E-grocery rośnie w siłę, a jednym z jego największych motorów napędowych może okazać się pokolenie silver. Dziś już co druga osoba w wieku 50+ robi zakupy online, a to otwiera przed sklepami spożywczymi ogromne możliwości.
Polski e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie. Każdego dnia rejestrowanych jest średnio 20 nowych sklepów internetowych1, a e-grocery to jeden z najszybciej rosnących segmentów. Prognozuje się, że do 2027 r. jego udział w całkowitej sprzedaży spożywczej w Polsce może się niemal podwoić2. Nic w tym dziwnego skoro coraz więcej osób decyduje się na zamówienia last-minute, traktując błyskawiczne dostawy jako sposób na uniknięcie sklepowych kolejek czy konieczności dźwigania ciężkich toreb z zakupami.
Pokolenie silver – nowy motor napędowy e-grocery?
Jeszcze do niedawna wydawało się, że szybkie dostawy artykułów spożywczych to rozwiązanie głównie dla młodych i zapracowanych, którzy cenią sobie oszczędność czasu. W obliczu starzenia się społeczeństwa coraz wyraźniej widać, że seniorzy mogą stać się jedną z najbardziej perspektywicznych grup klientów dla e-grocery. Niektóre raporty wskazują, że nawet między 45 a 63 proc. badanych osób w tym przedziale wiekowym robi zakupy online3,4, a 14 proc. z nich korzysta z tej formy regularnie (przynajmniej raz w tygodniu)5. Co więcej, w Europie to właśnie konsumenci po 50-tce odpowiadają za coraz większy procent transakcji w e-commerce, coraz mocniej zaznaczając swoją obecność w cyfrowym świecie6.
– Sklepy spożywcze mogą wykorzystać ten potencjał na dwa sposoby: dołączyć do marketplace'ów oferujących szybkie dostawy, albo – tak jak zrobił to E.Leclerc w grudniu ubiegłego roku – rozwijać własny kanał sprzedaży. Klienci mogą teraz robić zakupy bezpośrednio na stronie internetowej sieci, a współpracujący z nami kurierzy dostarczają je w mniej niż 90 minut. Żeby jeszcze bardziej uprościć proces zamawiania, E.Leclerc wprowadził też opcję subskrypcji i powtarzania koszyka – to świetne rozwiązanie dla osób starszych, które często kupują te same, sprawdzone produkty. Teraz mogą zamawiać je cyklicznie, bez konieczności każdorazowego kompletowania listy – mówi Agnieszka Majewska, General Manager Stuart.
Obserwując rozwój trendu w Europie widać, że dla silversów taka forma zakupów stopniowo staje się coraz popularniejszym wyborem. Możliwość zamawiania świeżych produktów bez konieczności wychodzenia z domu to nie tylko wygoda, ale też większa niezależność. Im łatwiej i szybciej będzie można zrobić zakupy online, tym większe prawdopodobieństwo, że pokolenie silver jeszcze mocniej zadomowi się w tym segmencie rynku.
– W metropoliach takich jak Paryż czy Londyn, szybkie dostawy zakupów stały się już normą, szczególnie dla osób powyżej 50 roku życia. To część społeczności, dla której bloki bez windy czy zapełnione parkingi pod sklepami stanowią często dodatkową trudność związaną z zakupami stacjonarnymi. W Polsce ten trend również nabiera tempa, dlatego chcąc być na niego gotowi systematycznie inwestujemy w e-grocery i rozwiązania dostosowane do potrzeb tej rosnącej grupy klientów – mówi Agnieszka Majewska.
Niezależność się opłaca
Marketplace’y to szybki sposób na dotarcie do klientów, ale dla sklepów spożywczych nie zawsze są one najkorzystniejszym rozwiązaniem. Wysokie prowizje i ograniczona możliwość budowania własnej bazy klientów to tylko wierzchołek góry lodowej. Istnieje jednak alternatywa – inwestycja we własny kanał sprzedaży, która przynosi szereg korzyści. Pozwala ona na większą elastyczność w ustalaniu cen, lepsze dopasowanie oferty do potrzeb konsumentów i pełną kontrolę nad ich doświadczeniem zakupowym. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność, ale także krok w stronę budowania długoterminowej przewagi konkurencyjnej.
– Dzięki współpracy z niezależnym partnerem logistycznym, takim jak Stuart, właściciele marek mogą skupić się na rozwijaniu swojego biznesu – bez konieczności dbania o odpowiednią infrastrukturę logistyczną. W tym wyręczamy ich my – dodaje Agnieszka Majewska.
Przyszłość rynku e-grocery rysuje się w jasnych barwach, a pokolenie silver może odegrać w nim istotną rolę. To nie tylko szansa na większe zyski dla branży, ale też sygnał, że ekspresowe dostawy z e-sklepów spożywczych stają się standardem dla klientów w każdym wieku. Jeśli marki odpowiednio wykorzystają ten trend, mogą zyskać lojalność jednej z najdynamiczniej rosnących grup konsumenckich w e-commerce.
1 Dun & Bradstreet, 2024
2 Strategy&, E-grocery - trendy i perspektywy rozwoju, 2023
3 Fundacja Kobiety e-biznesu, Seniorzy w świecie cyfrowym, 2023
4 ARC Rynek i Opinia, Dojrzali konsumenci w Polsce, 2023
5 Samoseo, Nawyki e-zakupowe Polaków, 2024
6 Eurostat, Handel elektroniczny w UE, 2024
Źródło: dfusion communication
Fot: Pixabay