Jak wynika z badań przygotowanych na potrzeby programu społecznego ,,Tu mieszkam, tu kupuję” aż 73% respondentów spośród 660, którzy wzięli udział w badaniu przy wyborze miejsca zakupów kieruje się dogodną lokalizacją sklepu, a 45% z nich uważa, że korzystanie z oferty takich placówek oznacza oszczędność czasu.
Nie bez znaczenia jest również jakość towaru – zdecydowana większość klientów docenia świeżość chleba (86%), owoców i warzyw (77%) oraz mięsa (75%) i nabiału (64%) oferowanego w lokalnych placówkach.
Z kolei powodem, który powstrzymuje klientów od kupowania niektórych produktów jest najczęściej wysoka cena (w przypadku kawy, herbaty, napojów) oraz mały wybór (np. w przypadku chemii gospodarczej, nabiału, pieczywa i mięsa).
Polacy coraz częściej zwracają uwagę na jakość produktów. Właściciele sklepów powinni więc o nią szczególnie dbać, aby zachęcić klientów do zakupów. Mimo iż sklepy mają ograniczoną powierzchnię, trzeba zapewnić klientom możliwie szeroki wybór produktów. Chociaż naturalnie nie można oczekiwać, że dorówna on ofercie sklepów wielkopowierzchniowych. Obok oferty produktowej ważne są także działania promocyjne, do których polscy konsumenci już przywykli – powiedziała prof. Anna Dąbrowska z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji Szkoły Głównej Handlowej.
Jak pokazują wyniki raportu, najczęściej w osiedlowych sklepach zaopatrują się kobiety w wieku 18-25 lat (w Warszawie); 26-35 w miastach ościennych do metropolii , np. w Piasecznie oraz w wieku 56+ w miastach satelickich (np. Radom.), najczęściej pracujące lub będące już na emeryturze.(tu opis statystycznego kupującego), z dwuosobowych gospodarstw domowych, w których dochód w gospodarstwie wahał się pomiędzy 2000-5000 osób miesięcznie. Prawie 2/3 klientów robi w nich codzienne zakupy, a co 4 kupuje w nich brakujące produkty.
Raport MAKRO ,,Sytuacja małych sklepów w Polsce. Małe sklepy osiedlowe” został przygotowany przez prof. T. Słaby i prof. A. Dąbrowską z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH, które wraz z partnerami programu: Polską Federacją Producentów Żywności, Pracodawcami Rzeczpospolitej Polskiej oraz Slow Food Polska włączyły się w prace specjalnie powołanej Rady Programowej. Jej zadaniem będzie wspieranie lokalnego handlu w ramach drugiej odsłony programu ,,Tu mieszkam, tu kupuję”, uruchomionego w 2009 roku. Do tej pory do programu zgłosiło się prawie 6,5 tysiąca właścicieli sklepów.
Więcej informacji o programie można uzyskać na stronie internetowej www.tumieszkatukupuje.pl
tagi: Makro ,
Sprzedaż perfum i kosmetyków na lotniskach była wyższa o...
O zakupie konkretnych art. spożywczych na święta...
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...