Zdecydowanie częściej sięgamy po soki owocowe niż warzywne. Zwłaszcza latem. Chociaż zarówno owoce, jak i warzywa dostarczają naszemu organizmowi wiele witamin.
Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na zdrowotne aspekty tego co jedzą i piją. Dlatego też wybierając soki w sklepie kierują się nie tylko ulubioną marką czy nowym smakiem, ale także czytają skład na etykiecie. To ona decyduje o tym, co znajdzie się w koszyku zakupowym niejednego klienta. Bogactwo witamin, brak konserwantów, dodatkowych substancji słodzących – czysta natura! Bo po co nam zbędne kalorie, które gubiliśmy przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego? Jakich zatem wyborów dokonują konsumenci przy półce z sokami?
Ważna etykieta
Warto również rozgraniczyć definicje soku, nektaru czy napoju, być świadomym tych różnic i wybierać zdrowsze i bogatsze w składniki odżywcze produkty. Patrząc na właściwości odżywcze soków, posiadają one szereg korzystnych cech: gaszą pragnienie, odkwaszają organizm, są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika. Zawierają antyoksydanty, które chronią nas przed wolnymi rodnikami odpowiedzialnymi za starzenie się organizmu, miażdżycę i choroby nowotworowe. Wartość odżywcza soku zależy od jego rodzaju.
Najlepsze pod tym względem są soki mętne typu przecierowego lub z cząstkami owoców. W przypadku użycia przez producenta większej ilości owoców czy też warzyw na opakowaniu trzeba wymienić wszystkie w malejącej kolejności, np. sok z jabłka, brzoskwini, banana. Jeżeli składników jest więcej niż trzy, listę można zastąpić słowem „wieloowocowy” czy w przypadku warzyw „wielowarzywny”. W pobliżu nazwy, producent powinien podać czytelną informację, czy sok (nektar) został wyprodukowany z koncentratu, czy ze świeżych owoców. Jeśli nektar zrobiono z jednego lub więcej soków zagęszczonych, musi to być również zaznaczone. Na etykiecie musi być data przydatności do spożycia, warunki przechowywania, wartość odżywcza, nazwa producenta. Im więcej będzie danych, tym większa pewność, że kupujemy dobry produkt.
Decyzja przy półce
Idąc na zakupy nawet z listą, nie zaznaczamy jaki sok należy kupić. Decyzja podejmowana jest w sklepie. Zazwyczaj jest to decyzja spontaniczna i klient wybiera produkt albo w najniższej cenie albo najlepiej wyeksponowany albo wierny jest jednej marce. Najlepiej kiedy te trzy aspekty skumulowane są w jednym produkcie. W sklepie Piotra Kądzieli w Wieniawie wśród soków owocowych prym wiedzie marka Hortex i Tymbark. Jeżeli chodzi o smaki, klienci najchętniej wybierają tradycyjne, czyli pomarańczowe, jabłkowe, czarną porzeczkę czy grapefruitowe.
„Soki warzywne w naszym sklepie nie sprzedają się dobrze. Za to latem klienci chętnie kupują napoje owocowe typu Caprio czy Costa w 2 litrowych kartonach, a także Tymbark jabłko-mięta w butelce” – mówi Aneta Kądziela, która pomaga mężowi w prowadzeniu sklepu. Wśród soków zagęszczonych i przecierowych prym wiedzie Kubuś, chociaż jak przyznają właściciele dobrze sprzedaje się także marka własna Aro. „Ta kategoria najlepiej rotuje w miesiącach jesienno-zimowych” – dodaje pan Piotr. Z półki soków w małych butelkach prym wiedzie Tarczyn, Kubuś i Aro.
„Jeśli chodzi o preferencje, to możemy o nich powiedzieć przez pryzmat sprzedaży. W takim przypadku mówiąc o sokach pasteryzowanych należy wymienić smaki jabłkowy, pomarańczowy, pomidorowy, multiwitamina” – mówi Marcin Malinowski, Kupiec, Departament Handlowy Artykuły Suche – napoje.
W sklepach sieci Piotr i Paweł jak przyznaje Marcin Malinowski – idąc tropem preferencji poprzez podjęte decyzje zakupowe, należy stwierdzić, że klienci przy wyborze smaków sięgają właśnie po soki, korzystają również z oferty napojowej, która oferuje lżejsze formy produktów gaszących pragnienie. Oczywiście nie można tutaj pominąć czynnika sezonowości, który to wpływa w danym okresie na proporcje w sprzedaży pomiędzy sokami czy też napojami, jak również i w obrębie smaków. Wśród soków zagęszczanych, przecierów, nektarów na półkach znajdują się: Fortuna, Hortex, Tymbark, Granini. Jak przyznaje pan Malinowski na półkach wyróżnia się oferta skierowana dla najmłodszych. Przekazuje wyrazisty komunikat nierzadko wsparty postaciami ze znanych bajek. Natomiast oferta dla dorosłych eksponuje atrybuty, takie jak jakość, funkcjonalność zdrowotna, często także cena.
„Nowości są bardzo ważnym element strategii każdej firmy, gdyż często za wzrosty sprzedaży odpowiadają właśnie innowacje. Producenci permanentnie próbują i szukają dodatkowej możliwości sprzedaży” – mówi pan Marcin. Jedne nowości przyjmują się i pozostają na rynku, inne są weryfikowane przez upodobania konsumentów. Takie prawo rynku. Jednak to co smaczne, zdrowe i pełnowartościowe zawsze pozostanie na topie.
Monika Dawiec
tagi: soki , napoje , Monika Dawiec ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...