Rok 2012 jest jedną wielką zagadką. Jedni prognozują pogłębienie się kryzysu, inni podchodzą bardziej optymistycznie do wszechobecnego spowolnienia gospodarczego.
Jak będzie w naszym kraju, to się dopiero okaże, ale jedno jest pewne – zbliżające się wielkimi krokami mistrzostwa są idealną okazją, by zarobić, a co za tym idzie, ożywić także naszą gospodarkę.
Promocja tego wydarzenia przeprowadzana jest na wysoką skalę. Nowoczesne stadiony, remonty dworców czy budowa dróg – to jedne z ważniejszych przedsięwzięć, których ukończenie przed Euro 2012 jest konieczne. I tak jak ze stadionami można powiedzieć – rząd „prawie” dał radę, z dworcami też chyba wszystko skończy się pomyślnie, tak na nowoczesne, niedziurawe i komfortowe drogi oplatające cały kraj będziemy musieli jeszcze poczekać, chociaż nie można pominąć faktu, że kilka autostrad już powstało.
Na darmową reklamę możemy też liczyć ze strony kibiców, turystów odwiedzających Polskę podczas mistrzostw. Zdjęcia, filmiki, opinie, którymi będą potem dzielić się z resztą świata, na przykład za pośrednictwem portali społecznościowych, to okazja by pokazać nasz kraj i rodaków bez stereotypowych przywar. Niech zapamiętają to, co mamy najlepsze – naszą gościnność, wyśmienite pierogi czy inne regionalne polskie dania, a także wspaniałe produkty!
Wielu Polaków już otworzyło bądź zamierza otworzyć własny biznes, by „dorobić” podczas Euro. Koszulki, piłkarskie gadżety, wynajem mieszkań dla turystów czy nawet stoisko z pop-cornem – zarobić na mistrzostwach to przecież nic złego, a sposobów jest wiele.
Pamiętają o tym także znani producenci z segmentu FMCG, którzy specjalnie na Euro 2012 szykują wyjątkową biało-czerwoną ofertę produktową.
Producenci polecają
Co więc podczas mistrzostw będzie sprzedawało się najlepiej? Oczywiście piwo i wszelkiego rodzaju chrupiące przekąski. Jest to niezbędny zestaw, który towarzyszy oglądaniu meczów w domu czy pubie.
Pod koniec sierpnia 2010 roku należąca do Grupy Żywiec Warka przejęła od największego konkurenta sponsoring drużyny narodowej i została Oficjalnym Sponsorem Reprezentacji Polski w piłce nożnej. Warka będzie wspierać Polaków w przygotowaniach do wszystkich najważniejszych wydarzeń piłkarskich nie tylko w 2012, ale także w 2013 i 2014 roku. „W trzy miesiące po przejęciu tytułu sponsora od naszego konkurenta badania pokazały, że prawie 60% Polaków wiąże Warkę z Polską Reprezentacją. Fani futbolu to 60% Polaków, w głównej mierze mężczyzn pomiędzy 18 a 35 rokiem życia. To pokrywa się z grupą docelową, wobec której konsekwentnie od wielu lat Warka buduje swoje piłkarskie kompetencje jako sponsor Ekstraklasy, a dziś Reprezentacji Narodowej. Nie ma w Polsce marki bardziej zaangażowanej w piłkę nożną. Ta dyscyplina sportu jest dla Warki długoterminową platformą komunikacji.
Będziemy chcieli wykorzystać potencjał tkwiący w tej marce w najbliższym czasie” – mówi Sebastian Tołwiński, Rzecznik Prasowy Grupy Żywiec.
