Strict Standards: Non-static method DB::connect() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 28

Strict Standards: Non-static method DB::parseDSN() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 520

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 551

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /PEAR/DB.php on line 557

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 29

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /__handel2/config/functions.inc.php on line 609

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm::registerRule() should not be called statically in /__handel_admin/lib/SoftRequired.php on line 66

Strict Standards: Non-static method HTML_QuickForm_RuleRegistry::singleton() should not be called statically in /PEAR/HTML/QuickForm.php on line 354

Strict Standards: Declaration of HTML_QuickForm_hidden::accept() should be compatible with HTML_QuickForm_element::accept(&$renderer, $required = false, $error = NULL) in /PEAR/HTML/QuickForm/hidden.php on line 34

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /__handel2/config/db.php:28) in /www2.hurtidetal.pl/index.php on line 231
Coraz bliżej święta – oferta must have

Kategorie produktów

Coraz bliżej święta – oferta must have

Poniedziałek, 17 listopada 2025 Autor: Monika Książek , Katarzyna Jurkitewicz, HURT & DETAL Nr 11/237. Listopad 2025
Zanim się obejrzymy, zasiądziemy przy wigilijnym stole. Dlatego to ostatni moment na przygotowanie odpowiedniej oferty na święta. Konsumenci będą poszukiwać nie tylko podstawowych artykułów spożywczych oraz półproduktów, ale także gotowych dań i propozycji ułatwiających świąteczne przygotowania.
Święta Bożego Narodzenia są jednym z najbardziej wyczekiwanych okresów w branży spożywczej. Klienci sklepów kupują w tym czasie więcej, a konsumpcja jest okresowo wyższa nawet o kilka punktów procentowych w porównaniu z innymi miesiącami roku (poza Wielkanocą). Polacy w tym okresie dokonują ok. 10% rocznych zakupów produktów i usług, co generuje ok. 6% PKB i stanowi ok. 16% całkowitego obrotu gospodarczego w kraju. Wydatki związane z okresem świątecznym obejmują głównie prezenty, żywność, napoje, dekoracje oraz podróże1.

Świąteczny koszyk zakupowy

Przed świętami Bożego Narodzenia rośnie sprzedaż takich kategorii, jak ryby, mięso, wędliny i produkty garmażeryjne, a także tradycyjnych składników świątecznych potraw – mąki, cukru, warzyw oraz bakalii. To czas, w którym konsumenci chętniej sięgają po produkty wysokiej jakości, często wybierając marki kojarzące się z domowym smakiem i tradycją. Wzmożony ruch sprzedażowy obserwowany jest również w przypadku półproduktów ułatwiających przygotowanie klasycznych dań, takich jak uszka, pierogi, krokiety czy sałatki, a także już gotowych wyrobów w wersji mrożonej lub chłodzonej.

Nie maleje także zainteresowanie słodyczami, które stanowią nieodłączny element świątecznych zakupów – od klasycznych czekolad i pralin po ciastka, pierniki i bombonierki w limitowanych, sezonowych edycjach. Wzrosty sprzedaży notują również napoje – zarówno bezalkoholowe, jak i alkoholowe, w tym wina, likiery oraz piwa smakowe, które coraz częściej pojawiają się na świątecznym stole.

W grudniu konsumenci planują zakupy z większym wyprzedzeniem, często kierując się emocjami i tradycją. Dla sieci handlowych i producentów jest to zatem kluczowy moment, by zadbać o odpowiednią ekspozycję, dostępność towaru i komunikację, która podkreśli wyjątkowy, świąteczny charakter oferty.

Słodycze w świątecznej odsłonie

Słodycze w okresie Bożego Narodzenia pełnią wyjątkową rolę – łączą tradycję, emocje i symbolikę wspólnego świętowania. Są nieodłącznym elementem świątecznego stołu, na którym, obok klasycznych wypieków, takich jak makowiec, piernik czy sernik, coraz częściej pojawiają się nowoczesne praliny, czekoladki i sezonowe słodkości. Ich obecność buduje atmosferę świąt: zapach cynamonu, kakao i miodu przywołuje uczucie ciepła.

Stanowią także popularny dodatek do prezentów, a ich wręczanie jest wyrazem życzliwości wobec bliskich, rodziny i współpracowników. To szczególnie ważny element świąt dla najmłodszych, którzy z niecierpliwością czekają na czekoladowe figurki pod choinką.

