Polacy uwielbiają czekoladowe smakołyki. Jest to największa kategoria tego rynku, zarówno pod względem wielkości, jak i ilości sprzedaży. Rynek batonów, wafli w czekoladzie, czekolad i pralin rozwija się bardzo dynamicznie, a tendencja wzrostowa dotyczy wszystkich jego segmentów. Według danych Nielsena za okres grudzień 2010 – listopad 2011 wartość rynku czekoladowych słodkości przekroczyła 4,8 mld złotych. Największy jego fragment, bo aż 35,1% pod względem wartości sprzedaży przypadł batonom i waflom, które w badanym okresie warte były 1,6 mld złotych. W tym samym czasie praliny uzyskały 28,6% rynku wartościowo, a czekolada 27,2%. W Polsce sprzedaż produktów zawierających czekoladę cechuje znaczna sezonowość. W okresie świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy, kupujemy ich najwięcej, zaś w okresie letnim – najmniej. Związane jest to przede wszystkim ze zwiększoną konsumpcją słodyczy podczas świąt oraz z chęci obdarowywania bliskich czekoladowymi słodkościami, przygotowanymi specjalnie na te okazje.
Impulsowe wafle i batony
Dzięki stosunkowo niskiej cenie i impulsowemu charakterowi – batony i wafle, stanowią bardzo atrakcyjny produkt dla sprzedawców. Po produkty te konsumenci sięgają najczęściej w strefie kasy, w której są odpowiednio wyeksponowane razem z innymi impulsami. Producenci inwestują w innowacyjne rozwiązania ekspozycyjne, a konsumentom ciężko oprzeć się słodkiej pokusie. Po batony i wafle najczęściej sięgają młodzi konsumenci, dla których produkty te są wygodną przekąską, w szybki sposób pozwalają na zaspokojenie głodu, czy też dostarczają potrzebnej energii.
W segmencie tym panuje bardzo duża konkurencja, a o decyzji zakupowej decyduje najczęściej spontaniczność i znajomość marki.
Z głównych graczy w tym segmencie należy wymienić Mars Polska – producenta batonów Mars, Snickers i Twix, Nestlé Polska – producenta wafli PRINCESSA oraz batonów KIT KAT i LION, E.Wedel – producenta batonów Pawełek oraz Bajeczny, Wawel (Danusia, Maciek Jacek), Ferrero Polska (Kinder Maxi, Kinder Kanapka, Kinder Delice), Kraft Foods Polska (3 Bit, Prince Polo, Petitki Lubisie) oraz Jutrzenka (Grześki).
Eleganckie praliny
Chociaż do niedawna praliny były uważane za produkt elegancki i luksusowy, występujący głównie w roli słodkiego upominku, coraz częściej konsumenci sięgają po nie bez specjalnej okazji. Praliny dostępne są w sklepach jako produkt sprzedawany luzem, ale w segmencie tym dominują opakowania upominkowe, jak np. bombonierki, które zapakowane są w ładne, prezentowe pudełka lub puszki o rozmaitych kształtach i kolorach.
Do głównych producentów na polskim rynku pralin należy E.Wedel posiadający w swojej ofercie znane wszystkim Ptasie Mleczko, Mieszankę Wedlowską czy też wiele rodzajów bombonierek na każdą okazję. Ważnym graczem na rynku pralin jest Solidarność, która posiada niezwykle szeroki asortyment produktów z tego segmentu (Śliwka Nałęczowska, Śliwka w czekoladzie, Złoty Orzech, Złote Praliny, Wiśnie w likierze i całą gamę innych czekoladek i bombonier). Wśród polskich producentów pralin jest również Mieszko, który w swojej ofercie posiada ponad 50 różnych rodzajów pralin w różnych smakach, dostępnych w torebkach, pudełkach, bombonierkach, a także na wagę. Duże portfolio pralin posiada także Goplana, oferująca czekoladki w opakowaniach (m.in. Rajskie Praliny, Wiśniowe Marzenie, Złote Róże), cukierki czekoladowe luzem, a także śliwki w czekoladzie.
Czekoladowa rozkosz
Polscy konsumenci najchętniej sięgają po tradycyjne smaki, a najczęściej z półki znikają czekolady mleczne. Dużym zainteresowaniem cieszą się także tabliczki nadziewane o smaku truskawkowym, toffi i karmelowym, jednocześnie zwiększa się też udział produktów premium o bardzo wyszukanych smakach. Z roku na rok wzrasta zainteresowanie czekoladami gorzkimi. Spożycie czekolady deklaruje ponad 87% polskich konsumentów, jednak najczęściej sięgają po nią ludzie młodzi w wieku 15-25 lat.
Do najważniejszych graczy na rynku zaliczamy niewątpliwie Kraft Foods Polska, który jest producentem takich marek jak Milka czy Alpen Gold. Kolejnym kluczowym producentem jest firma E. Wedel, która w swoim portfolio posiada zarówno czekolady pełne i nadziewane, jak i produkty z półki premium i luksusowe. Nie sposób pominąć również takich producentów jak Jutrzenka (ze swoją marką Goplana, oferującą czekolady mleczne, gorzkie, nadziewane i premium), Wawel (czekolady w różnych smakach, mleczne, deserowe, gorzkie), czy też Eurovita z marką czekolad Terravita.
Kolorowe cukierki
Cukierki stanowią jedną z najważniejszych kategorii rynku słodyczy bez czekolady. Obejmuje ona produkty wytwarzane w różny sposób, o różnej konsystencji i strukturze. Zalicza się do niej cukierki twarde, tzw. karmelki (landrynki, dropsy oraz cukierki nadziewane), drażetki, krówki, toffi i irysy, gumy rozpuszczalne oraz miękkie słodycze, takie jak żelki i pianki.
Do najczęściej spożywanych marek cukierków twardych należą Kukułki, Brando i Landryny od Goplany, Zozole i Landrynki firmy Mieszko, cukierki Nimm2 od firmy Storck oraz Wedlowskie Kukułki. Z segmentu miękkich słodyczy warto wyróżnić cukierki (dropsy) Mentos oraz cukierki do żucia Fruit-tella od Perfetti Van Melle, Śmiejżelki Nimm2, żujki i gumy rozpuszczalne Mamba firmy Storck oraz gumy rozpuszczalne Maomam i żelki od Haribo.
Popularne ciastka i wafle
Wśród słodyczy nieczekoladowych należy również wymienić kategorię ciastek i wafli, które stanowią smaczną przekąskę dla wielu Polaków. Jeżeli chodzi o ciastka, możemy je podzielić według następujących kryteriów: konkretny rodzaj produktu lub sposób pakowania. Do najważniejszych rodzajów ciastek zaliczamy herbatniki, markizy, delicje oraz biszkopty, które mogą być sprzedawane zarówno luzem, jak i w opakowaniach. Z kategorii wafli bez czekolady możemy wyróżnić produkty sprzedawane w opakowaniach rodzinnych, tzw. familijne oraz wafle impulsowe, najczęściej sprzedawane w strefie kasy. Wśród producentów wafli warto m.in. wymienić firmę Dr Gerard (do kwietnia 2011 funkcjonującą pod nazwą Lider’S-KG), która w swojej ofercie posiada dodatkowo m.in. markizy, draże, krakersy, pierniki, biszkopty i kruche ciasteczka.
Tomasz Zasada
tagi: słodycze , czekolada , ciastka , batony ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Branża piwowarska w Europie to 2 miliony miejsc pracy i 40 mld...
Amazon świętuje 10-lecie działalności w Polsce, której...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...