Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Z miłości do zwierząt – trendy na rynku karm dla pupili

Kategorie produktów

Z miłości do zwierząt – trendy na rynku karm dla pupili

Piątek, 17 października 2025 Autor: Katarzyna Kwaśna, HURT & DETAL Nr 10/236. Październik 2025
Rola zwierząt domowych w polskich domach uległa radykalnym zmianom – psy przestały pełnić funkcję stróżującą, broniąc posiadłości przed intruzami, a koty ochronną przed czyhającymi na żywność gryzoniami. Aktualnie pupile traktowani są jak pełnoprawni członkowie rodziny, do których podchodzi się z troską i oddaniem, dbając o ich rozwój, żywienie i zdrowie.
Zaangażowanie właścicieli czworonogów w ich potrzeby znajduje odzwierciedlenie w liczbach – z roku na rok rośnie wartość rynku karm i przysmaków dla psów i kotów. To jednak nie koniec – okazuje się bowiem, że to polski rynek tej kategorii jest najszybciej rozwijającym się w całej Unii Europejskiej. Potwierdza to tylko rosnącą świadomość krajanów w kwestii postrzegania zwierząt domowych i ich potrzeb. Jak tendencje te wpływają na wybór karm dla czworonogów i o czym powinni pamiętać producenci, aby sprostać oczekiwaniom właścicieli psów i kotów?

Zwierzolubni Polacy

4,9 mld zł – tyle według YouGov w 2024 roku warty był polski rynek karm i przysmaków dla psów i kotów, odnotowując przy tym 10% wzrost rdr. W strukturze wartościowej 48% rynku stanowi karma dla kotów, zaś pokarm dla psów odpowiada za 36% udziałów wartości rynku. Za pozostałe 15% odpowiedzialne były przysmaki. „Wolumenowo rynek zwiększył się o 3% rok do roku. Szczególną uwagę zwraca rozwój segmentu przysmaków dla zwierząt, co potwierdza rosnące zaangażowanie Polaków w troskę o dobrostan swoich pupili. Wartościowo segment ten wzrósł o 17%, a wolumenowo o 15% rok do roku” – komentuje Jakub Dubniak, Consultant w YouGov.

Z informacji zawartych na portalu trade.gov wynika również, że Polska przez ostatnie lata konsekwentnie rozwija segment karm i przysmaków dla pupili, wyróżniając się pod tym względem na tle Unii Europejskiej. Ich produkcja wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o 21%. Aby mieć pełniejszy obraz tego, jak dynamicznie rozwija się polski rynek karm i przysmaków dla psów i kotów, wystarczy zestawić krajowe wartości z europejskimi. Jak już zostało zaznaczone, w 2024 roku urosły one o 10% rdr., podczas gdy średni wzrost w Unii Europejskiej w ostatniej dekadzie wyniósł 5% rdr. Prognozuje się również, że tendencje wzrostowe utrzymają się i w perspektywie najbliższych kilku lat rynek karm i przysmaków dla psów i kotów zanotuje co najmniej 20% wzrost wartości rynku.

Dane z raportu FEDIAF (Europejskiej Federacji Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych) z 2022 roku jasno pokazują, że czworonożni przyjaciele są częstymi członkami polskich rodzin – w badanym okresie aż 49% gospodarstw domowych w kraju posiadało przynajmniej jednego psa, a 40% co najmniej jednego kota. Taki wynik plasował nas na drugim miejscu w całej Unii Europejskiej w rankingu gospodarstw domowych z przynajmniej jednym psem – 1. miejsce zajmowały Węgry (50%), a podium zamykała Rumunia (45%). Takie samo miejsce w całej Unii Europejskiej w omawianym okresie zajmowaliśmy w rankingu gospodarstw domowych z co najmniej jednym kotem – ustąpiliśmy jedynie Rumunii (48%).

Jak wynika z danych opracowanych przez FEDIAF, w 2022 roku w Polsce żyło 8 019 000 psów i 7 125 000 kotów. Dla porównania jeszcze 12 lat wcześniej, to znaczy w 2010 roku, było ich odpowiednio 7 311 000 i 5 550 000, co oznacza, że populacja tych zwierząt znacznie się zwiększyła – o 700 tys. psów i przeszło 1,5 mln kotów. Okazuje się jednak, że nie tylko liczba tych zwierząt rośnie, ale także zwielokrotnia się liczba ich właścicieli. Polacy coraz częściej decydują się na adopcję czworonożnych pupili i z dużą dokładnością starają się zaspokoić ich potrzeby żywieniowe, zdrowotne i behawioralne. Trend ten nie pozostał niezauważony przez producentów karm, przysmaków i suplementów, którzy starają się dostosować swoją ofertę do rosnących oczekiwań właścicieli zwierząt.

Karmy dla psów i kotów – czego szukają Polacy?

Jak zostało zaznaczone wcześniej, właściciele zwierząt domowych podchodzą do pupili z coraz większą troską, nierzadko traktując ich jak członków rodziny. Tezę tę potwierdzają badania opublikowane w raporcie „W Królestwie Zwierząt”1: „Mieszkające z nami zwierzęta zwykle mają status członków rodziny i znacząco przyczyniają się do poprawy więzi między domownikami. 83% deklaruje, że zwierzaki poprawiają atmosferę w ich domu, a aż 90% Polaków uważa, że ich obecność ma pozytywny wpływ na rozwój dzieci. Zwierzaki są z nami także gdy rodzina zawodzi – niemal połowa badanych przyznaje, że czasem czuje się w ich towarzystwie lepiej niż w towarzystwie swojego partnera/partnerki”.