Okres świąteczny to również czas wzmożonej aktywności producentów słodyczy, którzy wprowadzają limitowane edycje produktów o zimowych smakach i świątecznej szacie graficznej. Takie wyroby cieszą się wyjątkowym zainteresowaniem konsumentów, łącząc smak, estetykę i emocje.

Rynek słodyczy czekoladowych

Ponad połowę wartości całego rynku słodyczy – 59,7% – stanowią słodycze czekoladowe. Ich kondycję, trendy i wyzwania analizuje firma Wedel w najnowszym raporcie „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych 2025”.

Według danych z raportu w okresie sierpień 2024-lipiec 2025 r. rynek słodyczy czekoladowych w Polsce osiągnął wartość bliską 13 mld zł, przy wolumenie sprzedaży wynoszącym 208,8 tys. ton. W porównaniu z poprzednim, analogicznym okresem, wartość rynku wzrosła o 1,14 mld zł, natomiast wielkość sprzedaży spadła o 12,4 tys. ton2.

Oznacza to, że wolumenowa konsumpcja słodyczy czekoladowych zmalała o 5,3% w stosunku do roku ubiegłego. Spadek ten jest konsekwencją globalnych podwyżek cen surowców, przede wszystkim kakao.

Autorzy raportu podkreślają, że dane te odzwierciedlają proces dostosowywania struktur cenowych do rosnących kosztów surowców i produkcji, przy jednoczesnym utrzymaniu atrakcyjności kategorii dla konsumentów.

Co konsumenci kupują w grudniu?

W okresie świąt Bożego Narodzenia konsumenci najczęściej kupują tradycyjne słodycze czekoladowe oraz sezonowe propozycje z korzennymi dodatkami. Klasyczne czekolady są uniwersalnym prezentem i składnikiem świątecznych wypieków. Z danych CMR z pierwszego półrocza 2025 roku wynika, że kategoria ta wykazała najsilniejszą dynamikę wzrostu – o 23% – spośród wszystkich kategorii słodyczy czekoladowych. Wzrost ten wynikał przede wszystkim ze średniej ceny, która zwiększyła się o 40% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

„Kategoria czekolad dostępna jest w każdym sklepie w panelu, w średnio 37 różnych wariantach – ta wielkość jest różna w zależności od wielkości sklepu. Liderem kategorii czekolad jest Mondelez z udziałem wartościowym 35%. Drugim kluczowym producentem jest Wedel, na tym samym poziomie co marki własne – 17%” – wskazuje Julia Grzesik z CMR.

W kontekście świąt nie można pominąć kategorii figurek, które – choć generalnie stanowią najmniejszą część sprzedaży słodyczy czekoladowych – w okresie świątecznym osiągają szczytowe wyniki sprzedażowe. „Ich dystrybucja numeryczna waha się między 40% poza sezonem, a 80% w szczytowych miesiącach, kiedy to na półce stoi ok. 7 wariantów w sklepie. Udziały wartościowe są dość rozproszone między kilku producentów, po ok. 10% w ujęciu YTD 06.2025 r. przypada dla Ferrero, Mondelez, Colian i marek własnych” – dodaje ekspertka CMR.

Wśród większych propozycji warto wspomnieć o kalendarzach adwentowych, które przez cały grudzień cieszą szczególnie oczekujących na święta najmłodszych. Niezmiennie dużą popularnością odznaczają się te z czekoladkami i innymi rodzajami słodyczy.

Gotowe propozycje

Innym, słodkim i niezbędnym elementem świąt są ciasta. Z badania „Sztuka przeżywania świąt według Polaków”3 wynika, że 41% Polaków przygotowuje większość potraw samodzielnie, 36% tylko niektóre, a 12% korzysta z gotowych dań.

Dla ułatwienia konsumenci sięgają po gotowe wyroby cukiernicze, takie jak ciasta i ciasteczka, które umożliwiają zaoszczędzenie czasu, a jednocześnie wpisują się zarówno w tradycję, jak i nowoczesne trendy kulinarne. W ofercie producentów dostępne są ciasta kojarzone z okresem świątecznym – piernikowe z wiśniami, cytrynowe, pomarańczowe, a także specjalnie dedykowane Bożemu Narodzeniu: rolady świąteczne kakaowe, strucle z marcepanem czy rodzynkami.

