Pies i kot to bardzo popularni towarzysze życia człowieka. Pozytywnym jest fakt, że ich właściciele coraz więcej wiedzą na temat odżywiania czworonogów. Jakość i rodzaj spożywanego pokarmu mają bardzo duży wpływ na zdrowie każdego organizmu, a niewłaściwe żywienie może skutkować chorobami uwidaczniającymi się po latach lub dopiero pod koniec życia pupila. Dlatego też właściciele zwierząt szczególnie zwracają uwagę na to, czym karmią psa lub kota. Zazwyczaj zwierzak dostaje osobny posiłek złożony ze specjalnej, gotowej karmy. Resztki ze stołu to już przeżytek.
Z perspektywy właściciela czworonoga
Pozytywnym przykładem właściwego karmienia zwierzaka jest Joanna Górka, właścicielka Dekstera – buldoga francuskiego. „Od pierwszych miesięcy życia karmiłam swojego pieska tym, co najlepsze. Używałam produktów przeznaczonych dla młodych psów. Teraz stosujemy już karmę dla dorosłych zwierząt, zazwyczaj w formie batonów. Deksio najbardziej lubi mokre karmy” – opowiada pani Joanna. Karma mokra cechuje się dużą wilgotnością. Jest łatwa do pogryzienia. Podobnie jak karma sucha musi być dostosowana do wieku, wielkości, kondycji, trybu życia, często też rasy, stanu zdrowia czy stanu fizjologicznego psa. „Bardzo często kupuję mu również różnego rodzaju przekąski. Nie tylko smakują mojemu psu, ale również pielęgnują jego zęby. Jak tylko zobaczy, że niosę mu jego ulubiony przysmak, skacze z radości” – dodaje.
Pożywienie dla psa właścicielka kupuje zazwyczaj w dużym sklepie spożywczym. „Jeżeli mam trochę więcej czasu na zakupy udaję się do sklepu zoologicznego. Tam przy okazji dokupuję jakiś gadżet dla Dekstera. Często jednak brakuje mi czasu na tego typu zakupy i wtedy wybieram się do pobliskiego sklepu spożywczego. Tam zawsze znajdę jakiś przysmak dla psa. Właścicielka placówki już nas zna i specjalnie zamawia ulubioną karmę Deksia” – mówi pani Górka. Jednak jak przyznaje, w osiedlowych sklepach nie ma zbyt szerokiego wyboru w tej kategorii. Dużo większy znajdziemy w sieciowych marketach czy dyskontach. „Nie ma się co dziwić. Powierzchnia mojego osiedlowego sklepu jest niewielka, nie ma tam miejsca na dużą ofertę z karmą dla zwierząt. Ale kiedy w domu nagle zabraknie pożywienia dla psa, w sklepie na dole zawsze można coś dokupić” – tłumaczy Joanna Górka.
Wieści ze sklepu
W ofercie sklepów Stokrotka dla swojego pupila można znaleźć szeroki wachlarz produktów. Oferowany asortyment spełni oczekiwania zarówno miłośników psów, jak i kotów. Spośród bogatej oferty klient może wybrać dla czworonoga zarówno karmę suchą jak i mokrą, w gramaturze oraz smaku najbardziej odpowiadającym potrzebom i upodobaniom ich pupili. Jak przyznaje Agnieszka Majek, Kupiec Kategorii – rarytasem są dostępne w sprzedaży przekąski. „Stale dbamy o różnorodność naszej oferty tak, by każdy klient znalazł u nas odpowiadający mu produkt oraz pojawiające się na rynku nowości” – dodaje.
Asortyment dla zwierząt, tak jak wszystkie inne produkty w każdym ze sklepów Stokrotka mają z góry przypisane miejsce ekspozycyjne, ułatwia to klientowi szybkie odnalezienie produktów, których szuka. Dodatkowo zostały one podzielone na bloki w zależności od przeznaczenia – dla psa czy kota.
Co jest ważne dla klienta kupującego pokarm dla zwierząt? Jak opowiada pani Agnieszka w głównej mierze przy wyborze klienci kierują się przyzwyczajeniem do danej marki. Niemałe znaczenie ma również cena, co zauważalne jest podczas trwania promocji gazetowych.
„W naszej Stokrotce przy Pirenejskiej w Warszawie klientów dzielimy na dwie grupy. Jedni zwracają uwagę na cenę i lepszej jakości karmy kupują tylko wtedy, kiedy są w promocji. Inni natomiast bez zastanowienia wybierają to, co najlepsze dla swojego pupila” – dodaje Michał Dybalski, Zastępca Kierownika Stokrotki przy ul. Pirenejskiej 2 a w Warszawie.
Wśród karm mokrych dla kotów największą sprzedaż w sieci Stokrotka notujemy na karmach w gramaturze 400-415 g, niemniejszą popularnością cieszy się karma w saszetkach (gramatura 85-100 g). Wśród karm mokrych dla psów sprzedaż rozkłada się podobnie. „Największą rotację obserwujemy na karmach w gramaturze ok. 400 g, kolejną pozycję zajmuje karma w gramaturze ok. 1200 g, która z roku na rok zwiększa swoje udziały w sprzedaży. Wśród karm suchych dla kotów największą sprzedaż notujemy na karmach w gramaturze ok. 400 g, zaś u psów najwyższe słupki sprzedażowe ma karma w gramaturze 500 g i tuż za nią karma w gramaturze ok. 3 kg” – mówi Agnieszka Majek.
Niemałą popularnością w sieci Stokrotka cieszy się karma 10 kg sucha dla psa, którą klienci mogą kupić w atrakcyjnej cenie, podczas organizowanych cyklicznie akcji promocyjnych. „Coraz większe udziały w sprzedaży z roku na rok zyskują przekąski dla kota, jak i dla psa” – dodaje.
Odpowiednie karmienie psa czy kota to jeden z ważniejszych obowiązków każdego właściciela czworonoga. Większość wykonuje go coraz lepiej. Dostępna w sklepach oferta producentów w tej kategorii również jest coraz szersza. Oczywiście wszystko zależy od powierzchni sklepu. Im mniejszy, tym wybór bardziej ograniczony. Jednak pozytywnym jest fakt, że w większości sklepów każdy właściciel pupila znajdzie dla niego pożywienie.
Monika Dawiec
tagi: zwierzęta , karma dla zwierząt , pies , kot , Monika Dawiec ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Branża piwowarska w Europie to 2 miliony miejsc pracy i 40 mld...
Amazon świętuje 10-lecie działalności w Polsce, której...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...