Od 5 do 6 listopada 2025 roku centrum ZEN.COM Expo w Jasionce zamieniło się w najważniejsze miejsce spotkań polskiego handlu, gdzie przedstawiciele branż spożywczej, medycznej, technologicznej i motoryzacyjnej tworzyli wspólnie przestrzeń inspiracji, współpracy i sprzedaży. Tegoroczna edycja była największą w całej historii tego wydarzenia. W tym roku padły wszystkie dotychczasowe rekordy – ponad 400 firm zaprezentowało swoje oferty, podpisano setki kontraktów, a wartość zawartych umów handlowych przekroczyła oczekiwania organizatorów i wystawców.
Kongres FMCG – miejsce dla liderów
Integralną część Targów stanowił Ogólnopolski Kongres FMCG, który zgromadził kluczowych przedstawicieli rynku: prezesów, dyrektorów i ekspertów największych firm w Polsce. Wysoki poziom merytoryczny paneli i prezentacji przyciągnął uwagę branży – to właśnie tu analizowano przyszłość handlu, koncentrację rynku, wpływ nowych technologii i zmian konsumenckich. W ramach Kongresu odbyły się prezentacje i debaty o następującej tematyce:
I dnia: - Prezentacja: Polska vs Europa. Jak wygląda polski handel na tle innych krajów europejskich w kontekście rozwoju, koncentracji, marek własnych i promocji? Co nas różni, a gdzie zmiany są podobne?, Szymon Mordasiewicz, Dyrektor Zarządzający, YouGov Shopper
- Debata: Czy polski rynek, konsument, producent i przedsiębiorca jest świadomy konsekwencji postępującej koncentracji handlu? Jaką przyszłość chcemy tworzyć i jakie mamy opcje?, Szymon Mordasiewicz, Dyrektor Zarządzający, YouGov Shopper MODERATOR
- Prezentacja: Prezentacja wprowadzająca do debaty: 35 lat wolnego handlu w Polsce, jak zmienił się konsument i rynek, co weszło w nasze DNA?, Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland, NielsenIQ
- Debata: 35 lat mocnego wzrostu, kolejne 35 lat nowych możliwości. Przyszłość Grupy Specjał i rynku FMCG w Polsce, Łukasz Stępniak, Redaktor naczelny, Wiadomości Handlowe MODERATOR
- Prezentacja: Sztuczna inteligencja jako nowy, niezawodny pracownik w sklepie spożywczym – jak zwiększyć wydajność i zyskać czas dzięki AI, dr Marek Borowiński | Hurt & Detal | www.shopdoctor.pl
- Prezentacja: Jak skutecznie przyciągnąć więcej klientów i zwiększyć sprzedaż sklepu spożywczego dzięki mediom społecznościowym, dr Marek Borowiński | Hurt & Detal | www.shopdoctor.pl
II dnia: - Prezentacja: Co dalej przed małym formatem? Gdzie są jego mocne strony, a co należy wzmacniać w pierwszej kolejności? Michał Maksymiec, Dyrektor ds. Współpracy z Sieciami Detalicznymi, YouGov Shopper
- Debata: Czego potrzebuje mały format dla konsumenta, żeby być atrakcyjnym miejscem do zrobienia zakupów? Szymon Mordasiewicz, Dyrektor Zarządzający, YouGov Shopper MODERATOR
- Prezentacja: System kaucyjny, Zbyszko Zalewski, Dyrektor Administracji i Marketingu, Poradnik Handlowca,
- Debata: System kaucyjny, Zbyszko Zalewski, Dyrektor Administracji i Marketingu, Poradnik Handlowca, MODERATOR
W roli prelegentów wystąpiła czołówka przedstawicieli największych firm FMCG nadając wydarzeniu rangę forum opiniotwórczego dla całego tego sektora.
