Panie Dyrektorze, na rynku działacie już blisko 20 lat. Jak zmienił się na przestrzeni tych lat rynek artykułów chemii gospodarstwa domowego? Mam na myśli jakość, technologię, opakowania, sposób dystrybucji…
» Przez tych dwadzieścia lat faktycznie wydarzyło się bardzo wiele na rynku, zwłaszcza na europejskim rynku chemii gospodarczej. Dotyczy to również naszego rodzimego rynku. 20 lat temu polski rynek chemii gospodarczej był generalnie rynkiem produktów uniwersalnych. Weźmy np. kategorię do mycia podłóg. Właściwie nie było konkurencji, a do sprzątania często używaliśmy płynu do mycia naczyń. Kiedy pojawił się nasz produkt – Sidolux, można powiedzieć, że w kategorii mycia podłóg „świat się zmienił”. To były czasy, kiedy wystarczyło skupić się tylko na realizacji wszystkich zamówień. Problemem było jak wyprodukować tak dużą ilość produktów a nie jak je sprzedać. Można też powiedzieć, że były produkty głównie uniwersalne. Natomiast obecnie jest mnóstwo produktów na rynku, różnych producentów, a na dodatek każdy z nich oferuje bogatą gamę produktów dedykowanych danemu rodzajowi powierzchni – np. w przypadku podłóg do PCV, paneli, drewna, kamienia i terakoty. Przez tych dwadzieścia lat zmieniły się upodobania klientów, ich potrzeby i sposoby podejmowania decyzji zakupowych. Nasz klient jest wyedukowany i potrafi ocenić czy dany produkt jest dobry czy ma tylko ładną etykietę. Przez te lata, zmieniła się także technologia produkcji. Wielu producentów dysponuje nowoczesnym parkiem maszynowym oraz wiedzą – dzięki której, co roku na rynek wprowadzane są nowe specjalistyczne produkty, których jakość wciąż jest udoskonalana. Wizytówką naszej firmy poza znakomitymi produktami SIDOLUX jest piękny i nowoczesny zakład produkcyjny, który znajduje się na terenie Podstrefy – Katowickiej Wolnej Strefy Ekonomicznej w Warszowicach k/ Żor. To nasza chluba i może zabrzmi to nieskromnie, ale lubimy się chwalić naszą firmą. Dzisiejsza produkcja z tą sprzed dwudziestu laty jest wprost nieporównywalna. Oczywiście wpływ na te zmiany miały również wymogi sanitarne, staranie się o uzyskanie niezbędnej certyfikacji, dzięki której możemy prowadzić sprzedaż naszych produktów nie tylko w kraju ale także za jego granicami. Częścią produktu, jest także jego opakowanie. Chciałbym także zwrócić uwagę, że zdecydowana większość używanych przez nas opakowań, została wyprodukowana w zakładach należących do Grupy LAKMA. Jeśli chodzi o opakowania to tutaj także mamy do czynienia z istotnymi zmianami. Posiadamy obecnie bardzo nowoczesne maszyny do produkcji butelek, dzięki stosowaniu nowoczesnej technologii ich produkcji, eliminujemy odpadowość surowca przy ich produkcji i ograniczamy ilość surowców używanych do powstania każdej butelki, co w rezultacie w znacznym stopniu ogranicza negatywne skutki dla środowiska. Jesteśmy firmą, której bardzo zależy na trosce o środowisko i dlatego podejmujemy co roku szereg działań, których celem jest minimalizowanie negatywnych skutków dla środowiska naturalnego. Cieszy nas fakt, że za te właśnie działania otrzymujemy wiele nagród, które utwierdzają nas w przekonaniu, że wybraliśmy właściwą drogę. W naszej firmie zmienił się również – i to bardzo, sposób magazynowania produktów i związana z tym cała logistyka. Kilka tygodni temu jedna ze spółek należących do Grupy LAKMA, oddała do użytku super – nowoczesne Centrum Logistyczne, które będzie świadczyło usługi dla wszystkich firm należących do Grupy ale nie tylko, ponieważ przewidujemy w przyszłym roku obsługę także zainteresowanych firm zewnętrznych. Wspomniane Centrum Logistyczne, dysponuje jednym z najwyższych obecnie magazynów tego typu w Polsce. Jego wysokość sięga aż 33 metrów i ma 14 poziomów. Wraz z uruchomieniem tego Centrum, zmieniła się również cała logistyka produktów. Na każdym kroku mamy do czynienia z elektroniką i nowoczesnymi rozwiązaniami informatycznymi. Wszystko jest tak bardzo nowoczesne, że nawet nie mam odwagi porównywać obecnej sytuacji do tej sprzed lat…
W jakim kierunku będzie zmieniał się rynek chemii gospodarczej? Jakie produkty mają szansę odnieść sukces?
