Producenci ujawniają, co króluje na rusztach i jak ich handlowcy wprowadzają trendy na sklepowe półki.
Rozpoczyna się lato pełne smaków – z grillem w roli głównej. Producenci wędlin i mięs, tacy jak Olewnik i Zakłady Mięsne Łuków, ujawniają swoje strategie, które mogą wpłynąć na kulinarne zwyczaje Polaków w nadchodzących miesiącach. W tym roku stawiają na nowoczesne smaki oraz produkty wygodne i szybkie w przygotowaniu. Jednak jak podkreśla eLeader – spółka technologiczna wspierająca sprzedaż w terenie – poza odpowiednią ofertą, w sezonie o dużej dynamice to właśnie szybka reakcja na zmiany rynkowe będzie jednym z kluczowych elementów sukcesu. Jak zatem producenci przygotowali się na tegoroczne grillowe wyzwania?
Lato to dla producentów wędlin i mięs jeden z najbardziej intensywnych okresów w roku. Popyt na produkty grillowe wzrasta w tym czasie nawet o kilkadziesiąt procent w porównaniu z sezonem zimowym, a największe nasilenie sprzedaży przypada na długie weekendy i ciepłe soboty. Liderzy rynku mięsnego i wędliniarskiego w Polsce dzielą się swoją perspektywą i prognozami dotyczącymi tegorocznych trendów grillowych. Według firmy Olewnik Polacy coraz częściej poszukują nowych doznań smakowych inspirowanych kuchniami świata. Natomiast Zakłady Mięsne Łuków wskazują na rosnące zainteresowanie wysokiej jakości produktami, które są wygodne i szybkie w przygotowaniu. Aby sprostać wakacyjnemu popytowi, producenci rozpoczęli prace nad ofertą grillową już na początku roku – udoskonalając receptury i dostosowując asortyment do oczekiwań konsumentów oraz partnerów handlowych. Obecnie, w trakcie sezonu, kluczową rolę odgrywają przedstawiciele handlowi, dbający o odpowiednie zatowarowanie i ekspozycję produktów w punktach sprzedaży. Ich działanie w tym okresie wymaga szczególnej elastyczności i dokładnego obserwowania rynku.
– Sezon grillowy to jeden z najważniejszych okresów sprzedażowych w branży wędliniarskiej i mięsnej, ale jednocześnie wyjątkowo trudny do przewidzenia w dłuższej perspektywie. Producenci muszą więc na bieżąco monitorować rynek oraz działać szybko i elastycznie. Dlatego często kluczowym wsparciem w tej dynamicznej pracy są systemy automatyzujące procesy sprzedażowe w terenie i agregujące dane z rynku – mówi Łukasz Synal, Head of Business w eLeader, spółce technologicznej dostarczającej narzędzia do automatyzacji pracy przedstawicieli handlowych dla m.in. Olewnik i Zakładów Mięsnych Łuków.
Co trafi na ruszt? Trendy na grilla 2025
Zarówno Olewnik, jak i Zakłady Mięsne Łuków zwracają uwagę na zmieniające się preferencje konsumentów. Polacy coraz częściej poszukują nowych, intrygujących smaków, inspirowanych kuchniami z różnych stron świata. Rośnie zainteresowanie produktami z dodatkiem niestandardowych składników, takich jak ser czy zioła, a także propozycjami gotowymi do użycia – dostępnymi w wygodnych, detalicznych opakowaniach, zarówno pod marką producenta, jak i markami własnymi sieci handlowych. Na popularności zyskują również mięsa marynowane, niewymagające dodatkowej obróbki, takie jak steki czy żeberka. Konsumenci stają się także coraz bardziej świadomi – częściej sięgają po produkty premium, wyróżniające się wysoką jakością i prostym składem. Jednym z widocznych trendów jest również wzrost zainteresowania mniejszymi gramaturami, które pomagają ograniczyć marnowanie żywności i sprzyjają większej różnorodności wyboru.
