Ryż kojarzy nam się z kuchnią azjatycką, jego kolebką są Chiny, gdzie rocznie zbiera się około 145 milionów ton tego ziarna. Dzięki swoim właściwościom zarówno smakowym, jak i zdrowotnym, uwielbiany jest na całym świecie. Ryż bogaty jest w błonnik, białko, witaminy (w tym z grupy B) i minerały, nie uczula, dlatego jest stałym elementem diety alergików, jak również osób, które z najróżniejszych powodów muszą stosować dietę lekkostrawną (jest ubogi w tłuszcze). Jest jednym z głównych składników diety bezglutenowej, pamiętajmy, że jest najłatwiej przyswajalnym przez ludzki organizm zbożem. Działa przeciw biegunkowo, łagodzi podrażnienia jelit i korzystnie wpływa na układ nerwowy. Ryż jest również smaczny, doskonale komponuje się z mięsem, rybami, warzywami, owocami, można go podawać na słono, ostro, słodko. Jeśli Polak miałby stanąć przed wyborem ryż czy kasza – chętniej sięgnie po ten pierwszy. Z badań U&A (Profit Holding, Agencja Badania Rynku i opinii, 2011) wynika, że, tuż obok ziemniaków, najczęściej wybieranymi przez konsumentów dodatkami do dań są makarony, następnie ryż (którego wskaźnik spożywania jest 6 razy niższy niż ziemniaków) oraz kasze.
Najpopularniejszym ryżem w naszym kraju jest biały długoziarnisty wykorzystywany do dań mięsnych, zup i sałatek. Coraz popularniejszy staje się ryż parboiled, a zawdzięcza to swojej lekkiej i puszystej formie i oczywiście temu, że nie rozgotowuje się, dzięki czemu nie klei się, jest sypki. Do wyboru mamy ryż dziki, czerwony, wspomniany jaśminowy, basmati – oba doskonałe do deserów, specjalny do risotto czy sushi. W kuchni możemy wykorzystać również mieszanki ryżu, które atrakcyjnie prezentują się na talerzu, takie jak np. ryż Podravki parboiled z dzikim lub tre colori, który łącząc trzy rodzaje: parboiled z dzikim i czerwonym pięknie wygląda podany na obiad.
Najmniej przetworzonym, a tym samym najbardziej wartościowym pod względem odżywczym jest ryż brązowy. W porównaniu z białym, posiada dużo więcej białka, witamin i soli mineralnych, a także kwas fitynowy, który wspomaga oczyszczanie organizmu z różnorakich toksyn. Wymaga dłuższego gotowania, ale nie powinno go to dyskwalifikować w naszej kuchni. Jeśli w trakcie procesu obróbki ryżu usuniemy z niego jego wierzchnią warstwę, otrzymamy ryż biały. Posiada on znacznie mniej cennych składników odżywczych, ale nadal jest produktem zdrowym, dietetycznym i lekkostrawnym. Ciekawą odmianą jest ryż paraboiled, który jest wersją pośrednią pomiędzy ryżem białym, a brązowym, zachowującą kolor tego pierwszego i właściwości tego drugiego. Jak to się dzieje? Podczas procesu obróbki poddawany jest działaniu pary wodnej pod znacznym ciśnieniem, dzięki czemu, wartości odżywcze znajdujące się w łupince wtłaczane są do jego środka.
Ekspozycję ryżu w sklepie planujemy wśród innych produktów sypkich – przy kaszach i makaronach. Warto również w pobliżu umiejscowić sosy, przeciery, świeże warzywa – wszystkie te produkty, po które klient sięgnie z myślą o przyrządzeniu ich i podaniu wraz z ryżem.
A jak w praktyce wygląda sprzedaż ryżu? Postanowiliśmy zapytać o to Barbarę Furgał, właścicielkę sklepu Groszek, który prowadzi wraz z mężem i synem od ponad 20 lat. Placówka zlokalizowana jest w miejscowości Szczucin w Kotlinie Sandomierskiej, w północno-wschodniej części województwa małopolskiego. Pierwsze wzmianki o miejscowości pochodzą z 1326 roku, była ona własnością rycerską, jej mieszkańcy zajmowali się flisactwem, połowem ryb, rolnictwem oraz drobnym rzemiosłem. Jadąc drogą krajową Warszawa-Kielce-Tarnów-Jasło, pomiędzy Kielcami, a Tarnowem nie sposób ominąć sklepu, drogę do niego wskazuje billboard umieszczony przy głównej ulicy. W okolicy znajdują się sklepy konkurencyjnych sieci, co niezbyt martwi właścicieli, ponieważ mają grono stałych klientów. Na powierzchni 350 mkw. konsumenci mogą znaleźć ponad 7 500 produktów, wśród nich oczywiście ryż.
