Często, kiedy nie mamy możliwości wyjechania za miasto, a dom w którym mieszkamy ma piękny taras i ogród – chętnie właśnie tam zapraszamy gości. Świeże powietrze i bliskość domowej kuchni, zwłaszcza lodówki, to idealne połączenie na udane koktajl party! Impreza na tarasie to bardzo dobra okazja do posmakowania wyśmienitych sałatek, przekąsek, czy lekkich drinków oraz win. Do słodkości oraz smacznych ciast na tarasowym spotkaniu nie może zabraknąć również herbaty oraz kawy.
Kawa i herbata
Nawet w ciepły dzień goście często mają ochotę na dobrą herbatę – coraz częściej owocową lub zieloną oraz kawę – zwłaszcza, jeżeli na stół podajemy także ciasta i inne słodkości.
J
ak przyznaje Anna Jaroszek ze sklepu Gabi wiosną i latem bardzo dobrze sprzedają się herbaty zielone i owocowe. Wśród marek właścicielka wymienia Lipton, Sagę i Posti. „Kiedy przychodzą upalne dni, klienci bardzo chętnie kupują rozpuszczalną herbatę Ekoland, którą spożywa się na zimno” – mówi pani Jaroszek. Jeżeli chodzi o kawy to w sklepie pani Anny prym wiedzie Prima i Tchibo. Dobrze sprzedają się także kawy Cappuccino Mokate oraz pojedyncze saszetki, np. 3 w 1.
W Samie Pod Różami wśród herbat pierwsze miejsce zajmują Lipton i Saga. „Bardzo dobrze sprzedają się także herbaty z firmy Oskar oraz Dilmah” – mówi Beata Motyl.
Klienci chętnie kupują kawę Nescafé, Jacobs oraz Tchibo. W sklepie w Radomiu, jak przyznaje Dariusz Nędzi wiosną i latem wzrasta sprzedaż rozpuszczalnej herbaty Ekoland. „Wśród herbat, które cieszą się powodzeniem przez cały rok dominują marki Saga oraz Zas-Pol. Jeżeli chodzi o kawy, które najlepiej się sprzedają to muszę wymienić kawę Prima, Tchibo Family oraz Jacobs” – mówi właściciel.
Tarasowe alkohole
Uzupełniając sklepowe półki pod kątem imprezy tarasowej, nie można pominąć lekkich alkoholi. Do ciasta czy sałatki klienci chętnie kupują odpowiednie rodzaje wina, natomiast do sączenia podczas rozmów idealnie pasują gotowe drinki, na przykład w puszcze czy małej butelce.
Tego typu trunki chętnie spożywają panie, zwłaszcza z przyjaciółkami. Szczególną okazją do spotkań w damskim gronie będą zbliżające się Euro 2012. Podczas gdy panowie z uwagą będą śledzili mecze piłki nożnej, panie mogą spokojnie w swoim towarzystwie plotkować i delektować się lekkimi alkoholami, zwłaszcza gotowymi drinkami i winami.
„Wśród win teraz najlepiej będą sprzedawały się te półsłodkie, różowe. Prym wiedzie marka Carlo Rossi, ale dobrze sprzedają się także wina Fresco” – mówi Anna Jaroszek ze sklepu Gabi.
Do Samu Pod Różami, jak podkreśla pani Beata, przychodzi klient raczej zamożny. Wybiera zazwyczaj wina półwytrawne i półsłodkie Carlo Rossi, owocowe trunki Fiore oraz drinki marki Sobieski.
„Do mojego sklepu klienci przychodzą, żeby dokupić brakujący alkohol bądź też w sytuacji, kiedy mają niezapowiedzianych gości. Wtedy zazwyczaj kupują po 2, maksymalnie 3 butelki. Wśród win zazwyczaj wybierają półsłodkie Fresco, Kadarka i Carlo Rossi. Jeżeli chodzi o inne trunki – często na przyjęcia organizowane na tarasie – kupują też Nalewkę Babuni w eleganckiej karafce – miesięcznie jest to około 3-5 sztuk tego typu alkoholu” – mówi Dariusz Nędzi, właściciel sklepu w Radomiu.
Lekkie przekąski
Co zazwyczaj konsumujemy na tarasie? Oczywiście lekkie, wiosenne sałatki! Sałatki, które zazwyczaj podajemy gościom podczas poczęstunku na tarasie są kolorowe i wesołe. Dostarczają mnóstwa witamin i energii. Moda na sałatki nigdy nie przemija. Rodzajów sałatek nie sposób policzyć. Można je zrobić ze wszystkiego co ma się pod ręką. To najbardziej eksperymentalne i uniwersalne danie na świecie. Sałatki mogą być podawane na przystawkę, jako lekki witaminowy dodatek do dania głównego, mogą też być deserem, a także samodzielnym daniem, jeżeli przyrządzimy je z dodatkiem ryżu, makaronu czy mięsa.
Słowo sałatka pochodzi od łacińskiego wyrażenia które oznacza „posolone ziele”. Prawdopodobnie pierwszym „wykonawcą” sałatki był pewien Rzymianin, który przyprawił surowe warzywa sosem z octu, oliwy, ziół i słonego ekstraktu z ryb. Surowymi warzywami ludzie żywili się już w 2700 r. p.n.e. Zapiski o ich zbawiennym wpływie na zdrowie znaleziono na tabliczkach pochodzących z czasów budowy piramid. Spożywanie ich zalecał także Hipokrates. W starożytności sałatkom przypisywano właściwości magiczne. Uchodziły za afrodyzjak. W Polsce powszechnie zaczęły się pojawiać na stołach w XVIII wieku. Początkowo dość ubogie w ilość składników, z czasem coraz bardziej urozmaicone.