Ale nie zapominajmy też o innych napojach, które kojarzone są ze sportem. Od kilku miesięcy wszystkie warianty Coca-Cola i Powerade ION4 obecne na rynku, mają na etykiecie logo UEFA EURO 2012TM oraz informację, że jest to oficjalny napój UEFA EURO 2012TM. Powerade jest produktem bardzo dobrze wpisującym się w koncept takiej imprezy, jak Euro czy Igrzyska Olimpijskie. Jak przyznaje Iwona Jacaszek z Coca-Cola HBC Polska, pokazując, że Powerade został wybrany do nawadniania najlepszych sportowców na świecie, firma chce budować eksperckość marki wśród jej grupy docelowej, czyli osób ćwiczących i prowadzących aktywny tryb życia. Dzięki UEFA EURO 2012TM i Igrzyskom Olimpijskim łatwiej uda się przekazać korzyści funkcjonalne z picia napoju izotonicznego Powerade ION4 oraz wzmocnić jego wiarygodność wśród konsumentów. Coca-Cola HBC Polska nie planuje wprowadzenia specjalnych limitowanych opakowań związanych z tegorocznymi mistrzostwami. Powerade wraz z Coca-Cola, Fanta i Sprite biorą udział w loterii „10 milionów nagród do wygrania”, która będzie komunikowana na etykiecie. Komunikacja marki Powerade dedykowana Mistrzostwom Europy w Piłce Nożnej będzie także obecna w punktach sprzedaży na materiałach POP, informując, że Powerade ION4 „Nawadnia piłkarzy UEFA EURO 2012TM”.
Podobnie sytuacja wygląda, jeśli chodzi o markę Cappy – na wszystkich produktach linii Cappy widnieje logo mistrzostw oraz informacja o byciu odpowiednio: oficjalnym sokiem, nektarem i napojem UEFA EURO 2012TM. Wśród produktów tej marki firma również nie planuje wprowadzenia edycji limitowanych.
Wśród chrupiących przekąsek na półkach nie powinno zabraknąć – tradycyjnie – chipsów, paluszków, popcornu.
Szczególnie warte uwagi są podwójne paluszki smakowe Beer Fingers. Ale pamiętajmy także o alternatywnie dla tego typu asortymentu.
Italmex – importer i dystrybutor produktów diety śródziemnomorskiej – wprowadził ostatnio do swojej oferty to, co kibic koniecznie musi mieć pod ręką. Bruschetty Maretti – mini chlebki w wielu smakach. Atrakcyjna cena tego produktu sprawia, że „chrupać” może każdy. Szeroka oferta (9 różnych smaków), przyciągające wzrok opakowania, atrakcyjna cena i doskonały smak dadzą dużo radości zarówno klientowi, jak i sprzedawcy.
Bruschetty Maretti to produkty dobrze rotujące, które w każdym sklepie – zarówno małym, jak i dużym – zostaną zauważone. „Polecamy je szczególnie na czas Euro 2012” – podkreśla Anna Adaszewska, Marketing Manager w firmie Italmex Warszawa.
Czekoladowe przysmaki, zwłaszcza te tradycyjne, kojarzone z naszym krajem, także przyciągną wielu klientów.
Wedel przywiązuje ogromną rolę do estetyki swoich opakowań, jak i do jakości wyrobów. Jako narodowy sponsor, w sposób oczywisty, wyróżni się na półkach sklepowych, bo jedynie sponsorzy UEFA mają prawo do używania grafiki i logo UEFA EURO 2012™. Już teraz każde opakowanie produktów opatrzone jest logotypem mistrzostw. „Oczywiście planujemy również przygotowanie produktów specjalnie z okazji Mistrzostw Europy. Limitowaną edycję tworzą: Czekoladowa Figurka Slavko i Slawek; Ptasie Mleczko® w opakowaniu w kształcie stadionu oraz Ptasie Mleczko® z unikatowymi biało-czerwonymi piankami; Torcik Wedlowski w opakowaniu w kształcie piłki nożnej; Baryłki Football – praliny w kształcie piłek; Pawełek oficjalny baton UEFA EURO 2012TM; Chrupki Kibica oraz Czekolady w wyjątkowych wariantach smakowych i gramaturach” – mówi Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Marketingu Marki E. Wedel.