„W naszym sklepie klienci najchętniej sięgają po markę Albaris, następnie po ryż firmy Kupiec i Podravka. Producenci ryżu obecni na naszych półkach to również Uncle Ben's, Sonko, Naj-Pol, Impact, czy Agrol ze swoim produktem – ryż z warzywami. Proponujemy różne odmiany ryżu: paraboliczny (od Kupca), brązowy, do risotto, basmati, do sushi, dziki czy jaśminowy” – opowiada pani Barbara i dodaje, że najpopularniejsze są te pakowane luzem w opakowaniach 1 kg oraz 0,5 kg. Zainteresowaniem cieszy się również ryż w saszetkach – zazwyczaj 4 x po 100 gram, które w ocenie właścicielki są zdecydowanie szybszym i wygodniejszym sposobem na przygotowanie dania z ryżem. Ryż usytuowany jest w alejce z makaronami i mąką. Pani Barbara podkreśla, że zauważyła w ostatnim czasie wzrost zainteresowania i zwiększenie popytu na kaszę i ryż. Uważa, że wynika to z tego, że Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to, co jedzą oraz na to, żeby jeść zdrowo i urozmaicać swoją dietę.
„W sezonie letnim nie notujemy spadku sprzedaży, wręcz przeciwnie. Klienci przygotowują na obiad ryż z sezonowymi warzywami czy gołąbki, jest to też alternatywa dla ziemniaków” – mówi Barbara Furgał.
W sklepie na bieżąco poszerzany jest asortyment produktów sypkich. „Nie można być obojętnym na pojawiające się na rynku nowości, przede wszystkim znanych producentów. Uważam, że trzeba reagować na potrzeby klientów, bo konsumenci o nowości pytają, tym bardziej jeśli producent prowadzi kampanię reklamową danego produktu w mediach” – dodaje pani Barbara.
Pamiętajmy, że podczas wakacji niezwykle ważna jest oszczędność czasu i wygoda, dlatego klienci będą poszukiwać produktów, dzięki którym szybko przygotują posiłek.
Na sklepowych półkach – zwłaszcza w miejscowościach turystycznych – nie powinno zatem zabraknąć właśnie takich, łatwych i szybkich w przygotowaniu artykułów spożywczych. Oczywiście w miarę możliwości powierzchni sprzedażowej warto oferować urozmaicony asortyment ryżu, kaszy czy makaronów, dzięki czemu klienci będą mieli możliwość nie tylko przyrządzenia szybkiego posiłku, ale także poeksperymentowania kulinarnego. „Turyści, organizujący wypoczynek z własnym wyżywieniem chętnie sięgają po produkty, które charakteryzuje łatwość ich przyrządzenia i szeroko rozumiana funkcjonalność. W sklepach w miejscowościach turystycznych nie powinno zabraknąć ryżu i kasz, wzbogaconych o warzywa. Produkty, takie jak: Ryż Biały z Warzywami, Kasza Jęczmienna z Warzywami czy Kasza Gryczana z Warzywami marki Halina mogą stanowić samodzielny posiłek lub bazę do różnorodnych potraw. Przygotowując zamówienie należy mieć na uwadze to, że konsumenci najchętniej sięgają po uniwersalny i najlepiej im znany – ryż biały. Proponujemy Ryż Biały marki Britta i Ryż Biały Długoziarnisty marki Halina” – mówi Marta Wolak z Dział Marketingu Sawex Foods Sp. z o.o.
Na zakończenie warto jeszcze przyjrzeć się danym rynkowym. Według Nielsena, w okresie kwiecień 2011 – marzec 2012 wartość sprzedaży ryżu wyniosła ponad 269 mln złotych. Tak dobry wynik nie powinien dziwić, ponieważ 91,8% gospodarstw domowych deklaruje spożywanie ryżu, w tym 42,39% 2-3 razy w miesiącu, 25,95% raz w tygodniu, 24,45% raz w miesiącu lub rzadziej oraz 7,2% częściej niż raz w tygodniu. Do najczęściej spożywanych marek należą m.in. (w kolejności alfabetycznej): Bosto, Britta, Cenos, Doris, Golden Reis, Halina, Kresto, Kupiec, Podravka, Sonko, Uncle Ben’s.
Maja Święcka
tagi: ryż ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Branża piwowarska w Europie to 2 miliony miejsc pracy i 40 mld...
Amazon świętuje 10-lecie działalności w Polsce, której...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...