczych widać powolny, ale wyraźny proces odbudowy w niektórych segmentach rynku. W Polsce, mimo że sprzedaż w tym sektorze realnie spadła o 1,2% w latach 2019–2023, rynek ma szansę na odbicie, szczególnie w kategoriach obejmujących produkty dla zwierząt oraz kosmetyki, które odnotowały wzrosty w ostatnich latach – wynika z raportu „State of Specialty Retail 2024: Europe – Transition and Transformation”, przygotowanego przez McKinsey & Company we współpracy z EuroCommerce.

Raport „State of Specialty Retail 2024: Europe – Transition and Transformation in Nongrocery Retail” zawiera szczegółowe spojrzenie na zmiany zachodzące w europejskim sektorze detalicznym, uwzględniając czynniki makroekonomiczne, zmieniające się wzorce konsumpcji oraz adaptację technologii. Zakres raportu obejmuje sześć kategorii detalicznych: meble i wyposażenie, DIY (zrób to sam) i artykuły budowlane, elektronikę użytkową, artykuły sportowe, kosmetyki i produkty do pielęgnacji osobistej oraz opieki nad zwierzętami. Pomija natomiast inne kategorie, takie jak moda, rekreacja oraz handel artykułami spożywczymi, dla których kluczowe trendy są omawiane w naszym corocznym raporcie „State of Grocery”.

Pierwsza edycja raportu koncentruje się na sześciu wybranych rynkach europejskich: Polsce, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Przygotowując raport, przeprowadzone zostało badanie wśród około 30 menedżerów z sektora handlu detalicznego nienależącego do artykułów spożywczych w Europie Zachodniej. Dodatkowo, dane zostały wzbogacone o wywiady z dziesięcioma dyrektorami generalnymi oraz liderami handlu detalicznego w Europie Zachodniej, co pozwala uzyskać pełniejszy obraz wyzwań oraz perspektyw tego sektora. Raport prezentuje również nowe spostrzeżenia, które mają pomóc detalistom radzić sobie z trwającą niepewnością i efektywnie wykorzystać nadchodzące możliwości wzrostu w obliczu zmieniających się trendów.

– W ciągu ostatnich czterech lat branża handlu detalicznego musiała stawić czoła niestabilnym warunkom makroekonomicznym, zakłóceniom w łańcuchach dostaw oraz zmieniającym się wzorcom wydatków konsumenckich. Stabilizacja wskaźników wzrostu, choć nieco niższa niż przed pandemią COVID-19, jest widoczna. Widać także różnice w tempie odbudowy poszczególnych kategorii w różnych krajach. Na przykład, sektor opieki nad zwierzętami domowymi przekroczył poziomy sprzedaży z 2019 roku we wszystkich rynkach europejskich, co sugeruje, że ten trend będzie kontynuowany. Z kolei sektor kosmetyków i produktów do pielęgnacji osobistej prognozuje stabilny roczny wzrost na poziomie do 2%, co świadczy o większej odporności tej kategorii na zmiany rynkowe – wskazuje Daniel Boniecki, Starszy Partner w McKinsey & Company w Polsce.

Najbliższe pięć lat będzie równie wymagające, zwłaszcza w kontekście niepewności gospodarczej, która skłania konsumentów do ostrożności w zakresie wydatków uznaniowych. W tym samym czasie rosnące znaczenie sprzedaży omnichannel kształtuje konkurencyjne otoczenie dla detalistów.

– Raport oparty na badaniach przeprowadzonych wśród 30 przedstawicieli kadry zarządzającej w sektorze detalicznym pozwala na wgląd w preferencje zakupowe konsumentów oraz ich reakcje na zmiany w rynku. Ponad 45% konsumentów zadeklarowało, że w 2024 roku będą poszukiwać sposobów na oszczędzanie pieniędzy, zwracając uwagę na promocje i produkty o lepszej wartości. W przypadku polskich konsumentów 49% zadeklarowało aktywne poszukiwanie sposobów na oszczędności podczas zakupów, co wskazuje na rosnącą ostrożność w wydatkach, ale także bardziej świadome podejście do konsumpcji – komentuje treść raportu Daniel Boniecki, Starszy Partner w McKinsey & Company w Polsce.

Wśród kluczowych trendów i danych na rok 2024 w Europie, wskazanych przez autorów raportu, znalazły się:
  • Mniej niż 50% konsumentów uważa, że detaliści dobrze radzą sobie w zakresie kluczowych czynników decydujących o dokonaniu zakupu, co wskazuje na potrzebę dalszej poprawy oferty i doświadczenia zakupowego, aby przyciągnąć bardziej wymagających konsumentów.
  • 40% ankietowanych zadeklarowało, że ostatni zakup produktów niedetalicznych dokonali online, chociaż wskaźnik ten różni się w zależności od kraju i kategorii, co podkreśla rosnącą rolę kanałów e-commerce w kształtowaniu przyszłości handlu detalicznego.
  • Dzięki doskonałości operacyjnej w całym łańcuchu dostaw detaliści mogą osiągnąć dodatkowe oszczędności kosztów na poziomie 10–20% oraz poprawić efektywność magazynową, co pozwoli zaoszczędzić od 10% do 30%.
  • Analiza szacuje, że sztuczna inteligencja w łańcuchu wartości handlu nienależącego do artykułów spożywczych może zrekompensować presję na marże, poprawiając rentowność detalistów o 1,2 do 1,9 punktu procentowego.
Pełny raport jest dostępny tutaj: https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/state-of-retail-europe.



Źródło: Mais Group
Fot: mckinsey.com


tagi: rynek detaliczny , produkty specjalistyczne , raport , McKinsey & Company ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51