Ciasteczka z masłem, kruche pierniczki dekorowane czekoladą, tartaletki, ciasteczka owsiane oraz różne warianty babek oferowane są jako szybkie, gotowe do spożycia produkty. Przełamują one dominację tradycyjnych wypieków przygotowywanych w domu, odpowiadając na rosnące zainteresowanie wygodą i mniejszymi porcjami.

Miód w różnych odsłonach

Kluczową rolę w świątecznych wypiekach odgrywa miód, który jest przede wszystkim naturalnym słodzikiem i nośnikiem aromatu. Jest podstawowym składnikiem tradycyjnego piernika oraz miodownika, którym nadaje nie tylko wyjątkowy smak, ale także wpływa na strukturę ciasta, czyniąc je wilgotnym i miękkim przez dłuższy czas. Wypieki z dodatkiem miodu mają głęboką, korzenną nutę, którą miód doskonale podkreśla, harmonizując z przyprawami takimi jak cynamon, goździki, imbir czy gałka muszkatołowa.

Coraz częściej oferowane są także zestawy prezentowe premium z dodatkiem miodu. Cieszą się one rosnącym popytem dzięki połączeniu walorów zdrowotnych, naturalności i eleganckiego wizerunku produktów pszczelich.

Dostępne są nie tylko słoiki z miodem i dodatkami owoców oraz ziół, ale także pyłek pszczeli, pierzga, a także zestawy z miodem pitnym i eleganckimi kieliszkami.

Wytrawne smaki

Podstawą świątecznego stołu pozostają potrawy wytrawne – zarówno tradycyjne, jak i w nowoczesnych odsłonach. Żadne Boże Narodzenie nie może obyć się bez karpia, śledzi czy innych ryb przyrządzanych na wiele sposobów – w galarecie, w sosie śmietanowym, po kaszubsku lub w ziołowej panierce. Stałym elementem menu jest także barszcz czerwony z uszkami, zupa rybna lub grzybowa – dania, które w wielu domach przygotowuje się według rodzinnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie.

Nie może zabraknąć też pierogów z kapustą i grzybami, krokietów, pasztecików oraz kapusty z grochem, które od lat królują na wigilijnych stołach. Świąteczne menu dopełniają różnorodne sałatki i przystawki – zarówno w wersjach mięsnych, jak i warzywnych.

Warto zauważyć, że konsumenci coraz chętniej łączą tradycję z wygodą. W grudniu dużą popularnością cieszą się produkty gotowe lub półprodukty, które pozwalają skrócić czas przygotowań, zachowując jednocześnie domowy smak. Wzrost sprzedaży notują m.in. gotowe pierogi i uszka, barszcze w butelkach, marynowane ryby, kapusta z grzybami, a także gotowe sosy i przyprawy do potraw wigilijnych. Dla wielu Polaków święta to czas kulinarnej celebracji, ale również potrzeba komfortu – dlatego wybierają produkty, które łączą autentyczność z funkcjonalnością.

Nie tylko dania – liczy się każdy składnik

Świąteczne przygotowania wymagają nie tylko gotowych potraw czy półproduktów, ale także szerokiego wyboru dodatków i składników, które nadają potrawom odpowiedni smak i charakter. W tym okresie znacząco rośnie zapotrzebowanie na takie produkty, jak majonez, musztarda, chrzan czy ćwikła – niezbędne do sałatek, przystawek i dań mięsnych.

Kluczową rolę odgrywają również przyprawy, w tym liść laurowy, ziele angielskie, pieprz oraz suszone grzyby, będące podstawą tradycyjnej, wigilijnej zupy grzybowej. Na popularności zyskują również dodatki podkreślające smak mięs i serów, takie jak żurawina, konfitury, marynowane owoce czy pikle. Wśród nich coraz częściej pojawiają się antipasti, korniszony i oliwki, które wzbogacają świąteczne deski serów oraz zestawy przystawek. Dla wielu konsumentów to właśnie detale decydują o wyjątkowym charakterze świątecznego stołu.

Święta napędzają sprzedaż wędlin

Biorąc pod uwagę konkretne produkty, w koszykach zakupowych klientów częściej pojawiają się m.in. wędliny. Jak przyznaje Krzysztof Michniewicz, analityk danych w CMR, okres przedświąteczny to tradycyjnie czas wzmożonych zakupów produktów mięsnych – zwłaszcza wędlin i kiełbas. „W tym czasie konsumenci chętniej sięgają po wygodne, paczkowane formaty, które gwarantują świeżość i dłuższy termin przydatności. Wędliny, kabanosy i kiełbasy suche paczkowane notują wtedy wyraźne wzrosty sprzedaży, odzwierciedlając przygotowania Polaków do świątecznych posiłków i spotkań przy stole” – podkreśla ekspert.

