- Jak zapowiadaliśmy już w marcu przy okazji publikacji wyników rocznych za 2024 rok, początek nowego roku obrotowego był raczej stonowany pod względem sprzedaży. Jednocześnie nadal osiągamy silne marże brutto i marże EBIT, a także konsekwentnie i skutecznie realizujemy nasz strategiczny plan rozwoju. Zakończyliśmy zbywanie działalności obszaru Retailer Brands w Ameryce Północnej wcześniej niż przewidywano, zamykając tym samym program optymalizacji portfolio w naszym sektorze biznesowym Consumer Brands, ogłoszony na początku 2022 roku. Oznacza to, że możemy teraz skupić całą uwagę na rozwijaniu naszej działalności w obszarze produktów konsumenckich poprzez innowacje oparte na technologiach oferujących istotną wartość dodaną dla konsumentów – powiedział Carsten Knobel, prezes zarządu Henkel.
- Od początku roku znacząco wzrosła zmienność i niepewność na światowych rynkach. Cele wyznaczone na obecny rok obrotowy pozostają niezmienione i nadal oczekujemy dalszego wzrostu organicznego sprzedaży oraz stopniowej poprawy zysków w 2025 roku. W dalszym ciągu spodziewamy się silniejszej drugiej połowy roku, do czego przyczynią się również nasze innowacje, które wprowadzimy na rynek przy wsparciu kontynuowanych inwestycji w nasze marki. Jednocześnie oczekujemy utrzymania silnych marż brutto i marż EBIT. Wyniki osiągnięte w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku obrotowego pokazują, że zmierzamy we właściwym kierunku. To dowód na to, że mamy jasną i konsekwentnie wdrażaną strategię oraz realizujemy nasze zobowiązania.
Dodatnia dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym w sektorze biznesowym Adhesive Technologies w pierwszym kwartale była napędzana głównie przez silny wzrost w obszarze biznesowym Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i elektroniki). Spadek sprzedaży w ujęciu organicznym w sektorze biznesowym Consumer Brands wynikał w szczególności z osłabionych nastrojów konsumenckich, zmniejszania stanów magazynowych przez klientów oraz wyzwań w łańcuchu dostaw.
Wyniki sprzedaży Grupy
Przychody ze sprzedaży Grupy w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosły 5,2 mln euro, co oznacza spadek w ujęciu nominalnym o 1,4 procent w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego (5,3 mln euro). W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia aktywów) sprzedaż zmniejszyła się o 1,0 procent. Taki wynik był oczekiwany i odzwierciedla obecne trudne geopolityczne i makroekonomiczne otoczenie, które wpływa zarówno na popyt przemysłowy, jak i nastroje konsumentów – szczególnie w Ameryce Północnej. Choć dynamikę sprzedaży na poziomie Grupy w ujęciu organicznym wspierał dodatni komponent cenowy, wielkości sprzedaży były niższe niż w roku poprzednim. Transakcje przejęć i zbycia aktywów przyczyniły się do wzrostu sprzedaży o 1,1 procent. Z kolei różnice kursowe miały negatywny wpływ na wyniki sprzedaży wynoszący -1,4 procent.
Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym w regionie Europy wyniósł w pierwszym kwartale -2,0 procent. W regionie IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka) sprzedaż wzrosła w ujęciu organicznym o 4,6 procent. W Ameryce Północnej dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym była ujemna i wyniosła -5,6 procent. W Ameryce Łacińskiej wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym był o 1,5 procent wyższy niż w analogicznym kwartale roku poprzedniego. Region Azji i Pacyfiku osiągnął wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 3,6 procent.
Wyniki sprzedaży sektora biznesowego Adhesive Technologies
Sektor biznesowy Adhesive Technologies wypracował w pierwszym kwartale 2025 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 2,7 mln euro, co oznacza wzrost w ujęciu nominalnym o 1,4 procent w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego (2,68 mln euro). W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia aktywów) sprzedaż zwiększyła się o 1,1 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 roku. Zarówno ceny, jak i wielkości sprzedaży wykazały dodatnią dynamikę. Różnice kursowe obniżyły sprzedaż o 1,0 procent. Transakcje przejęć/zbycia aktywów miały pozytywny wpływ na poziomie 1,3 procent.
Dodatnia dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym sektora biznesowego Adhesive Technologies w pierwszym kwartale była napędzana głównie przez obszar biznesowy Mobility & Electronics (produkty dla branży mobilności i elektroniki), który osiągnął silny organiczny wzrost sprzedaży na poziomie 3,1 procent. Wzrost ten był napędzany przez segmenty Electronics (elektronika) i Industrials (przemysł), podczas gdy segment Automotive (motoryzacja) odnotował spadek z powodu trudnego otoczenia rynkowego. W obszarze biznesowym Packaging & Consumer Goods (produkty dla branży opakowań i towarów konsumpcyjnych) dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym była na poziomie -0,4 procent, czyli ogólnie nieznacznie ujemna. Segment Packaging (opakowania) wykazał stabilną dynamikę, wspieraną przez dalsze ożywienie popytu. Segment Consumer Goods (towary konsumpcyjne) odnotował niewielki spadek w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego. Organiczny wzrost sprzedaży w obszarze biznesowym Craftsmen, Construction & Professional (produkty dla branży rzemieślniczej, budowlanej i klientów profesjonalnych) wzrósł o 0,4 procent w stosunku do analogicznego kwartału poprzedniego roku. Wzrost był napędzany w szczególności przez segmenty Consumers & Craftsmen oraz Construction, które oba wygenerowały dobry wzrost.