» Myślę, że rynek będzie się kształtował – i to nie tylko w Polsce – w dwóch kierunkach. Pierwszy to nurt bardzo znanych brandów, tzn. takich, które cechuje sprawdzona jakość, wysoka skuteczność i nowoczesność produktu, oraz dobra opinia klienta – konsumenta. Takie produkty będą się umacniały na rynku i będą zwiększały sprzedaż. Drugi kierunek rozwoju to marki własne, które cieszą się wyraźnym zainteresowaniem klientów, którzy poszukują dobrych produktów, podkreślam – dobrych, ale tańszych. Proces odbędzie się ze szkodą dla produktów, które nie mają mocnej marki, nawet jeśli są całkiem dobre jakościowo. Wszyscy widzimy, jak dynamicznie rozwija się handel nowoczesny i obecnie już większość sprzedaży chemii gospodarczej dokonywana jest na tym właśnie rynku. W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że jesteśmy jedyną tak dużą firmą, która jeszcze więcej sprzedaje w kanale tradycyjnym, aniżeli nowoczesnym. Klienci sieciowi mają politykę wzmacniania marek sieciowych. My również jesteśmy producentem marek własnych, traktujemy to jako wartość dodaną. Jeśli dana sieć odbiera od nas bardzo duże ilości naszego sztandarowego produktu i zwraca się do nas o możliwość produkcji pod ich marką własną – robimy to. Przestrzegamy jednak zasady, aby nie przesadzać z wielkością produkcji marek własnych i skupiamy się na naszej podstawowej działalności, czyli umacniamy pozycję i inwestujemy w dalszy rozwój marek: SIDOLUX, SIDOLUX M, GREEN VISION, DYWANLUX, SATIN, SILUX. Uważam, że za kilka lat na rynku będą obecne głównie mocne brandy i marki własne. I coraz większym zainteresowaniem będą cieszyły się produkty specjalistyczne oraz proekologiczne.
Lakma Strefa należy do Grupy Lakma...
» Lakma Strefa jest częścią Grupy Lakma, która jest grupą kilku firm zajmujących się produkcją nie tylko chemii gospodarczej, ale również chemii profesjonalnej dedykowanej do segmentu HORECA, służby zdrowia, przemysłu spożywczego – POLLENA ASTRA Przemyśl. Posiadamy dwa bardzo nowoczesne zakłady zajmujące się produkcją chemii budowlanej – LAKMA SAT w Cieszynie- produkujące tynki, lakiery, emalie, impregnaty, pianki poliuretanowe, silikony. Warto wspomnieć, że w jednym z zakładów LAKMA SAT jesteśmy obecnie w trakcie uruchamiania , jednej z najnowocześniejszych obecnie linii do produkcji tynków w Polsce. LAKMA Strefa jest największym polskim producentem chemii gospodarczej w wybranych segmentach. Priorytetem całej Grupy LAKMA jest najwyższa jakość produktów. Zawsze z zachowaniem troski o środowisko naturalne. Przywiązujemy szczególną uwagę do badań nad nowymi produktami. Nasze wyspecjalizowane laboratoria opracowują receptury w oparciu o najlepsze składniki, niejednokrotnie kreując i wytaczając trendy w chemii gospodarczej i budowlanej. Dzięki temu marka „LAKMA” kojarzy się z innowacyjnymi recepturami i nowoczesnymi produktami. W krajowym rynku jesteśmy liderem w kategorii pielęgnacja podłóg, główny nasz biznes ma miejsce w Polsce, niemniej jednak od kilku lat staramy się szukać rynków za granicą.
