Na samodzielne przygotowywanie dodatkowych posiłków często brakuje czasu. Konsument wybiera więc łatwiejszy sposób na sprawienie swojemu podniebieniu przyjemności – kupuje gotowe desery! Produkty te dzięki wysokiej jakości zyskały grono stałych wielbicieli. Polacy wciąż chętnie je kupują, ponieważ są smaczne i zdrowe. Deser kremowy czy z bitą śmietaną może być idealną przekąską po obiedzie, a taki z dodatkiem ryżu – osobnym posiłkiem w szkole, pracy. Oferta producentów na polskim rynku w tej kategorii jest bogata i wciąż urozmaicana. Każdy konsument z pewnością znajdzie coś dla siebie.
W krainie Mlekolandii
Jak zatem wygląda ta kategoria w sklepach detalicznych? Żeby to sprawdzić odwiedziliśmy Grodzisk Mazowiecki, gdzie przy ul. 11 listopada znajduje się Mlekolandia! Właścicielem placówki jest Mariusz Jaworski, który w handlu detalicznym pracuje od 20 lat. Prowadzi 3 sklepy, ale Mlekolandia ma dopiero rok.
Sama nazwa sklepu od razu kojarzy się z bajkową krainą mleka, co znajduje potwierdzenie w wizualizacji placówki zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Zewnętrzny design zachęca do wstąpienia. W środku na półkach znajduje się duży wybór produktów mlecznych, w tym interesujące nas gotowe desery. Na półkach i w lodówkach widoczne są znane i popularne wśród konsumentów marki produktów. „Wybierając asortyment do sklepu kieruję się zawsze znaną marką, która wprowadzając na rynek nowy produkt, dodatkowo wspiera go kampanią reklamową. Zaufana marka i reklama to zawsze gwarancja sukcesu danego produktu” – mówi pan Mariusz.
W sklepie kupić można desery Monte firmy Zott, produkty Danona, na przykład serek Danio, Seruś z OSM Krasnystaw, Smakija z Bacha Polska czy Serek czekoladowy OSM Garwolin. Dostępne są także produkty skierowane do dzieci, na przykład Paula Dr. Oetkera, Bakuś z Bakomy oraz Chocapic i Nesquik z chrupkami od Nestlé.
Pan Mariusz lubi też eksperymentować z produktami na półce. „Okres ważności mlecznych produktów jest zazwyczaj długi, więc mogę śmiało zamawiać różnego rodzaju nowości. Metodą prób i błędów dowiaduję się co jest na topie, a czego klienci z pewnością nie kupią” – mówi.
Wiodące produkty
Jak przyznaje Mariusz Jaworski komponując półkę deserową warto zwrócić uwagę na desery przeznaczone dla dzieci. Wśród nich pierwsze miejsce w Mlekolandii zajmują Monte firmy Zott. „Rodzice najchętniej kupują swoim pociechom Monte w poczwórnym opakowaniu” – mówi właściciel. Dobrze sprzedają się także Bakusie z Bakomy, wśród których powodzeniem cieszą się smaki: waniliowy, biszkoptowy i czekoladowy. Pan Mariusz podkreśla, że najmłodsi klienci lubią także kieszonkową wersję Bakusia, która jest bardzo praktycznym rozwiązaniem, zwłaszcza gdy dziecko zabiera deser do szkoły.
„Dobrze przyjęła się też Paula Dr. Oetkera, zwłaszcza ta o smaku czekoladowym. Jest dodatkowo wspierana różnymi promocjami czy dodatkowymi gadżetami – i to właśnie dzieciaki uwielbiają” – przyznaje z uśmiechem pan Mariusz.
Jeżeli chodzi o produkty dla starszych wielbicieli deserów – oni również najczęściej wybierają Monte firmy Zott. „Dorośli klienci najchętniej kupują Monte w pojedynczym opakowaniu albo w wersji do picia.
W Mlekolandii widać też niemałe zainteresowanie deserem Seruś z OSM Krasnystaw. Jak zauważa Mariusz Jaworski, cena produktu jest niska, a jakość – dobra. Powodzeniem cieszą się także Danio. „Niedawno zamówiłem też Danio w wersji light, ponieważ na wiosnę o takie produkty pytają klientki mojego sklepu. Poza tym produkty Danone zawsze dobrze się sprzedawały” – dodaje detalista.
Upodobania Polaków
Jak podają badania SMG/KRC spożywanie deserów mlecznych deklaruje 30,5% respondentów. Wśród najczęściej spożywanych marek, Polacy zaznaczali Monte i Deser z koroną marki Zott oraz Satino pudding i Satino deser marki Bakoma. Na dalszych pozycjach znalazły się Serduszko Deser Mleczny Zott, Budyń Kremowy Dr. Oetker, Serduszko Pudding Zott, Belriso Zott, Smakija Campina, Muller, Sonata Bakoma, Kaszka Manna Czarnków, Serduszko Kaszka Zott czy Paula Budyń w łaty Dr. Oetker. W badaniu wymienione były także marki Danone, Spomlek, ŁSM Łódź, Warmia czy SML Ostrołęka.
Oczywiście wśród deserów warto także zacząć dobierać asortyment lodowy, gdyż sezon na te przysmaki zbliża się wielkimi krokami. Spożywanie lodów deserowych/rodzinnych deklaruje ponad połowa badanych gospodarstw domowych. Dane TGI MillwardBrown SMG/KRC (styczeń-grudzień 2011) pokazują, że wśród marek najczęściej spożywanych są Algida, Koral, Augusto, Zielona Budka i Grycan. Pamiętajmy też o szerokim wyborze jogurtów, szczególnie tych z dodatkami, zwłaszcza z dużymi kawałkami owoców – jak Jogobella. Konsumenci często właśnie jogurty traktują jako swój ulubiony deser.
Monika Dawiec
W tym roku tylko 11,2% Polaków postanowiło zorganizować...
Sprzedaż perfum i kosmetyków na lotniskach była wyższa o...
O zakupie konkretnych art. spożywczych na święta...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...