Z perspektywy regionalnej, wyniki sektora biznesowego Adhesive Technologies były ogólnie zróżnicowane. W Europie sprzedaż w ujęciu organicznym była niższa niż w analogicznym kwartale roku poprzedniego, głównie za sprawą obszaru biznesowego Craftsmen, Construction & Professional (produkty dla branży rzemieślniczej, budowlanej i klientów profesjonalnych). W generalnie trudnym otoczeniu rynkowym, region Ameryki Północnej odnotował w pierwszym kwartale spadek sprzedaży, przede wszystkim ze względu na rozwój sytuacji w obszarach biznesowych Mobility & Electronics oraz Packaging & Consumer Goods. Region IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka) wykazał bardzo silny organiczny wzrost sprzedaży, napędzany w szczególności przez dwucyfrowy organiczny wzrost sprzedaży w obszarze biznesowym Craftsmen, Construction & Professional. Region Ameryki Łacińskiej również odnotował bardzo silny wzrost, który był napędzany głównie przez dwucyfrowy wzrost sprzedaży w obszarze biznesowym Mobility & Electronics. Obszary Packaging & Consumer Goods oraz Craftsmen, Construction & Professional również przyczyniły się do tego rozwoju, oba wykazując bardzo silny wzrost. Region Azji i Pacyfiku odnotował znaczący wzrost, głównie dzięki dwucyfrowemu wzrostowi sprzedaży w segmencie Electronics w Chinach.
Wyniki sprzedaży sektora biznesowego Consumer Brands
W sektorze biznesowym Consumer Brands, przychody ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2025 roku wyniosły 2,48 mln euro, co oznacza spadek w ujęciu nominalnym o 4,6 procent w porównaniu z analogicznym kwartałem roku poprzedniego. W ujęciu organicznym (tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć/zbycia aktywów) sprzedaż zmniejszyła się o 3,5 procent. Sektor biznesowy odnotował dobrą dynamikę cenową w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 roku, podczas gdy wielkości sprzedaży spadły zgodnie z oczekiwaniami, głównie z powodu osłabionych nastrojów konsumenckich i zmniejszania stanów magazynowych przez klientów detalicznych – zwłaszcza w Ameryce Północnej – co zostało dodatkowo spotęgowane przez wyzwania w łańcuchu dostaw. Różnice kursowe miały negatywny wpływ na sprzedaż w wysokości -2,0 procent, podczas gdy transakcje przejęć/zbycia aktywów miały pozytywny wpływ na sprzedaż w wysokości 0,8 procent.
W pierwszym kwartale obszar biznesowy Laundry & Home Care (środki piorące i środki czystości) odnotował ujemną dynamikę sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie -4,1 procent. Segment Laundry Care (środki piorące) odnotował ujemną dynamikę spowodowaną głównie spadkiem w kategorii Fabric Cleaning (środki do prania tkanin), podczas gdy kategoria Fabric Care (środki do pielęgnacji tkanin) wykazała bardzo silny wzrost. Obszar biznesowy Home Care (środki czystości) wygenerował natomiast dobry organiczny wzrost sprzedaży, napędzany głównie przez znaczący wzrost sprzedaży w kategorii Dishwashing (środki do zmywania naczyń).
W obszarze biznesowym Hair (kosmetyki do pielęgnacji włosów) odnotowano spadek sprzedaży w ujęciu organicznym o 1,6 procent. Segment Consumer (produkty konsumenckie) wykazał dodatni wzrost, który był napędzany w szczególności przez kategorie Hair Colorants (produkty do koloryzacji włosów) i Hair Styling (produkty do stylizacji włosów). Ogólnie rozwój segmentu Professional (produkty profesjonalne) był poniżej poziomu z roku poprzedniego, co wynikało głównie ze spadku sprzedaży w następstwie trudnego otoczenia konsumenckiego w regionie Ameryki Północnej.
Obszar Other Consumer Businesses (pozostałe obszary biznesowe Consumer Brands) odnotował spadek sprzedaży w ujęciu organicznym o 6,8 procent, przede wszystkim w wyniku negatywnych wyników w segmencie Body Care (kosmetyki do pielęgnacji ciała) w regionach Ameryki Północnej i Europy.