W prezentacjach i debatach udział wzięli: Andrzej Bandyk, Dyrektor ds. Dystrybucji Tradycyjnej, Olewnik Sp. z o.o., dr Marek Borowiński | Hurt & Detal |
www.shopdoctor.pl, Remigiusz Czernecki, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Handlowy, Grupa Kapitałowa Specjał, Artur Dmowski p.o. Prezesa Zarządu, Fabryka Cukierków „Pszczółka” Sp. z o.o., Piotr Gondek, Krajowy Dyrektor Sprzedaży i Rozwoju Dystrybucji, Carlsberg, Paweł Głowniak, Dyrektor Handlowy, “Herbapol-Lublin” S.A., Piotr Jankowski, Dyrektor Handlu, Spółdzielnia Mleczarska ”MLEKPOL” w Grajewie, Wojciech Kamiński, Dyrektor Sprzedaży, Członek Zarządu, Nestlé Polska, Jan Kolański, Prezes Zarządu, Colian, Ewa Krzuś-Wiśniewska, Prezes Zarządu, TIM, Marcin Kuś, Prezes Zarządu, Dyrektor Komercyjny CEE, Bahlsen Polska Sp. z o.o., Michał Maksymiec, Dyrektor ds. Współpracy z Sieciami Detalicznymi, YouGov Shopper, Szymon Mordasiewicz, Dyrektor Zarządzający, YouGov Shopper, Zygmunt Ochał, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, Biosystem S.A., Jakub Ogórek, Prezes Zarządu, Polski System Kaucyjny S.A., Joanna Olczak, General Manager, ETI European Food Industries, Marian Owerko, Founder & Chairman of the Supervisory Board, FoodWell, Krzysztof Pawiński, Prezes Zarządu, Grupa Maspex, Jan Sałata, Dyrektor Generalny, PSH Nasz Sklep S.A., Radosław Sroka, Dyrektor Sprzedaży ds. Klientów Kluczowych i Eksportu Członek Zarządu Koral Trade Sp. z o.o., Łukasz Stępniak, Redaktor naczelny, Wiadomości Handlowe, Marek Sypek, Dyrektor Generalny, Stock Polska, Krzysztof Tokarz, Prezes Zarządu, Grupa Kapitałowa Specjał, Mikołaj Tokarz, Dyrektor Zarządzający, PSH Nasz Sklep S.A., Rafał Trydeński, Prezes Zarządu, Unilever Polska, Konrad Wacławik, Head of Retailer Services Poland, NielsenIQ, Robert Walewski, Dyrektor Generalny, MV Group, Robert Wawro, COO, Grupa Maspex Sp. z o.o., Błażej Wilamowski, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Komercyjny, OSHEE Polska S.A., Elżbieta Woźniak, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku Tradycyjnego, Animex, Zbyszko Zalewski, Dyrektor Administracji i Marketingu, Poradnik Handlowca, Marian Zych, Wiceprezes, PSH Livio S.A.
Złote Medale rozdane
W części inauguracyjnej przyznano wyróżnienia w konkursie Złoty Medal. Wzięło w nim udział 128 producentów z branży FMCG, zaś kapituła konkursu oceniła w sumie 198 produkty. Wyróżnienia przyznano następującym produktom (kolejność alfabetyczna):
| PRODUCENT | PRODUKT |
| BOLTIM-PEK | ŻEBERKA SMAROWNE DE LUXE |
| BRACIA SADOWNICY | TŁOCZONE JABŁKO Z PIGWĄ |
| DANONE | DANIO SKYR JOGURT PITNY O SMAKU WANILIOWYM |
| DIAGEO | JOHNNIE WALKER BLACK LABEL RUBY 40% |
| DOBROWOLSCY | WIEJSKA PRZEKĄSKOWA Z WADOWIC |
| DROSED | PASZTET PODLASKI MIĘSNY |
| FABRYKA CUKIERNICZA KOPERNIK | PIERNIKI W BIAŁEJ CZEKOLADZIE Z NADZIENIEM O SMAKU MARAKUI |
| HENKELL FREIXENET POLSKA | MIONETTO PROSECCO 0% |
| I.D.C. POLONIA | ŻELKI PEDRO FUN BURGERS |
| JBB BAŁDYGA | KIEŁBASKI DROBIOWE Z FILETEM MINI BEZ OSŁONKI |
| JNT GROUP | GRZANIEC GALICYJSKI GORĄCA MALINA 0% |
| KUCHNIA POLKI | GOŁĄBKI W SOSIE POMIDOROWYM |
| KUPIEC | PODPŁOMYKI BEZ DODATKU CUKRU |
| LANTMANNEN UNIBAKE POLAND | HOT DOG FRANCUSKI |
| LORENZ | LAJKONIK DOBRY CHRUP MINI PALUCHY PAPRYKA |
