Najważniejsze dane z raportu „Prepaid nowym premium”: - 53% ogółu pracowników przekracza budżet dostępny na karcie przedpłaconej i dokłada różnicę z własnych środków.
- 45% najczęściej przeznacza środki z kart na bieżące zakupy dla domu i rodziny, a także na lunch lub zakup gotowego posiłku – 54%
- 57% pracowników wydaje środki z karty przedpłaconej „na raz", a 59% korzysta z kart na lunch w mniejszych kwotach, regularnie.
- 78% wszystkich pracowników chętniej korzysta z kart przedpłaconych tam, gdzie otrzymuje dodatkowe promocje.
- 2,5 razy w tygodniu to optymalna częstotliwość, z jaką retailerzy powinni kierować do pracowników z kartami powiadomienia dotyczące promocji.
- 69% korzysta z promocji w celu oszczędzenia pieniędzy i wsparcia budżetu domowego, a 50%, by kupować „więcej za mniej”.
- Najczęściej wykorzystywanymi rodzajami promocji są niższa cena na wybrane produkty, 50% rabatu na drugi tańszy produkt lub kolejny produkt gratis.
- 49% osób z ekstra środkami na kartach przedpłaconych korzysta z aplikacji Pluxee, 80% z nich ocenia ją pozytywnie.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badawczy IRCenter na zlecenie Pluxee Polska metodą CAWI na reprezentatywnej próbie pracujących Polaków. W badaniu wzięło udział 800 osób w wieku 18–65 lat, zatrudnionych w jednym miejscu pracy i korzystających z benefitów pozapłacowych w formie kart przedpłaconych.
Wyniki badania komentują eksperci z: Żabka, Maxi Premium Burgers, Carrefour oraz Frisco. – Ten raport powinien szczególnie zainteresować osoby prowadzące punkty sprzedaży detalicznej, zarządzające siecią handlową lub lokalem gastronomicznym. Pokazuje bowiem, że konsumenci z kartami przedpłaconymi to cenna siła nabywcza. Jako lojalni, aktywni zakupowo i chętni do większych wydatków klienci wydają więcej niż wartość otrzymanego doładowania. Z naszych danych wynika, że ponad połowa (53%) z nich dopłaca do transakcji z własnych środków. A w przypadku użytkowników Pluxee jest to 57%. Klienci z kartami przedpłaconymi wyróżniają się dużą wrażliwością na promocje i wybierają miejsca, gdzie mogą bezproblemowo zapłacić kartą. W raporcie przekazujemy dla rynku konkretne dane, profile konsumentów, insighty ekspertów, a także rekomendacje, jak wykorzystać ten potencjał w swoim biznesie. – mówi
Justyna Klimuk, Kierowniczka Zespołu Marketingu ds. Segmentu Rozwoju Biznesu w Pluxee Polska. Portret posiadacza karty przedpłaconej – konsument premium Użytkownicy kart przedpłaconych to klienci o ponadprzeciętnej sile nabywczej. Mają stałe zatrudnienie i zarabiają powyżej średniej –
najczęściej 7–10 tys. zł miesięcznie (średnio 8,3 tys. zł). 35% z nich deklaruje, że stać ich na wszystkie wydatki poza zakupem mieszkania czy domu, a
niemal połowa (47%) bez problemu pokrywa codzienne potrzeby, takie jak jedzenie i ubrania.
To pracownicy dużych firm (zatrudniających zwykle ponad 250 osób). Kierownicy, specjaliści i przedstawiciele wolnych zawodów, którzy chętnie korzystają z benefitów. Karty podarunkowe wydają zwykle „na raz” przy większych zakupach, natomiast lunchowe wykorzystują codziennie w restauracjach, kawiarniach czy barach szybkiej obsługi. Dla branży retail i horeca to oznacza klienta premium: z pewnymi środkami, aktywnego i gotowego zostawić więcej przy kasie.
Karta, która wpływa na wartość koszyka Średnie saldo na karcie przedpłaconej to kilkaset złotych – pieniądze, które nie trafiają na konto oszczędnościowe, lecz od razu zasilają konsumpcję. Użytkownicy kart wydają je regularnie:
45% przeznacza środki na codzienne zakupy domowe,
36% na zakupy świąteczne,
21% na prezenty (także dla pupili), a
16% na jedzenie poza domem.
Najczęściej wybierane kategorie to: - Produkty spożywcze (47%),
- Lunch w czasie pracy / gotowe posiłki (54%),
- Kosmetyki i chemia gospodarcza (odpowiednio 31% i 20%),
- Odzież i akcesoria (26%).
Użytkownicy kart przedpłaconych to grupa, która wyróżnia się nie tylko nawykami zakupowymi, ale także potencjałem do generowania większych przychodów dla sieci handlowych. Z badania wynika, że
53% użytkowników kart dopłaca własne środki do zakupów, co znacząco zwiększa wartość koszyka zakupowego. Oznacza to, że posiadanie karty jest zwykle impulsem to większych i bardziej spontanicznych decyzji zakupowych. Trend ten widać mocniej wśród użytkowników Pluxee, którzy w zależności od wielkości zakupów i aktualnych promocji, są w stanie dopłacić od 30% do 50%.