Dane instytutu wskazują także, że sprzedaż powyższych kategorii w sklepach detalicznych w Polsce charakteryzuje się pewnymi trendami. „W formatach przeznaczonych do większych zakupów, takich jak dyskonty i hipermarkety, wyraźnie widać sezonowe wzrosty sprzedaży w grudniu – przy okazji świąt Bożego Narodzenia – oraz w marcu i kwietniu, w związku z Wielkanocą. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. bardziej niż drastyczne piki świąteczne obserwujemy trend regularnych wzrostów sprzedaży w okresach letnich, kiedy to małe sklepy są po prostu częściej odwiedzane” – zaznacza Krzysztof Michniewicz.

Według danych Centrum Monitorowania Rynku, w przypadku samych wędlin paczkowanych, w okresie od lipca 2024 do czerwca 2025 roku to dyskonty odpowiadały za 81% wartości sprzedaży. Pozostała ilość została podzielona równo między inne formaty sklepów. W przypadku kabanosów i suchych kiełbas dyskonty wygenerowały w tym czasie 63% wartości sprzedaży, 15% pochodziło ze sklepów małego formatu, a 13% – z supermarketów, czyli formatów bardziej sprzyjających impulsowym zakupom przekąsek typu to-go. Pozostałe 8% wartości sprzedaży przypadło na hipermarkety.

Świąteczny czas dla nabiału

Nabiał niezmiennie pozostaje jedną z podstawowych kategorii spożywczych w świątecznych koszykach zakupowych Polaków. Produkty mleczne są nieodzowne w przygotowaniu wielu tradycyjnych potraw – od zup i sosów, przez wypieki, aż po świąteczne desery. W tym czasie konsumenci chętnie sięgają po twaróg, mleko, masło, jogurty naturalne oraz śmietany, które znajdują szerokie zastosowanie w domowych potrawach przygotowywanych specjalnie na święta. Ważną rolę w świątecznym menu odgrywają także sery żółte, wykorzystywane zarówno jako składnik dań zapiekanych i przystawek, jak i podawane samodzielnie – na przykład na świątecznej desce serów, w towarzystwie owoców, orzechów i konfitur. Wśród produktów nabiałowych szczególne miejsce zajmuje śmietana, która – obok masła, mleka czy serów – jest wykorzystywana zarówno do gotowania, jak i jako dodatek do dań podawanych na wigilijnym stole. Świąteczny czas oznacza wyraźny wzrost zainteresowania tą kategorią, co dobrze odzwierciedlają dane rynkowe – zarówno pod względem liczby transakcji, jak i rosnącego udziału dyskontów w sprzedaży.

 „Miesiące świąteczne, czyli grudzień oraz marzec i kwiecień, to czas, gdy sprzedaż śmietan zawsze wyraźnie rośnie – nawet mimo ogólnej tendencji spadkowej w chłodniejszych miesiącach” – zauważa Krzysztof Michniewicz, analityk danych CMR. Potwierdzają to dane sprzedażowe z okresu od września 2024 r. do sierpnia 2025 r., zgodnie z którymi najwięcej transakcji ze śmietanami miało miejsce w dyskontach – około 49%, co oznacza wzrost o 2 p.p. względem analogicznego okresu rok wcześniej. W tym samym czasie sklepy małoformatowe do 300 mkw. odpowiadały za 27% transakcji, co sugeruje dalszy odpływ klientów do większych formatów. Supermarkety i hipermarkety wygenerowały odpowiednio 19% i 5% transakcji.

Grudniowy boom na napoje bezalkoholowe

Choć napoje bezalkoholowe tradycyjnie kojarzą się z okresem letnim, kiedy to wysokie temperatury sprzyjają ich konsumpcji, dane sprzedażowe z grudnia 2024 roku pokazują, że okres świąteczny staje się równie istotnym momentem dla tej kategorii.

Jak wskazuje Wojciech Orlicki, analityk danych CMR: „W grudniu obserwujemy wyraźne odchylenie od typowej sezonowości – sprzedaż napojów wzrasta o ponad jedną czwartą względem listopada, co jednoznacznie pokazuje, że święta stają się drugim po lecie kluczowym okresem dla rynku napojów bezalkoholowych”. Wartość sprzedaży takich kategorii, jak woda (czysta i smakowa), napoje gazowane, soki, nektary oraz herbaty mrożone była w grudniu tylko o 16% niższa niż w sierpniu – miesiącu szczytowym dla całego segmentu.