Co zatem musimy mieć na sklepowej półce? Podstawą każdej sałatki są warzywa.
Rzodkiewka – zawiera wiele witamin i minerałów, Wspomaga walkę ze zmarszczkami i zapobiega wypadaniu włosów. Szczypiorek – poprawia przemianę materii w organizmie, zawiera karoten, mikroelementy, witaminy. Działa także bakteriobójczo. Sałata – zawiera wiele błonnika wspomagającego odchudzanie. Łagodzi objawy cukrzycy, oczyszcza i odświeża organizm. Pietruszka zielona – w jej skład wchodzą minerały, kwas pantotenowy, kwas foliowy (bardzo ważny dla kobiet w ciąży), witamina C.
Do sałatek i nie tylko pamiętajmy także o dodatkach. Lucerna – zawiera żelazo, wapń, fosfor, a także białko z podstawowymi aminokwasami. Odtruwa organizm. Polecana jest kobietom w okresie ciąży i karmienia. Pszenica – zawiera dużo witaminy C, witaminę E, karoten witaminy z grupy B, enzymy. Chroni przed przeziębieniem, ma właściwości odmładzające komórki.
Sezam – zawiera wapń, żelazo i fosfor wiele witamin: B1, B2, B6. Polecany szczególnie dzieciom i młodzieży. Soja – to bardzo dużo białka, witaminy A, B, C, H. Działa odmładzająco i wzmacnia organizm. Słonecznik – zawiera witaminy B6, B12, białko, żelazo, potas i niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe. Znakomicie działa na cerę.
Bardzo istotnym elementem sałatki jest odpowiednio dobrany sos. Aby organizm mógł przyswoić wszystkie witaminy zawarte w warzywach, potrzebny jest tłuszcz. Najlepiej dobrej jakości oliwa.
Do lekkich sałatek z surowych warzyw lub z ich przewagą najlepsze są dressingi (sosy na bazie oliwy i octu winnego, z ziołami, np. winegret) lub na bazie jogurtu. Powodzeniem cieszą się również sosy na bazie śmietany lub majonezu. Pasują do treściwszych sałatek, z dodatkiem gotowanych warzyw, makaronów, ryżu czy mięs.
Uzupełniając sklepowy asortyment należy pamiętać także o tych, którzy nie mają czasu na przygotowywanie posiłków.
Tacy klienci często poszukują w sklepach gotowych mieszanek sałat. Są w nich składniki, których odnalezienie w sklepie nie jest łatwe. Gotowa mieszanka to idealne rozwiązanie, dzięki któremu nie spędzimy połowy dnia w kuchni szykując tarasową imprezę.
Jeszcze lepszym rozwiązaniem są gotowe sałatki. Warto zapewnić klientom większy wybór różnych rodzajów. Chętnie kupią je ci, którzy nie mają czasu na przygotowanie tarasowego poczęstunku, ale także ci, których goście zaskoczyli niezapowiedzianą wizytą.
Dla każdego coś słodkiego
Warto pamiętać także o słodkościach, które idealnie pasują do kawy – lodach, gotowych ciastach czy ciasteczkach, którymi można poczęstować gości.
W okresie wiosenno-letnim wzrasta sprzedaż lodów. Najwięcej kupujemy ich od kwietnia do września. Dużym segmentem na rynku lodów w Polsce są lody impulsowe, jednak najdynamiczniej rozwija się kategoria lodów familijnych. Najlepiej sprzedającym się formatem w Polsce są lody na patyku, które stanowią wartościowo około połowy sprzedaży wszystkich lodów impulsowych. Kolejnym popularnymi formatami są rożki i kubki, daleko za nimi sandwicze czy batony lodowe. Jakie smaki warto mieć w sklepie? Oczywiście tradycyjne i te, które Polacy kochają najbardziej: śmietankowy, waniliowy, czekoladowy i truskawkowy. Z mniej tradycyjnych smaków chętnie wybieramy także bakaliowy, malaga, tiramisu, orzechowy, miętowy, pistacjowy, kawowy.
Klienci, zwłaszcza kobiety, na lekki słodki poczęstunek na tarasie chętnie wybierają także ciasta – zarówno te gotowe na wagę, jak również z proszku. Nie zapominajmy także o pojedynczych półproduktach na tradycyjne ciasta, bowiem gospodynie czasami lubią zaskoczyć przyjaciół ciastem domowej roboty.
Jak zgodnie przyznają detaliści, których odwiedziliśmy, aby klient organizujący imprezę na tarasie był zadowolony, w sklepie nie może zabraknąć przede wszystkim lekkich alkoholi – gotowych drinków, win czy smakowych szampanów. Niezwykle potrzebne są także gotowe sałatki oraz półprodukty, zwłaszcza świeże owoce i warzywa, do przygotowania własnych lekkich przekąsek. Kiedy impreza na tarasie ma charakter typowo damski – klientki chętnie wybierają różnego rodzaju słodkości do kawy. Oczywiście nie można zapomnieć o tradycyjnej herbacie oraz jej owocowych wersjach.
tagi: Poczęstunek na tarasie , grill ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...