Kto korzysta z kart przedpłaconych? Profile użytkowników Badanie Pluxee i IRCenter wzięło pod lupę cztery grupy konsumentów korzystających z
kart przedpłaconych:
- Ogół pracowników – Kartami płacą za codzienne wydatki. 57% wykorzystuje karty podarunkowe przy większych zakupach rodzinnych i domowych, a 59% lunchowe – na codzienne zakupy spożywcze lub posiłki w pracy.
- Użytkownicy kart Pluxee – 60% przeznacza środki na duże zakupy rodzinne lub wyjścia z przyjaciółmi. Karty na lunch wydają albo jednorazowo na większy posiłek (48%), albo rozkładają na mniejsze wydatki. Częściej niż ogół kierują je na codzienne zakupy.
- Pracujący rodzice – Bardzo aktywna grupa – 36% wydaje środki na świąteczne zakupy, 31% na prezenty. Popularne są też wyjścia do restauracji i kawiarni z dziećmi czy znajomymi.
- Pokolenie Z – Najbardziej skupione na przyjemnościach i doświadczeniach. 40% przeznacza środki na elektronikę, kosmetyki premium, modowe akcesoria czy bilety na wydarzenia. Karty traktują jako sposób budowania stylu życia i statusu.
Paliwo konsumentów z kartami przedpłaconymi: napędzają ich promocje Użytkownicy kart przedpłaconych to grupa wyjątkowo wrażliwa na oferty specjalne. Dla
72% z nich promocje są istotnym czynnikiem zakupowym, a ponad połowa
(56%) aktywnie poszukuje atrakcyjnych ofert podczas codziennych zakupów.
Aż 78% wybiera sklepy, restauracje i punkty usługowe, które oferują
dedykowane rabaty dla posiadaczy kart.
Najskuteczniejsze są proste mechanizmy, takie jak „50% na drugi produkt”, „drugi gratis” czy czasowe obniżki cenowe.To właśnie one aktywują zakupy impulsywne:
- 48% kupuje na zapas,
- 37% testuje nowe marki,
- 35% zwiększa liczbę kupowanych produktów.
Skuteczny kontakt z klientem prepaid Regularna obecność w kanałach cyfrowych – jak aplikacje mobilne, serwisy internetowe czy gazetki promocyjne – pozwala utrzymać kontakt z klientem posiadającymi benefity od pracodawców i przekłada się na wyższe obroty w punktach sprzedaży.
Dodatkowo użytkownicy kart prepaidowych chcą być informowani o promocjach
średnio 2,5 razy w tygodniu. Są gotowi nawet na
20 ofert miesięcznie. Najczęściej sięgają po informacje: na stronie internetowej wydawców
(44%), w materiałach dołączonych do kart
(42%), w aplikacji mobilnej dostawcy kart
(37%).
– Karty przedpłacone to dziś integralny element konsumpcji. Użytkownicy traktują je jako ekstra środki, które nie mogą być oszczędzone i chętnie wydają – często z dopłatą z głównego konta. Środki z kart równie często co na konieczne wydatki dla całej rodziny przeznaczają na przyjemności (38%). Dla detalistów i branży gastronomicznej to szansa na zwiększenie obrotów i budowanie zaplecza lojalnych klientów, którzy kupują częściej i więcej. – dodaje
Justyna Klimuk, Kierowniczka Zespołu Marketingu ds. Segmentu Rozwoju Biznesu w Pluxee Polska. Kluczowymi powodami korzystania z promocji są chęć
oszczędzenia pieniędzy i wsparcia budżetu domowego (69%) oraz
chęć kupowania „więcej za mniej” (dające poczucie bycia sprytnym –
50%).
Respondenci wskazują, że
najchętniej korzystają z promocji w okresie świąt Bożego Narodzenia
(70%), urodzin
(43%), Wielkanocy
(35%) oraz Black Friday
(33%).
Czego nie lubią w promocjach użytkownicy kart przedpłaconych Badanie pokazuje, że nie wszystkie promocje trafiają w oczekiwania klientów z kartami
prepaid. Najczęściej zniechęcają ich oferty, które:
- są zbyt niskie (28%),
- trwają za krótko, a konsumenci nie zdążą z niej skorzystać (26%),
- mają zbyt wygórowane kryteria, jakie trzeba spełniać, aby skorzystać z promocji (25%),
- sprawiają wrażenie wydania większej kwoty, niż zakładana (23%),
- mają niejasne zasady (22%).
Więcej danych o preferencjach i wrażliwości tej grupy konsumentów na promocje wraz z rekomendacjami najskuteczniejszych kanałów komunikacji można znaleźć w raporcie „Prepaid nowym premium” do pobrania
tutaj.
Źródło: Concept PR
Fot: mat. prasowe