Zmianie ulega nie tylko wolumen, ale i struktura sprzedaży. Napoje gazowane, które zazwyczaj odpowiadają za 36-38% wartości sprzedaży napojów bezalkoholowych, w grudniu osiągnęły poziom ponad 40%. W tym okresie rośnie również wartość pojedynczych transakcji – średnio do 10 zł przy 2,7 opakowania na transakcję. Dla porównania, roczne średnie to odpowiednio 8,4 zł i 2,4 sztuki. Wzrost dotyczy także średniego litrażu (powyżej 1,2 l) oraz ceny – w grudniu klienci płacili średnio 3,70 zł za opakowanie, co było najwyższą wartością w analizowanym okresie.

Zmiany w zachowaniach konsumenckich widać także w preferowanych formatach handlu. „W grudniu 2024 udział sklepów małoformatowych w sprzedaży napojów spadł do 32%, co oznacza aż 8 punktów procentowych mniej niż średnia roczna. Tymczasem większe formaty – supermarkety, dyskonty i hipermarkety – przejęły główny ciężar przedświątecznego popytu. Średnia cena za opakowanie napoju w małych sklepach wyniosła w grudniu aż 4,20 zł – to znacznie więcej niż średnia rynkowa, co może tłumaczyć ograniczone wzrosty sprzedaży w tym formacie (zaledwie +3% względem listopada). Konsumenci kupujący większe ilości stają się bardziej wrażliwi cenowo i chętniej wybierają tańsze, większe opakowania dostępne w dużych placówkach” – zauważa Wojciech Orlicki z CMR.

Dane z grudnia 2024 roku pokazują, że rynek napojów bezalkoholowych w Polsce nie jest już wyłącznie sezonowy. „Okres świąteczny staje się drugim – obok lata – kluczowym momentem dla producentów i detalistów. Zmiany w strukturze sprzedaży, preferencjach konsumentów oraz cenach wskazują na rosnące znaczenie strategii handlowych dostosowanych do specyfiki grudniowego popytu” – podsumowuje ekspert CMR.

Gorące napoje również zyskują na znaczeniu

Także napoje gorące, zwłaszcza kawa i herbata, są nieodłącznym elementem świątecznych spotkań. To produkty silnie zakorzenione w codziennej konsumpcji, ale w grudniu zyskują dodatkowe znaczenie – zarówno jako element wspólnego spędzania czasu, jak i częsty wybór prezentowy. Dane sprzedażowe z grudnia 2024 roku wskazują na wzrost wartości sprzedaży w obu kategoriach, szczególnie w segmencie produktów premium, takich jak kawa ziarnista, mieszanki świąteczne czy herbaty smakowe pakowane w zestawy. Konsumenci chętniej sięgają po większe opakowania oraz marki postrzegane jako jakościowe. Widoczny jest także rosnący udział nowoczesnych kanałów – głównie dyskontów i supermarketów – w świątecznym wzroście sprzedaży.

Świąteczny okres staje się jednym z kluczowych momentów sprzedażowych w roku – obok sezonu letniego – i wymaga od całej branży szczególnego przygotowania. Umiejętne zarządzanie dostępnością, cenami i asortymentem, przy jednoczesnym śledzeniu trendów konsumenckich, może zadecydować o sukcesie rynkowym. 
  
Monika Książek
Zastępca Redaktora Naczelnego

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor




1 źródło: Analiza VeloBank, grudzień 2024 r.
2 źródło: Lotte Wedel za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), sprzedaż wartościowa w PLN i wolumenowa w kg, w sumie okresów tygodnie 31’2023 – tydz. 30’2024 i tygodnie 31’2024 – tydz. 30’2025, kategoria: Total confectionery: Chocolate Market (Praliny, Tabliczki czekoladowe, Batony, batony musli, wafelki, draże, figurki czekoladowe) oraz ciastka, cukierki i lizaki, chałwa i sezamki, kremy do smarowania).
3 źródło: Badanie „Sztuka przeżywania Świąt według Polaków” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1328 respondentów w formie ankiety online i stacjonarnie w listopadzie 2024.

tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,


Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51

Strict Standards: Non-static method DB::isError() should not be called statically in /__handel2/config/db.php on line 51