Pogoda coraz bardziej rozpieszcza Polaków. Wiosną i latem bardzo chętnie spędzamy wolne chwile na świeżym powietrzu. W gronie przyjaciół i rodziny spożywamy posiłki pod chmurką. Wybieramy się na wycieczki za miasto, oblężenie przeżywają działki na wsi, łąki, lasy, parki. To idealne miejsca na zorganizowanie grilla czy pikniku. To coraz popularniejsze sposoby na relaks poza domem. Jednak przed każdym wypadem za miasto należy sporządzić odpowiednie zakupy. Co znajduje się na liście? Oczywiście napoje, warzywa, owoce, słodkie i słone przekąski, wędliny, sery oraz mięsa na grilla i różnego rodzaju przyprawy.
Jakie produkty najchętniej kupują klienci sklepów detalicznych w Polsce? Zapytaliśmy polskich kupców.
Asortyment typowo sezonowy
Sklep pana Daniela Kostrzewskiego mieści się w Toruniu przy ul. Gagarina 36. Placówka istnieje ponad pięć lat, w sieci abc jest od dwóch. Sezon wiosenno-letni należy zazwyczaj do najlepszych. Do sklepu podczas całego tygodnia przychodzi bardzo wiele młodzieży, w weekendy osoby dorosłe, które wybierają się na różnego rodzaju wycieczki bądź też szykują imprezę grillową.
Jak przyznaje pan Kostrzewski od weekendu majowego wzrastają obroty w kategorii ketchupów i musztard, przypraw grillowych, napojów, w tym soków i wód w małych pojemnościach, różnego rodzaju przekąsek oraz alkoholi.
„Piwa sprzedają się w naszym sklepie bardzo dobrze przez cały rok. Są to marki takie jak Tatra, Specjał i Harnaś, popularnością cieszy się także piwo Namysłów Pils, głównie w butelce. Natomiast wśród trunków, których sprzedaż wzrasta wiosną i latem są piwa smakowe. Prym wiodą Redd’s, Somersby, Lech Shandy, Warka Radler oraz Desperados. Tego typu smakowe wersje kupują zazwyczaj panie lub pełnoletnia młodzież. Dobrze sprzedają się także piwa niepasteryzowane, jak na przykład Namysłów” – dodaje pan Kostrzewski.
W piwnej kategorii klienci uwielbiają nowości. Detalista stara się zawsze mieć na półce produkty, które mają silne wsparcie reklamowe w telewizji.
W sklepie pana Daniela asortymentem typowo sezonowym są ketchupy, musztardy i przyprawy na grilla. „W sezonie grillowym w moim sklepie klienci najchętniej kupują przyprawy. Razem z piwem czy kiełbasą. Na półkach mamy wyłącznie markę Kamis, która dobrze się sprzedaje. Wśród ketchupów prym wiedzie Włocławek, dobrze sprzedaje się także Tortex” – mówi właściciel sklepu w Toruniu.
Poza asortymentem na grilla, bardzo chętnie wybierane są produkty na różnego rodzaju wypady za miasto. „Weekendowy biwak w lesie czy wycieczka rowerowa to doskonała okazja by wstąpić do naszego sklepu i kupić wodę czy inny napój, a także smaczną przekąskę” – mówi z uśmiechem pan Daniel.
Jeżeli chodzi o wody w sklepie pana Kostrzewskiego prym wiedzie Cisowianka, Muszynianka i Żywiec, natomiast w kategorii soków Kubuś. „Klienci najczęściej do szkolnego lub wycieczkowego plecaka zabierają małe pojemności napojów w plastikowych butelkach typu PET. Dobrze sprzedają się także soczki w kartonikach z rurką” – mówi detalista.
Oprócz napojów na wycieczkę zazwyczaj zabieramy kanapki. W sklepie nie brakuje więc paczkowanych wędlin i serów żółtych. „Wędliny Balcerzaka z hurtowni Eurocash, a sery żółte Mlekpol i Mlekovita” – dodaje. Wśród gotowych przekąsek, które spożywa się poza domem, w sklepie kupić można różnego rodzaju wafelki, ciasteczka, rogaliki bądź drożdżówki.