| MASPEX BEVERAGES | TYMBARK JUST PLANTS OWIES |
| MAXTOP POLSKA | RZEMIEŚLNICZA ZAPIEKANKA Z PIECZARKAMI I SEREM |
| MELVIT | ONEDAYMORE MUSLI PREMIUM Z MIGDAŁAMI W CZEKOLADZIE Z LIOFILIZOWANYMI TRUSKAWKAMI I MALINAMI |
| NIK-POL | SZYNKA BRACKA |
| OSHEE POLSKA | OSHEE VITAMIN WATER SPARKLING MAGNEZ + B6 CYTRYNA POMARAŃCZA |
| PPUH WOSEBA | WOSEBA MOCCA FIX GOLD |
| PODRAVKA POLSKA | VEGETA NATUR PRZYPRAWA WARZYWNA DO POTRAW |
| POLSKI OGRÓD | KLUSKI ŚLĄSKIE NA PATELNIĘ Z SOSEM PIECZENIOWYM |
| PROFI | PASZTET DWORSKI Z KACZKĄ |
| SEKO | RYBA PO GRECKU |
| SPÓŁDZIELNIA MLECZARSKA „MLEKPOL” W GRAJEWIE | JOGURT PITNY ŁACIATY HARMONIA - FIGA Z NUTĄ BIAŁEJ HERBATY I KWIATU WIŚNI Z MAGNEZEM I BIOTYNĄ |
| SPÓŁDZIELNIA MLECZARSKA MLEKOVITA | MASŁO KLAROWANE |
| TOP FOOD | ROGALIK CROISSANT FIESTA DUO Z NADZIENIEM MALINOWO WANILIOWYM |
| WAWEL | PRALINY MICHAŁKI Z WAWELU KLASYCZNE |
| WOMAX | MEGLIO ODTŁUSZCZACZ UNIWERSALNY CYTRUSOWY |
| WYBOROWA PERNOD RICARD | BUMBU THE ORIGINAL RUM 40% |
Wyróżnione firmy
Podsumowaniem pierwszego dnia targów była uroczysta gala wieczorna, podczas której wręczone zostały statuetki m.in. przez przedstawicieli władz samorządowych w następujących kategoriach: Biznes, Żywność, Medycyna, a także nagrody Złoty Specjał za Produkt Roku, Dynamikę Roku, Najlepsze Stoisko oraz Osobowość Roku.
Lista nagrodzonych prezentuje się następująco:
STATUETKI WOJEWODY PODKARPACKEIGO W KATEGORII MEDYCYNA • TOP MARKA W MEDYCYNIE:
CORRADOMED • PARTNER ROKU 2025:
LINEA • OFERTA TARGOWA:
TIMAGO INTERNATIONAL GROUP STATUETKI MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA W KATEGORII BIZNES• TOP MARKA W BIZNESIE:
KORAL • PARTNER ROKU 2025:
RED BULL • OFERTA TARGOWA:
UNILEVER POLSKA STATUETKI PREZYDENTA MIASTA RZESZOWA W KATEGORII ŻYWNOŚĆ:• TOP MARKA W ŻYWNOŚCI:
HJ HEINZ POLSKA • PARTNER ROKU 2025:
LOTTE WEDEL • OFERTA TARGOWA:
COLIAN STATUETKI ZŁOTY SPECJAŁ • PRODUKT ROKU:
Animex FOODS • DYNAMIKA SPRZEDAŻY:
CEDC GRUPA MASPEX • WSPÓŁPRACA 2025:
LIPTON TEAS AND INFUSIONS POLAND • PARTNER FLOTOWY:
DAKAR TOYOTA RZESZÓW SP. Z O.O. • OSOBOWOŚĆ ROKU:
MAREK SYPEK, DYREKTOR GENERALNY, STOCK POLSKA.Koncert Gwiazdy wieczoruW czasie uroczystego bankietu odbył się również m.in. koncert gwiazdy wieczoru – Agnieszka Chylińska, którego sponsorem była Grupa Żywiec – Partner Gali wieczornej.
Jubileusz GK Specjał
Tegoroczne targi miały szczególny wymiar. Grupa Kapitałowa Specjał świętowała 35-lecie działalności, podsumowując drogę od sklepu spożywczego do ogólnopolskiego lidera branży FMCG. – To wydarzenie jest najlepszym dowodem na siłę polskiego handlu i na to, że wspólne budowanie wartości przynosi trwałe efekty. Cieszy nas rekordowa frekwencja i zainteresowanie partnerów – to dowód, że Targi Specjał pozostają kluczowym punktem na mapie polskiego handlu – podkreślił Krzysztof Tokarz, Prezes Zarządu GK Specjał.
PARTNERZY
Partnerzy honorowi: Wojewoda Podkarpacki, Marszałek Województwa Podkarpackiego, Prezydent Miasta Rzeszowa. Partnerzy medialni: Hurt i Detal, Poradnik Handlowca, Poradnik Restauratora, Handel, Wiadomości Handlowe. Partnerzy merytoryczni: YouGov Shopper, NielsenIQ i GWW. Partnerzy wydarzenia: Carlsberg Polska oraz Grupa Żywiec.
Źródło: Specjał
Fot: mat. prasowe