Nowoczesne formy papierosów mają coraz więcej zwolenników. Sprzedaż odnotowuje dynamiczne wzrosty już kolejny rok z rzędu. Do tego branża cały czas szuka nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Podgrzewacze, e-papierosy jednorazowe oraz wielokrotnego użytku czy saszetki nikotynowe zyskują coraz większe grono zwolenników. Wraz z popularyzacją produktów nikotynowych nowej generacji sprzedaż tradycyjnych papierosów nieco maleje.
Kategoria warta ponad 40,5 miliarda złotych
Potwierdzeniem spadku sprzedaży papierosów tradycyjnych są dane NielsenIQ1, które wskazują, że rynek wyrobów tytoniowych znajduje się obecnie w przełomowym momencie. „Suma sprzedaży wszystkich kategorii tobacoo na rynku FMCG to ponad 40,5 mld złotych. Oczywiście najważniejszym ogniwem wciąż pozostają tradycyjne papierosy, które odpowiadają za około 80% udziałów na tym rynku (pod względem wartościowym). Jednak należy zauważyć, że kategoria ta traci sprzedaż wolumenową. W porównaniu do ostatnich 12 miesięcy Polacy kupili prawie 1,5% paczek papierosów mniej” – mówi Mateusz Śmietanka z NielsenIQ.
Natomiast wśród nowych form produktów nikotynowych dostępnych na rynku wyróżniają się przede wszystkim trzy kategorie. „»Heat not burn« (której przedstawicielami są popularne Glo, Ploom bądź Iqos), e-papierosy (jednorazowe, jak i wielokrotnego użytku) oraz »Modern Oral« – saszetki nikotynowe, które wkłada się pod dziąsło” – wymienia Mateusz Śmietanka.
Według NielsenIQ najmocniejszą pozycję na rynku posiada kategoria podgrzewaczy do tytoniu („Heat not burn”). Jej zsumowana sprzedaż (urządzenia oraz wkłady) w ostatnim roku przekroczyła 4 mld zł. Kategoria rośnie zarówno wartościowo (o ponad 9,5%), jak i w sztukach (6,5%).
800 wariantów smakowych
E-papierosy w minionych 12 miesiącach także odnotowały wysoką sprzedaż. Według NielsenIQ2 wyniosła ona ponad 2,2 mld zł. „Wartość ta niewątpliwie robi wrażenie, ale jeszcze bardziej imponuje tempo wzrostu. Wartość kategorii wzrosła o ponad 33% w porównaniu do roku poprzedniego. Liczba sprzedanych sztuk produktowych powiększyła się o ponad 37%” – wskazuje Mateusz Śmietanka.
W kategorii e-papierosów dostępne są zarówno urządzenia jednorazowe, jak i systemy wielokrotnego użytku, w których wymienia się wkłady z płynem. „Imponująca jest chociażby dynamika sprzedaży produktów typu cartridge (czyli wkłady z płynem, które nadają smak e-papierosowi). Są one wkładane do poda wielokrotnego użytku, którego w przeciwieństwie do e-papierosa jednorazowego można używać przez długi okres, wymieniając właśnie cartridge nadające walory smakowe. Wartość ich sprzedaży wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu do roku poprzedniego, podczas gdy ilość sprzedanych sztuk zwiększyła się o 83%” – przyznaje Mateusz Śmietanka z NielsenIQ.
W kategorii e-papierosów bardzo ważnym czynnikiem determinującym wybór klienta jest smak. Obecnie na rynku monitorowanym przez NIQ znajduje się około 800 wariantów. „Najczęściej sprzedawanym smakiem w ostatnich dwunastu miesiącach jest mięta z mojito, a zaraz za nim sporą popularnością cieszą się mieszanka jagody z maliną oraz czysta mięta” – mówi Mateusz Śmietanka.
Sklepy do 300 mkw. najważniejszym kanałem
Skupiając się na sklepach małego formatu, których sprzedaż analizuje Centrum Monitorowania Rynku, można przyznać, że to obecnie kanał mający największe znaczenie w sprzedaży. Kategoria, w skład której wchodzą e-papierosy jednorazowe, pody i płyny do e-papierosów, po dynamicznym rozwoju w 2023 roku obecnie w dalszym ciągu zwiększa wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. z kioskami i salonikami prasowymi, generując ok. 85% sprzedaży.
Według danych CMR w okresie od stycznia do października 2024 roku kategoria e-papierosów odnotowała wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. z kioskami i salonikami prasowymi o 14% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Jak zaznacza Jakub Żaczek z CMR, najmocniej do tych wzrostów przyczyniły się pody, utrzymując poziom rozwoju z ubiegłego roku (+77%). „Wzrost sprzedaży, podobny do zeszłego roku, utrzymuje również kategoria płynów (+40%)” – dodaje. Z kolei kategoria e-papierosów jednorazowych po osiągnięciu szczytu sprzedaży na przełomie sierpnia i września 2023 r. zaliczyła spadek i w okresie styczeń-październik 2024 r. obniżyła sprzedaż o 5% w stosunku do zeszłego roku.
Kategoria „papierosów bez dymu” ma się dobrze, jednak ostatnio zapowiedziany wzrost akcyzy na wyroby tytoniowe i e-papierosy budzi obawy wśród producentów. Podwyżki mają być wprowadzane w latach 2025-2027, a ich celem jest ograniczenie konsumpcji wyrobów tytoniowych, zwłaszcza wśród młodzieży. Ta zmiana ma także przybliżyć ceny wyrobów tytoniowych do średniego poziomu w Unii Europejskiej. Obecnie Polska jest jednym z najtańszych rynków UE.
Jednak zanim do tego dojdzie, rosnąca popularność kategorii sprawia, że rozbudowana i stale aktualizowana oferta alternatywnych produktów tytoniowych w sklepie może zapewnić wysoką rotację.
Monika Książek
Redaktor
1 źródło: Dane NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Cigarettes), sprzedaż wartościowa, wolumenowa w litrach i ilościowa w sztukach, okresy: W1 2022 – W34 2024, kategorie: Cigarettes, Cigarette Paper and Tubes, E-cigarettes, Heat no Burn, Modern Oral, Tobacco.
2 źródło: Dane NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Cigarettes), sprzedaż wartościowa, wolumenowa w litrach i ilościowa w sztukach, okresy: W1 2022-W34 2024, kategorie: Cigarettes, Cigarette Paper and Tubes, E-cigarettes, Heat no Burn, Modern Oral, Tobacco.