Lato to czas zwiększonych obrotów
W Toruniu przy ul. Targowej mieści się niewielkie osiedle bloków oraz kilka domków jednorodzinnych. Jak przyznaje sprzedawczyni w sklepie znajdującym się pod numerem 25, to niezbyt zamożna część Torunia. Jednak okres letni to czas sporych wzrostów sprzedaży w obrębie kilku kategorii. Jedną z nich są piwa. „Znacząco wzrasta sprzedaż piw smakowych. Marki takie jak Lech Shandy, Warka Radler, Redd’s czy Desperados cieszą się sporą popularnością” – dodaje pani Bernadeta. Wśród piw tradycyjnych dobrze sprzedaje się Łomża. Duża popularność spędzania weekendów przy grillu sprawia, że asortyment niezbędny na takie okazje sprzedaje się coraz lepiej. Oprócz piw są to napoje bezalkoholowe oraz różnego rodzaju przyprawy i dodatki do mięs z grilla. Ketchup, który dobrze się sprzedaje to Włocławek, natomiast musztrada marki Ocetix.
„W naszym sklepie klient nie kupi mięsa, ale za to może się zaopatrzeć w przyprawy do grilla, które w tym czasie dobrze się sprzedają. Klienci do marynowania mięs chętnie kupują również ocet” – mówi pani Szulc. W asortymencie sklepu dostępne sa także jednorazowe sztućce i talerze, tacki na grilla oraz węgiel i podpałka. Jak przyznaje pani Szulc popularnością cieszą się także wypady rowerowe oraz wycieczki za miasto. Na tego typu wypoczynek klienci sklepu wybierają zazwyczaj dużą ilość napojów. Są to głównie wody mineralne w mniejszych pojemnościach, a także soki w butelkach oraz małe w kartonikach.
Wśród wód dobrze sprzedaje się marka własna Aro, ponieważ jak opowiada pani Bernateda, klienci wybierając asortyment kierują się ceną produktów. „Wśród soków prym wiedzie Tymbark, dla dzieci rodzice najchętniej kupują Kubusia” – dodaje ekspedientka. Na każdą wycieczkę warto zabrać ze sobą smaczną przekąskę. Pani Szulc przyznaje, że w sklepie, w którym pracuje dobrze sprzedają się różnego rodzaju wafelki – tutaj prym wiodą Góralki, a także rogaliki, na przykład 7 Days.
Ważna ekspozycja
Pani Małgorzata sklep prowadzi od 3 lat. Z handlem detalicznym ma kontakt od dziecka, ponieważ jej rodzice również prowadzili sklep. Detalistka funkcjonuje w sieci abc, ponieważ zdaje sobie sprawę, że w obecnej sytuacji gospodarczej współpraca z siecią jest bardzo korzystna dla kupca. „Widać, że klienci ubożeją. Wzrastają opłaty, najpierw płacimy rachunki, dopiero potem wybieramy się na zakupy spożywcze. Dlatego też widzę u niektórych stałych klientów, że oszczędzają w materii spożywczej” – mówi pani Bartkowska.
Jak przyznaje pani Małgorzata klientów można podzielić na trzy grupy. Jedni kupując towar zwracają uwagę na cenę i kupują jedynie to, co niezbędne. Inni przychodzą po konkretne produkty, po konkretne marki, nie patrzą na ceny. Trzecia grupa to ci, którzy wkładają do koszyka zakupowego to, co im się poleci.
Tuż przed majówką pani Bartkowska skomponowała asortyment typowo sezonowy. Towar grillowy, większa ilość napojów, przypraw, piwa. „Przed samym weekendem majowym w lodówce pojawił się asortyment mięsny, taki który klienci wybierają na grilla. Karkówka, szaszłyki, udka z kurczaka – paczkowane, przyprawione, gotowe do wrzucenia na ruszt” – mówi detalistka.
