Mleko coraz częściej staje się świadomym wyborem konsumentów dbających o zdrowie. Jak pokazuje badanie Tetra Pak, szybko rośnie w Europie Wschodniej segment mleka funkcjonalnego, dając producentom realną szansę na rozwój[1].
Rynek mleka w naszym regionie wchodzi w nową erę. Konsumenci poszukują dziś produktów, które są smaczne, przeznaczone do codziennej konsumpcji i przede wszystkim zdrowe. Badanie Tetra Pak z maja 2025 roku przeprowadzone w Polsce, Chorwacji, Serbii, na Węgrzech i Słowacji, potwierdza, że mleko z wartością dodaną to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów spożywczych. Wyniki wskazują, że konsumenci są gotowi płacić więcej za produkty, które wspierają zdrowy styl życia. Mleko wzbogacane o białko, witaminy i minerały zyskuje status naturalnego „superfoodu”, który łączy tradycyjny skład z nowoczesnymi oczekiwaniami.
Nowe potrzeby – zdrowie, energia i odporność
Z badania Tetra Pak wynika, że 34% konsumentów w regionie Europy Wschodniej deklaruje zainteresowanie zakupem mleka z wartością dodaną. Najczęściej pożądanymi przez konsumentów składnikami dodatkowymi są wapń i witaminy (po 53%) oraz proteiny (40%). Nabywcy poszukują też produktów, które wspierać będą zdrowie kości (39%), odporność (29%) i trawienie (28%), a także dostarczają energii (26%) i korzystnie wpływają na serce (17%).
Mleko funkcjonalne staje się naturalną odpowiedzią na te potrzeby – dostarcza 8 gramów pełnowartościowego białka w jednej szklance2, a także wapń, fosfor i witaminę B12. Konsumenci oczekują przy tym prostych składów, przejrzystych etykiet i braku sztucznych dodatków. Coraz większą popularność zdobywa także mleko niskotłuszczowe, bez laktozy i bio.
Rynek Polski i Europy Wschodniej: wspólny trend, różne priorytety
Analiza trendów konsumenckich w pięciu krajach (Polska, Chorwacja, Serbia, Węgry, Słowacja) pokazuje, że choć poziom rozwoju rynku różni się między państwami, to kierunek zmian jest ten sam – konsumenci coraz częściej sięgają po mleko funkcjonalne.
W Polsce niemal co czwarty badany pije mleko funkcjonalne od ponad czterech lat. Rośnie zainteresowanie produktami wzbogaconymi w białko, witaminy i wapń, szczególnie w kontekście dbania o odporność i zdrowe kości. Ponad 70% respondentów wykazuje zainteresowanie kupnem mleka funkcjonalnego, a co trzeci z nich woli wybierać właśnie ten rodzaj mleka niż tradycyjne. W porównaniu do innych krajów, mleko z wartością dodaną Polacy częściej spożywają podczas obiadu, przekąsek popołudniowych i kolacji. Coraz większą popularność zyskują także formaty „on-the-go” (produkty łatwe do spożycia w drodze), które konsumenci traktują jako szybki, zdrowy posiłek w ciągu dnia. Ważne jest także zapewnienie, że mleko wzbogacone nie zawiera sztucznych dodatków, co ma kluczowe znaczenie dla osób, które zwracają uwagę na nadmiar przetworzonej żywności w diecie.
W Chorwacji aż 75% konsumentów deklaruje, że wybiera mleko z wartością dodaną jako dodatkowy produkt w swojej diecie. Na rynku największe szanse mają produkty bio, organiczne, o przejrzystych etykietach. Wzbogacanie mleka o witaminy i minerały, zwłaszcza wspierające zdrowie kości i odporność, wpisuje się w lokalne preferencje.
Serbia to rynek dojrzały – 39% konsumentów korzysta z mleka funkcjonalnego od ponad czterech lat, a aż 83% traktuje je jako uzupełnienie tradycyjnego mleka. Popularność produktów wzbogaconych o witaminy, proteiny i kwasy omega-3 rośnie szczególnie w segmencie premium, w tym w formacie barista.
Na Węgrzech 61% konsumentów wybiera mleko wzbogacone o dodatkowe wartości odżywcze, co czyni z niego rynkowy standard. Węgrzy najczęściej poszukują produktów o wysokiej jakości i różnorodnych smakach. Składniki takie jak wapń, witaminy i proteiny są najbardziej pożądane przez węgierskich konsumentów.
Na Słowacji coraz więcej osób sięga po mleko bez laktozy i niskotłuszczowe. Aż 34% konsumentów deklaruje regularne spożywanie mleka z wartością dodaną od ponad czterech lat, co wskazuje na utrwalony nawyk włączania produktów funkcjonalnych do codziennej diety. W tym kraju szczególnie istotne są produkty wspierające zdrowie domowników, o prostym składzie i wysokiej wartości odżywczej.
Mleko, które łączy tradycję z nowoczesnością
Mleko funkcjonalne wpisuje się w globalny trend łączenia tradycji z nowoczesnością. Z jednej strony zachowuje klasyczne walory mleka – naturalne białko i mikroelementy – a z drugiej odpowiada na współczesne oczekiwania dotyczące zdrowia. - Wymienione badanie firmy Tetra Pak pokazuje, że mleko z wartością dodaną to nie chwilowy trend, lecz trwała zmiana w sposobie, w jaki konsumenci myślą o napojach z wartością dodaną. W czasach, gdy zdrowie, smak i samopoczucie są priorytetem, mleko i produkty funkcjonalne stają się naturalnym wyborem dla coraz szerszej grupy odbiorców. Dla branży mleczarskiej to szansa na rozwój nowych kategorii i zaoferowanie produktów, które realnie odpowiadają na potrzeby współczesnego stylu życia - komentuje Piotr Seidler, Menadżer ds. marketingu na rynek Europy Wschodniej w Tetra Pak.
Ważną rolę odgrywa także samo opakowanie produktu. Ankiety konsumenckie prowadzone przez Tetra Pak potwierdzają, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy jest ono łatwe w użyciu, wygodne i estetyczne. Silny staje się trend konsumpcji tzw. „on the go”. Zadowolenia konsumenta mierzone jest nie tylko w zakresie zawartości opakowania, ale również jego formy i kształtu, z tego, jak leży w dłoni, czy łatwo się otwiera i ponownie zamyka, i czy cały ten proces jest wygodny. Oprócz właściwości funkcjonalnych konsumenci coraz częściej też zwracają uwagę na kwestie związane z tym, jak opakowanie, czyli sam surowiec, z jakiego jest wykonane, wpływa na planetę. Firma Tetra Pak od lat inwestuje innowacje, które zapewniają jeszcze bardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie opakowań. W realizację tego celu Tetra Pak inwestuje co roku 100 mln euro i taki poziom zamierza utrzymać w nadchodzących latach, jednocześnie gwarantując najwyższe standardy bezpieczeństwa żywności i jakości produktów.
1 Badanie konsumenckie na zlecenie Tetra Pak, maj 2025 –Lexis Research; Polska / Węgry / Słowacja / Chorwacja / Serbia / N = około 600 na kraj
2 https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C97727%2Cbadanie-mleko-roslinne-ma-na-ogol-mniej-wapnia-i-bialka-niz-mleko-krowie
Źródło: Tetra Pak
Fot: mat. prasowe