Jakie są główne kierunki rozwoju eksportu?
» Eksport naszych produktów rozwijamy głównie na rynkach Czech, Słowacji, Litwy, jesteśmy obecni na Węgrzech, w Rumunii i w ostatnim czasie podjęliśmy działania, aby wejść na rynek niemiecki, który znacznie różni się od naszego – tam bowiem handel nowoczesny stanowi 90 procent sprzedaży. Staramy się myśleć również o rynkach spoza Unii Europejskiej, a które są bardzo rozwojowe – są to Białoruś, Ukraina, Kazachstan i Rosja. Są to dla nas bardzo interesujące rynki, dlatego w najbliższych latach będziemy podejmowali szereg działań w celu umocnienia pozycji na rynkach gdzie już jesteśmy i aby w dłuższej perspektywie pozyskać zupełnie nowe. Jestem przekonany, że w przeciągu dwóch-trzech lat nasza firma znacznie zwiększy w związku z tym obroty. Sytuacja, która jest obecnie na rynku europejskim – myślę o kryzysie – trochę nam sprzyja, ponieważ jako Polska jesteśmy atrakcyjni z naszymi produktami i cenami na rynkach europejskich, kurs Euro również jest korzystny dla naszego eksportu. Posiadamy bardzo ciekawe produkty, wiele jest takich, których nie ma za granicą – możemy z tymi produktami tam zaistnieć. I chcemy to wykorzystać. Jestem głęboko przekonany o czekającym nas wielkim sukcesie!
Ważnym krokiem proekologicznym było wdrożenie nowej „Zielonej Linii Produktów” w zakresie chemii gospodarczej i profesjonalnej.
» Ekologia wśród Polaków zyskuje na popularności. Coraz więcej z nas troszcząc się o środowisko przykłada uwagę do oszczędzania wody, energii elektrycznej oraz segreguje odpady. W dalszym ciągu jednak na naszym rynku nie ma zbyt wielu ekologicznych środków czyszczących, które można wykorzystać w domu.
Jako wiodący polski producent artykułów chemii gospodarczej i największy producent środków do pielęgnacji podłóg doszliśmy do wniosku, że w gospodarkach bardzo dojrzałych w pewnym momencie pojawia się duża grupa klientów, która szuka produktów ekologicznych. Dla nich ekologia ma bardzo istotne znaczenie i są skłonni nawet zapłacić nieco więcej za produkt dający im możliwość troszczenia się o środowisko. Na zachodzie Europy bardzo popularne są artykuły oznakowane słynną „eko-stokrotką”, która jest przyznawana przez niezależną instytucję kontrolowaną przez Komisję Europejską, a które to oznakowanie daje gwarancję, że produkt z całą pewnością jest przyjazny dla środowiska i dla naszego zdrowia. Nam, jako liderowi na rynku, wręcz wypada, aby takie produkty zaproponować konsumentom. Od trzech lat przygotowywaliśmy się do projektu „Zielonej Linii Produktów”, nawet otrzymaliśmy dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – został on bardzo pozytywnie oceniony! Jestem przekonany, że produkty przyjazne środowisku będą cieszyły się z dnia na dzień większym zainteresowaniem wśród konsumentów, którzy coraz bardziej świadomie zaczynają dbać o naszą planetę. „Zielona Linia Produktów”, która w naszej firmie oferowana jest pod marką Green Vision jest nie tylko przyjazna dla środowiska, ale jest także przyjazna dla konsumentów, mam tu na myśli osoby z różnymi alergiami. Do produkcji wykorzystujemy głównie naturalne składniki, które nie powodują uczuleń, nie zawierają alergenów, są przyjazne w kontakcie ze skórą i nie powodują podrażnień. I to jest główny atut tych produktów, gdyż są nie tylko bardzo skuteczne w działaniu, ale także bezpieczne dla samego użytkownika. Dla klientów chemii profesjonalnej – w kategorii produktów ekologicznych, oferujemy produkt do mycia powierzchni twardych o nazwie Eko-Cleaner.
