Z danych transakcyjnych (paragonowych) wynika, że klienci sklepów spożywczych niezależnych i miękkiej franczyzy najczęściej kupują środki piorące w sobotę, czyli w dzień kojarzony z robieniem porządków, w tym również praniem ubrań. Jak przyznaje Anna Gałczyńska Z Centrum Monitorowania Rynku – spośród kategorii kojarzonych z praniem, największe udziały w obrocie sklepów spożywczych niezależnych i miękkiej franczyzy generują proszki i płyny do prania.
Tradycja czy nowoczesność?
Proszek do prania, płyn, a może kapsułka piorąca? Podczas zakupów pada wiele pytań. Polacy wciąż są tradycjonalistami, a jednocześnie bardzo chętnie wypróbowują nowości rynkowe. W ostatnim roku w sklepach sieci Stokrotka zaobserwowano wzrost kategorii, będący wynikiem podniesienia cen przez producentów, co pociągnęło za sobą wzrost cen detalicznych. W tej kategorii największym segmentem są proszki do prania (ponad 85%), płyny i żele do prania to ok. 6%, kapsułki – 1,5%.
Jak podkreśla Paweł Ujma, Specjalista ds. Zakupu, Stokrotka – w najbliższych latach w tej kategorii oczywista jest dominacja proszków do prania. Widoczna jest także tendencja wzrostowa w podgrupie kapsułek, żeli i płynów do prania. Jakie są preferencje klientów w sklepach Stokrotki? „Liderem w sprzedaży proszków jest marka Vizir, preferowane pojemności to przedział 4-6 kg” – mówi Specjalista ds. Zakupu. Jak przyznaje – nowości w tej kategorii obserwuje się stosunkowo mało, chociaż ostatnio pojawiła się Bryza z Vanishem. „Wiele zmian zachodzi na rynku znanych i wiodących marek, na przykład w obrębie pojemności” – dodaje. Świetna oferta cenowa na ulubioną markę to coś, co zdecydowanie klienta ucieszy.
W sklepie Słoneczko w Przysusze, gdzie pracuje Monika Czernik, marką, która wiedzie prym w kategorii proszków do prania jest Persil w kapsułkach. „To co jest dobrze rozreklamowane zawsze mamy na półkach, ponieważ wiemy, że klienci to kupią” – mówi pani Monika. Chociaż, jak przyznaje, marki mniej reklamowane, ale znane od lat również mają swoich wiernych klientów. Przykładem jest Biały Jeleń z serią produktów hipoalergicznych. Zainteresowaniem klientów cieszy się także proszek do prania Multicolor od marki Clovin. Natomiast jeżeli chodzi o płyny do prania najlepiej sprzedaje się Kokosal i Perwoll.
Na pytanie jakie środki piorące są lepsze, Robert Trandziuk, kupiec sieci sklepów Topaz odpowiada: „zdecydowanie lepsze są produkty w postaci żelu niż w postaci proszku. Uzasadnienie jest dwojakie. Po pierwsze koncentraty znacznie lepiej się rozpuszczają niż proszki a po drugie są bardziej praktyczne. Dla mnie jako mężczyzny jest to ogromna wygoda. Niestety kapsułki nie są jeszcze tak popularne jak wiodący prym proszek”.
Płukanie idealne
Jak przyznaje Anna Gałczyńska z CMR, niezależne sklepy spożywcze oferują na swojej półce ok. 6 różnych wariantów płynów do płukania. Najchętniej kupowane są opakowania 1000 ml, które stanowią ponad połowę sprzedaży całego wolumenu płynów do płukania oraz opakowanie małe – 500 ml, które generują ok. 20% wolumenu sprzedaży płynów do płukania. W rankingu 10-ciu najpopularniejszych płynów do płukania znajduje się aż 6 wariantów marki Lenor, 3 warianty marki E i 1 wariant marki Silan. Pierwsza trójka należy do Lenor Spring 1000 ml i 2000 ml oraz E Satynowy Dotyk 2000 ml. „Średnie ceny płynów do płukania wahają się w okolicach 3,80 zł za opakowanie 500 ml, 8,70 zł za opakowanie 1000 ml. Średnia wartość transakcji dla płynów do płukania w ostatnich 12-tu miesiącach wynosiła 7,60 zł” – dodaje ekspert z CMR.
W supermarkecie Stokrotka w Lublinie klienci najchętniej sięgają po koncentraty płynów do płukania. Wśród marek prym wiedzie Lenor, drugie miejsce zajmuje Silan. A wśród pojemności zdecydowane króluje gramatura 2 l. „Najczęściej kupowanymi wariantami zapachowymi w przypadku Lenora jest spring, sensitive, summer i elegante, natomiast w przypadku marki Silan – sensitive i fresh” – mówi Marlena Sadowska, Kierownik supermarketu Stokrotka w Lublinie.
Odplamianie i wybielanie
„W tej kategorii zdecydowanie najpopularniejszy jest Vanish” – mówi Robert Trandziuk ze sklepu Topaz. Nowością, którą zaproponował lider jest wypuszczenie na rynek proszku Bryza zawierającego już w sobie proszek Vanish. „Niestety cena jaka została zaproponowana za tą nowość jest za wysoka jak na start i dlatego produkt ten w sieci Topaz nie przyjął się” – dodaje.
„Odplamiacze uniwersalne pozostają niekwestionowanym liderem, chociaż widzimy amatorów również tych niestandardowych: spraye, mydło do odplamiania, chusteczki wyłapujące kolor” – mówi Marlena Sadowska. W lubelskiej Stokrotce wśród marek prym wiedzie Vanish. Jak przyznaje pani Marlena również wybielacze cieszą się niesłabnącym uznaniem sporej grupy klientów. Liderem w tej kategorii jest Ace 1 l. „Zauważamy także wzrosty w segmencie środków do dywanów czy firanek. Klienci coraz częściej poszukują środków specjalistycznych” – dodaje. Vanish również wiedzie prym w sklepie Słoneczko w miejscowości Przysucha. „Najlepiej sprzedają się odplamiacze tej marki w saszetkach. „Na półkach oprócz Vanisha mamy także produkty Clever Attack zarówno o pojemności 400 g + 200 g gratis, jak również w saszetkach. I tutaj także prym wiodą saszetki” – mówi Monika Czernik.
Proszek do prania, płyn do płukania, odplamiacz czy wybielacz to podstawowy asortyment w kategorii środków piorących. Warto jednak pamiętać o produktach uzupełniających takich, jak na przykład ściereczki chroniące przed farbowaniem, które wrzuca się do pralki razem z brudnymi tkaninami w różnych kolorach. Na rynku dostępne są także różnego rodzaju produkty zawierające substancje odświeżające kolor pranych ubrań czy produkty służące do krochmalenia tkanin. Nie zapominajmy także o asortymencie służącym do czyszczenia i usuwania kamienia z pralki.
Monika Dawiec
tagi: pranie , proszek do prania , płyn do płukania , Monika Dawiec ,
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
ALDI kontynuuje dynamiczną ekspansję na polskim rynku...
Najwięcej konsumentów chce kupić podarunki dla 4-5 osób –...
Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów...
Może objąć technologie pochłaniania CO2...
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla...
Prognozy na najbliższe miesiące są zróżnicowane, a...
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...