Z perspektywy regionalnej, dynamika sprzedaży we wszystkich regionach – z wyjątkiem IMEA – była niższa niż w roku poprzednim. Region IMEA (Indie, Bliski Wschód i Afryka) odnotował ogólnie dobry organiczny wzrost sprzedaży, napędzany przez znaczący organiczny wzrost sprzedaży w obszarze biznesowym Hair i dobrą dynamikę w obszarze biznesowym Laundry & Home Care. W Europie z kolei wystąpił spadek spowodowany sytuacją w obszarze biznesowym Laundry & Home Care, podczas gdy obszar biznesowy Hair wykazał dobry wzrost. Wzrost sprzedaży w regionach Ameryki Północnej oraz Azji i Pacyfiku był niższy niż w roku poprzednim we wszystkich obszarach biznesowych. Wyniki regionu Ameryki Łacińskiej jako całości były niższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku z powodu sytuacji w obszarze biznesowym Laundry & Home Care. Obszar biznesowy Hair odnotował natomiast bardzo silną organiczną dynamikę sprzedaży.
Sytuacja majątkowa i finansowa Grupy
W porównaniu ze stanem z 31 grudnia 2024 roku, w analizowanym okresie nie wystąpiły istotne zmiany w aktywach netto i sytuacji finansowej Grupy.
Prognoza dla Grupy Henkel
Na bieżący rok Henkel w dalszym ciągu oczekuje wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym w przedziale od 1,5 do 3,5 procent. Dla sektora biznesowego Adhesive Technologies prognozowany jest organiczny wzrost sprzedaży w przedziale od 2,0 do 4,0 procent. Dla sektora Consumer Brands przewidujemy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym od 1,0 do 3,0 procent.
Skorygowana rentowność sprzedaży (skorygowana marża EBIT) wciąż oczekiwana jest w przedziale od 14,0 do 15,5 procent. Skorygowana rentowność sprzedaży dla sektora Adhesive Technologies przewidywana jest w przedziale od 16,0 do 17,5 procent, a dla sektora Consumer Brands – od 13,5 do 15,0 procent.
Nadal oczekuje się, że skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) przy niezmienionych kursach walut wzrośnie w przedziale od niskiego do wysokiego jednocyfrowego procentu.
Ponadto, podtrzymujemy następujące oczekiwania na rok 2025:
- Transakcje przejęć/zbycia aktywów: negatywny wpływ na poziomie niskiego jednocyfrowego procentu na wzrost sprzedaży w ujęciu nominalnym
- Przeliczenie sprzedaży w walutach obcych: neutralny do negatywnego wpływ w przedziale niskiego jednocyfrowego procentu
- Ceny materiałów bezpośrednich: wzrost w niskim do średniego jednocyfrowego procentu w porównaniu do średniej z poprzedniego roku
- Koszty restrukturyzacji od 200 do 250 mln euro
- Wydatki inwestycyjne na rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne w przedziale od 650 do 750 mln euro
Niniejszy dokument zawiera stwierdzenia dotyczące przyszłego rozwoju działalności, wyników finansowych i innych zdarzeń mających znaczenie dla Henkel, które mogą stanowić stwierdzenia dotyczące przyszłości. Stwierdzenia odnoszące się do przyszłości charakteryzują się użyciem słów takich, jak „oczekiwać”, „zamierzać”, „planować”, „przewidywać”, „uważać”, „szacować" i podobnych wyrażeń. Stwierdzenia te sformułowane są na podstawie aktualnych założeń i szacunków zarządu Henkel AG & Co. KGaA. Stwierdzeń dotyczących przyszłości nie należy jednak traktować jako gwarancji, że określone założenia czy oczekiwania okażą się trafne. Faktyczne przyszłe wyniki spółki Henkel AG & Co. KGaA i jej podmiotów powiązanych uzależnione są od szeregu czynników ryzyka i niepewności, w związku z czym mogą one istotnie odbiegać (in plus lub in minus) od wyników wskazanych w stwierdzeniach dotyczących przyszłości. Na wiele z tych czynników, np. przyszłą sytuację gospodarczą czy działania konkurencji i innych uczestników rynku, Henkel nie ma wpływu, a ich dokładne przewidzenie nie jest możliwe. Henkel nie zamierza ani nie podejmuje się aktualizować stwierdzeń dotyczących przyszłości.
Niniejszy dokument zawiera dodatkowe wskaźniki finansowe, które nie zostały zdefiniowane wyraźnie w obowiązujących zasadach sprawozdawczości finansowej i które stanowią lub mogą stanowić alternatywne mierniki wyników. Takie dodatkowe wskaźniki finansowe nie powinny być analizowane w oderwaniu od wskaźników prezentujących aktywa netto, sytuację finansową lub wyniki działalności Henkel, które zostały przedstawione zgodnie z obowiązującymi zasadami sprawozdawczości finansowej w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym spółki, ani traktowane jako alternatywa dla tych wskaźników. Podobnie nazwane Alternatywne Pomiary Wyników podawane lub opisywane przez inne spółki mogą być obliczane w inny sposób.
Niniejszy dokument ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady inwestycyjnej ani oferty sprzedaży lub zaproszenia do składania ofert nabycia jakichkolwiek papierów wartościowych.
Źródło: Burson
Fot: mat. prasowe