Słodycze poprawiają nastrój nie tylko w jesienne i zimowe wieczory, aczkolwiek w tym okresie są jeszcze bardziej pożądane. W długie, szare wieczory, którym sprzyja spadek nastroju i obniżenie energii, konsumenci poszukują czegoś co nie tylko umili im czas, ale też pokrzepi i doda witalności. Jak przyznaje Agnieszka Prusaczyk, Specjalista ds. PR Bahlsen Polska – czekolada, poza tym, że jest źródłem magnezu, podnosi również poziom endorfin, czyli tzw. hormonu szczęścia.
Anna Rieger, Kierownik Działu Marketingu Wawel SA wspomina słowa Nigelli Lawson, słynnej brytyjskiej dziennikarki i autorki książek kucharskich, która stwierdziła, że „w życiu pada wiele pytań, na które tylko czekolada przynosi odpowiedź”. Warto o tym pamiętać i sięgać po tę odrobinę przyjemności zwłaszcza jesienią. Właśnie wtedy konsumenci masowo udają się do sklepów. Na ten czas przypada najwyższa sprzedaż czekolad i pralin, po które sięgamy już od końca wakacji, aż do Bożego Narodzenia.
Rynek słodyczy
Jak podaje Nielsen w okresie od czerwca 2011 do maja 2012 wartość rynku cukierków wyniosła prawie 1,2 mld zł, i w porównaniu do okresu rok wcześniej wartości ta zmalała o 1,1 p.p. Ilościowo również odnotowano spadek o 4,8 p.p., w obecnym okresie sprzedano ponad 40,5 mln kg cukierków. Ciastka i wafle osiągnęły wartość ponad 2,8 mld zł i segment ten odnotował wzrost wartościowy (w porównaniu do okresu sprzed roku) o 9 p.p. Ilościowo rynek ciastek i wafli to ponad 147 mln kilogramów. Jeżeli chodzi o czekoladę – na tym rynku odnotowano wzrost wartościowy o 6,1 p.p. i osiągnęła wartość ponad 2,6 mld zł. Ilościowo to niecałe 83 mln kilogramów. Jak podaje Nielsen rynek pralin w badanym okresie osiągnął wartość prawie 1,5 mld zł i jak wykazują dane – w porównaniu do ubiegłego okresu – wzrósł o 6,4 p.p. Ilościowo osiągnął 41,4 mln kilogramów.
Słodkie deklaracje
Spożywanie czekolady deklaruje 82,4% respondentów. Jak podają badania TGI w okresie od kwietnia 2011 do marca 2012 prym wiedzie marka Wedel z wynikiem 39,29%. Na podium znalazła się także marka Alpen Gold (22,02%) oraz Milka (20,50%). Dalsze pozycje zajęły czekolady Goplana, Wawel, Nussbeisser, Terravita, Kinder Chocolate, Nestlé, Lindt i inne.
Wśród markiz, które spożywa ponad 32% badanych – najczęściej wybieranymi markami są Pieguski Markizy (41,34%), HIT Bahlsen (28,95%) i Pieguski Maxi (11,74%).
Idealne na romantyczny prezent czy wieczór we dwoje są także praliny/czekoladki na wagę. Według badania TGI spożywa je około 40% respondentów w Polsce. Wśród najczęściej wybieranych marek liderem jest Wedel z wynikiem 35,69%. Dalsze pozycje zajęły marki Wawel i Solidarność z wynikami prawie 17%. Inne marki wymieniane w badaniu to Mieszko, Goplana, Jutrzenka, Hanka, Odra czy Vobro.
Jeżeli przyjrzymy się badaniom uwzględniającym decyzje respondentów to wyroby czekoladowe pakowane, jak np. mieszanki czy bombonierki kupuje 52,4%.
Zazwyczaj tego typu bombonierki kupujemy 2-3 razy w roku i tak deklaruje w badaniu TGI ponad 37% respondentów. Raz w miesiącu kupuje je niewiele ponad 30% badanych, kupowanie ich 2-3 razy w miesiącu deklaruje 15,63% respondentów, raz w roku lub rzadziej 12%, raz w tygodniu lub częściej jedynie 4,29% kupujących. Wśród marek najczęściej kupowanych przez respondentów liderem jest Ptasie mleczko Wedel (30,45%). Inne – często wymieniane w badaniu – to Mieszanka Wedlowska Wedel, Raffaello Ferrero, Merci, Toffifee, Kinder Niespodzianka/Jajko z niespodziankią Ferrero, Alpejskie Mleczko Milka i inne.
