Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków przeprowadziło kolejną falę cyklicznego badania konsumenckiego, dotyczącego nawyków związanych z konsumpcją soków w Polsce. Czego możemy dowiedzieć się z wyników najnowszej edycji?
Tegoroczne badanie konsumenckie, podobnie jak w ubiegłym roku, zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej grupie Polaków, znajdujących się w przedziale wiekowym pomiędzy 20 a 75 lat. Jego celem było poznanie nawyków konsumentów dotyczących wyboru i spożycia soków oraz ich nawyków żywieniowych, a także zbadanie wiedzy respondentów na temat soków dostępnych w sklepach.
Soki pijemy – po pierwsze – dla składników odżywczych
Najczęstszym powodem picia soków jest potrzeba uzupełnienia witamin i innych składników odżywczych. 53% ankietowanych wskazało właśnie taką motywację. Soki pijemy także dla smaku oraz dla zaspokojenia pragnienia. Nasze ulubione smaki to kolejno pomarańczowy, multiwitamina oraz jabłkowy. Co ciekawe, co około piąty Polak docenia także walory soku pomidorowego oraz marchwiowego, a co około dziesiąty – warzywnego i buraczanego.
54% konsumentów wie, że szklanka soku może stanowić jedną z 5 porcji owoców i warzyw
Ponad połowa, bo 54% konsumentów słusznie uważa, że szklanka soku może stanowić jedną z pięciu dziennych porcji owoców i warzyw. Wskazania te były szczególnie częste wśród osób po 65. roku życia, czyli w grupie która szczególną uwagę powinna przykładać do zbilansowanej diety zapobiegającej niedoborom składników odżywczych. Zdecydowana większość z nas (71%) deklaruje, że słyszała o podstawach zdrowego odżywiania. Jest to temat, z którym częściej stykają się kobiety i osoby z wyższym wykształceniem. Dodatkowo, więcej osób niż przed rokiem (18% w stosunku do 16% w roku 2024) deklaruje stosowanie się na co dzień do założeń zbilansowanej diety. Może to oznaczać, że małymi krokami, coraz więcej osób stara się wcielić swoją wiedzę na temat zrównoważonego stylu życia w praktykę.
Chcemy żyć świadomie
Co więcej, większość z nas jednorazowo wypija szklankę soku, a więc objętość zgodną z 1 z 5 zalecanych dziennie porcji warzyw i owoców. Istotne są dla nas informacje zawarte na opakowaniu. Przy wyborze soku kieruje się nimi aż 57% konsumentów.
– Szczególnie interesujące są wyniki w zakresie informacji na opakowaniach soku istotnych dla konsumentów. Notujemy duży wzrost istotności informacji dotyczących zawartości witamin, (tu zauważalny jest wzrost w porównaniu do 2024, z 65% do 73%) oraz informacji o wpływie na zdrowie (wzrost z 32% do 42%). Istotne jest dla konsumentów także oznaczenie pochodzenia produktu – była to druga najczęściej zaznaczana odpowiedź w tej edycji badania. Jest to dla nas sygnał, że Polacy zwracają dużą uwagę na odżywczość produktu, ale też, że chcą wybierać produkty pochodzące ze źródeł, do których mają zaufanie. To pozytywna wiadomość dla rodzimych producentów soków, których zrzeszamy, w myśl popularnego powiedzenia „dobre, bo polskie” – zauważa Barbara Groele, sekretarz generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków.
Kampanie edukacyjne wciąż potrzebne
Jednocześnie potrzeba edukowania konsumentów w zakresie właściwego odżywania oraz na temat właściwości soków jest wciąż zauważalna. Konsumenci mają bowiem podzielone zdanie na temat tego, jaka ilość soku może zastąpić jedną porcję warzyw i owoców. Prawidłową odpowiedź (200 ml) wskazało 41% badanych, natomiast 43% konsumentów niepoprawnie wskazało, że 500 ml soku może zastąpić jedną porcję warzyw i owoców. Dodatkowo, konsumenci wciąż uważają, że w sokach dostępnych na rynku mogą znajdować się dodatki, takie jak cukier dodany, barwniki, aromaty i słodziki. Tymczasem, zgodnie z prawem w sokach mogą znajdować się jedynie cukry, które naturalnie występują w owocach. Co za tym idzie soki, owocowe i pomidorowe dostępne na polskich półkach, by w ogóle mogły się określać mianem soku, nie mogą zawierać dodatku cukru (wyjątek stanowią tu soki owocowo - warzywne, które mogą zawierać niewielki dodatek cukru do smaku).
Źródło: PR Hub
Fot: mat. prasowe