W lipcu i sierpniu napoje pojawiają się na co piątym paragonie w małych i średnich sklepach spożywczych monitorowanych przez CMR. Znaczenie napojów spada w chłodnych miesiącach. W okresie od października do marca są one raportowane w około 15% wszystkich transakcji realizowanych w sklepie.
Najsilniejsza sezonowość sprzedaży charakteryzuje napoje gazowane i wodę butelkowaną.
Trend sprzedaży soków jest bardziej spłaszczony, chociaż i w wypadku tego segmentu najniższą liczbę transakcji zakupu obserwujemy w styczniu i lutym.
Napoje nie tylko generują „ruch” w sklepie, ale również są ważnym źródłem obrotu w ujęciu wartościowym. Ponownie ich znaczenie jest najwyższe latem – wtedy odpowiadają za 6-7% obrotu sklepu. Najważniejszą rolę w tym względzie odgrywają segmenty napojów gazowanych oraz soków i nektarów. Mniejsze znaczenie dla wartości sprzedaży ma woda butelkowa. W sumie te trzy segmenty dostarczają około 70% wartości sprzedaży napojami. Zdecydowanie niższe obroty generują napoje energetyczne i herbaty mrożone.
Na podstawie danych pozyskiwanych przez CMR bezpośrednio z kas fiskalnych użytkowanych w małych, średnich i dużych sklepach spożywczych możemy utworzyć ranking produktów o najwyższej liczbie transakcji. W czołówce znajdą się między innymi napoje gazowane typu cola w dużych butelkach 2/2,5 l marek Coca-Cola, Pepsi, Hoop Cola, wody niegazowane i gazowane w butelkach 1,5 l Żywiec Zdrój i Cisowianka oraz puszki 250 ml napojów energetycznych marek Tiger, Black i Red Bull. Pośród 1 000 produktów paczkowanych najczęściej kupowanych w handlu tradycyjnym znajduje się aż 150 różnych napojów, co pokazuje jak ważną rolę pełnią napoje w generowaniu „ruchu” w niezależnych sklepach spożywczych.
Napoje gazowane
Napoje gazowane są jednymi z najczęściej kupowanych produktów w sklepach spożywczych o powierzchni do 1 000 mkw. Latem pośród produktów paczkowanych tylko piwo i papierosy mają wyższą częstotliwość sprzedaży.
W małych i średnich sklepach spożywczych największe obroty w ujęciu wartościowym generują butelki pet 2 l. Kolejne pozycje zajmują butelki 1 l. Opakowania impulsowe, takie jak butelki 0,5 l i puszki 0,33 l mają zdecydowanie niższą wartość sprzedaży, za to generują wysoki odsetek transakcji, szczególnie latem.
W skali całego kraju najlepiej rotującymi wariantami napojów gazowanych są butelka 2 l Coca-Cola, butelka 1 l Coca-Cola oraz butelka 2,5 l Pepsi Cola. Poza Coca-Cola i Pepsi-Cola dobrze sprzedaje się też Hoop Cola 2 l i Zbyszko 3 Cytryny 2 l. Jednym z czynników, który wpływa na popularność dużych butelek jest atrakcyjna cena w przeliczeniu na litr napoju. Podczas promocji cenowych butelki Coca-Cola 2 l lub Pepsi Cola 2,5 l oferowane są za mniej niż 5 złotych.
W tradycyjnych sklepach spożywczych najczęściej klienci kupują tylko jedno opakowanie napojów na paragon. Jednak kilkanaście procent obrotu generują transakcje jednoczesnego zakupu dwóch butelek. Oznacza to, że w kanale tradycyjnym jest potencjał na sprzedaż wielopaków, a konkretnie dwupaków.
Jeśli chodzi o godzinowy rozkład sprzedaży, to rano relatywnie lepiej sprzedają się mniejsze opakowania impulsowe, kupowane często przez klientów w drodze do pracy czy szkoły. Natomiast w godzinach popołudniowych i wieczornych raportowana jest największa liczba transakcji zakupu butelek 2/2,5 l. Wieczorem, szczególnie w piątki i soboty, napoje gazowane w dużych butelkach dość często współkupowane są z alkoholem, np. z wódką i piwem.
Soki, nektary, napoje
Soki, nektary, napoje należą do jednych z najczęściej kupowanych produktów w sklepie. Liczba transakcji z tą kategorią rośnie na wiosnę (marzec, kwiecień), natomiast częstotliwość sprzedaży spada latem – w sezonie wzrostu rotacji napojów gazowanych i wody mineralnej.
Sposobem na wykorzystanie potencjału sprzedaży gorących miesięcy letnich jest rozwój segmentu soków i napojów w butelkach PET – w ostatnim roku zaraportowaliśmy wzrost udziałów wolumenowych i wartościowych tego segmentu. W dłuższym okresie spadło natomiast znaczenie opakowań kartonowych.
Spośród wszystkich soków, nektarów i napojów największy wolumen sprzedaży w sklepach małoformatowych generuje marka Tymbark. Wariantami znajdującymi się w czołówce produktów o najwyższej wartości sprzedaży są między innymi Tymbark sok pomarańczowy karton 1 l, Tymbark napój jabłko-mięta pet 500 ml, Tymbark napój jabłko-mięta butelka 250 ml. Wysoko w rankingu znajdują się też Caprio napój pomarańczowy karton 2 l, Kubuś sok banan-marchew-jabłko butelka 900 ml, Kubuś sok banan-marchew-jabłko butelka 300 ml. W ostatnich miesiącach do produktów o najwyższej rotacji awansowały też Frugo Mocno Zielony butelka 250 ml i Frugo Mocno Czarny butelka 250 ml.
W sklepach tradycyjnych sprzedaż kategorii zdominowana jest przez produkty firmy Maspex, która w sumie odpowiada za połowę sprzedaży soków, nektarów i napojów w tym kanale dystrybucji. Najsilniejszymi konkurentami Maspex w sklepach małoformatowych są Hortex, Agros-Nova oraz nowy gracz Food Care, który po kilku latach nieobecności na rynku na nowo wprowadził markę Frugo.
Napoje energetyczne
W tradycyjnych sklepach spożywczych w sprzedaży dominują puszki energetyków 250 ml, które generują około 75% wartości sprzedaży.
W ostatnim roku obserwowaliśmy prawdziwą wojnę w segmencie napojów energetycznych – w pewnym momencie na półkach sklepów spożywczych stały obok siebie puszki Tiger 250 ml dwóch różnych, zwaśnionych producentów: Food Care i Maspex. Wojna cenowa pomiędzy tymi dwoma producentami doprowadziła do spadku średniej ceny energetyków. Rok temu średnia cena puszki 250 ml wynosiła 3,18 zł, a obecnie 2,75 zł (spadek średniej ceny o blisko 14%). W lutym udziały wolumenowe Tigera produkcji Maspex wzrosły do 24%. Jednak nadal najszerszą dystrybucję w handlu tradycyjnym utrzymuje dawny lider rynkowy – marka Red Bull, sprzedawana przez sklepy odpowiedzialne za 80% obrotu energetykami.
tagi: raport , napoje bezalkoholowe , CMR ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...