Potwierdzeniem jakości tych produktów jest między innymi nagroda, jaką niedawno otrzymaliśmy, chodzi o godło „Laur Konsumenta” – Odkrycie Roku 2011. Ta nagroda jest dla nas nie tylko ogromnym wyróżnieniem, ale przede wszystkim najlepszą nagrodą za włożoną pracę w przygotowanie tej wyjątkowej linii produktów. Uważam, że ta kategoria produktów będzie się wciąż rozwijała. Bardzo mnie cieszy, że także inni producenci podejmują starania w tym kierunku, i że w Polsce coraz więcej firm – także w innych branżach angażuje się w ochronę środowiska.
Kolejna innowacja wśród produktów to Sidolux „All in One”.
» Naszym marzeniem od wielu już lat było stworzenie produktu, który spełniałby wszystkie te funkcje, które spełniają nasze poszczególne produkty – który by i mył i pielęgnował i nabłyszczał i chronił powierzchnię podłogi. Przez wiele lat nasi specjaliści pracowali nad jego formułą, wręcz jako punkt honoru postawiliśmy sobie, aby taki produkt stworzyć. Nasza wiedza pozwoliła nam dotrzeć do nowych rozwiązań oraz nowych surowców, współpracowaliśmy z instytutami naukowymi i w rezultacie nasze marzenia się urzeczywistniły. Nabyte doświadczenia pozwoliły ostatecznie osiągnąć taką formułę produktu, która jest unikatowa nie tylko na polskim rynku. Sidolux All in One jest znakomitym produktem, którym się szczycimy, a który na rynek wszedł zaledwie kilka miesięcy temu i już jest – dzięki naszym handlowcom – obecny we wszystkich niemalże sieciach – sklepach wielkopowierzchniowych, jak również na rynku tradycyjnym. Produkt ten rozwiązuje wiele dotychczasowych problemów związanych z pielęgnacją i utrzymaniem podłóg w lśniącej czystości. Warto dodać, że w naszej ofercie są dwa warianty tego wyjątkowego produktu – Sidolux All in One do podłóg drewnianych, a drugi do powierzchni niedrewnianych, takich jak: PCV, linoleum, panel, kamień i terakota. Jego bezpośrednie działanie zależne jest od dozowania, czyli od stężenia w jakim go stosujemy, a sam produkt gwarantuje kompleksową pielęgnację podłóg. Stosując ten produkt dosłownie osiągamy „Wszystko w jednym”.
Produkty Lakma Strefa otrzymały wiele nagród, w tym przyznane przez czytelników miesięcznika Hurt & Detal wyróżnienie w konkursie „Złoty Paragon 2011 – Nagroda Polskich Kupców”.
» W przypadku Złotej Linii Green Vision bardzo duże znaczenie miało dla nas to, że otrzymaliśmy nagrodę Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji za wprowadzenie myśli ekologicznej i działania na rzecz ochrony środowiska – za pomysł, aby w chemii gospodarczej próbować zrobić coś, co jest proekologiczne. Pragnę podkreślić, że w tym temacie jesteśmy prekursorem otwierającym drzwi myśli ekologicznej, jeżeli chodzi oczywiście o chemię gospodarczą. Naszym marzeniem jest to, aby we wszystkich liniach produktów chemii gospodarczej wdrożone zostały elementy proekologiczne. Drugą równie ważną nagrodą – oprócz wielu, wielu innych, które otrzymaliśmy – jest „Złoty Paragon”. Dlaczego? Ponieważ jest to nagroda niezależna, przyznawana przez kupców polskich. Oczywiście doceniamy nagrody, które przyznają nam członkowie jury, czy kapituł poszczególnych konkursów, ale szczególne znaczenie ma dla nas to, co mają do powiedzenia niezależni kupcy, kierujący się opinią klienta. Ta nagroda potwierdza fakt, że produkty marki Sidolux, a dokładnie Płyn do mycia uniwersalnego Sidolux o zapachu mydła marsylskiego, jest najlepiej sprzedającym się produktem w swojej kategorii, a to dla nas ogromne wyróżnienie. Jest to dowód na to, że stworzyliśmy produkt, który warto posiadać w ofercie każdego sklepu.