W odpowiedzi na te zmiany Olewnik i Zakłady Mięsne Łuków zaktualizowały swoją ofertę na sezon 2025. Olewnik wprowadził m.in. kiełbasę śląską bez konserwantów oraz propozycje o nietypowych kompozycjach smakowych – jak kiełbaski z sosem musztardowym czy kiszka ziemniaczana z dodatkiem 20 proc. suchej krakowskiej. Ofertę wzbogacił także o kaszanki w różnych wariantach: z kaszą gryczaną, z cebulką, czy np. grillową. Z kolei Zakłady Mięsne Łuków, obok swoich bestsellerów – takich jak kiełbasa łukowska grillowa, kiełbasa jubileuszowa czy kaszanka grillowa – proponują w tym sezonie steki wieprzowe w marynacie, żeberka BBQ oraz kiełbasę z dodatkiem sera, która łączy klasyczny smak z nowoczesnym podejściem do receptury. Olewnik postawił również na mniejsze gramatury (200–800 g), aby umożliwić konsumentom próbowanie wielu nowych smaków, ograniczając jednocześnie marnowanie żywności. Natomiast Zakłady Mięsne Łuków kładą nacisk na produkty wygodne do przygotowania, jak gotowe szaszłyki, kręciołki z boczku oraz mięsa w marynatach, cieszące się dużą popularnością już od kilku sezonów.
– Jeszcze kilka lat temu grillowanie ograniczało się głównie do karkówki i boczku – dziś Polacy oczekują znacznie więcej. Coraz chętniej sięgają po nowe smaki inspirowane kuchniami świata, produkty z nieoczywistymi dodatkami, przyprawami. Szukają wygody, jakości i różnorodności. Konsumenci są bardziej świadomi i ciekawi – chcą próbować, eksperymentować, wybierać to, co nietuzinkowe. Dlatego nasza oferta na ten sezon została poszerzona o innowacyjne, odważne kompozycje – odpowiadające na te potrzeby. Producent, który chce dziś budować silną pozycję, musi nadążać za zmieniającymi się gustami – i właśnie to staramy się robić – mówi Andrzej Bandyk, Dyrektor ds. Dystrybucji Tradycyjnej w Olewnik.
Jak handlowcy dbają o dostępność produktów na grilla?
W kategorii wędlin i mięs sezon wakacyjny to czas wzmożonej aktywności, w którym kluczowe znaczenie ma nie tylko odpowiednia oferta, ale też jej wczesne wprowadzenie do sprzedaży, właściwa prezentacja klientom detalicznym i hurtowym oraz zapewnienie dostępności w punktach sprzedaży. Zarówno Olewnik, jak i Zakłady Mięsne Łuków wskazują, że największym wyzwaniem jest zarządzanie szerokością asortymentu oraz logistyka. Ze względu na krótszy termin przydatności do spożycia wędlin i mięs niezbędna jest precyzyjna prognoza popytu. Dodatkowo, przedstawiciele handlowi muszą być gotowi na dynamiczne zmiany, szczególnie w okresach długich i ciepłych weekendów, gdy zapotrzebowanie często gwałtownie wzrasta z dnia na dzień. W planowaniu i egzekucji działań sprzedażowych istotnym wsparciem są systemy SFA, które umożliwiają szybkie podejmowanie decyzji, lepszą kontrolę stanów magazynowych oraz efektywne zarządzanie zatowarowaniem.
– W trakcie sezonu grillowego sytuacja potrafi zmieniać się z dnia na dzień – nawet pogoda w dużym stopniu dyktuje tempo sprzedaży. Ciepły, słoneczny weekend może przełożyć się na kilkudziesięcioprocentowy wzrost zapotrzebowania na produkty grillowe. W takich warunkach kluczowe staje się bieżące monitorowanie sytuacji w punktach sprzedaży, szybkie podejmowanie decyzji i skuteczna komunikacja. Dlatego przygotowaliśmy nasze działy handlowe na elastyczne działania – zarówno w zakresie zarządzania zapasami, jak i reakcji operacyjnej. Wspierają nas w tym nowoczesne narzędzia SFA, które pozwalają kontrolować stany magazynowe i sprawne wdrażanie promocji lub uzupełnianie zatowarowania. Dzięki temu możemy reagować na potrzeby klientów niemal w czasie rzeczywistym i zapewnić ciągłą dostępność asortymentu na sklepowych półkach – mówi Jarosław Malczewski, Dyrektor Handlowy w Zakładach Mięsnych Łuków S.A.
eLeader, dostawca narzędzi SFA do automatyzacji pracy przedstawicieli handlowych, wskazuje, że w obszarach charakteryzujących się dużą sezonowością mobilne systemy wspierające pracę handlowców w terenie stają się kluczowym elementem skutecznej egzekucji działań sprzedażowych. Sezon grillowy pokazuje, że liczy się nie tylko smak i jakość, ale też tempo działania – a rynkowy sukces osiągają ci producenci, którzy potrafią zgrać innowacyjną ofertę z błyskawiczną reakcją handlową.
Źródło: Good One PR
Fot: mat. prasowe