Choć w sprzedaży „sypkich kategorii” cały czas dominują produkty standardowe, w klasycznych opakowaniach, na polskim rynku pojawiają się co jakiś czas nowości z tego segmentu, a klienci idąc z duchem czasu, coraz częściej sięgają po produkty innowacyjne.
Sól
Sól kuchenna jest prawie czystym chlorkiem sodu, dostępnym na rynku w formie nieoczyszczonej soli kamiennej lub oczyszczonej soli warzonej. Sól stosowana jest najczęściej jako przyprawa, składnik wielu produktów spożywczych, a dzięki swoim właściwościom – również jako konserwant. Sól warzona otrzymywana jest w warzelniach poprzez oczyszczenie soli kamiennej i zawiera co najmniej 99,9% chlorku sodu. Cały rynek soli szacuje się na 220 000 ton, z czego połowa wykorzystywana jest przez przemysł spożywczy. 110 000 ton trafia na rynek detaliczny. W ofertach producentów możemy spotkać również sól z dodatkiem jodanu potasu – sprzedawaną jako sól jodowaną, a także sól morską, otrzymywaną z odparowania wody morskiej. Polska jest od dawna znaczącym użytkownikiem i producentem soli w Europie i na świecie.
Sól obecna jest w każdym gospodarstwie domowym. Przez konsumentów używana jest przede wszystkim do gotowania i dosalania wędlin, warzyw, nabiału i przygotowanych potraw: zup, sosów i mięs. Często nie możemy wyobrazić sobie np. nieposolonej jajecznicy/jajka, pomidora, ogórka, ziemniaków czy makaronu. Największy udział w sprzedaży soli ma sól warzona (74%), a sprzedaż soli kamiennej kształtuje się na poziomie 24,5%. Sprzedaż soli morskiej wynosi ok. 1,5% ilościowo. Na rynku produkt ten dostępny jest jako sól spożywcza w różnych opakowaniach, od najbardziej popularnych torebek papierowych, przez sól w torebkach foliowych, kończąc na mniejszych szklanych solniczkach lub młynkach.
Klienci sięgają najczęściej po większe, 1-kilogramowe opakowania, które są dla nich bardziej praktyczne i wygodne. Najczęściej o wyborze konkretnego produktu decyduje jego cena, marka, jakość, pochodzenie oraz szata graficzna opakowania. Chociaż w segmencie soli spożywczej rzadko pojawiają się produkty innowacyjne, konsumenci poszukują na półce sklepowej również innych propozycji asortymentowych. Z pewnością możemy do nich zaliczyć sól morską, której walory zdrowotne sprawiają, że jest coraz bardziej popularna w Polsce, zdobywając coraz więcej zwolenników.
Sól ta ze względu na unikalny smak ceniona jest w kuchni śródziemnomorskiej i kuchniach całego świata. Posiada biopierwiastki niezbędne w reakcjach chemicznych zachodzących w organizmie człowieka. Jest bogata w jod, wapń, magnez, potas i wiele innych mikroelementów. Produkt ten dostępny jest w ofertach producentów zarówno w standardowych, większych opakowaniach, jako sól drobno i gruboziarnista, jak i w praktycznym młynku z dodatkiem czosnku, ziół czy też o smaku cebuli. Oprócz soli morskiej możemy swoim klientom zaproponować także dietetyczną sól niskosodową, po którą z pewnością sięgną osoby, które dbają o zdrowie.
Cukier
Rynek branżowy cukru obejmuje m.in. produkty takie, jak cukier z buraków cukrowych i trzciny cukrowej, buraki cukrowe, trzcinę cukrową, melasę, płynny cukier i syropy, sztuczny miód i karmel, pulpę buraczaną czy też syrop inulinowy. Dla przeciętnego konsumenta cukier spożywczy to przede wszystkim – jako gotowy produkt – cukier buraczany, uzyskiwany w procesie produkcji z buraków cukrowych, a także cukier trzcinowy, otrzymywany z trzciny cukrowej bez oddzielania melasy i kryształków.
