Panie Prezesie, rok 2012 dobiega końca, jaki był to okres dla firmy Jutrzenka Colian?
Rok 2012 dla Jutrzenki Colian to okres wytężonej pracy i ambitnych przedsięwzięć. Zaowocował on uruchomieniem projektów, mających na celu poprawę funkcjonowania firmy w kluczowych obszarach działalności. Mijający rok to czas dynamicznego rozwoju eksportu i wzrostu jego udziału w ogólnej sprzedaży oraz dużych inwestycji.
W bieżącym roku rozpoczęliśmy realizację kilkuletniego programu inwestycyjnego, mającego na celu wdrożenie nowych produktów. W wyniku podejmowanych działań, rozszerzyliśmy portfolio firmy o kilkanaście pionierskich na rynku produktów. Część nakładów inwestycyjnych przeznaczyliśmy na modernizację posiadanego zaplecza technologicznego. Wprowadzone zmiany wpłynęły na zwiększenie zdolności produkcyjnych firmy i optymalizację kosztów wytwarzania, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu jakości oraz bezpieczeństwa produktów.
Mijający rok był dla nas ważny ze względu na okrągły jubileusz marki Goplana. Pomimo spowolnienia gospodarczego i słabszej koniunktury rynek czekolady w Polsce systematycznie rośnie, a konsumenci nadal chętnie sięgają po tabliczki czekoladowe, w tym propozycje marki Goplana.
Przeprowadziliśmy metamorfozę wizerunku przypraw Appetita. Zmieniliśmy szatę graficzną opakowań i receptury mieszanek przyprawowych firmowanych marką. Uruchomiliśmy linię aseptyczną do produkcji napojów i wód smakowych marki Hellena.
Grupa Colian jako jedyny podmiot został zaproszony do ostatecznych rozmów w sprawie zakupu udziałów w Firmie Cukierniczej „Solidarność”. Zakładając, że transakcja dojdzie do skutku - jaki będzie efekt finansowy, a jaki marketingowo-handlowy dla firmy, którą Pan zarządza?
Rozmowy, dotyczące ewentualnego przejęcia przez Colian jakiejkolwiek firmy, także firmy Solidarność, są objęte tajemnicą handlową.
Które z aspektów rozwoju firmy, będą najważniejsze do wykonania w 2013 roku?
W 2013 roku będziemy kontynuować aktywności, zmierzające w kierunku wzmocnienia pozycji brandowych produktów firmy. Głównym segmentem rynku, z którego osiągamy największe przychody są słodycze. Konsekwentnie wspieramy więc nasze najsilniejsze marki: Goplanę, Grześki oraz Familijne wafle Gofrowe, pierwsze na rynku wafle z musem, które już zdobyły uznanie klientów. Badania rynkowe potwierdzają sukces marki, która odnotowała zwiększenie udziałów o 8,9 proc. w ujęciu rocznym.
Mając na uwadze umacnianie naszej pozycji na rynku oraz wzrost konkurencyjności, w najbliższym roku planujemy przeznaczyć 30 mln złotych na inwestycje. Przedsięwzięcia, ujęte w budżecie inwestycyjnym, w całości zostaną sfinansowane ze środków własnych Grupy.
Jak ważnym aspektem rozwoju dla Jutrzenki Colian jest eksport?
Eksport jest bardzo ważnym obszarem działalności, co zostało wyrażone w naszej strategii eksportowej, która m.in. zakłada wzrost sprzedaży i sukcesywne pozyskiwanie nowych rynków zbytu.
Asortyment firmy jest dostępny w ponad 30 państwach całego świata. Słodycze firmy trafiają na rynki Europy, Azji, Stanów Zjednoczonych, Kanady i na Bliski Wschód. Produkty Jutrzenki Colian, takie jak: galaretki Mella, wafle Family`s (odpowiednik polskich wafli Familijnych), czekolady Goplana (dodatkowo brand eksportowy czekolad Chopin), ciastka Jeżyki, batony Alibi cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony zagranicznych konsumentów i stopniowo zdobywają coraz to nowe rynki zbytu.
Obecnie aktywnie rozwijamy dystrybucję na rynkach Europy środkowo-wschodniej (Rumunia, Litwa, Łotwa, Ukraina, Rosja) i Mongolii. Jutrzenka Colian jest obecna też w krajach arabskich, w Korei, a także w Chinach. Ważnym elementem strategii eksportowej jest wprowadzanie na rynki zagraniczne odpowiedników polskich brandów o ugruntowanej pozycji – pod markami o charakterze globalnym w opakowaniach dostosowanych do wymogów danych rynków.
W zakładach produkcyjnych Jutrzenki Colian wdrożono systemy jakości, które obowiązują w poszczególnych państwach zbytu. W posiadaniu spółki są też Certyfikaty Zgodności z normami, czyli dokumenty, dopuszczające produkty firmy do sprzedaży na rynkach: ukraińskim, białoruskim i rosyjskim.
