Z danych transakcyjnych (paragonowych) wynika, że klienci sklepów spożywczych niezależnych i miękkiej franczyzy najczęściej kupują środki piorące w sobotę, czyli w dzień kojarzony z robieniem porządków, w tym również praniem ubrań. Jak przyznaje Anna Gałczyńska Z Centrum Monitorowania Rynku – spośród kategorii kojarzonych z praniem, największe udziały w obrocie sklepów spożywczych niezależnych i miękkiej franczyzy generują proszki i płyny do prania.
Tradycja czy nowoczesność?
Proszek do prania, płyn, a może kapsułka piorąca? Podczas zakupów pada wiele pytań. Polacy wciąż są tradycjonalistami, a jednocześnie bardzo chętnie wypróbowują nowości rynkowe. W ostatnim roku w sklepach sieci Stokrotka zaobserwowano wzrost kategorii, będący wynikiem podniesienia cen przez producentów, co pociągnęło za sobą wzrost cen detalicznych. W tej kategorii największym segmentem są proszki do prania (ponad 85%), płyny i żele do prania to ok. 6%, kapsułki – 1,5%.
Jak podkreśla Paweł Ujma, Specjalista ds. Zakupu, Stokrotka – w najbliższych latach w tej kategorii oczywista jest dominacja proszków do prania. Widoczna jest także tendencja wzrostowa w podgrupie kapsułek, żeli i płynów do prania. Jakie są preferencje klientów w sklepach Stokrotki? „Liderem w sprzedaży proszków jest marka Vizir, preferowane pojemności to przedział 4-6 kg” – mówi Specjalista ds. Zakupu. Jak przyznaje – nowości w tej kategorii obserwuje się stosunkowo mało, chociaż ostatnio pojawiła się Bryza z Vanishem. „Wiele zmian zachodzi na rynku znanych i wiodących marek, na przykład w obrębie pojemności” – dodaje. Świetna oferta cenowa na ulubioną markę to coś, co zdecydowanie klienta ucieszy.
W sklepie Słoneczko w Przysusze, gdzie pracuje Monika Czernik, marką, która wiedzie prym w kategorii proszków do prania jest Persil w kapsułkach. „To co jest dobrze rozreklamowane zawsze mamy na półkach, ponieważ wiemy, że klienci to kupią” – mówi pani Monika. Chociaż, jak przyznaje, marki mniej reklamowane, ale znane od lat również mają swoich wiernych klientów. Przykładem jest Biały Jeleń z serią produktów hipoalergicznych. Zainteresowaniem klientów cieszy się także proszek do prania Multicolor od marki Clovin. Natomiast jeżeli chodzi o płyny do prania najlepiej sprzedaje się Kokosal i Perwoll.
Na pytanie jakie środki piorące są lepsze, Robert Trandziuk, kupiec sieci sklepów Topaz odpowiada: „zdecydowanie lepsze są produkty w postaci żelu niż w postaci proszku. Uzasadnienie jest dwojakie. Po pierwsze koncentraty znacznie lepiej się rozpuszczają niż proszki a po drugie są bardziej praktyczne. Dla mnie jako mężczyzny jest to ogromna wygoda. Niestety kapsułki nie są jeszcze tak popularne jak wiodący prym proszek”.
Płukanie idealne
Jak przyznaje Anna Gałczyńska z CMR, niezależne sklepy spożywcze oferują na swojej półce ok. 6 różnych wariantów płynów do płukania. Najchętniej kupowane są opakowania 1000 ml, które stanowią ponad połowę sprzedaży całego wolumenu płynów do płukania oraz opakowanie małe – 500 ml, które generują ok. 20% wolumenu sprzedaży płynów do płukania. W rankingu 10-ciu najpopularniejszych płynów do płukania znajduje się aż 6 wariantów marki Lenor, 3 warianty marki E i 1 wariant marki Silan. Pierwsza trójka należy do Lenor Spring 1000 ml i 2000 ml oraz E Satynowy Dotyk 2000 ml. „Średnie ceny płynów do płukania wahają się w okolicach 3,80 zł za opakowanie 500 ml, 8,70 zł za opakowanie 1000 ml. Średnia wartość transakcji dla płynów do płukania w ostatnich 12-tu miesiącach wynosiła 7,60 zł” – dodaje ekspert z CMR.
W supermarkecie Stokrotka w Lublinie klienci najchętniej sięgają po koncentraty płynów do płukania. Wśród marek prym wiedzie Lenor, drugie miejsce zajmuje Silan. A wśród pojemności zdecydowane króluje gramatura 2 l. „Najczęściej kupowanymi wariantami zapachowymi w przypadku Lenora jest spring, sensitive, summer i elegante, natomiast w przypadku marki Silan – sensitive i fresh” – mówi Marlena Sadowska, Kierownik supermarketu Stokrotka w Lublinie.
Odplamianie i wybielanie
„W tej kategorii zdecydowanie najpopularniejszy jest Vanish” – mówi Robert Trandziuk ze sklepu Topaz. Nowością, którą zaproponował lider jest wypuszczenie na rynek proszku Bryza zawierającego już w sobie proszek Vanish. „Niestety cena jaka została zaproponowana za tą nowość jest za wysoka jak na start i dlatego produkt ten w sieci Topaz nie przyjął się” – dodaje.
„Odplamiacze uniwersalne pozostają niekwestionowanym liderem, chociaż widzimy amatorów również tych niestandardowych: spraye, mydło do odplamiania, chusteczki wyłapujące kolor” – mówi Marlena Sadowska. W lubelskiej Stokrotce wśród marek prym wiedzie Vanish. Jak przyznaje pani Marlena również wybielacze cieszą się niesłabnącym uznaniem sporej grupy klientów. Liderem w tej kategorii jest Ace 1 l. „Zauważamy także wzrosty w segmencie środków do dywanów czy firanek. Klienci coraz częściej poszukują środków specjalistycznych” – dodaje. Vanish również wiedzie prym w sklepie Słoneczko w miejscowości Przysucha. „Najlepiej sprzedają się odplamiacze tej marki w saszetkach. „Na półkach oprócz Vanisha mamy także produkty Clever Attack zarówno o pojemności 400 g + 200 g gratis, jak również w saszetkach. I tutaj także prym wiodą saszetki” – mówi Monika Czernik.
Proszek do prania, płyn do płukania, odplamiacz czy wybielacz to podstawowy asortyment w kategorii środków piorących. Warto jednak pamiętać o produktach uzupełniających takich, jak na przykład ściereczki chroniące przed farbowaniem, które wrzuca się do pralki razem z brudnymi tkaninami w różnych kolorach. Na rynku dostępne są także różnego rodzaju produkty zawierające substancje odświeżające kolor pranych ubrań czy produkty służące do krochmalenia tkanin. Nie zapominajmy także o asortymencie służącym do czyszczenia i usuwania kamienia z pralki.
Monika Dawiec
tagi: pranie , proszek do prania , płyn do płukania , Monika Dawiec ,
"Złote Innowacje FMCG & Retail" to prestiżowy konkurs...
Jak połączyć nowe technologie z relatywnie tradycyjną...
"Katalizatorem innowacji są zmiany klimatyczne" –...
Zawieszono ponad 282 tys....
Ministerstwo Finansów ogłosiło nowe limity podatkowe, które...
Branże energochłonne liderem takich inwestycji...
Przez ostatnie trzy lata wynagrodzenie minimalne rosło w...
Biznes apeluje o większą stabilizację prawa i obciążeń...