Firma Hochland już od ponad 85 lat dba o podniebienia Europejczyków, oferując im znakomite sery. Proszę opowiedzieć naszym Czytelnikom, jak na przestrzeni tych lat rozwijał się potencjał firmy Hochland, by stać się obecnie tak znaną i lubianą przez konsumentów marką.
» Hochland to firma rodzinna, która od momentu jej założenia w roku 1927 specjalizowała się w produkcji i sprzedaży sera. Wraz z grupą swoich prawie 4 200 pracowników w ośmiu krajach, roczną sprzedażą wielkości 270 000 ton sera oraz rocznym obrotem w wysokości 1,1 miliarda euro (2011) Hochland jest obecnie jednym z największych prywatnych producentów sera w Europie. Także dzisiaj firma rodzinna znajduje się w posiadaniu rodzin założycielskich, co stwarza niepowtarzalną kulturę przedsiębiorstwa oraz więź pracowników firmy Hochland.
Pierwszymi produktami po założeniu firmy były sery topione. Obecnie Hochland jest obecny we wszystkich najważniejszych segmentach serów, oprócz serów topionych produkuje sery żółte, kremowe twarogowe, pleśniowe, białe i solankowe.
Od lat 80-tych dwudziestego wieku Hochland stawia na jedyne w swoim rodzaju produkty markowe, których nie da się pomylić z żadnymi innymi. Do portfolio firmy należą obecnie znane i lubiane marki Hochland, Almette, Grünländer, Patros, Valbrie i Valbon.
Bardzo ważnym krokiem na ścieżce rozwoju firmy Hochland była ekspansja zagraniczna. Od początków lat 90-tych Hochland angażował się we Francji i Hiszpanii, krajach Europy Środkowej i Wschodniej, i starał się rozwijać swoją markę w wybranych krajach.
Teraz spółki córki firmy Hochland znajdują się w ośmiu krajach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Polsce, Rumunii, Rosji i Iranie, w których firma Hochland posiada własne zakłady produkcyjne. Na Ukrainie znajduje się spółka dystrybucyjna bez własnej produkcji.
Hochland obecny jest w wielu europejskich krajach, również w Polsce. Jakie są upodobania smakowe konsumentów w poszczególnych lokalizacjach? Czy istnieją produkty Hochland, które sprzedawane są wyłącznie na wybranym rynku?
» We wszystkich krajach Hochland obsługuje z reguły te same segmenty produktów, począwszy od serków topionych, najważniejszej i największej kategorii serów w firmie Hochland. Jednakże asortymenty różnią się w poszczególnych grupach produktów. I tak w Polsce preferowane są szczególnie sery topione z dodatkiem pomidorów, szynki i papryki. Również w przypadku naszych ulubionych serów kremowych twarogowych Almette różnorodność asortymentu różni się w poszczególnych krajach. W Niemczech Almette występuje w dziesięciu różnych rodzajach, m.in. Almette z prażoną cebulką i Almette z chrzanem. W Rosji największym powodzeniem cieszy się Almette z czosnkiem i Almette z ogórkiem kiszonym. Nieodłącznym elementem asortymentu Hochland w Rumunii jest serek w plastrach „Cascaval”.
Bardzo dobra znajomość rynku oraz regularne badania i analizy rynkowe konsumentów w połączeniu z produkcją na miejscu umożliwiają firmie Hochland dopasowanie się do tradycji i preferencji smakowych różnych krajów i oferowanie konsumentom produktów, których zapragną. Do filozofii Hochland należy obsadzanie możliwie wszystkich miejsc pracy w spółkach za granicą na wszystkich płaszczyznach rodzimymi pracownikami.
Również to przyczynia się do dużej bliskości rynku i znajomości mentalności konsumentów oraz ich preferencji.
Jak na tle pozostałych krajów europejskich rozwija się rynek serów w Polsce? Jakie zmiany w zachowaniu konsumentów (globalnie) zauważyła Pani w ciągu okresu funkcjonowania polskiego oddziału Hochland? Czy upodobania Polaków w zakresie konsumpcji serów różnią się od mieszkańców innych państw?