Większe zaangażowanie w opiekę nad zwierzętami domowymi wymusza na producentach żywności modyfikację swoich ofert. Na sklepowych półkach nie brakuje więc karm pełnoporcjowych i uzupełniających, które zawierają niezbędne witaminy, minerały i składniki odżywcze. Wiele z nich opiera się na naturalnych, pozbawionych konserwantów i sztucznych barwników składnikach, co przyczynia się do wspierania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania zwierząt.

Właściciele czworonożnych przyjaciół oczekują też, że przeznaczona dla nich żywność będzie nie tylko pełnowartościowa, ale także funkcjonalna. Dlatego też wiele karm posiada dodatkowe właściwości zdrowotne, wspierające układ pokarmowy, czyszczące zęby czy dodające zdrowy wygląd sierści.

Sprzedaż karm dla psów i kotów w sklepach małoformatowych

Omawiając trendy w wyborze żywności dla zwierząt, warto również przyjrzeć się bliżej jej sprzedaży. Z danych CMR wynika, że w 2024 roku sklepy małoformatowe odpowiadały za około 26% transakcji z żywnością dla zwierząt, podczas gdy dyskonty miały udział przekraczający 40% tych transakcji. Karmy dla zwierząt dostępne były w około 90% sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 mkw.

W omawianym czasie najszerszą dystrybucję miały karmy mokre dla psów i dla kotów. Te pierwsze stanowiły 35% wartości sprzedaży żywności dla zwierząt, drugie zaś 34%. Karmy suche dla obu tych grup zwierząt łącznie odpowiadały za 23% wartości sprzedaży. Przeciętny wybór karm w sklepie małoformatowym wynosił średnio 27 wariantów, z czego największy wybór dotyczył mokrych karm dla kotów – około 11 rodzajów – a mokrych karm dla psów średnio 7 wariantów. Karmy suche oferowano w mniejszej liczbie opcji: 3-4 dla psów i około 3 dla kotów.

„Wartość sprzedaży kategorii żywności dla zwierząt w 2024 roku w porównaniu do roku wcześniejszego była niższa o około 6%, zmniejszyła się także liczba transakcji. Największy spadek wartości sprzedaży w tym okresie odnotowała karma sucha dla psów” – dodaje analityk z CMR.

W sklepach małoformatowych najwięcej wartości sprzedaży generowali producenci Mars, Nestle i Dolina Noteci, którzy razem odpowiadali za ponad połowę wartości sprzedaży żywności dla zwierząt. Najczęściej wybieranymi markami były Pedigree, Whiskas, Rafi i Purina Felix. Najchętniej kupowaną karmą mokrą dla kotów była Purina Felix z kurczakiem w galarecie, a w kategorii mokrych karm dla psów Pedigree z wołowiną w galarecie. Produkty marek własnych również cieszyły się dużą popularnością. Średnia wartość transakcji zakupów karm dla zwierząt w sklepach małoformatowych wynosiła około 10 zł, przy czym klienci kupowali przeciętnie dwa opakowania podczas jednej wizyty.

Sprzedaż karm dla pupili w dobie internetu

Właściciele psów i kotów doskonale wiedzą, że zakup pożywienia dla czworonożnych przyjaciół nie ogranicza się do jednej puszki mokrego pokarmu czy jednego worka suchego. Aby uniknąć sytuacji, że takiej karmy zabraknie, a także eliminując konieczność dźwigania jej ze sklepu, wielu Polaków decyduje się na zamawianie przez internet.

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej z 2024 roku, aż 85% właścicieli zwierząt domowych w Polsce korzysta z zakupów karmy dla zwierząt online, a w rodzinach z dziećmi ten odsetek wzrasta do 96%. Natomiast udział wartości sprzedaży karm przez internet wynosi około 20-28%, co czyni e-commerce drugim co do wielkości kanałem sprzedaży po sklepach stacjonarnych.

Konsumenci cenią sobie zakupy internetowe przede wszystkim ze względu na atrakcyjne ceny, szeroki wybór oraz łatwość porównywania ofert. Wzrasta również świadomość jakości produktów i preferencje wobec ekologicznych karm. Warto także podkreślić, że internet nie jest jedynie przestrzenią sprzedażową, ale także służy konsumentom do wymiany opinii na temat żywienia i pielęgnacji zwierząt. Z raportu wynika, że w takim celu z social mediów korzysta aż 67% respondentów. Oprócz tego w Polsce zauważalny jest wzrost liczby małych i średnich przedsiębiorstw, które oferują wyspecjalizowane produkty dla zwierząt – dane z raportu wskazują, że w ciągu ostatnich pięciu lat liczba takich firm wzrosła o 20%.

Z roku na rok rośnie liczba właścicieli zwierzaków domowych, którzy traktują ich jako członków rodziny. Zwiększa się też świadomość odnośnie tego, jak dbać o zdrowie czworonożnych przyjaciół i odpowiednią suplementację. Z tego też powodu oferta producentów karm i przysmaków dla zwierząt ulega zmianie – stawiają na czysty skład, naturalne i funkcjonalne dodatki. Na półkach sklepów dostępny jest coraz większy wybór zróżnicowanej żywności dla pupili, dlatego właściciele zwierzaków mogą bez problemu wybrać tę, która najpełniej spełnia ich oczekiwania i potrzeby czworonożnego przyjaciela. 

Katarzyna Kwaśna
Redaktor




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51