Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28
Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66
Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354
Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231 Polska Izba Handlu o proponowanych zmianach w Ustawie o Wychowaniu w Trzeźwości
Polska Izba Handlu o proponowanych zmianach w Ustawie o Wychowaniu w Trzeźwości
Piątek, 13 czerwca 2025
Polska Izba Handlu z zaniepokojeniem przygląda się proponowanym przez Ministerstwo Zdrowia zmianom w Ustawie o Wychowaniu w Trzeźwości.
– Jako branża spożywcza czujemy presję szczególnej odpowiedzialność za kontrolę sprzedaży i zapewnienie, żeby alkohol nie trafiał w ręce nieletnich. Już od lat postulujemy, aby legitymować każdego kupującego alkohol bez względu na wiek i bierzemy udział w licznych akcjach edukacyjnych takich jak np. odpowiedzialnysprzedawca.pl. Z drugiej strony należy pamiętać, iż sprzedaż alkoholu jest ważnym źródłem przychodów budżetowych państwa, a także istotną częścią asortymentu lokalnych sklepów spożywczych – w szczególności małych i średnich prowadzonych przez polskich przedsiębiorców. Nadużyciem byłoby jednak przerzucanie na sklepy odpowiedzialności za zapobieganie nieodpowiedzialnej konsumpcji – żaden bowiem sprzedawca ani żadna placówka nie jest w stanie jej zapobiec. Podobnie też jak wielokrotnie pokazały doświadczenia historyczne, tworzenie rozwiązań prohibicyjnych powoduje skutek odwrotny od zamierzonego – komentuje Maciej Ptaszyński, prezes Polskiej Izby Handlu.
Przeregulowanie nie będzie efektywnym rozwiązaniem
Z wyżej podanych powodów działania Ministerstwa Zdrowia w zakresie proponowanych przez rząd zmian oceniamy krytycznie. W szczególności negatywnie oceniamy działania w sposób drakoński ograniczające i tak znikome już możliwości promocji alkoholu w placówkach handlowych. W żaden sposób nie przyczynią się one do ograniczenia nieodpowiedzialnej konsumpcji ani też nie będą pomocne w ograniczeniu dostępu do alkoholu dla osób nieletnich, ponieważ temu służą inne narzędzia. Jedynym efektem takich działań będzie utrudnienie funkcjonowania handlu, zwłaszcza w sektorze MŚP, w którym działa znacząca większość przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy spożywcze, co przyczyni się wyłącznie do wzmocnienia rynkowej pozycji zagranicznych sieci dyskontowych. Pozostanie to jednak bez odczuwalnego wpływu na zdrowie publiczne oraz ogólne spożycie napojów alkoholowych.
Dodatkowo należy podkreślić, iż proponowane rozwiązania spowodują raczej więcej problemów interpretacyjnych, definicyjnych i administracyjnych niż potencjalnych korzyści związanych ze zdrowiem publicznym.
Dlatego też w czasie, kiedy procedowane są liczne inicjatywy deregulacyjne, tego typu dodatkowe obciążenia dla przedsiębiorców wydają się pozbawione podstaw i uderzają nie w problem, jakim jest nieodpowiedzialne spożycie alkoholu, lecz w małych polskich przedsiębiorców, efektywnie ograniczając im możliwość nawiązywania walki konkurencyjnej z silniejszymi podmiotami, pomimo iż w zgodny z prawem i etyczny sposób sprzedają legalne produkty.
Sprzedaż alkoholu online nie jest wyzwaniem
Krytycznie należy ocenić także postawę rządu w kwestii sprzedaży alkoholu online – w tej sytuacji jego kompulsywne zamówienie do natychmiastowego spożycia jest po prostu technicznie niemożliwe z uwagi na czas kompletacji zamówienia i jego realizacji, co zazwyczaj trwa dłużej niż jeden dzień. Jeśli zaś chodzi o weryfikację wieku kupującego, dzięki płatnościom elektronicznym jest ona wręcz banalna. Dla pewności dodatkowo wystarczy upoważnić kurierów do kontroli dowodu osobistego osoby odbierającej, co nie wiązałoby się z żadnym naruszeniem RODO: skoro można skontrolować i zarejestrować w sklepie dowód osoby kupującej kartę SIM, jakakolwiek argumentacja przeciwników sprzedaży alkoholu przez internet po prostu z miejsca upada. Należy zaś podkreślić, że ograniczenia w sprzedaży internetowej utrudniają polskim firmom eksport, a małych lokalnym producentom rozwój.
Polska Izba Handlu przedstawiła już swoje uwagi w ramach konsultacji społecznych tej ustawy i będzie wspierać przedsiębiorców wobec projektów zmian w prawie, które są nieracjonalne, powodują przeregulowanie gospodarki, a co ważniejsze ograniczają konkurencyjność tysięcy polskich przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy spożywcze.
Podkreślamy jednak przy tym, iż pozytywnie oceniamy zmiany dotyczące legitymowania każdego kupującego alkohol jako krok w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa nieletnich i redukcji nieodpowiedzialnego spożycia.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.