» Bardzo szybko i z ogromnym sukcesem Hochland zaznaczył swoją obecność w Europie Wschodniej i Środkowej. Ekspansja rozpoczęła się w Polsce, gdzie Hochland działa aktywnie od roku 1991. Na początku rynek został pozyskany za pomocą eksportu. Wiele przemawiało za tym, aby zaangażować się właśnie w Polsce: z blisko 40 milionami mieszkańców Polska była najludniejszym krajem wśród swoich wschodnich sąsiadów. Potencjał polskiego rynku był więc wybitnie obiecujący. Klimat sprzyjający inwestycjom, bardzo dobry poziom wykształcenia Polaków, a także gotowość do dalszego rozwoju były i są do dnia dzisiejszego bardzo dobrymi przesłankami. Dobra jakość i różnorodność smaków produktów Hochland zaczęła cieszyć się bardzo szybko dużym uznaniem wśród polskich konsumentów i przysporzyła firmie Hochland dwucyfrowych stop wzrostu. Hochland awansował w bardzo krótkim czasie na pozycję lidera rynku w segmencie serów topionych. Sukces ten skłonił kierownictwo przedsiębiorstwa już kilka lat później, w roku 1993, do założenia Hochland Polska.
Już dwa lata później powstał pierwszy zakład produkcyjny w Kaźmierzu, gdzie produkowany jest ser topiony. W roku 2000 został uruchomiony zakład produkcyjny serów pleśniowych w Baranowie, 150 km na północ od Warszawy. Na początku roku 2002 zakupiono serownię w Węgrowie w pobliżu Warszawy i tym samym powstał trzeci zakład produkcyjny Hochland Polska. Produkowane są tu sery żółte w plasterkach, kremowe twarogowe, a także mleko i serwatka w proszku. We wszystkich trzech zakładach łącznie Hochland Polska zatrudnia obecnie 950 pracowników.
W porównaniu z „klasycznymi krajami miłośników serów“, takimi jak Francja, Włochy, Szwajcaria i Niemcy spożycie sera w Polsce jest jeszcze wyraźnie niższe. I tak spożycie sera na głowę w Polsce w roku 2011 wynosiło ok. 12,5 kg, w Niemczech było to 23 kg. Średnia w Unii Europejskiej to 17,8 kg na osobę.
Ser cieszy się w Polsce rosnącym powodzeniem. Dlatego też w latach kolejnych należy spodziewać się dalszego wzrostu spożycia na głowę. Bogaty asortyment, oferta produktowa dostosowana do konsumentów oraz wyśmienity smak produktów są czynnikami stymulującymi wzrost gospodarczy Hochland.
Jak plasuje się sprzedaż produktów Hochland w Polsce na tle innych oddziałów?
» Hochland Polska jest obecnie drugim największym rynkiem dla produktów Hochland. Pierwsze miejsce zajmuje rynek rodzimy w Niemczech, natomiast kolejne pozycje za Polską zajmują Rosja i Rumunia.
Jakie są plany firmy Hochland na najbliższe lata w zakresie rozwoju biznesu w Polsce?
» Jak już wspomniałam, firma Hochland oczekuje pozytywnego wzrostu w nadchodzących latach. Ekspansja rynków handlowych, a także zmieniająca się struktura handlowa, a zwłaszcza rozwój dyskontów doprowadzi na polskim rynku do zaostrzonej konkurencji. Będzie to dla Hochland Polska jedno z największych wyzwań przyszłości. Ze względu na bardzo dobrą pozycję na rynku oraz popularność produktów Hochland w handlu i wśród konsumentów, Hochland z pewnością utrzyma swoją pozycję również w nadchodzących ciężkich momentach. Hochland Polska zdobywa doświadczenie i uczy się od międzynarodowych spółek grupy Hochland. Jednocześnie zawsze na pierwszym planie stoi nasza główna zasada będąca gwarantem sukcesu: Produkujemy ser, który smakuje!
----------------------
Sophia Lenhart
Sophia Lenhart pracuje w firmie Hochland od ponad 20 lat. Działała aktywnie przez wiele lat na różnych kierowniczych stanowiskach w działach sprzedaży w niemieckich oddziałach firmy. Jednocześnie rozwijała i kierowała działami Key Account Service oraz Sales Controlling. Wraz z międzynarodowym rozwojem grupy Hochland wzrosły również wymagania odnośnie międzynarodowej organizacji działów. Od roku 2007 kieruje działem International Sales w firmie Hochland SE i jest na tym stanowisku również łącznikiem pomiędzy kierownictwem przedsiębiorstwa, a poszczególnymi spółkami Hochland. Na obejmowanym stanowisku sporządza raporty bezpośrednio dla przewodniczących zarządu spółki. Pani Lenhart mieszka w Niemczech w Heimenkirch w górach Allgäu, jest zamężna i ma trójkę dzieci (w wieku 22, 15 i 9 lat). Jej pasją jest praca, oprócz tego uwielbia spędzać czas wspólnie z rodziną, dba o swoją kondycję poprzez Nordic Walking oraz kocha książki.
tagi: Hochland , Sophia Lenhart ,
Sprzedaż perfum i kosmetyków na lotniskach była wyższa o...
O zakupie konkretnych art. spożywczych na święta...
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...