Wśród przypraw do mięs i grillowanych potraw prym wiedzie Prymat, produkty te, jak przyznaje pani Małgorzata, cechuje dobra jakość i korzystna cena. Drugie miejsce w tej kategorii zajmuje marka Kamis – produkt droższy, ale dobrze osadzony na rynku, trzecie marka własna abc „Dobry wybór”. „Jeżeli chodzi o musztardy dobrze sprzedaje się Kamis, Prymat i Ocetix – marka regionalna. Wśród sosów klienci wybierają smak tatarski i czosnkowy. Popularne są dipy Kamisa i Prymatu, marka Knorr również wypuściła cały brand do grillowania. Jeżeli chodzi o ketchupy to promujemy to co nasze regionalne, czyli markę Włocławek” – dodaje.
Piwa to kategoria, której sprzedaż wzrasta w okresie letnim. Żubr, Lech, Tyskie – to trzy podstawowe marki, które klienci sklepu w Bydgoszczy wybierają najczęściej. Inne, które jak opowiada detalistka, powinny być na półce to Heineken i Łomża.
„Wśród ulubionych piw damskiej klienteli są: Lech Shandy, Warka Radler, również Tyskie, które wypuściło piwo ryżowe, w smaku przypominające japońskie sake, jabłkowy Redd’s, Desperados i Tyskie Klasyczne” – mówi pani Bartkowska. Detalistka stara się zwracać uwagę na nowości, ponieważ wie, że klienci jej sklepu lubią próbować nowych produktów. „Poza tym, kiedy pojawiają się nowe produkty w sklepie, zawsze przyciąga to klientów, widać że na półkach coś się dzieje” – dodaje detalistka.
Z doświadczenia wie, że jeżeli nie uczestniczy się aktywnie w prowadzeniu sklepu, nie idzie się wciąż do przodu, pomimo trudności, to nic się nie osiągnie i szybko odpadnie z trudnego rynku. Jak z dumą przyznaje pani Małgorzata, klienci doceniają jej sklep, zwłaszcza starsze osoby, które nie lubią zakupów w dużych marketach. W mniejszym osiedlowym sklepie klient może liczyć na rozmowę, na to, że sprzedawca zawsze doradzi, który produkt kupić, pomoże wybrać czy znajdzie w sklepie to czego osoba kupująca potrzebuje. „Same plusy! Znam swoich klientów i wiem po co przychodzą do sklepu. Nikt nie jest anonimowy” – mówi pani Bartkowska.
Na sezon grillowy w sklepie znajdują się węgiel, tacki, kubki, sztućce jednorazowe. „Przyznam szczerze, że w tym asortymencie nie zwracam uwagi na markę, ale na dobrą cenę, bo wiem, że klienci wybierają najtańsze produkty w tej kategorii” – mówi Małgorzata Bartkowska. Jak przyznaje detalistka lato to nie tylko czas grillowania. Bardzo chętnie spędzamy czas również na wycieczkach poza miastem, piknikach w parkach czy w lesie.
Na takie okazje klienci kupują napoje, wody, przekąski, konserwy i produkty na kanapki. Jeżeli chodzi o wody, w sklepie pani Bartkowskiej bardzo dobrze sprzedają się wody mineralne marki Żywiec, Muszynianka, Cisowianka. „Wśród soków prym wiodą marki Tymbark, szczególnie w małej plastikowej butelce, Kubuś Play i Kubuś Waterrr. Z dużych soków mam na półce Tymbark i Hortex” – dodaje. Oczywiście w sklepie nie może zabraknąć napojów gazowanych. „Pepsi, Coca-Cola, Fanta, Sprite, Tonic – to produkty nie wymagające reklamy, bronią się same marką znaną i cenioną od lat” – mówi detalistka. W sklepie pani Bartkowskiej dostępne są wędliny pakowane, dobrze sprzedaje się salami, polędwica i kiełbasa krakowska. Sery żółte są od marki Mlekpol i Hochland. „Dodatkowo świeże warzywa i kanapka na piknik gotowa” – dodaje.
„Wiem, że odpowiednie ułożenie asortymentu w sklepie jest niezwykle ważne. Na sezon letni komponuję wyspy tematyczne. W tym roku znajduje się ekspozycja związana z grillem. Poza tym pomoc w ułożeniu towaru na półce oferują przedstawiciele handlowi” – dodaje pani Bartkowska.
