Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28
Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354
Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231 Tetra Pak: Połowa firm chce wprowadzać zrównoważone rozwiązania
Tetra Pak: Połowa firm chce wprowadzać zrównoważone rozwiązania
Poniedziałek, 09 grudnia 2024
Produkcja żywności wciąż opiera się na energochłonnych procesach i paliwach kopalnych, co stawia przed producentami nowe wyzwania[1]. Rośnie presja na optymalizację zasobów, takich jak surowce do produkcji, energia czy woda, a także proces produkcji opakowań, co jednocześnie wiąże się z rosnącymi kosztami operacyjnymi, obejmującymi ceny surowców, opłaty za emisję CO2 czy marnotrawstwo wody.
Badanie przeprowadzone przez Tetra Pak2 ujawnia istotne zmiany w podejściu branży spożywczej do usprawnień operacyjnych. Dla połowy ankietowanych firm sektora motorem do wprowadzania zrównoważonych rozwiązań w produkcji i przetwórstwie żywności są rosnące oczekiwania konsumentów. Decyzje zakupowe odbiorców końcowych mają tu kluczowe znaczenie – aż 74% z nich deklaruje gotowość wybierania produktów oferowanych przez firmy świadomie podchodzące do kwestii środowiskowych. To dowód na to, że transformacja w kierunku wdrażania bardziej zrównoważonych procesów i produktów to nie tylko odpowiedź na trendy, ale przede wszystkim reakcja na wyraźny sygnał płynący z rynku. Kluczowym wyzwaniem jednak pozostaje, w jaki sposób nowoczesne rozwiązania produkcyjne mogą być jednocześnie korzystne pod względem ponoszonych przez producentów żywności kosztów, aby dodatkowo zmotywować sektor do wdrażania zmian.
Zrównoważony rozwój łączy optymalizację produkcji i obniżanie kosztów
Z badania Tetra Pak wynika, że wśród trzech najważniejszych obszarów dotyczących zrównoważonego rozwoju mających wpływ na strategię biznesową firm spożywczych, producenci wskazują konieczność obniżenia emisji CO2, która łączy się ze zmniejszeniem zużycia ograniczonych zasobów: energii pochodzącej z paliw kopalnych, wody, a także detergentów niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Jak wyjaśnia Laurentiu Boncica, dyrektor obszaru Processing Solutions East Europe w Tetra Pak:
– Obserwujemy, jak wraz z upływem czasu stopniowo zmienia się podejście firm spożywczych. W naszych rozmowach z przetwórcami żywności aktualnie największy nacisk kładziemy na oszczędności operacyjne. Priorytetem dla producentów stają się usprawnienia linii produkcyjnych, bo ukierunkowane zmiany w procesach mogą skutkować istotnymi oszczędnościami kosztów, zapewniając efektywne wykorzystanie surowców, co jest zgodne z założeniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju.
Nieustanny rozwój branży spożywczej
Zmiany w kierunku zrównoważonego rozwoju w branży produkcji żywności oznaczają innowacje i modernizacje procesów. Aż 65% liderów sektora deklaruje, że w zmniejszaniu śladu węglowego systemów żywnościowych kluczowe znaczenie ma zastosowanie innowacyjnych rozwiązań3.
– W Tetra Pak przeznaczamy znaczące środki na badania i rozwój rozwiązań do produkcji żywności, wspierając partnerów w ich działalności. Efektem są między innymi wyspecjalizowane linie produkcyjne Best Practice, które przyczyniają się zmniejszania zużycia wody, emisji CO2 i strat surowców w obrębie linii – wyjaśnia Laurentiu Boncica.
Jednocześnie zwraca uwagę, że wymiana lub modernizacja nawet jednego urządzenia może przyczynić się do zmniejszenia zużycia surowców i obniżenia kosztów operacyjnych.
– Za przykład weźmy rurowy wymiennik ciepła Tetra Pak® Tubular Heat Exchanger, w którym zastosowano system regeneracji ciepła między dwoma produktami. Jego zastosowanie może obniżyć koszty wykorzystywanej energii w sposób istotny, bo nawet o 55% względem tradycyjnych układów opartych na pętli wodnej. Dzięki tej technologii możliwe jest także zminimalizowanie wykorzystania pary i zimnej wody, co w sposób pozytywny przekłada się na efektywność energetyczną i zrównoważenie procesów operacyjnych.
Ekspert Tetra Pak podkreśla, że zrównoważone rozwiązania dotyczą nie tylko poszczególnych komponentów, lecz mogą przyczyniać się do zmian na całych liniach produkcyjnych. Dla producentów poszukujących optymalizacji w szerokim zakresie działań kompleksowe podejście skutkować będzie podnoszeniem wydajności operacyjnej i usprawnień procesu zarządzania surowcami. Boncica podaje przy tym przykład z branży nabiałowej:
– Usprawniając proces produkcji i redukując liczbę etapów przetwarzania mleka w technologii UHT, linie OneStep gwarantują realne korzyści: producenci są w stanie obniżyć zużycie wody nawet o 35%, a energii nawet o 44% względem tradycyjnych linii UHT. Dzięki temu technologia OneStep jest w stanie w sposób istotny przyczynić się do obniżenia zarówno wpływu środowiskowego produkcji, jak i kosztów operacyjnych, generując jednocześnie oszczędności energii grzewczej nawet do 29%, a emisji CO2 – do 36%. W efekcie branża nabiałowa może wykonać bardzo ważny krok na drodze do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.
Zmiana dzisiaj z myślą o jutrze
Zrównoważona transformacja w sektorze spożywczym to nie tylko odpowiedź na trendy konsumenckie, ale także strategiczna inicjatywa na rzecz długoterminowej stabilności i innowacyjności. W obliczu rosnącej świadomości w tym obszarze, producenci żywności na całym świecie stawiają na innowacje, które mogą przynieść korzyści nie tylko efektywności operacyjnej, ale i planecie. Działania te, zgodne z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym i minimalizacji odpadów, kształtują nowe modele biznesowe, które nie tylko przyczyniają się do ochrony zasobów naturalnych, ale również budują zaufanie konsumentów. Zrównoważona odpowiedzialność coraz częściej zapewnia przewagę rynkową, co zachęca firmy do ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań technologicznych i operacyjnych. W konsekwencji branża spożywcza nie tylko dostosowuje się do zmieniającego się świata, ale również aktywnie kształtuje jego przyszłość, tworząc wartość, która wykracza poza tradycyjne podejście do produkcji i dystrybucji żywności.
1 Znaczna część energii zużywanej w produkcji żywności i napojów pochodzi z paliw kopalnych, głównie gazu ziemnego – dane za raportem Food & Drink Federation Achieving Net Zero: A Handbook For The Food And Drink Sector. 2 Badanie B2B Tetra Pak dotyczące wyzwań planetarnych i ich wpływu na producentów żywności i napojów, 2023, n= 346 3 https://www.tetrapak.com/about-tetra-pak/news-and-events/newsarchive/tetra-pak-unveils-action-oriented-approach-towards-food-systems-transformation
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.