Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /__handel2/config/functions.inc.php on line 609

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Strategia, dziedzictwo i przyszłość marki Dilmah

Kategorie produktów

Strategia, dziedzictwo i przyszłość marki Dilmah

Piątek, 14 listopada 2025 HURT & DETAL Nr 11/237. Listopad 2025
Od czterech dekad marka Dilmah udowadnia, że herbata to coś więcej niż napój – to filozofia, styl życia i narzędzie realnej zmiany. O dziedzictwie, innowacjach i przyszłości herbaty rozmawiamy z Dilhanem C. Fernando, CEO firmy Dilmah, oraz jego synem Amritem M. J. Fernando, Brand Marketing Specialist.
W 2025 roku obchodzimy 40-lecie istnienia firmy Dilmah, założonej w 1985 roku. Jakie są najważniejsze refleksje dotyczące tej czterdziestoletniej historii? W jaki sposób wizja jej założyciela – zgodnie z którą biznes powinien służyć ludziom – wciąż kształtuje strategię firmy w obliczu współczesnych wyzwań?

Dilhan C. Fernando: Jestem niezmiernie wdzięczny za tę spuściznę, zwłaszcza że dziś dostrzegamy pilną potrzebę działania w zakresie ochrony środowiska, walki z nierównościami oraz w wielu innych obszarach życia społecznego i ekologicznego. Mam więc przywilej być częścią tego dziedzictwa – również dlatego, że to mój ojciec założył firmę.

Pochodził z bardzo ubogiej rodziny. Liczyła się dla niego przede wszystkim pasja do herbaty, którą połączył z głęboką potrzebą czynienia dobra. Nie oznaczało to działań CSR ani konwencjonalnych koncepcji marketingowych, ale realne zmiany, by polepszyć jakość życia potrzebującym oraz ochronę środowiska.

Myślę, że to coś, za co jesteśmy bardzo wdzięczni – i co stanowi siłę naszej obecnej działalności, szczególnie w tych niestabilnych czasach. To podejście daje nam jasność, bo wiemy, że niezależnie od okoliczności należy postępować właściwie – nie dlatego, że jest to wygodne czy opłacalne, ale dlatego, że jest to słuszne. Dla nas, jako firmy rodzinnej, to właśnie stanowi nasz fundament i siłę.

Postrzega Pan siebie nie tylko jako producenta, lecz także jako plantatora herbaty. Czy mógłby Pan szerzej opowiedzieć o tym podejściu?

D.C.F.: Nasza odpowiedzialność zaczyna się od gleby, obejmuje troskę o różnorodność biologiczną, warunki życia lokalnych społeczności, a ostatecznie wyraża się w szacunku dla naszych klientów. Dzięki temu mamy do opowiedzenia niezwykłe historie.

Na przykład gleby bogate w glinę umożliwiają produkcję jasnych, kwiatowych, delikatnych herbat – jednocześnie z tej samej rośliny w rejonie Oceanu Indyjskiego powstają intensywne i mocne napary. To dwie skrajności.

Pokazujemy, jak piękno herbaty i wpływ natury przekładają się na nasz produkt. Nazywamy to „odciskiem palca natury”. Staramy się nadawać temu znaczenie w kontekście współczesnego życia – co jest ważne zwłaszcza dla młodego pokolenia.

Marka Dilmah jest obecna w Polsce od ponad trzydziestu pięciu lat, dając konsumentom możliwość poznania prawdziwej herbaty. Jak wyglądała ta relacja na przestrzeni lat?

D.C.F.: Kiedy po raz pierwszy przyjechałem do Polski, miałem 21 lat i towarzyszyłem ojcu. Nawiązaliśmy wówczas współpracę z Tomaszem Witomskim, co było również początkiem firmy Gourmet Foods. Nasze relacje z jego rodziną – sięgające w tej chwili trzech pokoleń – zawsze były bardzo bliskie. Łączy nas zaangażowanie w tworzenie czegoś wyjątkowego. Zarówno wtedy Tomasz Witomski, jak i dziś jego syn Piotr dostrzegają, jak ważne jest działanie w oparciu o wartości. W rodzinnym biznesie korzyści komercyjne mają swoje granice – można jeździć jednym samochodem, mieć jedną parę spodni, jeden garnitur. W istocie chodzi o spełnienie i możliwość tworzenia czegoś, co ma sens.