Propozycje producentów
Jesień to bardzo ważny okres w tej branży: niższe temperatury sprzyjają powrotowi do wyrobów czekoladowych, które w okresie upalnego lata nie cieszą się specjalną popularnością. Wracamy z wakacji, spotykamy się z rodziną i przyjaciółmi – co jest okazją do „postawienia na stole” czegoś słodkiego.
Coraz dłuższe, jesienne wieczory sprzyjają wspomnieniom z wakacji, urlopów, podróży... Wspomnieniom zarówno odwiedzonych miejsc, jak i potraw, których mieliśmy okazję spróbować. Z myślą o takich chwilach Dr Gerard wprowadza na rynek serię „Podróże z Pasją” – czekoladki na kruchym ciastku, wypełnione przepysznymi kremami przywołującymi wspomnienia z letnich podróży. Smaki nawiązują do słynnych deserów charakterystycznych dla Francji (Creme Brule), Italii (Panna Cotta) oraz Anglii (Lemon Curd). A to wszystko w eleganckim kartoniku z tłoczonymi i złoconymi elementami oraz pięknymi ilustracjami.
„Jesień, która rozpoczyna rok szkolny jest też dla nas idealnym momentem na wprowadzenie na rynek PryncyPałek w opakowaniach impulsowych – teraz ulubione wafelki wielu naszych małych i dużych konsumentów będą dostępne w małych, wygodnych opakowaniach (po po dwa wafelki czyli 21 g). Na spacer, do pracy, do szkoły. Do torebki, teczki lub plecaka – teraz PryncyPałki będą mogły być zawsze pod ręką” – mówi Rafał Wolski, Marketing Manager Dr Gerard. Oferta producenta poszerza się także o Mafijne Choco – potrójne markizy przełożone przepysznym kremem czekoladowym. „Poprzedni produkt subbrandu Mafijne – Black stal się jednym z bestsellerów. Liczymy na to, że Choco powtórzy ten sukces” – dodaje Rafał Wolski.
Kraft Food Polska oferuje tegoroczną nowość – Pralinki Milka Crispello. Produkt to unikalne połączenie chrupiącego wafelka wypełnionego puszystym kremem i oblanego najdelikatniejszą czekoladą Milka z alpejskiego mleka. W standardowym opakowaniu – codziennej foliowej torbie – konsumenci znajdą 15 oddzielnie pakowanych pralinek w jednym z dwóch smaków: waniliowym lub czekoladowym. Opakowanie w przystępnej cenie odpowiada na najbardziej popularną potrzebę konsumencką, jaką jest dzielenie się słodkimi przekąskami z rodziną czy przyjaciółmi.
Czekolada jest niekwestionowaną gwiazdą wśród słodyczy. Pobudza zmysły, porusza serca, a jej urokowi trudno się oprzeć. Jak przyznaje Dorotoa Weres, PR Manager Terravita – zajadamy ją nie tylko dla przyjemności, ale dlatego, że daje nam energię, pobudza do działania i poprawia nastrój. I dlatego czekolada jest najlepsza na długie jesienne i zimowe wieczory. Na te smutne i zimne pory roku Dorota Weres proponuje czekolady Terravita, wśród których każdy znajdzie ulubiony smak. Bogata oferta zawiera najbardziej popularne czekolady mleczne i gorzkie oraz nadziewane (między innymi miętowa, adwokat, marcepanowa, tiramisu), a także z dodatkami bakalii, orzechów, żurawiny. Najnowsze w ofercie: czekolada deserowa z wiśnią i żurawiną oraz Caffe Latte zostały dobrze przyjęte przez konsumentów i cieszą się powodzeniem.
Na jesienny sezon Terravita przygotowuje kilka nowości, które uatrakcyjnią propozycję w kategorii tabliczek. „Na poprawę nastroju polecamy również praliny Happy TRIO w trzech smakach: adwokat, Mousse au chocolate oraz kokos”– dodaje Dorota Weres.