Produkty pod klienta
Sklep, który prowadzi Małgorzata Turowska-Pitulska wraz z mężem istnieje 3 lata, od 1,5 roku jest w sieci ODIDO. „Drugi nasz sklep jest w sieci abc. Jesteśmy zadowoleni ze współpracy ze obiema sieciami. Mamy dobre promocje w hurtowniach oraz elastyczne warunki współpracy” – mówi pani Małgorzata.
„W okolicy mieszkają studenci, więc nie narzekamy na brak klientów. Znamy ich. Dla jednego zamawiamy prenumeratę gazety, dla innego przywozimy ulubioną wodę czy odkładamy chleb” – dodaje. Od niedawna pani Małgorzata również na życzenie jednego z klientów zaczęła urozmaicać owocowy asortyment. „W sklepie pojawiają się granaty, ananasy czy owoce mango szczególnie uwielbiane przez jednego z klientów, który jest wegetarianinem” – opowiada.
Wśród produktów grillowych w sklepie pani Turowskiej-Pitulskiej znajdują się ketchupy marki Włocławek i musztardy Ocetix. „W tych kategoriach nie mamy większego wyboru, ponieważ klienci przyzwyczajeni są do obu, które są w naszym sklepie” – mówi pani Małgorzata.
Jeżeli chodzi o przyprawy pa półkach są cztery znane marki: Prymat, Cykoria, Kamis i Knorr.
Oczywiście grill to także piwo. Wśród marek dominujących w sklepie przy ul. Małachowskiego 13 pani Małgorzata wymienia: Tatra, Tyskie, Kasztelan, Perła, Książęce, Lech i Łomża. Złoty trunek najlepiej sprzedaje się w butelce. „Zawsze staramy się śledzić na bieżąco nowości piwne pojawiające się na rynku i wprowadzać je do naszego asortymentu” – mówi detalistka. „Nie chcieliśmy ograniczać się lodówkami na piwo od producentów, ponieważ muszą być wypełnione piwami danej marki, również ze względu na małą powierzchnię sklepu, tuż przy półce z piwami i napojami zamontowaliśmy urządzenie chłodzące, dzięki któremu zarówno produkty są schłodzone, jak również w całym sklepie jest chłodniej” – dodaje.
Jeżeli chodzi o napoje bezalkoholowe w aktualnym sezonie najlepiej sprzedaje się Tymbark – w każdej gramaturze i w każdym opakowaniu. Klienci bardzo chętnie kupują także Frugo oraz soki Kubuś. Ten ostatni szczególnie uwielbiają najmłodsi. „Rodzice dla dzieci zazwyczaj wybierają soczki Kubusia, ponieważ produkt ten kojarzy się z czymś smacznym i zdrowym. Dodatkowo zachęcani są też różnego rodzaju promocjami i konkursami. Moja córka na przykład w tym roku wygrała tablet, a rok temu konsole i Xboksa” – mówi pani Małgorzata. Wśród soków dobrze sprzedaje się także marka Tymbark, Hortex i Caprio. Jeżeli chodzi o napoje gazowane to standardowo prym wiedzie Coca-Cola, Pepsi, Fanta, Sprite i Hoop Cola. Wśród wód mineralnych prym wiedzie Żywiec, najlepiej sprzedaje się zarówno w dużych, jak i małych butelkach oraz w wersjach smakowych.
Na półce znajduje się także marka własna Eurocashu oraz Kinga Pienińska – zamawiana pod konkretnego klienta, a także Muszynianka i Nałęczowianka. Na wycieczki dobrze sprawdzają się mniejsze pojemności wód i napojów. W okresie grillowo-piknikowym bardzo dobrze rotują gotowe sałatki i surówki marki Urbanek oraz marek własnych. Na biwak do lasu klienci sklepu chętnie kupują pasztet Profi i konserwy Mispolu. Jak przyznaje pani Małgorzata dobrze sprzedają się także dania gotowe marki własnej Fine Food. W ofercie sklepu znajdują się paczkowane wędliny oraz mięsa i wyroby typowo grillowe.