Przez lata produkowaliśmy dla Polski herbatę docenianą za najwyższą jakość. Z czasem, wraz z rozwojem sektora prywatnego, głównym kryterium stała się cena. Dla nas, naszej rodziny, a także dla Tomasza i Piotra było to trudne do zrozumienia. Zaczęliśmy więc opowiadać naszą historię. Od tamtej pory, rok w rok – a czasem nawet dwa razy do roku – mój ojciec i ja, a po jego śmierci mój syn i ja, przyjeżdżamy do Polski, by ją opowiadać.

Chcieliśmy przywrócić Polsce prawdziwy smak herbaty. A dziś mamy kolejnego sojusznika – młodych Polaków, którzy chcą wpływać na świat zarówno społecznie, jak i środowiskowo. To właśnie w tej postawie widzimy ewolucję.

Dilmah jest obecna na 100 rynkach na całym świecie. Europa stanowi dla Państwa bez wątpienia jeden z kluczowych obszarów działalności, a Polska – jej istotną część. Jakie są strategiczne cele Dilmah w Europie?

D.C.F.: Właśnie zakończyliśmy dwuletni projekt badawczy, obejmujący regiony Azji i Pacyfiku, Europy oraz Ameryki Południowej. Odkryliśmy, że preferencje konsumentów stają się coraz bardziej uniwersalne. Pragną niezapomnianych chwil i emocjonalnych przeżyć. Starają się radzić sobie z globalnym kryzysem zdrowia psychicznego, poszukując punktów odniesienia i wartości w swoim życiu.

Uważamy, że te potrzeby są wspólne dla wszystkich regionów geograficznych. Różnice występują natomiast w sposobie myślenia i podejściu do produktu. Można zatrudniać szefa kuchni lub kupca, który podejmuje decyzje zakupowe wyłącznie w oparciu o cenę lub przyzwyczajenia (np. zawsze wybierze „Earl Grey”, „English Breakfast”), albo takiego, który decyduje się na odkrywanie – sięga po herbatę czystą, autentyczną, etyczną, z historią.

Oceniamy, że w Polsce konsumenci zostali częściowo wprowadzeni w błąd. Obecnie aż 50% rynku stanowi czarna herbata, niebędąca jednak zawsze produktem wysokiej jakości. Marketerzy skupiają się dziś na składnikach funkcjonalnych – oczywiście niektóre z nich mają korzystne właściwości zdrowotne – ale zapominają, że sama herbata również ma ogromny potencjał zdrowotny.

Czarna herbata jest naturalnym adaptogenem – wspiera organizm w radzeniu sobie ze stresem. Badania kliniczne wykazały, że pomaga chronić przed wieloma typami nowotworów, a także przed demencją i chorobami serca. To tylko kilka przykładów. Wystarczy zajrzeć do serwisu PubMed, recenzowanej bazy danych naukowych, w której znajduje się ponad 22 tysiące artykułów opisujących korzyści zdrowotne wynikające z picia czarnej herbaty.

Widzimy w tym ogromną szansę. Gdy opowiadamy o tych właściwościach konsumentom, często słyszymy: „Nie miałem pojęcia!”. Aby jednak wprowadzać innowacje, musimy pomóc ludziom zrozumieć, że czarna herbata to nie tylko „czarna herbata”. To produkt uprawiany z troską i zróżnicowany pod względem smaku w zależności od regionu i wysokości pochodzenia.

Uważamy, że największym potencjałem w Polsce są konsumenci, którzy cenią jakość, smak i naturalne zdrowie. Dlatego tu jesteśmy – by opowiedzieć prawdziwą historię herbaty. Nie marketingową narrację, ale autentyczną opowieść o tym, co naprawdę kryje się w filiżance.

Marka Dilmah może poszczycić się 40-letnią historią obecności na rynkach międzynarodowych. Jak – z Państwa perspektywy – na przestrzeni tych czterech dekad zmieniały się gusta i zwyczaje konsumentów na świecie?