Co jeszcze oferują znani producenci na Euro? W sprzedaży jest też już nowy produkt Hochland – krążek Biało-Czerwony – wersja dedykowana na Euro 2012. Nowy krążek to jeden z przedstawicieli flagowych produktów Hochland – serów topionych. Jak zapewnia Jacek Wyrzykiewicz, PR & Trade Marketing Manager Hochland Polska – krążek Biało-Czerwony to nowy zawodnik w reprezentacji Hochland, zmotywowany i świetnie przygotowany do walki o uznanie konsumenta. Wprowadzenie krążka poparte jest kompleksowym planem wsparcia, począwszy od specjalnie przygotowanych materiałów dla partnerów handlowych Hochland w kanale detalu tradycyjnego i nowoczesnego, dla których przygotowane zostały starter packi z nowym produktem, materiałami informacyjnymi i sportowym upominkiem. Kolejnym elementem planu są materiały wspierające sprzedaż w sklepach detalicznych, które komunikują kupującym nowy produkt. Zostały zaprojektowane dla każdego strategicznego miejsca w sklepie. „Naszymi sprzymierzeńcami będzie również 600 przedstawicieli handlowych naszych dystrybutorów, których już w lutym zaprosiliśmy do konkursu na budowę dystrybucji z możliwością wygrania mistrzowskich piłek Tango 12” – mowi Jacek Wyrzykiewicz.
Warto się pokazać
UEFA EURO 2012™ to wyjątkowe i bezprecedensowe wydarzenie w naszym kraju, którym żyją wszyscy Polacy. Jest to również zdarzenie o dużym prestiżu, dlatego też wiele firm chce w nim uczestniczyć, już od dawna przygotowując się do niego. Jak przyznaje Stephane Tikhomiroff, marka Wedel, jako narodowy sponsor UEFA EURO 2012™ jest niezwykle dumna, iż może w tych radosnych chwilach towarzyszyć wszystkim Polakom, jak również wszystkim kibicom, także spoza naszego kraju, poprzez swoje aktywności związane z UEFA EURO.
Sponsoring UEFA EURO 2012™ to ogromna szansa na promocję marki oraz aktywne uczestnictwo w tak ważnym wydarzeniu dla wszystkich Polaków. Bycie sponsorem tego wydarzenia to dla producentów nobilitacja, a działania marketingowe z nim związane mają na celu dotarcie głównie do polskiego konsumenta. „Będzie nam bardzo miło, jeśli poprzez UEFA EURO 2012™ nasza marka będzie rozpoznawalna również przez zagranicznych fanów, którzy odwiedzą Polskę” – mówi Dyrektor Marketingu Marki E. Wedel.
Nie ma lepszej platformy do komunikacji z konsumentami niż właśnie piłka nożna, to w końcu najpopularniejszy sport na świecie. Jak przyznaje Iwona Jacaszek – niesie te same wartości, co marka Coca-Cola, czyli pasję, emocje i radość. Ludzie na całym świecie pasjonują się piłką nożną, a badania firmy Coca-Cola wykazują, że programy marketingowe związane z tą właśnie dyscypliną stale umacniają wizerunek marki i mają wpływ na sprzedaż.
Tak jak UEFA EURO 2012TM ma wpływ na gospodarkę Polski, tak i producenci liczą, że mistrzostwa przyczynią się do rozwoju biznesu w Polsce, na Ukrainie, a także w innych rejonach Europy.
W czasie największego piłkarskiego święta Grupa Żywiec swoich szans będzie upatrywała nie tylko w dużej rozpoznawalności Żywca i Warki w krajach Europy, ale również w szerokiej dostępności produktów. „Wierzymy, że także po powrocie do swoich krajów, tysiące zagranicznych kibiców sięgnie w sklepie po Żywca czy Warkę, które dzięki eksportowi bezpośredniemu i pośredniemu dostępne są w ponad 40 krajach na całym świecie” – mówi Sebastian Tołwiński.
Co zrobić, by pokazać Polskę od jak najlepszej strony podczas mistrzostw? Jak podkreśla Jacek Wyrzykiewicz ważne jest przygotowanie kompleksowego planu. Wiele już zostało zrobione, ale też i wiele można jeszcze zaplanować. Odpowiednia taktyka, strategia i doskonała współpraca mogą pozwolić finalnie przygotować Polskę tak, aby w tym wyjątkowym roku była najlepsza w swojej klasie.