Wśród marek, jak przyznaje pani Małgorzata, dobrze sprzedają się produkty Balcerzak, Wipasz, Sokołów, Tarczyński, Morliny. „W tej kategorii klienci wybierając asortyment kierują się zaufaniem do producenta” – dodaje. Detalistka coraz częściej zastanawia się nad wprowadzeniem do sklepu szerokiego asortymentu mięsnego, w tym celu rozgląda się za lodówką na mięso. „W okolicy budują się nowe bloki, a sklepy znajdujące się na naszym osiedlu nie mają w swojej ofercie mięs i wędlin” – argumentuje.
Liczy się dobra cena
Spółka Akcent funkcjonuje na rynku od 2005 roku. „Mamy kilka sklepów w Bydgoszczy. Sklep przy ul. Łukasiewicza istnieje już około 7 lat. Jesteśmy bardzo zadowoleni z sieci ODIDO, w której jesteśmy już bardzo długo. Gazetka, promocje, dobre ceny w hurtowni – to ważne plusy” – mówi Janusz Szeremeta, Prezes Zarządu spółki Akcent.
W sklepie nie ma typowo mięsnego stoiska, są jedynie paczkowane wyroby typu kiełbasa na grilla czy wędliny paczkowane. „W naszym sklepie jest najlepsza kiełbasa śląska marki Aro. Klienci bardzo ją polubili, sam ją chętnie grilluję. Produkuje ją dla sieci firma Sokołów” – mówi Prezes. Jeżeli chodzi o ketchupy, musztardy, chrzany, sosy, czyli wszystkie niezbędne dodatki do potraw z grilla, na półkach znajdziemy duży wybór. Wśród musztard prym wiedzie regionalna marka Ocetix, z kategorii ketchupów natomiast marka Włocławek.
Jako alternatywa na półce są także inne marki, zwłaszcza te, które wiodą prym na rynku ogólnopolskim. Nie może zabraknąć ketchupu Pudliszki czy Tortex” – mówi pan Janusz. Jak opowiada – wśród przypraw dobrze sprzedaje się Cykoria i Prymat. Trzecie miejsce zajmuje Kamis. Piwem, które najlepiej sprzedaje się w sklepie przy ul. Łukasiewicza jest Harnaś. „To piwo klienci kupują przez cały rok” – dodaje. Drugą podstawową marką jest Żubr.
Jeżeli chodzi o piwa smakowe – już z końcem kwietnia ruszyła duża sprzedaż takiego asortymentu. „Zazwyczaj kupują je klienci, którzy mają dobrą pracę. Wśród piw smakowych dobrze sprzedaje się Redd’s i Despoerados” – mówi pan Szeremeta. Lato to czas zwiększonej sprzedaż wody, napojów i soków. W sklepie pana Janusza w tej kategorii klienci mają zapewniony bardzo duży wybór marek, pojemności i smaków. W sklepie przy ul. Łukasiewicza w Bydgoszczy klienci zwracają dużą uwagę na ceny. I właściwie wśród najliczniejszej grupy produktów to ona decyduje o zakupie. Na takich klientów nie działa nawet reklama. Im niższa cena tym produkt lepiej się sprzedaje. „Jeżeli mają upatrzony produkt w droższej cenie, czekają na promocje, które często urządzamy” – dodaje pan Janusz.
Detaliści w całej Polsce już przed weekendem majowym zaczęli komponować sezonowy asortyment. Produkty na grilla, piknik czy biwak będą cieszyły się popularnością zapewne aż do końca wakacji. A kto wie może tym razem pogoda zaskoczy nas pozytywnie i lato, jak tegoroczna zima, również będzie trwało 6 miesięcy? Tego sobie i Państwu życzymy!
Monika Dawiec
tagi: piknik , grill , wakacje , weekend , Monika Dawiec ,
Sprzedaż perfum i kosmetyków na lotniskach była wyższa o...
O zakupie konkretnych art. spożywczych na święta...
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...