Amrit M. J. Fernando: Obecnie obserwujemy odrodzenie zainteresowania zdrowym stylem życia – zwłaszcza wśród mojego pokolenia, czyli generacji Z. Ludzie pragną poprawy jakości życia, większej wydajności i koncentracji – i szukają dróg, które im to umożliwią. W tym trendzie obecna jest również pewna nostalgia, potrzeba powrotu do przeszłości i zwolnienia tempa.

Jeśli mówimy o wellness, herbata ma w tym zakresie bardzo wiele do zaoferowania. Obecnie dużo mówi się o różnych składnikach funkcjonalnych, ale czarna herbata w swojej istocie już zawiera liczne korzyści zdrowotne, o których wcześniej wspominał mój ojciec.

Uważam, że dla młodego pokolenia, które świadomie poszukuje dobrego samopoczucia i równowagi, czarna herbata stanowi idealną odpowiedź.

Jako plantatorzy herbaty skupiamy się dziś na pojęciu terroir – czyli wpływie konkretnego regionu i warunków uprawy na smak i charakter naparu. Herbata z wysokich partii gór ma delikatne, kwiatowo-cytrusowe nuty, natomiast herbaty uprawiane na niższych wysokościach charakteryzują się bardziej słodowym i ziemistym profilem smakowym.

Współczesny konsument poszukuje nowych doznań i smaków. Herbata oferuje nie tylko bogactwo aromatów, ale również rytuały – chwile zatrzymania, które budują wspólnotę. Mój ojciec wspominał także o narastającej epidemii problemów psychicznych. Wielu ludzi żyje w stresie, zmaga się z trudnościami, odczuwa samotność.

Uważam, że herbata może być również odpowiedzią na te wyzwania – pretekstem do spotkania, tworzenia relacji, budowania wspólnoty i tworzenia wyjątkowych chwil w codziennym życiu.

W ubiegłym roku wprowadziliście na rynek aż 35 nowości. Czy mogliby Państwo opowiedzieć nieco więcej o kluczowych koncepcjach oraz o produktach, których możemy się spodziewać w najbliższym czasie?

D.C.F.: Współczesny konsument oczekuje natychmiastowej satysfakcji i wygody – ale bez kompromisów. Dlatego zdecydowaliśmy się skupić na herbacie mrożonej, którą wprowadziliśmy również na rynek w Polsce.

Ekstrakt pozyskujemy z ręcznie zbieranych liści herbaty – dzięki temu zachowujemy pełnię jakości i autentyczności. Następnie ekstrakt trafia do Polski, gdzie jest rozcieńczany i rozlewany do puszek.

Nasza herbata mrożona o smaku Lychee właśnie otrzymała nagrodę w konkursie „Złote Innowacje FMCG”– myślę, że Polacy naprawdę ją polubili. To produkt elastyczny, dopasowany do nowego stylu życia.

Herbata staje się dziś integralną częścią codzienności. Produkty gotowe do spożycia (ready to drink), ekstrakty, chai – to kierunek, w którym podążamy.

Jakie są cele firmy na najbliższe kilka lat?

D.C.F.: Na poziomie biznesowym skupiamy się na doskonaleniu naszych technologii ekstrakcji. Chcemy sięgać głębiej – dostarczać lepsze herbaty mrożone, herbaty instant, herbaty chai – atrakcyjniejsze doświadczenia w tej dziedzinie. Technologia wciąż stanowi pewne ograniczenie. Chcemy również zapewnić bardziej zrównoważone opakowania. Herbata jest higroskopijna – absorbuje wilgoć, a ta sprzyja rozwojowi bakterii. Musimy więc zachować szczególną ostrożność, aby chronić smak i świeżość naszych herbat.

Pracujemy także nad zapewnieniem bardziej ekskluzywnych doznań związanych z herbatą. Zajmujemy się również gastronomią i miksologią herbacianą – obszarami, które uważamy za kluczowe dla przyszłości.

Mój ojciec pozostawił ogromne dziedzictwo. Mając tak szlachetnie wytyczony kierunek, jakim jest dzielenie się smakiem i dobrocią, musimy iść tą drogą i strzec naszych wartości. Jestem bardzo szczęśliwy, mogąc kontynuować to, co mój ojciec zapoczątkował już w 1950 roku.

Dziękujemy za rozmowę.
Michał Siwek, BNP Paribas Bank Polska
Paweł Pańczyk, wiadomoscispozywcze.pl






tagi: Dilmah , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51