Każda kobieta docenia komfort jaki zapewniają jej sprawdzone artykuły higieniczne. Jak przyznają detaliści, z ich obserwacji wynika, że Polki cenią marki, które znają, stosują i którym ufają. Jednym słowem – kupują to, co już kiedyś sprawdziły. Warto podkreślić, że w obrębie ulubionej marki chętnie próbują nowości i ulepszonych produktów.
Jak podają badania TGI instytutu MillwardBrown SMG/KRC w okresie styczeń 2012 – grudzień 2012 używanie podpasek deklaruje 61,82% kobiet, tamponów 21,30%, a wkładek 55,99% respondentek.
Marki na topie
Artykuły higieniczne dla kobiet są wciąż udoskonalane. Bawełniana wierzchnia warstwa, wersja zapachowa, skrzydełka, mikrogranulki zmieniające wilgoć w żel, wersja na noc, estetyczne opakowanie, nowoczesny design… Ulepszeń w kategorii podpasek można wymieniać bez końca.
Jednak mimo tak ogromnego wyboru wśród różnych rodzajów podpasek, klientki przy półce sklepowej wciąż jeszcze zastanawiają się co wybrać – podpaska cienka czy gruba? Wiele kobiet jest przekonanych, że grubsze wersje są bezpieczniejsze i bardziej chłonne. Ale jak potwierdzają eksperci, podpaski ultra spełniają swoją rolę tak samo dobrze jak tradycyjne, a dodatkowo są niewidoczne w obcisłych spodniach.
Jak podają badania TGI MillwardBrown SMG/KRC w okresie od stycznia 2012 do grudnia 2012 używanie podpasek w wersji normalnej deklaruje ponad 54% kobiet, natomiast podpasek cienkich/ultra używa ponad 44% respondentek. Wśród marek panie wymieniają Bella, Always, Naturella, Libresse i inne.
Z wyborem tamponu jest już mniejszy problem. Wystarczy znać odpowiedni rozmiar, wiedzieć jaki stopień chłonności jest potrzebny oraz czy chce się wersję z aplikatorem czy też bez. W badaniu TGI respondentki najczęściej wybierały markę o.b., Naturella, Tampax, Bella.
Jeżeli chodzi o wkładki higieniczne, zazwyczaj zastanawiamy się nad grubością, rozmiarem, kształtem pasującym do bielizny czy rodzajem zapachu. Jak podają badania TGI wśród wkładek higienicznych Polki najchętniej wybierają Bella Panty, Discreet, Naturella, Carefree, Alldays, czy Libresse.
Decyzje przy półce
Jak przyznaje Ewa Zając, właścicielka Delikatesów Bona – klientki przychodzą zazwyczaj po konkretne produkty z półki higienicznej. „Jeżeli już decydują się na wypróbowanie nowości, to zazwyczaj w obrębie zaufanej marki” – dodaje detalistka. Dlatego też pani Ewa stara się mieć w sklepie nowości, które pojawiają się na rynku. Klientki chętnie kupują ulepszony asortyment, zwracają uwagę na markę, cena w tym przypadku nie gra roli. „Jednak większość pań to tradycjonalistki lubiące sprawdzone i bezpieczne produkty. W tej kategorii nie mogą pozwolić sobie na chociażby cień niepewności czy wątpliwości na temat wygody, komfortu oraz dyskrecji” – opowiada Ewa Zając. Dlatego też w segmencie podpasek prym wiedzie marka Bella, dobrze sprzedają się także podpaski Always. „Te najtańsze artykuły higieniczne pod marką własną nie cieszą się powodzeniem” – dodaje właścicielka sklepu.
Wśród tamponów klientki najchętniej wybierają o.b., natomiast z wkładek dobrze sprzedaje się marka Bella, Discreet, Naturella. Panie w tej kategorii stawiają przede wszystkim na świeżość, dlatego też popularnością cieszą się wkładki zapachowe, które dają dodatkowe poczucie świeżości.
„Staram się zapewnić w sklepie duży wybór wśród poszczególnych kategorii, nie mogę mieć jednej marki na półce, żeby klient nie wyszedł ze sklepu bez produktu, po który przyszedł” – mówi Ewa Zając. Detalistka zwraca też uwagę na sugestie stałych klientów, którzy mówią o markach czy produktach, które chcieliby widzieć na półce w delikatesach. Również w kategorii produktów higienicznych dla kobiet. „Na takie życzenie klienta zamówiłam na przykład podpaski Bella Teens” – dodaje.
Pani Zając zdaje sobie też sprawę, że do Delikatesów Bona do półki higienicznej klientki podchodzą tylko wtedy, kiedy akurat zabraknie podpasek w domu. Dlatego też w sklepie znajdują się jedynie pojedyncze opakowania. „Nie ma u nas miejsca na przykład na duopacki. Pojedyncze opakowania najszybciej znikają z półek” – dodaje detalistka.
Ewa Zając sklep w tym miejscu prowadzi od 2007 roku. Około 2 lata temu przystąpiła do sieci ODIDO. „Od momentu wstąpienia do sieci widoczne są większe obroty, głównie dzięki gazetkom promocyjnym” – opowiada pani Ewa. Detalistka zdaje sobie sprawę, że mając w okolicy dwie Biedronki, nie jest w stanie z nimi konkurować. „Należy oswoić się z myślą, że sklep osiedlowy jest jedynie uzupełnieniem dla klienta, że przychodzi do nas, żeby coś dokupić. Tak też należy komponować asortyment” – dodaje. Sprawdzony towar i wiodące marki – na to stawiają klienci odwiedzający delikatesy Bona, także w kategorii higienicznej.
Monika Dawiec
tagi: podpaski , wkładki , tampony , artykuły higieniczne , Bella , TZMO , Monika Dawiec ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...