Polski rynek soków, nektarów i napojów niegazowanych wart jest ponad 2,5 mld złotych, jednak z roku na rok obserwujemy stopniowe kurczenie się tego rynku...
Od ponad dwóch, trzech lat obserwujemy, że cały rynek soków, nektarów i napojów owocowych wykazuje tendencję malejącą. Z naszą marką Cappy staramy się nie podążać w tym kierunku i w wielu kanałach sprzedażowych czy też kategoriach rynku doskonale nam się to udaje. Dzieje się tak, bo świadomie stawiamy na rozwój unikalnej oferty napojów i soków Cappy. Mam tu na myśli rodzaj opakowań, które ułatwiają zabranie produktu i jego spożycie poza domem, na przykład na wycieczce czy w drodze do pracy. Jest to ta grupa produktów, którą chcemy promować i na której obecnie się skupiamy. Negatywny wpływ na sytuację biznesową producentów ma również niemalże dwukrotny w ciągu dwóch lat wzrost cen surowców do produkcji soków. Podwyżki cen zaobserwowane na rynku, tylko w niewielkim stopniu zniwelowały wzrost kosztów produkcji. Ale częściowo mają wpływ na zmniejszone zakupy przez konsumentów w tej kategorii. Jednak mimo tych niekorzystnych czynników rynkowych, jesteśmy zadowoleni z tego, jak rozwija się marka Cappy. Na tle całej kategorii osiągamy wyniki na poziomie, który jest zgodny z naszymi założeniami. Realizujemy nasze cele biznesowe i plan sprzedażowy, a to jest potwierdzeniem poprawności naszych wyborów strategicznych.
Czy można zatem stwierdzić, że rynek jest już nasycony? Czy są szanse, że malejąca tendencja odwróci się i kategoria soków zacznie rosnąć?
Rynek soków i nektarów cały czas ma potencjał wzrostowy. Jednak brakuje na nim innowacji, które – nie ukrywam – wprowadzamy i będziemy wprowadzać. I tak na przykład dodaliśmy do oferty produkty Cappy – Całe Jabłko oraz Cała Pomarańcza. Powstają one przy zastosowaniu unikalnej metody pełnego wyciskania (Whole Press™), dzięki czemu dostarczają prawie tych samych wartości odżywczych, co średniej wielkości owoc – jabłko czy pomarańcza. Mogę z całą odpowiedzialnością zapewnić Czytelników miesięcznika Hurt & Detal, że nie ma drugiego takiego producenta soków, który może powiedzieć to o swoich produktach. Wierzę, że wszelkie innowacje potrafią ożywić rynek i zmienić trwającą od trzech lat niekorzystną tendencję. Wprowadziliśmy również na rynek Cappy Śniadaniowy, nektar pomarańczowy, o specjalnie dobranej kompozycji smakowej na poranne śniadanie.
Czy sok jest wciąż produktem sezonowym?
W okresie letnim lepiej sprzedają się napoje orzeźwiające, a więc te o mniejszej zawartości soku. Natomiast same soki i nektary wykazują mniejszą tendencję sprzedaży. Ta relacja odwraca się w miesiącach jesienno-zimowych. Jednak w obrębie marki Cappy tego typu sezonowość nie jest tak bardzo widoczna. Nasza firma na ten sezon proponuje – wprowadzone w połowie ubiegłego roku – napoje o unikatowych smakach, takich jak jabłko-mięta z trawą cytrynową czy jabłko-grejpfrut z kaktusem. Szczerze zachęcam do spróbowania tych produktów, ponieważ uważam, że udało nam się skomponować napoje o wyjątkowych recepturach, które nie tylko gaszą pragnienie, ale również dostarczają interesujących wrażeń smakowych.
Przed nami UEFA EURO 2012™. Cappy to jedyne soki, nektary i napoje owocowe UEFA EURO 2012™.
Jakie są oczekiwania marketingowe, a jakie sprzedażowe w zakresie segmentu soków w związku z tym sportowym wydarzeniem?
Cappy jest jedyną marką soków, nektarów i napojów owocowych uznaną przez UEFA jako oficjalny produkt i sponsor Mistrzostw Europy 2012 w piłce nożnej, które odbędą się w Polsce i na Ukrainie. Jesteśmy dumni z tego wyróżnienia, bo nie każda marka może mieć przyznany taki tytuł i otrzymać tak duże wsparcie. Na wszystkich naszych produktach od ponad roku widnieje komunikacja, że jesteśmy oficjalnym produktem UEFA EURO 2012™. Fakt ten konsumenci przyjęli bardzo ciepło i jeszcze chętniej sięgają po nasze produkty. Doceniają oni fakt, że soki Cappy spożywają piłkarze i uczestnicy mistrzostw. Naszym celem jest, aby wszyscy – nawet ci, którym nie będzie dane na żywo uczestniczyć w tym wielkim wydarzeniu piłkarskim – mogli zapoznać się z produktem obecnym stadionach, a nawet dostarczanym do piłkarskich szatni.