Dobiega końca rok 2011, czy był udany dla sektora artykułów chemii gospodarstwa domowego?
» Pamiętajmy o tym, że chociaż mamy końcówkę roku, to dla całej branży chemii gospodarczej jest to bardzo ważny czas. Okresy przedświąteczne są bardzo istotne, zwłaszcza czas przed Świętami Bożego Narodzenia. Dlatego trudno jest o takie ostateczne podsumowanie, ponieważ jeszcze wszystko może się zmienić. Niemniej jednak na podstawie danych, które posiadamy i na podstawie opinii z rynku, z rozmów, także z konkurencją, wydaje mi się że można zaryzykować stwierdzeniem, że rynek będzie słabszy, niż oczekiwaliśmy. Jeżeli uda się osiągnąć wyniki sprzedażowe z ubiegłego roku, to będzie bardzo dobrze.
Jakie macie plany na nadchodzący rok w zakresie inwestycji, nowości produktowych, mając na względzie widmo drugiej fali kryzysu?
» Nasza firma podjęła szereg działań w ostatnim okresie, żeby ustrzec się przed ewentualnymi skutkami kryzysu. Pierwsza fala, druga fala – my praktycznie już o tym nie rozmawiamy na spotkaniach. Przyznam jednak szczerze, że wiele zrobiliśmy aby mieć teraz czas na skupienie się na dalszym rozwoju działalności. To jest dobry moment na to, aby podjąć działania, których efektem będzie ekspansja, w naszym przypadku głównie na rynki zagraniczne. Jeśli chodzi o Polskę zrobiliśmy bardzo wiele – wprowadziliśmy szereg nowych produktów, o których m.in. była mowa w tym wywiadzie, zmieniliśmy opakowania naszych sztandarowych produktów, uatrakcyjniliśmy etykiety na naszych produktach, zwiększyliśmy portfolio naszych klientów – to wszystko przyniesie korzyści w najbliższych dwóch, trzech latach. W przyszłym roku z całą pewnością zaskoczymy rynek wprowadzając nowe produkty, o których jeszcze niestety nie mogę opowiedzieć. Nie zamartwiamy się kryzysem. Idziemy prężnie do przodu i staramy się być optymistami!
Panie Dyrektorze, co chciałby Pan przekazać czytelnikom miesięcznika Hurt & Detal?
» Przede wszystkim chciałbym życzyć wszystkim wiele optymizmu i wiary we własne możliwości. Chciałbym, aby wszyscy skupili się – tak jak już wcześniej wspominałem – na działaniu, a nie zamartwianiu się. My Polacy potrafimy działać, potrafimy osiągać sukcesy, jesteśmy dzielni i przedsiębiorczy co wielokrotnie w historii pokazywaliśmy i dopóki będziemy bardziej skupiać się na pozytywnych aspektach działania i na osiąganiu celów, które sobie wyznaczamy – to w Polsce będzie dobrze. Jeżeli chodzi o nas – to obiecuję, że będziemy robić wszystko, aby klienci byli jeszcze bardziej zadowoleni z naszych produktów! Ponieważ już niedługo mamy wspaniałe rodzinne Święta Bożego Narodzenia a także zbliża się Nowy Rok 2012, z tej okazji życzę wszystkim producentom, klientom, konsumentom, kupcom oraz dystrybutorom samych szczęśliwych chwil, przede wszystkim satysfakcji z tego co robią. Życzę tego, aby każdy cieszył się z każdego dnia i każdego dnia robił coś pozytywnego dla siebie samego i dla innych.
Dziękuję za rozmowę.
tagi: Lakma , Lakma Strefa ,
Sprzedaż perfum i kosmetyków na lotniskach była wyższa o...
O zakupie konkretnych art. spożywczych na święta...
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...