Polacy uwielbiają kawę, a w ostatnich latach stają się coraz bardziej świadomymi i wymagającymi konsumentami. O zmieniających się preferencjach klientów, prowadzonych działaniach i planach na przyszłość opowiada Eliza Godzimirska, Dyrektorka Marketingu w Tchibo Warszawa.
Jaką kawę pijają Polacy? Czy zachodzą jakieś zmiany w ich wyborach i postrzeganiu kategorii?
Zdecydowana większość Polaków, bo aż 87%1, to kawosze, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez kawy. Średnio wypijamy jej 2,4 filiżanki dziennie2. Nadal najpopularniejszą w naszym kraju pozostaje wersja mielona. Jednak warto zauważyć, że od jakiegoś czasu najbardziej dynamicznie rosnącym segmentem pozostają ziarna. Polacy od czasu pandemii chcą cieszyć się w domu tak samo dobrą kawą, jak tą serwowaną w kawiarniach czy restauracjach. Stąd rośnie sprzedaż ekspresów automatycznych (widzimy to również po zwiększającej się popularności naszych maszyn z linii Tchibo Esperto).
Z kolei analizując zachowania i preferencje kawoszy można śmiało stwierdzić, że coraz bardziej interesujemy się kawą – pochodzeniem ziaren, sposobami przyrządzania czy dodatkowymi akcesoriami, które pomogą nam przygotować ulubiony wariant. Stajemy się coraz bardziej wyedukowani, a tym samym świadomi i wymagający.
W jakim kierunku rozwija się oferta Tchibo?
Portfolio Tchibo jest zróżnicowane i kompletne. Mamy w nim zarówno kawy mielone, rozpuszczalne, jak i ziarniste – i to w każdym segmencie cenowym. Eduscho to oferta ekonomiczna, Tchibo Exclusive pozycjonowane jest w segmencie mainstream, kawy ziarniste (Tchibo włoskie smaki i Tchibo Barista) to propozycje premium, zaś produkty marki Davidoff to opcja super premium. Regularnie śledząc decyzje zakupowe, ale i motywacje konsumentów, dbamy o rozwój każdego z tych segmentów tak, aby każdy mógł znaleźć w wybranym coś dla siebie. Mocno stawiamy na nasze kawowe kompetencje w sklepach własnych Tchibo. Zespół profesjonalnych doradców i baristów jest wsparciem, ale i swoistym przewodnikiem po naszym kawowym świecie, do którego, jako marka globalna, zapraszamy już od 75 lat.
Marka Eduscho to tegoroczna nowość, która oprócz dobrej kawy i bogatej oferty zapewnia klientom wyróżniającą się komunikację, łączącą przyjemność picia kawy z codziennymi, pozytywnymi doświadczeniami. Proszę opowiedzieć więcej o kampanii.
Tegoroczny launch marki Eduscho na polskim rynku był dużym wydarzeniem nie tylko dla nas, jako Tchibo, ale w ogóle dla całej kategorii kawy. Eduscho przełamało dotychczasową rutynę w segmencie i wprowadziło w nim powiew świeżości. Od samego początku w naszej ofercie znajdowały się wszystkie warianty kawy (mielona, instant i ziarnista). To naprawdę szerokie portfolio jak na debiutującą markę. Co więcej, nasze produkty wyróżniają się na półce sklepowej za sprawą wielokolorowej szaty graficznej i niezwykle czytelnych, minimalistycznych oraz zgodnych z najnowszymi trendami opakowań. Równie zaskakująca była nasza kampania marketingowa, w której bawiliśmy się słowem i kontekstem. Daliśmy się zauważyć w całej Polsce! Zaintrygowaliśmy i zachęciliśmy do spróbowania nowości – o to nam chodziło.
Aktualna, jesienna odsłona kampanii zwraca szczególną uwagę na smak naszej kawy, łączący się z małymi przyjemnościami, których każdy z nas poszukuje w codziennej gonitwie. Niezmiennie bawimy się językiem i udowadniamy, że Eduscho to „po prostu dobra kawa”.
Czy widać już efekty kampanii?
Pierwsze efekty były widoczne od razu po wprowadzeniu nowej marki Eduscho na rynek. W dość szybkim czasie zbudowaliśmy odpowiednią dystrybucję w sklepach w Polsce, tworząc widoczny blok Eduscho na półkach kawy oraz w gazetkach handlowych sklepów. Silna i przemyślana kampania przełożyła się na odpowiednią świadomość marki, jej benefitów oraz szerokości oferty. To wszystko zadziałało bardzo pozytywnie na nasze udziały rynkowe w dość krótkim okresie, w bardzo konkurencyjnej kategorii kawy.
Jaki był 2024 rok dla Tchibo? Jakie plany macie na kolejny rok?
To był dla nas bardzo intensywny rok, w którym nie brakowało nowości i wyzwań. Wprowadziliśmy na polski rynek Eduscho, a w sklepach własnych na wyjątkową skalę rozpoczęliśmy wdrażanie nowej strategii, w której podkreślamy nasze kawowe dziedzictwo i kompetencje. Jednocześnie, jak wszyscy gracze rynkowi, borykamy się z dynamicznie rosnącymi cenami surowca, które musiały wpłynąć na nasz biznes i podejmowane decyzje.
W kolejnym roku nie zwalniamy tempa. Szykujemy dużo nowości produktowych – zarówno w portfolio Eduscho, jak i Tchibo. Przed nami kolejne, nowe odsłony sklepów własnych i inwestycje w rozwój e-commerce.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek
1 źródło: Badanie „Coffee U&A” przeprowadzone przez Kantar Polska na zlecenie Tchibo Warszawa Sp. z o.o. w okresie 12.05-8.06.2022 na reprezentatywnej grupie respondentów, deklarujących spożywanie napojów kawowych, w dwóch modułach: moduł I n=3000 respondentów; moduł II n=1800 respondentów. Uczestnicy badania byli w wieku 16-69 lat, pochodzili z Polski. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza online.