Posiadacie bardzo szerokie portfolio produktowe. W jaki sposób zamierzacie kreować dalszy wzrost wartości firmy - skupiając się na bieżącym asortymencie, czy też poprzez budowę kolejnych marek?
Zamierzamy dalej wspierać posiadane marki oraz rozszerzać ich portfolio o innowacje produktowe. Działania marketingowe w dywizji słodkiej koncentrujemy na trzech wiodących brandach: Goplana, Familijne, Grześki. Dla nich w szczególności prowadzone są promocje konsumenckie, budujące lojalność oraz kampanie medialne i billboardowe, mające na celu wzmacnianie wizerunku marek w świadomości odbiorców.
Jaką pozycję zajmuje obecnie Jutrzenka Colian na rynku słodyczy w Polsce, a jaką w poszczególnych brandach?
Nie monitorujemy całego rynku słodyczy, a jedynie segmenty na których jesteśmy obecni i tak - wartościowy udział marki Familijne w segmencie wafli rodzinnych wynosi 19,7%. Utrzymuje ona pozycję lidera, jako produkt markowy w segmencie wafli rodzinnych w ujęciu rocznym.*
Segment czekolad jest bardzo rozdrobniony, a wartościowy udział marki Goplana w tym segmencie wynosi 5% co zapewnia jej 4 miejsce na rynku produktów brandowych.** Z kolei marka Grześki jest drugą w segmencie wafli impulsowych z udziałem 20,2 p.%.***
Wzrost udziału odnotowały także Jeżyki. W okresie luty - marzec 2012 roku marka Jeżyki zdobyła 8,5% rynku ciastek w czekoladzie w ujęciu wartościowym i uplasowała się na pozycji wicelidera wśród produktów brandowych w tym segmencie.****
* Źródło: Jutrzenka Colian za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, udziały wartościowe w okresie JJ 2012, MAT JJ 2012, segment wafli rodzinnych.
** Źródło: Jutrzenka Colian za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa w okresie MAT AM 2012, w kategorii tabliczek czekoladowych.
*** Źródło: Jutrzenka Colian za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa w okresie MAT JJ 2012, segment wafli impulsowych do 60g.
**** Źródło: Jutrzenka Colian za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa w okresie FM 2012, w kategorii ciastek czekoladowych.
Zapowiadaliście, że co roku będziecie przeznaczać kilkadziesiąt milionów złotych na promocję brandów Jutrzenki. W jaki sposób realizowana jest ta strategia? Jakie efekty przynosi?
W 2012 roku zrealizowaliśmy kampanię reklamową i promocję konsumencką marki Goplana. Przeprowadziliśmy dwie odsłony kampanii telewizyjnej ciastek Jeżyki oraz promocję konsumencką Familijnych wafli Gofrowych.
Działania marketingowe przyniosły niezaprzeczalnie satysfakcjonujące efekty. Ogromny sukces odniosła marka Familijne. Skuteczne wprowadzenie Familijnych wafli Gofrowych nie wywołało efektu kanibalizacji pozostałych produktów z portfolio marki, przez co odnotowała ona rekordowy wzrost udziałów wartościowych o 4,7 p.% w segmencie wafli rodzinnych*****, również udziały marki Jeżyki wzrosły z 7,1% do 8,5% w okresie luty-marzec 2012 versus grudzień-styczeń 2012 r. ******
** *** Źródło: Jutrzenka Colian za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa w okresie JJ 2012 vs. DJ 2012, segment wafli rodzinnych.
****** Źródło: Jutrzenka Colian za Nielsen - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa w okresie FM 2012 vs.DJ 2012, w kategorii ciastek czekoladowych.
W jaki sposób prasa handlowa, w tym miesięcznik Hurt & Detal wpisuje się w prowadzoną przez Jutrzenkę Colian kampanię marketingową skierowaną do właścicieli sklepów?
Prasa handlowa, obok szerokiej komunikacji z konsumentem, jest dla nas ważnym narzędziem komunikacji marketingowej. Stwarza możliwość bezpośredniego dotarcia do istotnych grup docelowych: dystrybutorów, właścicieli, kierowników sklepów i hurtowni.
Panie Prezesie, który produkt z portfolio Jutrzenki Colian jest ulubionym produktem Jana Kolańskiego?
Jednym z moich ulubionych produktów są Jeżyki w ciemnej czekoladzie. Stanowią wyróżniającą się propozycję w ofercie słodyczy, dostępnych na polskim rynku, ze względu na bogactwo zawartych w nich składników oraz oryginalną, najeżoną formę ciastka. Ponadto nie mogę się oprzeć Śliwkom i orzechom w czekoladzie marki Goplana.
Dziękuję za rozmowę.