Bilety na mecze
10 stycznia 2012 r. odbyła się premiera telewizyjna nowego spotu reklamowego marki Coca-Cola w ramach kampanii marketingowej przygotowanej na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™. Jednym z elementów zaprezentowanych w spocie jest nowe hasło reklamowe kampanii „Wpadnij w PIŁKOSZAŁ!”, które wyznacza kolejny etap aktywacji marki związanej z tegorocznym piłkarskim świętem.
Od 1 lutego do 29 kwietnia 2012 r. trwa największa piłkarska loteria marek Coca-Cola i Powerade „10 milionów nagród do wygrania”. Do wygrania są bilety na mecze UEFA EURO 2012™ oraz 10 milionów kolekcjonerskich puszek napoju Coca-Cola. Każdego dnia do wygrania jest jeden podwójny bilet na mecze UEFA EURO 2012TM, a w weekendy aż cztery podwójne. Zwycięzcy loterii ogłaszani są codziennie na antenie radia RMF FM i RMF Maxxx.
2 stycznia rozpoczęła się także promocja konsumencka marki Wedel, która potrwa do 10 czerwca 2012 roku. W promocji do wygrania jest aż 1 090 podwójnych biletów na mecze UEFA EURO 2012TM w Polsce oraz na Ukrainie. W losowaniu wezmą udział konsumenci, którzy kupią wedlowskie produkty oraz zarejestrują się na stronie internetowej www.wedel.pl.
Carlsberg z kolei przygotował unikatowy program partnerski dla managerów i właścicieli punktów gastronomicznych. Każdy lokal biorący udział w aktywacji oraz jego klienci mogą wygrać liczne nagrody. Są wśród nich także bilety na UEFA EURO 2012™, którego Carlsberg jest oficjalnym sponsorem. Wszystko po to, aby zarówno lokale, jak i ich klienci byli odpowiednio przygotowani do nadchodzących mistrzostw.
Wzrosty sprzedaży
Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Marketingu Marki E. Wedel informuje, że firma spodziewa się, że oferta przygotowana specjalnie na to wielkie wydarzenie, którym żyje cała Polska, spowoduje wzrost sprzedaży i jeszcze większe zainteresowanie produktami Wedla. „Szacujemy wzrost sprzedaży na poziomie ok. 5%” – mówi Tikhomiroff.
Z kolei Jacek Wyrzykiewicz, PR & Trade Marketing Manager Hochland Polska nie sądzi, aby Euro wpłynęło w zdecydowany sposób na zyski swojej branży. „Aktywność Hochland Polska jest zawsze na wysokim poziomie, konsekwentnie utrzymujemy pozycję lidera w głównych, wiodących dla nas segmentach serów, tak będzie także tym razem” – dodaje Wyrzykiewicz.
Sebastian Tołwiński informuje, że na podstawie informacji zaczerpniętych z innych rynków Heinekena – wynika ciekawa zależność. Największe święto piłkarskie w Europie powoduje wzrost sprzedaży piwa – tym większy im mniej „piwny” jest dany kraj. Tak było np. w Portugalii, która uważana jest za kraj wina. W Austrii przy konsumpcji ponad 100 l piwa na osobę wpływ piłkarskiego święta był dużo mniejszy. W Polsce z pewnością to wydarzenie przyczyni się do wzrostu sprzedaży, ale będzie on mniejszy niż się powszechnie uważa. Według szacunków Grupy Żywiec rynek wzrośnie o 2%.
Jak więc będzie wyglądała rzeczywistość w polskich sklepach, kiedy nadejdą tłumy zagranicznych i rodzimych kibiców? To się okaże, ale jak prognozują eksperci, może być bardzo pozytywnie! Dlatego warto już teraz zastanowić się nad biało-czerwonym asortymentem.
Monika Dawiec
W tym roku tylko 11,2% Polaków postanowiło zorganizować...
Sprzedaż perfum i kosmetyków na lotniskach była wyższa o...
O zakupie konkretnych art. spożywczych na święta...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...