Jakie wsparcie dla handlu realizowane jest wraz z produktami opatrzonymi logo UEFA EURO 2012™?
Będąc sponsorem i współorganizatorem Mistrzostw Europy 2012 w Polsce oferujemy wsparcie naszym partnerom handlowym, aby wspólnie z nami byli częścią tego wydarzenia. Oprócz tradycyjnych form – jak specjalne promocje, które obecnie organizujemy dla konsumentów (możliwość wygrania biletów na mecze) – oferujemy materiały reklamowe, które swoją grafiką i treścią, bezpośrednio odwołują się do Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Dla naszych klientów detalicznych przygotowaliśmy ofertę umożliwiającą wygranie biletów na mistrzostwa, między innymi konkurs w tym numerze miesięcznika Hurt & Detal. Każdemu chcemy dać szansę uczestniczenia w Mistrzostwach Europy.
Z jednej strony jesteśmy społeczeństwem tradycyjnym i przywiązujemy się do ulubionych smaków, wśród soków to pomarańczowy i jabłkowy, ale z drugiej strony lubimy nowości smakowe. Jaka jest odpowiedź marki Cappy na te trendy?
Faktycznie rynek pod względem smaku jest zdominowany przez dwa owoce – jabłko i pomarańczę, i nie widać odwrotu od tej tendencji. Te dwa smaki stanowią około 50% całej sprzedaży. Jednak na sklepowych półkach widoczne są produkty, które charakteryzują się ciekawymi kompozycjami smakowymi, często brzmiącymi dla konsumenta egzotycznie i nieco tajemniczo. Cappy nie chce dokonywać znaczących rewolucji, jeśli chodzi o kompozycje smakowe. Staramy się być tam, gdzie jest duże grono konsumentów. Dlatego też smak jabłko-mięta wzbogaciliśmy trawą cytrynową i na taki produkt chcemy znaleźć grono odbiorców. W związku tym, że wszelkie napoje na bazie jabłka są popularne, wprowadzamy dodatkowe urozmaicenia, jak np. jabłko-grejpfrut z kaktusem, dzięki czemu produkty te wpisują się w trend orzeźwiających kompozycji smakowych.
Czy planujecie wprowadzić kolejne nowości w najbliższym czasie?
Mamy w planie wprowadzić jeszcze dodatkowe smaki. Myślimy tu o kilku pozycjach, ale nie chciałbym w tym momencie zdradzać szczegółów. Większość z nich pojawi się na rynku w drugiej połowie roku. Mogę natomiast uchylić rąbka tajemnicy i powiedzieć, że wprowadzamy także nowe opakowania. Jesteśmy jedynym liczącym się producentem soków, który będzie miał w swojej ofercie napoje w puszce 330 ml. Nasze nowe smaki, o których wspominałem wcześniej – jabłko-mięta z trawą cytrynową i jabłko-grejpfrut z kaktusem, będą dostępne również w nowych, bardziej atrakcyjnych dla kupujących opakowaniach. Oferta w puszce skierowana jest do młodszego konsumenta, głównie do nastolatków. Wierzymy, że dzięki takim działaniom, poszerzymy grono smakoszy Cappy. Ten produkt w nowym opakowaniu chcielibyśmy wprowadzić na rynek w najbliższym czasie, na pewno przed Mistrzostwami Europy.
Dlaczego marka Cappy powinna być na półce sklepowej?
Każdy detalista komponując asortyment do swojego sklepu powinien odpowiedzieć sobie na pytanie – jakie kategorie i przede wszystkim, jakie marki przynoszą mu dochody? Należy pamiętać, że kategoria soków jest jedną z największych na rynku napojów bezalkoholowych. Znając swoich konsumentów, powinno się przemyśleć, ile miejsca przeznaczyć na trzy segmenty w obrębie tej kategorii – półka wyższa, średnia i dolna. Chcąc zwiększyć swoje zyski, warto mocno wyeksponować oprócz średniej, także półkę premium, którą reprezentują soki Cappy. Dzięki dobrej ekspozycji w sklepie, odpowiednio możemy pokierować ruchem konsumentów i skierować ich uwagę na produkty z wszystkich kategorii jakościowych, dzięki czemu można wygenerować zwiększone przychody z tej samej powierzchni półki. Każdy detalista powinien mieć w swojej ofercie produkty Cappy, gdyż jest to marka posiadająca zamożną, oddaną i wierną rzeszę konsumentów, co potwierdzają zarówno badania, jak i namacalne wyniki sprzedażowe.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk
tagi: Coca Cola HBC Polska , Cappy , Paweł Lipień ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...