Espresso, cappuccino, latte, a może frappe? Każdy ma swój ulubiony rodzaj kawy. Jedni uważają, że najlepsza kawa to mocna czarna bez żadnych dodatków, inni wolą smakowe eksperymenty i pijają kawę z mlekiem, śmietanką czy na przykład dodatkiem cynamonu bądź mrożoną z lodami. Wybór to kwestia gustu, smaku, ale także pory dnia czy roku.
Rynek kawy można podzielić na 4 segmenty: kawy ziarnistej, mielonej, rozpuszczalnej oraz cappuccino. Oprócz kaw naturalnych w sprzedaży są również kawy zbożowe. Jakie kawy piją polscy konsumenci?
Kawa w detalu
W sklepach małoformatowych ponad połowę wartości sprzedaży napojów gorących generuje kawa mielona. Za około 17% obrotu odpowiada herbata, za 16% kawa rozpuszczalna. Udziały kawy cappuccino i miksów kawowych to około 8% wartości sprzedaży napojów gorących. Po kilka procent należy do kawy zbożowej, kakao, najmniejsze segmenty to herbaty instant i czekolada do picia.
„Kawę mieloną sprzedaje 95% monitorowanych sklepów niezależnych i z szyldem miękkiej franczyzy. Dystrybucja kawy rozpuszczalnej jest o około 10 p.p. niższa. Kawę zbożową sprzedaje około 70% monitorowanych sklepów” – mówi Hubert Hozyasz z Centrum Monitorowania Rynku.
Segment kawy mielonej cechuje duża regionalizacja. Jak przyznaje ekspert z CMR, w Polsce centralnej najlepiej sprzedającymi się markami są Elite Pedro’s i Tchibo Family. W Polsce zachodniej i północnej – Prima Finezja, MK Cafe Premium i Jacobs Krönung. We wschodniej części kraju najlepsze wyniki raportowane są dla tańszej marki Elite Fort, natomiast na południu – bardzo dobre wyniki ma marka Woseba. W sklepach małoformatowych najlepiej sprzedającą się gramaturą opakowań jest torebka 250 g – w sumie ten segment odpowiada za około połowę sprzedaży kawy mielonej.
Pośród kaw rozpuszczalnych w skali całego kraju najwyższa sprzedaż raportowana jest dla marki Nescafé Classic – jej udział w wartości sprzedaży segmentu jest bliski 25%. Kolejne w rankingu są Jacobs Cronat Gold i Jacobs Krönung. W sklepach małoformatowych nadal słoiki 100 g mają wyższą sprzedaż od słoików 200 g.
„W segmencie kaw cappuccino króluje marka Mokate, z udziałami wolumenowymi 87%. Najpopularniejsze warianty smakowe w sklepach małoformatowych to Mokate Maestro Renato Boni z magnezem, waniliowe, śmietankowe, czekoladowe i orzechowe” – dodaje Hozyasz.
Znana i zaufana marka
„Kawę pije każdy, o każdej porze roku” – mówi Wojciech Matysiak, który prowadzi sklep w Garbatce od prawie 18 lat.
Kawa Tchibo Family mielona 250 g – najlepiej się sprzedaje w sklepie pana Matysiaka. „Drugie miejsce zajmuje Prima mielona również w opakowaniu 250 g, oraz Nescafé rozpuszczalna w opakowaniu 75 g – taka na dosypkę do słoiczka” – dodaje pan Wojciech. Wśród innych rozpuszczalnych na półce dostępne są Jacobs Krönung, Tchibo.
„Ostatnio w moim sklepie klienci często pytali o kawę ziarnistą, dlatego też uzupełniłem asortyment o ten rodzaj” – mówi pan Matysiak. Wśród tego rodzaju kawy dobrze sprzedaje się Woseba.
Na półkach nie brakuje kaw typu cappuccino, tutaj niezastąpiona jest marka Mokate. „Jeżeli chodzi o smaki to tak naprawdę wszystkie dobrze się sprzedają. Ostatnio zauważyłem też, że coraz częściej kupowana jest kawa z dodatkiem magnezu” – opowiada detalista.
Również kawa pod marką własną ma swojego klienta, mowa tutaj o produkcie Amigos. Cena jest bardzo korzystna, a są klienci którzy kierują się tylko tym podczas wybierania jakichkolwiek produktów w sklepie w Garbatce. Jednak w przeważającej większości konsumenci mają swoje ulubione marki kaw, którym pozostają wierni i nie zwracają uwagi na cenę. „Kawa musi być wysokiej jakości, żeby smakowała prawdziwemu wielbicielowi tego napoju” – mówi detalista. Jeżeli taki produkt jest na przykład w promocyjnej cenie, wówczas klient kupi ulubioną kawę na zapas.
Pan Maciej stara się do sklepu dostarczać kawowe nowości produktowe, ale skupia się jedynie na tych, o które pytają klienci.
Również z rozmów z innymi detalistami często dowiaduje się co warto mieć na półce, a z czym lepiej nie ryzykować.
Kawa z każdej półki cenowej
„Najlepiej sprzedaje się Prima mielona w najmniejszych opakowaniach. Bardzo chętnie kupowane są kawy marki Tchibo oraz Jacobs Krönung” – mówi Katarzyna Ługowska, właścicielka sklepu w Radomiu. Jeżeli ktoś jednak przyzwyczajony jest do swojej ulubionej marki, raczej nie eksperymentuje i wybiera sprawdzony produkt. Oczywiście w sklepie jest też alternatywa dla konsumenta, który na kawę chce wydać niewielką sumę pieniędzy. „Marka własna to idealna oferta dla mniej zamożnych osób” – dodaje pani Katarzyna.
Jak opowiada pani Ługowska, wielu klientów upodobało sobie także kawę marki Elite Fort oraz Maxwell House. Z jej obserwacji wynika również, że od jakiegoś czasu bardzo dobrze sprzedają się kawy mielone, obecnie lepiej niż rozpuszczalne.
Wśród kaw cappuccino najlepiej sprzedaje się marka Mokate, smak wanilia i śmietanka. Jeżeli chodzi o kawy zbożowe prym wiedzie Inka. „Klienci zazwyczaj kupują tą w kartonowym opakowaniu, ponieważ jest tańsza. Mam jednak też klientkę na Inkę w słoiczku z dodatkiem błonnika” – mówi pani Ługowska.
Z asortymentu, który najczęściej kupowany jest z kawą detalistka wymienia śmietanki do kawy. „Ostatnio klienci chętnie kupują śmietankę w proszku Cremona” – dodaje pani Katarzyna. Oczywiście wraz z kawą najchętniej kupuje się słodycze.
Kawa to produkt, który niezależnie od pory roku sprzedaje się bardzo dobrze. Pamiętajmy o szerokim wyborze marek wśród kawy ziarnistej, mielonej, rozpuszczalnej oraz cappuccino czy zbożowej. Warto mieć na półce marki znane, popularne, którym Polacy ufają od lat, ponieważ w tej kategorii konsumenci stawiają na wysoką jakość.
Monika Dawiec
tagi: kawa , Monika Dawiec ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Branża piwowarska w Europie to 2 miliony miejsc pracy i 40 mld...
Amazon świętuje 10-lecie działalności w Polsce, której...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...