W jesienne i zimowe wieczory konsumenci chętniej sięgają po produkty z czekoladą, czy też równie popularne w chłodniejszym okresie ciastka korzenne i pierniki. „W naszym portfolio znajduje się cała gama produktów, którymi konsumenci mogą sobie umilić jesienne popołudnia i wieczory. Ponieważ czekolada zawiera cenne składniki i minerały, które nie tylko umilają chwile, ale i dodają energii, polecamy wszystkie produkty z czekoladą marki Krakuski, czyli Paluszki w czekoladzie z galaretką w 3 smakach: pomarańczowym, wiśniowym i malinowym, Serduszka, Florianki i Duelki oraz korzenne ciastka Barbakanki, które dostępne są w dwóch wersjach, z czekoladą i bez” – mówi Agnieszka Prusaczyk, Specjalista ds.PR, Bahlsen Polska i dodaje, że na stole nie może też zabraknąć Pierników z marmoladą o smaku truskawkowym, śliwkowym lub w postaci tradycyjnego precla. Na szczególną uwagę zasługują również ostatnie nowości – ciastka z Serii Smaki Dzieciństwa – kakaowe biszkopty z wiśniową marmoladą, oblane pyszną czekoladą oraz tegoroczna premiera pod marką HIT – Hit Choco Sticks – kruche herbatniki w formie sticksa wypełnione mleczną czekoladą. I co ważne – herbatniki te to czysta przyjemność – dzięki nie oblanej czekoladą końcówce, nie brudzą rąk.
Nowe propozycje sygnowane marką Mieszko to przede wszystkim eleganckie bombonierki i nowe typy pralin. Szczególną nowością są dwie nowe bombonierki Cherrissimo, które urzekają subtelnością i elegancją. Białe Cherrissimo to pierwsza na polskim rynku innowacyjna formuła łącząca soczyste wiśniowe wnętrze z delikatną białą czekoladą.
Dla amatorów ciekawych kompozycji smaków Mieszko przygotowało nową pralinę o smaku pieczonego jabłka z cynamonem. To idealna propozycja na jesienno-zimowe wieczory. Szeroką gamę czekoladek Mieszko uzupełniły w tym roku nowe czekoladki Cremini. Lekkie kremowe nadzienie i eleganckie nowoczesne opakowania to najważniejsze atuty czekoladek. Dla miłośników oryginalnej receptury Michaszków Mieszko przygotowało w tym roku innowacyjne Michaszki Duo – tradycyjną czekoladkę z dwuwarstwowym nadzieniem z orzechów arachidowych oblaną ciemną czekoladą.
W jesiennej ofercie Wawelu nie zabrakło miejsca zarówno na całkiem nowe produkty, jak i na znane już smaki w nowej odsłonie. „Jesteśmy przekonani, że tegoroczne nowości będą naprawdę mocną pozycją na rynku” – informuje Anna Rieger, Kierownik Działu Marketingu Wawel SA. W ofercie jesiennej Wawelu pojawią się Cukierki Bakaliowe oraz Trufle Białe. Dodatkowo producent zdecydował się na innowacyjne formaty czekolad Malaga, Kasztanki i Tiki Taki w nowej, powiększonej gramaturze 125 g, oraz mini czekolady nadziewane 35 g w trzech różnych smakach: Truskawkowa, Toffi i Złoty Kasztanek. „Wierzymy, że nowoczesne formaty dadzą jeszcze więcej przyjemności, a zarazem będą bardzo praktyczne” – mówi Anna Rieger.
„Jeśli chcemy zaskoczyć przyjaciół i bliskich ciekawym smakiem, zdecydujmy się właśnie na Trufle Białe. Estetycznie zapakowane, mogą pełnić rolę eleganckiego, słodkiego podarunku. Trufle Białe to propozycja, która z pewnością przypadnie do gustu koneserom smaku klasycznych Trufli” – mówi Anna Rieger. Podczas długich jesiennych wieczorów sprawdzą się też Cukierki Bakaliowe. Pożywne, sycące, skutecznie zwalczają pogodową chandrę. To szybka, pełna bakalii przekąska oblana deserową czekoladą, która doda nam energii na cały dzień.
Na elegancki prezent do romantycznej jesiennej kolacji idealnie sprawdzą się nowe czekoladki Lalibelle od Wedla. To kolekcja pysznych pralin w 6 smakach, nadziewanych mnóstwem pozytywnych emocji. A każda czekoladka, która jest starannie zapakowana w sreberko, pozwoli nam dłużej cieszyć się chwilą nieskrępowanej przyjemności.. Na takie chwile będzie pasowała także bombonierka Pasjonata od marki Wedel. Do wyboru Pasjonata Classic Milk Collection – pralinki z delikatnymi nadzieniami w czekoladzie mlecznej oraz Pasjonata Classic Dark Collection – pralinki w czekoladzie deserowej. Producent oferuje również nowe pianki Ptasie Mleczko Rajska Wyspa, które swoją lekkością i delikatnym kokosowym smakiem zachwycą każdego.
tagi: słodycze ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...