Cukier buraczany jest obok cukru trzcinowego jedną z dwu najpopularniejszych odmian cukrów jadalnych spożywanych na świecie. Składa się niemal w całości z sacharozy. Cukier buraczany, jako gotowy produkt jest w Polsce nazywany cukrem spożywczym. W sklepach można go znaleźć w postaci cukru białego (drobny, średni i gruby kryształ, kryształ niesegregowany, cukier puder) lub cukru rafinowanego (luksusowy, kryształ drobny, średni i gruby, puder). Cukier biały jest produktem sypkim, bez zlepów i grudek. Wyróżnia się charakterystycznym, słodkim smakiem, brakiem zapachu i białą barwą. Cukier rafinowany dodatkowo posiada jedną ważną cechę – jest najczystszym cukrem na rynku, oczyszczanym pod koniec produkcji aktywnym węglem, zawiera powyżej 99,85% sacharozy. Dodatkowo cukier spożywczy może być również wzbogacany o dodatki: cukier wanilinowy, cukier z pektyną.
Cukier trzcinowy jest nierafinowanym cukrem otrzymywanym z trzciny cukrowej, bez oddzielania melasy i kryształków. Jego barwa może wahać się od złotawej do ciemnobrązowej. Jest obok cukru buraczanego jedną z dwóch najpopularniejszych odmian cukrów jadalnych spożywanych na świecie. W nierafinowanej formie stanowi ważny składnik kuchni azjatyckiej, zwłaszcza indyjskiej, znany pod angielską nazwą jaggery, a także kuchni meksykańskiej (piloncillo) oraz innych krajów Ameryki Łacińskiej (panela). Jego głównym składnikiem jest sacharoza.
Produkcją cukru w Polsce zajmują się obecnie 4 grupy, do których należą poszczególne polskie cukrownie: Krajowa Spółka Cukrowa SA oraz 3 inwestorów zagranicznych: Südzucker, Pfeifer & Langen oraz Nordzucker. Cukrownie posiadające inwestorów zagranicznych skupione są głównie w zachodniej i południowej części kraju, cukrownie „Polskiego Cukru” – w części północnej, środkowej i wschodniej.
Według oceny Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w sezonie 2011/12 produkcja cukru białego wzrosła o 27% w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 1,8 mln ton. Jak podają dane Głównego Urzędu Statystycznego, spożycie cukru w Polsce sięga rocznie 42 kg na jedną osobę i jest wyższe niż wynosi średnia dla całej Unii Europejskiej. Grecy spożywają prawie 30 kg, Francuzi – 36,4 kg, a Niemcy – 35,8 kg na rok.
Podobnie jak w przypadku soli, polscy konsumenci najchętniej kupują cukier w dużych opakowaniach, najczęściej 1-kilogramowych papierowych torebkach. Na rynku znajdziemy jeszcze szereg innych opakowań tego produktu, dlatego warto niektóre z nich mieć również w swoim sklepie. Oprócz wspomnianych papierowych torebek, cukier sprzedawany jest również w poręcznych i wygodnych kartonikach, torebkach, tubach i saszetkach.
Wielostronność opakowań ma za zadanie spełniać potrzeby klientów i zapewnić możliwość różnego zastosowania produktów. Warto też pamiętać o tym, aby na półce sklepowej oprócz standardowego cukru nie zabrakło też jego innych odmian. Warto zaopatrzyć się w różnego rodzaju cukry z dodatkiem aromatów, jak np. cukier waniliowy, często wykorzystywany do domowych wypieków i deserów. Ciekawym produktem jest też cukier cynamonowy, który z pewnością uatrakcyjni smak kawy, herbaty, drinków i słodkich dań. W sklepie powinniśmy mieć także cukier żelujący, przeznaczony do domowego wyrobu galaretek i konfitur. Szeroka jest także gama cukrów trzcinowych, używanych np. do przyrządzania drinków lub do wypieków. Dobrze jest też mieć takie produkty, jak: cukier kostkach, cukier w wersji BIO, a także różne do dekoracji wypieków.
Produkty sypkie to asortyment, którego nie może zabraknąć w żadnym sklepie spożywczym. Jego właściwy dobór oraz ciekawa ekspozycja pozwolą zwiększyć zyski.
Tomasz Zasada
tagi: Produkty sypkie , sól , cukier ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...